Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Sökes bok: Play 1d4!
Författare Meddelande
Tricklev
Medlem
#1 Skrivet: 14 Jun 2010 17:04

Som trådnamnet säger så söker jag en bok, jag har inte hittat den i någon närliggande bokhandel, inte heller i schackbutiken, dessutom ser jag den inte på någon av de större bok näthandlarna, det enda stället som verkade ha uppmärksammat den, hade den tyvärr inte i lager. Så jag sträcker mig i desperation ut till medlemmarna här, är det någon som vet ett ställe där jag kan få tag i Play 1d4! av Richard Palliser?

Om inte, finns det eventuellt någon som har ett exemplar som den inte längre behöver, och hade kunnat tänka sig att gå en annan väg än boken, för rätt summa?

Mitt första inlägg här, och jag läste reglerna innan jag skrev tråden, hittade inget om sådana här trådar, så om de är emot reglerna får jag be om ursäkt.

Kleimark
#2 Skrivet: 14 Jun 2010 17:10

Är det den här du menar?
http://www.bokus.com/b/0713488441.html

Tricklev
Medlem
#3 Skrivet: 14 Jun 2010 17:31

Japp, den boken är det, tyvärr är den tillfälligt slut på bokus, och jag är rätt så skeptisk till hur regelbundet bokus fyller på sina lager, när det gäller 7 år gamla schackböcker.

Masapojken
Medlem
#4 Skrivet: 14 Jun 2010 19:07

http://www.newinchess.com/Starting_Out__d_pawn_att acks-p-1718.html

En senare bok av Richard Pallister

tomros
Medlem
#5 Skrivet: 14 Jun 2010 19:09

Sök på www.adlibris.com där finns många böcker av Richard Palliser

Tricklev
Medlem
#6 Skrivet: 14 Jun 2010 19:14

Adlibris har många böcker av han, men tyvärr inte just denna. Hans andra andra d4 böcker verkar intressanta också, men just nu är jag intresserad av en relativt komplett d4 bok, som går igenom idéer och teori i huvudförsvaren. Även om man nog kan ha ett o annat roligt parti med Starting Out: d-pawn attacks.

Hursom, jag är väldigt intresserad av Play 1d4!, och om någon har den, och bor i Göteborg eller närområdet så har jag inget emot att betala originalpris för den, förutsatt att den inte är i allt för dåligt skick förstås.

Masapojken
Medlem
#7 Skrivet: 14 Jun 2010 20:06 - Redigerad av: Masapojken

http://www.newinchess.com/Chess_Opening_Essentials __Volume_2-p-926.html

Kanske intressant.

Tricklev
Medlem
#8 Skrivet: 14 Jun 2010 20:46

Liknande böcker har jag redan, tyvärr är jag endast intresserad av denna boken, eller annan bra d4 repertoire bok som existerar (om någon har ett förslag, jag är intresserad av huvudlinjer, dock så behöver det inte vara det absolut senaste eller skarpaste försöken), dock så verkar det som att Starting out: d4! av John Cox är lite för intensiv, och kanske inte är det mest lämpade för någon runt 1500 lask.

Johnny
Medlem
#9 Skrivet: 19 Jun 2010 13:23

Jag håller med om att du absolut inte ska lägga ner för mycket tid på öppningar innan du nått högre spelstyrka. De grundläggande ideerna i öppningen räcker. Kombinations och analysövningar och lite grundläggande strategi är viktigare. När du avancerat några hundra LASK-poäng kan du börja titta lite närmare på öppningarna.

palmann3
Medlem
#10 Skrivet: 19 Jun 2010 14:50 - Redigerad av: palmann3

Johnny har ret.
Titta på knightriders partier. Han spelar 1. d4, --- // han er klog, klug.
Alekhine og Kasparov spelade ogsaa 1. d4.
Spelar du 1. d4, .... korrekt, saa kan modstanderen inte gore snabb anfall ! / / /
.
En dansk GM har udgivet en bog, der hedder> 1. d4,

Du måste logga in för att kunna posta!