Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur tränar man smartast som nybörjare?
Författare Meddelande
TheRook
Medlem
#1 Skrivet: 24 Jun 2010 00:06

Vill förbättra mig inom några månader.
Kan endast lägga ner 6-10 timmar per vecka.

I vilken ordning är bäst att träna öppningar, mittspel och slutspel?
Hur många öppningar är lagom att börja träna på? Hur tränar man bäst öppningar så att man kommer ihåg dem?

___o0o___
Medlem
#2 Skrivet: 24 Jun 2010 00:23

Citerar: TheRook, #1:
Hur tränar man bäst öppningar så att man kommer ihåg dem?

Genom att "förstå" dem.
(Gäller alla teoretiska studier)

När man uppnått förståelse har man gedigen kunskap
och då handlar det inte längre om att försöka minnas.

Paperino
Medlem
#3 Skrivet: 24 Jun 2010 08:50

Spela:
- mot motståndare som är ungefär lika dig själv eller bättre
- Analysera partiert varför gjorde motståndern vissa drag, vad gjorde jag som var bra dåligt
- spela aggresivt

Öppning:
e4 som vit - bestäm själv vilken variant du vill fokusera på. Det finns så många så det går inte att lära sig alla. Kolla på chessopenings.com för att se vilka som är vanligast.

Lämpligt svar mot dig själv som svart.

Träning:
ungefär lika stora delar på öppning,mittspel,slutspel.

kolla på youtube där finns ganska trevliga 10 minutersavsnitt.
Kolla även sO:s schackskola.

Det var vad jag lite snabbt kom på. Men viktigast av allt - Ha kul :-D

stefan67
Medlem
#4 Skrivet: 24 Jun 2010 10:07 - Redigerad av: stefan67

Träna upp "schackblicken". Ha en bok med schackkombinationer bredvid sängen. Typ:
--> !!! LÄNK !!! <--
Lös ett problem innan du släcker lampan.

Kullberg
Medlem
#5 Skrivet: 24 Jun 2010 10:50

Eller ännu bättre lös problemet efter du släckt lampan, i huvudet Kombinationsräkning är typ grunkonditionen i schack och behöver hela tiden underhållas, lös några kombinationer om dagen och du har mycket att vinna. Hitta en bok där de är uppdelade i olika teman då är det otroligt mycket enklare att sedan få praktisk användning av dem.

Kullberg
Medlem
#6 Skrivet: 24 Jun 2010 10:54

Att minnas långa teoretiska öppningsvarianter är helt meningslöst i början. Då du inte kommer att förstå varför vit har en minimal fördel efter 23 drag. Vill man verkligen lära sig schack har jag bara ett riktigt bra råd. Skaffa en tränare På en klubb eller över nätet. Du kommer utvecklas minst tio gånger snabbare på detta sätt.

stefan67
Medlem
#7 Skrivet: 24 Jun 2010 11:09 - Redigerad av: stefan67

(Word, Kullberg! Håller med dig!)

Som nybörjare behöver du inte lära och memorera öppningar i det oändliga. Öppna med en centrumbonde, utveckla alla fyra lätta och rockera. Fixa detta inom 10-15 drag och jag lovar att du står bra.

Vill du studera schack så lär dig slutspel. Det bästa av allt med slutspelsböcker är att du endast behöver EN BOK i ditt bibliotek! Boken heter PRAKTISKA SLUTSPEL och är utgiven av Gästriklands Schackförbund. Den lär dig allt du behöver veta och lite till.
-->LÄNK TILL EN RECENSION<--

shieldfire
Medlem
#8 Skrivet: 24 Jun 2010 11:19

Är det inte någon här som gett ut en bok med matt i 1, 2, 3 och 4 drag.
Vi använder den rätt mycket i klubben. Utmärkt sätt att öva kombinationer och matt på. Vissa av 4-dragarna behöver t o m seniorerna tänka till på.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 24 Jun 2010 11:27

Citerar: shieldfire, #8:

Jo det är väl Darlanio ? Han har gett ut en bra bok om olika avslut på partier.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 24 Jun 2010 11:30

Citerar: TheRook, #1:
Vill förbättra mig inom några månader.
Kan endast lägga ner 6-10 timmar per vecka.

Bästa sättet är att gå med i en schackklubb. Annars anser jag slutspel vara viktigare än att kunna en massa öppningar i huvudet.
Citerar: stefan67, #7:
Öppna med en centrumbonde, utveckla alla fyra lätta och rockera. Fixa detta inom 10-15 drag och jag lovar att du står bra.

chessexplorer
Medlem
#11 Skrivet: 24 Jun 2010 11:43

Fixa detta inom 10-15 drag och jag lovar att du står bra.

Lovar du helt säkert?

Jag tycker att jag kommer riktigt dåligt ibland men det är kanske bara inbillning.

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 24 Jun 2010 12:30

Citerar: chessexplorer, #11:
Jag tycker att jag kommer riktigt dåligt ibland men det är kanske bara inbillning.

I princip står man bra om man följer Stefan67s råd. Men det finns ju undantag förståss i schack som i allting annat.

Karpov.
Medlem
#13 Skrivet: 24 Jun 2010 12:53

Citerar: shieldfire, #8:

Schackprogrammet Scid har många schackproblem med matt i 1-4 drag. Programmet är gratis att ladda ner. Här nedan är länken:

http://scid.sourceforge.net/download.html

stefan67
Medlem
#14 Skrivet: 24 Jun 2010 14:05 - Redigerad av: stefan67

Citerar: sture_lindberg, #12:
Citerar: chessexplorer, #11:

I princip står man bra om man följer Stefan67s råd.

Som sagt - i princip gäller denna generella regel.

---

Apropå nybörjarschack...
Så SKA man lära sig och kunna Bronsspringaren.
->LÄNK<-

Johnny
Medlem
#15 Skrivet: 24 Jun 2010 16:03

För en nybörjare är taktiken viktigast. De flesta partier mellan lågrankade klubbspelare avgörs på taktik. Sedan får man som sagt inte komma allt för uselt ur öppningen.
Öppna med en centrumbonde, utveckla alla fyra lätta och rockera.

En hyfsad grundprincip. Bli sedan inte förvånad om du ser starka spelare bryta mot den hela tiden!

schackspelare94
Medlem
#16 Skrivet: 24 Jun 2010 21:28

Det bästa av allt med slutspelsböcker är att du endast behöver EN BOK i ditt bibliotek! Boken heter PRAKTISKA SLUTSPEL och är utgiven av Gästriklands Schackförbund. Den lär dig allt du behöver veta och lite till.

En annan bra bok om slutspel är annars "Silman's complete endgame course", som klassificerar de teoretiska slutspelen efter svårighetsgrad istället för slutspelstyp.

Karpov.
Medlem
#17 Skrivet: 25 Jun 2010 17:12 - Redigerad av: Karpov.

Boken "Bobby Fischer lär dig schack" är rätt bra för nybörjaren. Den innehåller en mängd viktiga schackmattsproblem där svårighetsgraden stegvis ökar. Boken är rik på diagram, därför behöver du inte något schackbräde. Boken går att läsa igenom snabbt, så du kan lägga ner bara några minuter då och då.

Darlanio
Medlem
#18 Skrivet: 25 Jun 2010 22:10

Jag håller med Karpov om att man bör träna mattproblem. Citerar mig själv från en annan tråd:

Jag har sammanställt en bok med 1200 mattproblem som jag varmt kan rekommendera alla spelare under LASK 1500 samt klubbspelare som känner sig lite ringrostiga. Den heter "De sista stegen mot seger" och finns att köpa på Schackbutiken: http://www.mamut.net/schackbutiken/subdet1167.htm

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 25 Jun 2010 22:36 - Redigerad av: sture_lindberg

Slutspel är det bästa att träna på. Kan man inte slutföra partier så har det ju ingen betydelse om man står bra i partierna.

1984orwell
Medlem
#20 Skrivet: 25 Jun 2010 23:36

Ett annat tips för nybörjare är att alltid kolla upp hur motståndarens pjäser
står och hur de kan röra sig på brädet, innan man gör sitt drag. Det tar bara
någon minut och ofta upptäcker man motståndarens avsikter innan det är
för sent!

Du måste logga in för att kunna posta!