Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Världens bästa schackspelare genom tiderna?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Författare Meddelande
Karpov.
Medlem
#91 Skrivet: 26 Jun 2010 15:33

Citerar: bajenager, #86:
THE FALLEN EAGLE

Verkar som en riktigt intressant spelare den där Carlos Torre Repetto. Hade han inte blivit sjuk så hade han säkert gått hur långt som helst. Såg ett par av hans partier nyligen och tyckte att de var rätt kluriga och kombinationsrika och därför spännande att titta på. Tyckte speciellt om hans parti mot Lasker, men även detta kommenterade parti:

http://www.rci.rutgers.edu/~goeller/urusov/dimock/ games/ct-as.htm

Elrey
Medlem
#92 Skrivet: 26 Jun 2010 18:51

Med allt respekt för alla andra... kanske inte i allas ögon men en av de bästa var Mikhail Tal. En spelare som både vann och förlorade och som dessutom är det roligt att läsa.

Johnny
Medlem
#93 Skrivet: 26 Jun 2010 23:46 - Redigerad av: Johnny

Citerar: Karpov., #91:
ade han inte blivit sjuk så hade han säkert gått hur långt som helst.

Vad som kunde ha blivit... Tyskarna hade en begåvad spelare i Klaus Junge som stupade i kriget.
Här ses han, 18 år gammal, på bild mot vår egen Gösta Stoltz:
http://www.endgame.nl/salz1942.htm
Jag läste någonstans att en gammal kvinna dök upp på schackolympiaden i Siegen och följde Bobby Fischer intensivt. Hon var övertygad om att det var hennes son, Klaus Junge, som reinkarnerat. Tanten måste ha fått något om bakfoten när det gällde Fischers ålder för Fischer föddes innan Junge dog. Skröna eller sanning, jag vet inte.

Gore
Medlem
#94 Skrivet: 28 Jun 2010 09:14

Den bästa genom tiderna är ändå Alexander Alechine

Rovlund
Medlem
#95 Skrivet: 28 Jun 2010 09:39 - Redigerad av: Rovlund

Jag lägger nog min röst på Kasparov.

Lasker var också bra, men jag noterar att han inte satte sin titel på spel efter returmatchen mot Steinitz 1896 förrän 1907, och efter den hårda matchen mot Schlechter 1910 dröjde det ända till 1921 då nästa match där Capablanca satte stopp för det hela. Så vi får aldrig veta hur en match mellan t.ex Lasker-Pillsbury eller Lasker-Charousek hade slutat.

storalf
Medlem
#96 Skrivet: 28 Jun 2010 13:10

Citerar: Rovlund, #95:
Lasker var också bra, men jag noterar att han inte satte sin titel på spel efter returmatchen mot Steinitz 1896 förrän 1907, och efter den hårda matchen mot Schlechter 1910 dröjde det ända till 1921 då nästa match där Capablanca satte stopp för det hela.

Detta gör ju att längden som titelhållare blir rätt irrelevant. Kasparov försvarade sin titel 5 ggr mot karpov, han mötte Anand, Short och Kramnik i matcher om titeln. Utöver det var han högst rankad i nästan 20 års tid. Meritmässigt är han outstanding.

shieldfire
Medlem
#97 Skrivet: 29 Jun 2010 07:07 - Redigerad av: shieldfire

Om man tänker på spelare som kunde ha blivit något exceptionellt finns också Henrique Mecking, det brasilianska "underbarnet" som tvingades avbryta sin karriär pga sjukdom. Hehe, eller varför inte vår egen Ferdinand Hellers som satsat på en karriär som jurist i stället för att flytta träpluppar på en träbit.

Rovlund
Medlem
#98 Skrivet: 29 Jun 2010 09:29 - Redigerad av: Rovlund

Kasparov i Zurich 2009

http://www.youtube.com/watch?v=coCbpx2ep10

Dynamit
Medlem
#99 Skrivet: 29 Jun 2010 16:06

http://www.youtube.com/watch?v=BPIpWMCKEbk

Karpov.
Medlem
#100 Skrivet: 3 Jul 2010 14:01 - Redigerad av: Karpov.

När det gäller defensivt spelande så var nog Petrosian den bästa försvarsspelaren genom tiderna. Hans spelstil byggde på djupa strategiska metoder och han var mycket svårslagen. Men hans partier är nog inte lika spännande att titta på som t ex Tals, Fischers eller Kasparovs. Här nedan är länken till en intressant match mellan Petrosian och Fischer:

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10447 14

poesimannen
Medlem
#101 Skrivet: 3 Jul 2010 17:49

Judit Polgar är den överlägset bästa på damsidan men även i jämförelse med spelare såsom fischer och kasparov står hon sig bra. Hon blev stormästare som 15-åring och sen har det bara rullat på.

Karpov.
Medlem
#102 Skrivet: 3 Jul 2010 23:20 - Redigerad av: Karpov.

Judit Polgar var den första schackspelaren som blev stormästare vid 15 års ålder, men år 2004 blev Magnus Carlsen den yngste stormästaren genom tiderna.

sture_lindberg
Medlem
#103 Skrivet: 3 Jul 2010 23:25

Citerar: Karpov., #102:
Judit Polgar var den första schackspelaren som blev stormästare vid 15 års ålder, men år 2004 blev Magnus Carlsen den yngste stormästaren genom tiderna.

Vart inte Fischer stormästare redan vid 13 eller 14?

Karpov.
Medlem
#104 Skrivet: 3 Jul 2010 23:36 - Redigerad av: Karpov.

Citerar: sture_lindberg, #103:
Vart inte Fischer stormästare redan vid 13 eller 14?

Nej, han blev stormästare vid 15½ års ålder. Men jag hade lite fel. Det var Sergey Karjakin som blev den yngste stormästaren genom tiderna år 2002 när han var 12 år och 7 månader. Efter honom kommer Parimarjan Negi och på tredje plats hamnar Magnus Carlsen.

KGB1
Medlem
#105 Skrivet: 4 Jul 2010 00:00 - Redigerad av: KGB1

Min röst går till Kasparov. (se hans parti och njut av genni)

Malvan
Medlem
#106 Skrivet: 4 Jul 2010 10:12

Det finns så många bra spelare och ännu fler bra partier, att jag låter bli att välja, men nu är i alla fall Carlsen högst rankad i världen och bara Kasparov har haft högre.

sture_lindberg
Medlem
#107 Skrivet: 4 Jul 2010 11:03

Citerar: Malvan, #106:
Det finns så många bra spelare och ännu fler bra partier, att jag låter bli att välja,

Ja det var ju ett diplomatiskt svar

Karpov.
Medlem
#108 Skrivet: 4 Jul 2010 17:32

Men vi får inte glömma att Fischer vid 13 års ålder skapade partiet som av en del experter har kallats för "The game of the century". Klicka på länken nedan för att titta på partiet.

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10083 61

Rovlund
Medlem
#109 Skrivet: 5 Jul 2010 10:51

Det är nog som Malvan säger, det är svårt att ge ett entydigt svar.
Det är ju många faktorer att räkna in. Lasker har suttit längst, Kasparov har varit etta på ratinglistan längst. Steinitz hade en enorm betydelse för schackets utveckling. O.s.v.

MrVi
Medlem
#110 Skrivet: 5 Jul 2010 10:53

När börjar SO ind mästerskapen?
bara undrar.

farbrorjo
Medlem
#111 Skrivet: 5 Jul 2010 13:07

Citerar: MrVi, #110:
När börjar SO ind mästerskapen?
bara undrar.

Någon gång under andra halvan av augusti siktar vi på - närmare besked kommer när det börjar dra ihop sig. Säkert blir det många högkvalitativa partier, men gissningsvis inte så bra att de riktigt räcker till för att på basis av dessa kora den bäste schackspelaren genom tiderna - denna tråds ämne. Åter till detta, m a o!

sture_lindberg
Medlem
#112 Skrivet: 5 Jul 2010 13:24

Citerar: Rovlund, #109:

Trodde det var meningen med denna tråd att man skulle ge sin version på vem man ansåg vara den bästa genom alla tider. Om man inte kan / eller vill det.Varför då skriva i tråden ?

Rovlund
Medlem
#113 Skrivet: 5 Jul 2010 13:29

Och det har jag ju gjort (Kasparov), men det hindrar ju inte att jag lade till inlägg 109.

sture_lindberg
Medlem
#114 Skrivet: 5 Jul 2010 14:40 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Rovlund, #109:

Jo det fattar väl var och en att det är svårt att jämföra spelare från olika tidsepoker.Men man kan ju alltid få tycka,, hur som haver Men att skriva att det är svårt anser jag inte behöver skrivas bara för det. Utan meningen med tråden var nog att man skulle namnge den som man ansåg "vara världens bästa schackspelare " genom tiderna. Man kan ju alltid försöka med en åsikt vem man anser som bäst..

Rovlund
Medlem
#115 Skrivet: 5 Jul 2010 14:48

Och det har vi gjort båda två, du tycker Lasker och jag tycker Kasparov. Och nu åter till trådens ämne

sture_lindberg
Medlem
#116 Skrivet: 5 Jul 2010 14:51

[quote=Malvan, #106:]Det finns så många bra spelare och ännu fler bra partier, att jag låter bli att välja,
Tänkte mera på detta inlägg.Kan inte riktigt se där vilken den goda Malvan förespråkar som den "bäste" dock.

Åter till trådens 'ämne...

zohar
Medlem
#117 Skrivet: 5 Jul 2010 15:46

Klart det är svårt att objektivt kora en mästare i tid och rum. Men jag håller ändå med om att hittills är det nog Kasparov som har tagit hem flest beundrarbrev .

Kolla bara in detta parti, som är ett av världens skarpaste någonsin.

http://www.meikel.com/chess/weijk1.shtml

Rovlund
Medlem
#118 Skrivet: 5 Jul 2010 15:55

Samma parti, fast med Garrys egna kommentarer:

http://medlem.spray.se/tal0/replay/kas-top.htm

peko
Medlem
#119 Skrivet: 5 Jul 2010 16:52

Det fans en geni med initialerna PM verksam på 1800 talet
tack för mig

Karpov.
Medlem
#120 Skrivet: 10 Jul 2010 19:12

Citerar: sture_lindberg, #2:
Lasker helt klart.Han var världsmästare åren 1894-1921.Hela 27 år.

Laskers storhet låg nog i att han hade en förmåga att anpassa sitt spelsätt efter motståndaren. Medan de allra flesta schackspelare har en bestämd spelstil, hade Lasker många spelstilar.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!