Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Den typiske schackspelarn 2010?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Författare Meddelande
vpaavola
Medlem
#91 Skrivet: 31 Jul 2010 10:20

Citerar: Kullberg, #119:
Varför får det inte vara det? Det väljer man väl själv.

Helt rätt. Vi har ju fått den fria viljan att välja vad vi vill göra. Men i fungerande relation, där båda är nöjda, måste nog relationen vara viktigast.

sture_lindberg
Medlem
#92 Skrivet: 31 Jul 2010 11:47

Citerar: viktoria68, #90:
Bäst är att vara tydlig med vad man har för intresse och framför allt hur mycket tid man lägger på det.

Det är ju exakt vad jag talar om. Att vara tydlig och tala om att man är schackspelare rätt så tidigt i det nya förhållandet,Så slipper man gnäll senare..

sture_lindberg
Medlem
#93 Skrivet: 31 Jul 2010 11:48 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: vpaavola, #91:
Men i fungerande relation, där båda är nöjda, måste nog relationen vara viktigast.

Och en relation kommer att vara bäst då båda parterna får fortsätta med sina hobbys.Helt klart.Annars kommer nog inte relationen att fungera i det LÅNGA loppet...

___o0o___
Medlem
#94 Skrivet: 31 Jul 2010 12:05

rang

1. Hälsan
1. Kärleken
3. Intressen/hobby/arbete (I mitt fall: musik, matematik, konst, historia, schack ...)

Selfrid
Medlem
#95 Skrivet: 31 Jul 2010 15:45

Citerar: sture_lindberg, #81:
Det beror nog mest på att dom inte har sagt i god tid att dom är schackspelare och vill så förbli. Närmast toffelhjälteattityd..Eller feghet kanske..

Eller också kanske det är frivilligt - man tycker andra saker är viktigare eller roligare.
Det finns många schackspelare som har schacket som hobby nummer två eller tre eller ännu lägre ner.

sture_lindberg
Medlem
#96 Skrivet: 31 Jul 2010 16:14

Citerar: Selfrid, #95:
Det finns många schackspelare som har schacket som hobby nummer två eller tre eller ännu lägre ner.

Visst finns det.Men jag menar man inte ska behöva ge upp sina hobbys för att man träffat på någon.

BigJack
Medlem
#97 Skrivet: 31 Jul 2010 18:05

Citerar: sture_lindberg, #96:
man inte ska behöva ge upp sina hobbys för att man träffat på någon.

Möjligen om man har skytte eller jakt som hobby.

sture_lindberg
Medlem
#98 Skrivet: 31 Jul 2010 18:38

Citerar: BigJack, #97:
Möjligen om man har skytte eller jakt som hobby.

Möjligtvis då

TesseS
Medlem
#99 Skrivet: 31 Jul 2010 18:38

Är det många som drabbats av att er hobby har blivit ett föremål för diskussion i era förhållanden? Jag har själv aldrig haft något bekymmer med vare sig mina hobbys eller min respektives hobbys i mina förhållanden.

sture_lindberg
Medlem
#100 Skrivet: 31 Jul 2010 19:02

Inte jag heller,då jag i god tid talat om vad jag har för hobbys!

TesseS
Medlem
#101 Skrivet: 31 Jul 2010 19:47

Det gör man väl alltid när man lär känna varandra?

___o0o___
Medlem
#102 Skrivet: 31 Jul 2010 20:50

Jorå

Min fru gnäller lite på mig ..
Hon tycker jag sitter för mycket vid datorn.

Jag komponerar musik, bedriver aktiehandel, grafisk design och programmering
vilket tar en hel del tid. (SO tar högst 1 timme / dag)

Försöker förklara att den största delen av detta är mitt jobb och inte en hobby
(Musiken är en ren hobby nu för tiden. Jag försörjde mig tidigare på musik), men
det är lite gnäll ibland.

Men nu ska jag gå och mysa lite med frugan. Det är ju lördagskväll

sture_lindberg
Medlem
#103 Skrivet: 31 Jul 2010 22:06

Citerar: ___o0o___, #102:
Men nu ska jag gå och mysa lite med frugan. Det är ju lördagskväll

Förklara för frugan att det är bara några hobbys du utövar!

sture_lindberg
Medlem
#104 Skrivet: 31 Jul 2010 22:08

Citerar: TesseS, #101:
Det gör man väl alltid när man lär känna varandra?

Några här på SO har tydligen inte gjort det iaf !

J_Ahlin
Medlem
#105 Skrivet: 31 Jul 2010 23:00

Citerar: vilhelm, #3:
hur tror du själv att du upplevs av din omgivning?Frågan är ärlig och brutal...spelar man schack så vips får man en stämpel...inbillar jag mig?

Jag stämplar mig gärna som Schackspelare - Det har jag gjort sedan jag började spela Schack för tio år sedan Visst så är Schackspelare olika stolta över vad de funnit och är av dessa anledningar olika benägna att berätta om sitt fynd.

Jag tar den korta förklaringen till varför jag berättar om min fritidssyssla: I ett i övrigt uppstressat samhälle så är en Schackklubb en oas av lugn! Genom att helt enkelt berätta att jag spelar Schack aktivt på en Schackklubb så berättar det mycket om min personlighet. Det finns många olika beskrivningar och det finns många individuella argument om varför man spelar Schack aktivt - min förklaring är enkel och dessutom inte alls pinsam att förmedla: Att spela Schack på klubb är livskvalitet

Visst kanske det kan ses som konstigt att man spelar Schack men det är ju i sin tur inte unikt just för Schack. I dagens samhälle så är det verkligen inte en stor andel vuxna som är engagerade i någon föreningsverksamhet - så i dagsläget kan nog all möjlig föreningsverksamhet betraktas som lite konstig med tanke på att det just nu är onormalt. Bara för detta så är det inte konstigt i dålig bemärkelse - även om det kanske sägs vara konstigt så finns det oftast en tyst beundran bakom orden och en önskan att även de någon gång engagerar sig med något fritidsintresse

Jag tror också att mycket har att göra med hur man berättar att man spelar schack. Jag beskriver det ofta som avkoppling, livkvalitet och bra hjärngympa. Om jag omnämnde att schack är supersvårt och bara för överintelligenta så har man inte bara skrämt personen för att pröva på - man har dessutom stämplat sig själv som en besserwisser (eftersom man spelar bland de överintelligenta).

Ofta får jag tre beskrivningar på schack när jag berättar om min konstiga (men förmodligen beundransvärda) fritidssyssla. Schack är faktiskt riktigt KUL men att det är för SVÅRT och att man måste vara jäkligt SMART för att spela på klubb.

När jag hör detta brukar jag ofta berätta sanningen - Man måste inte alls vara speciellt smart för att spela Schack utan man lär sig spelets regler med tiden. Precis som i alla andra sporter och spel så måste man dessutom inte vara världsbäst för att vinna ett parti - allt som krävs är ju att man besegrar den personen man spelar mot

Sedan dementerar jag all antydan till egen intelligens - som sagt så spelar jag bara för att avkoppling.. att komma ifrån en inrutad vardag och släppa allt i tankarna förutom att fokusera på ett parti schack mot en jämnlike.

Precis som att jag ärlig nog för att aldrig säga mig ljuga - pris på samma sätt är jag nog smart nog att aldrig kalla mig speciellt smart

Men till kontentan: Visst finns det olika anledningar till varför vi spelar Schack - Bäst blir mottagandet ifall man presenterar produkten på rätt sätt helt enkelt och ifall fler berättade om sitt fynd och varför de fastnat så kanske Svenskt Schack hade haft fler medlemmar än vad som finns idag.

Var stolt för att vara Schackspelare! Schack är första draget till klokare beslut!

... och kom ihåg att arnold swartzeneger idealet är på fallrepet - Dagens damer trivs bäst med de utan utseendekomplex och lite vett bakom öronen För även om man ödmjukt dementerar sin intelligens så kan man nog få stämpeln i det tysta hur man än gör - Schack är vettigare än gymmet helt enkelt Schack är unikt kul och spännande - Gymmet är av mig och många andra hopplöst tråkigt, hopplöst stereotypt och hopplöst uteseendefixerat -

AVS - Stolt Schackspelare

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 31 Jul 2010 23:19

Mycket bra skrivet !!

___o0o___
Medlem
#107 Skrivet: 31 Jul 2010 23:42

Citerar: J_Ahlin, #105:
Schack är vettigare än gymmet helt enkelt Schack är unikt kul och spännande - Gymmet är av mig och många andra hopplöst tråkigt, hopplöst stereotypt och hopplöst uteseendefixerat

Bra inlägg, men i ovanstående håller jag inte med Dig.

Jag är på gymet 4 gånger / vecka i nu 32 år.
Visst finns det massor med utseendefixerade människor där, men det finns andra vanliga, trevliga människor också. det är ju dessa man lärt känna och pratar med.

Konditionsträning (exempelvis jogging i skogen) i kombination med allmän styrketräning på gym ger en mycket god fysik/hälsa, som många fler människor borde ägna sig åt i vårt allt mer stillasittande samhälle.

Och denna fysiska träning är också mycket bra för schackspelandet.

~

<< . 1 . 2 . 3 . 4 .
Du måste logga in för att kunna posta!