Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Den typiske schackspelarn 2010?
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
vilhelm
Medlem
#1 Skrivet: 20 Jul 2010 23:32

Är det ännu som myten säger? konstigt folk?

vilhelm
Medlem
#2 Skrivet: 20 Jul 2010 23:36

jag stötte på myten i haparanda-94 vi hade gemensamt kök...han sög ur alla mat o dryckvaror vi hade o lade förpackingar under sin säng!Vi skällde han vart utkastad!men ändå satt han där vid brädet dagen efter!

vilhelm
Medlem
#3 Skrivet: 20 Jul 2010 23:51

hur tror du själv att du upplevs av din omgivning?Frågan är ärlig och brutal...spelar man schack så vips får man en stämpel...inbillar jag mig?

vilhelm
Medlem
#4 Skrivet: 20 Jul 2010 23:59 - Redigerad av: vilhelm

raka frågor av mig,men som schackspelare kan det vara förödande..man måste analysera lite!...det är det folk tycker är konstigt tror jag,menar man tror livet är ett schackspel!Hårda ord kanske..

Selfrid
Medlem
#5 Skrivet: 21 Jul 2010 09:43

Det finns nog folk som tycker schackspelare är lite underliga. En bekant berättade att han deltagit i ett SM för många år sedan. Förrådet av alkoholhaltiga drycker tog slut och han skickades av kompisarna till bolaget för att fylla på. På den tiden varade tävlingarna i två veckor och de hade inte observerat att detta var en söndag. Så när han kom till bolaget var dörren låst. Eftersom det var mitt på dagen under normala öppettider så började han rycka i dörren och banka. Då öppnas ett fönster och en äldre dam undrar vad han sysslar med. Jo, han skulle ju till bolaget, men dörren var låst.-Det är klart det är stängt, svarar damen, det är ju söndag! Min bekant blev förskräckt och började be om ursäkt, men avbröts av damen: -Det gör ingenting, jag förstår att du är en sådan där schackare!

Men personligen har jag aldrig förstått poängen med att fråga omgivningen vad de anser är normalt, innan man vågar göra något.

Johnny
Medlem
#6 Skrivet: 21 Jul 2010 17:34

Den typiske schackspelaren är individualist. Längre än så sträcker jag mig inte.

vpaavola
Medlem
#7 Skrivet: 21 Jul 2010 17:43

Dom som jag har spelat med kan ha varit farbror, bror, son, vänner, arbetskamrater. Alltså helt vanliga människor och jag räknar själv att tillhöra till dom, och jag tror att majoriteten av spelare är det också. Visserligen börjar man bli lite grinigare med åren men det är inte specifikt för schackspelare. 98% av spelare är relativt mediokra spelare som jag själv. Jag känner personligen ingen av dom resterande två procenten, så jag kan inte säga hur dom är. Men dom vanligaste spelare är helt vanliga människa.

tornado
Medlem
#8 Skrivet: 21 Jul 2010 22:11

Schack är ett intelligent spel och de som inte spelar schack har inte upptäckt hur fantastiskt det är.Dom har inte det intresset,dom spelar kort och annat chansartat spel i stället.Dricker gör dom också om någon inte visste det

vpaavola
Medlem
#9 Skrivet: 21 Jul 2010 22:14 - Redigerad av: vpaavola

Fyi fan. Kan det vara så jävligt??? Använder dom alkohol?

shieldfire
Medlem
#10 Skrivet: 22 Jul 2010 08:09

Citerar: Selfrid, #5:
Men personligen har jag aldrig förstått poängen med att fråga omgivningen vad de anser är normalt, innan man vågar göra något.

+1

DUSK
Medlem
#11 Skrivet: 22 Jul 2010 17:02

Jag ska gå rakt på sak, den genomsnittlige spelaren blir i andras ögon ofta sedd som en lite kufisk person då han kan sitta i timmar och flytta runt några träbitar på ett rutigt bräde, endast de personer som vet något om vad det hela går ut på (det vill säga oändligheten i detta spel) kan ha en viss förståelse för den djupa koncentration, transliknande tillstånd schackspelaren befinner sig i. Men det går även inte att bortse
från det faktum att gränsen mellan total idiot och geni är mycket hårfin.

Svedjeholmen
Medlem
#12 Skrivet: 22 Jul 2010 19:57

Ska man ha ett ragg på krogen tror jag det inte är så smart att nämna att man har schack som intresse...

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 22 Jul 2010 20:14

Snacka om fördomar.

Rovlund
Medlem
#14 Skrivet: 22 Jul 2010 20:35

För en gångs skull får jag nog hålla med Sture!

Svedjeholmen
Medlem
#15 Skrivet: 22 Jul 2010 20:41

Brandmannen vs schackspelaren 1-0

Rovlund
Medlem
#16 Skrivet: 22 Jul 2010 20:43

Schackspelaren behöver man inte oroa sej för när han är på jobbet.

Jag tippar på att det finns kvinnor som gillar trygghet och lugn med, och det är där schackspelaren kommer in

storalf
Medlem
#17 Skrivet: 22 Jul 2010 21:05

Kufar är iofs bra mycket mer intressanta än gemene man.

1984orwell
Medlem
#18 Skrivet: 22 Jul 2010 23:51

Visst är schackspelare nördiga och introverta, men det finns ju också
folk som samlar på kakburkar eller kammar sin pudel inför hundutställningen...
Jag tycker dock att schack borde tillhöra allmänbildningen, typ ett återkommande
ämne i skolan.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 23 Jul 2010 09:47

Så hela svenska folket blir" Nördiga" då? En bra ide

shieldfire
Medlem
#20 Skrivet: 23 Jul 2010 10:05

Det är ju inte underligt att sponsring o dylikt av schack går så bra om man kallar sig själv nördig och introvert.

Selfrid
Medlem
#21 Skrivet: 23 Jul 2010 11:11

Alla (fritids)sysselsättningar kan med samma argument klassas som nördiga av en oförstående omgivning. Vad finns det för mening med att betala dyra biljetter för att se 22 personer springa och jaga en fotboll? Varför åker man iväg med kastspö för att försöka dra upp fisk när det både är billigare och bekvämare att köpa den? När folk kritiserar mina hobbies brukar jag svara med en motfråga: -Vad har du själv för meningsfull och inkomstbringande hobby? Och hittills har jag inte fått något bra svar...

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 23 Jul 2010 12:12 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Selfrid, #21:
Vad har du själv för meningsfull och inkomstbringande hobby?

Ja och en hobby behöver inte vara inkomstbringande anser jag..Huvudsaken måste ju vara att den är intressant för utövaren.

Landroval
Medlem
#23 Skrivet: 23 Jul 2010 12:16

Citerar: Svedjeholmen, #15:
Brandmannen vs schackspelaren 1-0

Om man är brandman och schackspelare då
Tar det ut varandra eller

Selfrid
Medlem
#24 Skrivet: 23 Jul 2010 12:31

Citerar: sture_lindberg, #22:
Huvudsaken måste ju vara att den är intressant för utövaren.

Precis. -Därför att det roar mig, brukar jag svara.

Karpov.
Medlem
#25 Skrivet: 23 Jul 2010 14:19

"Den typiske schackspelaren 2010?"

En riktigt korkad fråga som inte förtjänar något svar!

farbrorjo
Medlem
#26 Skrivet: 23 Jul 2010 15:19

Citerar: Karpov., #25:
En riktigt korkad fråga som inte förtjänar något svar!

Eftersom fördomar och mytbildningar är korkade till sin natur så kan jag hålla med dig om att det inte finns någon typisk schackspelare. Men det som diskuteras i tråden är snarare vilka fördomar och myter som finns, vad man har för erfarfenheter av dessa (inklusive fall där levande exempel dykt upp - hur orepresentativa dessa än må vara), vad de kan föra med sig och hur man bemött dem, t ex. Det tycker jag snarare är intressant än korkat.

Karpov.
Medlem
#27 Skrivet: 23 Jul 2010 15:50

Tack farbrorjo för förklaringen! Då missförsod jag frågan och syftet med denna tråd och tar därför genast tillbaka min anmärkning.

1984orwell
Medlem
#28 Skrivet: 23 Jul 2010 17:05

Jag var med i en schack-klubb en kort period, som nybörjare, men ledsnade
snart mycket på grund av den introverta och allmänt asociala stämningen. Jag
menar att schack-världen har byggt upp en osynlig barriär som stöter bort
människor som inte alls kan något om schack men som kanske är nyfikna. Det är
delvis därför schack förblir främmande och kanske lite........nördigt(!) i allmänhetens
ögon. Och det är ju synd.

Selfrid
Medlem
#29 Skrivet: 23 Jul 2010 19:47

Man kan se det på ett annat sätt också. Det är lätt att förlöjliga det man inte förstår. Jag skulle bli förvånad om inte t ex många nobelpristagare också betraktades som stofiler och nördar av de som inte förstod vad de sysslade med. Att det inte är så mycket tjosan och hejsan på schackklubben är inte så konstigt. Det måste vara tyst kring människor som koncentrerar sig, och om man spelar eller just har spelat ett parti så har man ju tankarna där och inte någon annanstans.

Men schacket är symbol för skarpsinne i många sammanhang. På jobbet fick jag i dagarna en broschyr för en organisation som sålde utbildning och på första sidan hade de texten "Always be a move ahead with DIA training courses" och så var det en bild av ett schackbräde och en hand som utförde ett drag. Liknande bilder ser man ganska ofta och reklammakarna hade nog aldrig hittat på sådana annonser om synen på schacket var att det bara var något för nördar och stofiler.

1984orwell
Medlem
#30 Skrivet: 24 Jul 2010 00:22

Till Selfrid: Visst förstår jag att det inte kan vara tjosan hejsan när man är
upptagen med ett parti, men det var inte det jag syftade på heller.
Schack är ju kul! För många alllvarsmän (och kufar!) å för lite sprallgubbar som
Uno Hedin.

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!