Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Världens bästa korrspelare.
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
vilhelm
Medlem
#31 Skrivet: 24 Jun 2010 00:42

Citerar: bajenager, #20:
jag kom väl 2:a tror jag och jag har aldrig påstått att jag är bäst heller

nähä!men du tror det? inte sant? själv så tror jag det med..innerst inne hehe...skojjar bara men jag är övertygad om att du lugnt kan spela vidare här och få våldsamt motstånd om du vill

bajenager
Medlem
#32 Skrivet: 24 Jun 2010 00:44

Kullberg
Medlem
#33 Skrivet: 24 Jun 2010 10:21

Vill man verkligen testa sina korrkunskaper är det ICCF som gäller och inget annat, men det kostar en del pengar att spela turneringar där. Först måste man vara medlem i SSKK som också håller bra turneringar SM mm. Sen kostar varje turnering en mindre slant. Själv spelar jag där över vintern när golfträningen inte tar lika mycket tid , men här är ju kanon att spela. Synd bara att de i toppen inte är sugna på att lira turneringar för det är då korr blir som roligast när man har 6-11 partier i gång i en och samma turnering. Då måste man börja prioritera och hushålla med tiden. Men samtidigt är det förståligt, då det börjar ta upp mycket tid om man ska vinna en sådan turnering.

vilhelm
Medlem
#34 Skrivet: 24 Jun 2010 10:32

Citerar: Kullberg, #33:
Synd bara att de i toppen inte är sugna på att lira turneringar för det är då korr blir som roligast när man har 6-11 partier i gång i en och samma turnering. Då måste man börja prioritera och hushålla med tiden. Men samtidigt är det förståligt, då det börjar ta upp mycket tid om man ska vinna en sådan turnering.

Många missade mästerskapet,synd bara att det inte blev flera i finalen så det vart så som du säger.

Kullberg
Medlem
#35 Skrivet: 24 Jun 2010 10:44

Citerar: vilhelm, #34:
Många missade mästerskapet,synd bara att det inte blev flera i finalen så det vart så som du säger.

Jo jag var själv inte med då mästerskapet inte spelas med korrbetänketid. Så kort speltid gör att den som kan låta sin/sina motorer stå och tugga mest vinner (enligt min uppfattning) Ju kortare betänketid ju starkare blir motorerna. Spelar man med korrtider kan man slå dem som bara låter motorerna tugga men det är otroligt svårt på så kort tid som mästerskapet spelades på. Vet att motorsnack är absolut förbjudet och hoppas jag höll mig inom gränserna för vad som kan accepteras
På tidigare fråga om vilka motorer som de bästa i världen använder så spelar de med flera olika. Alla programm inhåller buggar som är helt galna så man måste dubbelchecka, men motorerna spelar mycket mindre roll på den nivån än vad man kan tro. Men trots de är de absolut nödvändiga för så gott som alla utom våran Ulf såklart

bajenager
Medlem
#36 Skrivet: 24 Jun 2010 10:44

jag har pratat med Tomas Carnstam att jag spela Korr-turneringar igen efter massa års uppehål och det har inte blivit att jag betalat in anmälningsavgiften men ska göra det snarast och jag kommer starta i M-klassen då

Kleimark
#37 Skrivet: 24 Jun 2010 10:50

Citerar: Kullberg, #35:
Vet att motorsnack är absolut förbjudet och hoppas jag höll mig inom gränserna för vad som kan accepteras

Motorsnack är inte alls förbjudet. Det är förbjudet att dryfta om man skall använda motor eller inte.

Kullberg
Medlem
#38 Skrivet: 24 Jun 2010 11:27

Citerar: Kleimark, #37:
Motorsnack är inte alls förbjudet. Det är förbjudet att dryfta om man skall använda motor eller inte.

Ah ok ja det låter ju vettigt, då ska jag låta bli att skriva att jag tycker man ska göra det

sture_lindberg
Medlem
#39 Skrivet: 24 Jun 2010 12:36

Citerar: Kullberg, #38:
då ska jag låta bli att skriva att jag tycker man ska göra det

??? Var inte detta lite "reklam" för motorer dock..Om det inte är tillåtet att skriva att man är emot så kan det ju rimligtvis inte vara tillåtet att skriva att man är för..Eller har jag fel där?

bajenager
Medlem
#40 Skrivet: 24 Jun 2010 12:46

jag gillar ferrari VILKEN MOTOR det är i den bilen skål och glad midsommar nu ska jag snart ta ett glas öl

Kullberg
Medlem
#41 Skrivet: 24 Jun 2010 13:13

Citerar: sture_lindberg, #39:
??? Var inte detta lite "reklam" för motorer dock..Om det inte är tillåtet att skriva att man är emot så kan det ju rimligtvis inte vara tillåtet att skriva att man är för..Eller har jag fel där?

Du har fullständigt rätt Sture, det var ett skämt som jag trodde ni kunde bjuda på. Ska inte hända igen (let sleeping dogs lie).

vilhelm
Medlem
#42 Skrivet: 24 Jun 2010 22:52 - Redigerad av: vilhelm

[quote=Kullberg, #35:]Jo jag var själv inte med då mästerskapet inte spelas med korrbetänketid[/quote då skulle den aldrig bli klar om den spelades med den tiden?

vilhelm
Medlem
#43 Skrivet: 24 Jun 2010 23:30 - Redigerad av: vilhelm

jag har spelat schack så jag får typ bråck...men hur vanligt är det här att man spelar äkta korrtider?

shieldfire
Medlem
#44 Skrivet: 25 Jun 2010 05:17

Jag spelade korr i SSKK och ICCF när det var kul, dvs innan datorerna blev för bra, en hel del. Var turneringsledare i SSKK när det begav sig... Använde det mest som ett träningsverktyg att analysera partier. Vilket nog hjälpte ganska mycket om man betänker resultaten i de klubbmästerskap jag spelade (som närmast höll SM mästargruppskvalitet) på den tiden.

/me springer fort som fanken innan Sture får syn på svaret =p

___o0o___
Medlem
#45 Skrivet: 25 Jun 2010 10:01

Citerar: shieldfire, #44:
när det var kul, dvs innan datorerna blev för bra

Hej shieldfire
Det skulle vara intressant om Du orkar utveckla lite vad Du menar med "för bra". Menar Du när andra hade bättre datorer än Du eller när datorer börjar slå mästarna eller?

Denna typ av diskussion får man väl ha?

farbrorjo
Medlem
#46 Skrivet: 25 Jun 2010 10:06

Citerar: ___o0o___, #45:
Denna typ av diskussion får man väl ha?

Visst får man det eftersom den inte grundar sig på ett maratontjafs mellan motorförespråkare respektive motståndare.

Citerar: ___o0o___, #45:
Hej shieldfire
Det skulle vara intressant om Du orkar utveckla lite vad Du menar med "för bra". Menar Du när andra hade bättre datorer än Du eller när datorer börjar slå mästarna eller?

stefan67
Medlem
#47 Skrivet: 25 Jun 2010 10:35

Vet ni vad jag tror?!

Jag tror att schack är ett så vackert och komplicerat spel med så mycket känsla att spelet i sig aldrig kan övertas av datorer.
Vi, dödliga, kommer att söka och spela positioner som vi trivs i. Därför så kommer korrespondens schack alltid vara vår grej. Vi kommer alltid att vinna över datorerna.

Oavsett...

nastyboy
Medlem
#48 Skrivet: 25 Jun 2010 11:42

Citerar: stefan67, #47:
Vi kommer alltid att vinna över datorerna.

lol

sture_lindberg
Medlem
#49 Skrivet: 25 Jun 2010 12:48 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: shieldfire, #44:
Jag spelade korr i SSKK och ICCF när det var kul, dvs innan datorerna blev för bra, en hel del. Var turneringsledare i SSKK när det begav sig... Använde det mest som ett träningsverktyg att analysera partier. Vilket nog hjälpte ganska mycket om man betänker resultaten i de klubbmästerskap jag spelade (som närmast höll SM mästargruppskvalitet) på den tiden.

/me springer fort som fanken innan Sture får syn på svaret =p

Nu har jag dock sett ditt inlägg Det förändrar inte det minsta min egen ståndpunkt ... Vad min ståndpunkt ÄR ,går att läsa på annat håll

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!