Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bästa schackbok?
Författare Meddelande
Karpov.
Medlem
#1 Skrivet: 12 Jun 2010 17:10

Vilken är den bästa schackbok som du har läst och som du kan rekommendera? Berätta gärna lite kortfattat om bokens innehåll och varför du tyckte den var bra. Det ska helst inte vara en nybörjarbok, men inte heller en som är för avancerad. Tack på förhand för seriösa svar!

K.ANKA
Medlem
#2 Skrivet: 12 Jun 2010 18:22

Det beror helt på vad du är ute efter: Teori, öppningar, mitt eller slutspel.
Jag har förslag på 2 böcker som givit mig mycket nöje. Det är Kurt Richter´s båda,
enligt mig helt underbara (Schackkavalkad 1. och 2.). Den ene är svart och den andre är vit. Och dom bara (Enligt lag.) ska finnas på allas nattduksbord då man ej behöver ett schackbräde framme. Dom ger den ena aha- upplevelsen efter den andra. Man häpnas över de drag som räddar partiet ur ett till synes helt hopplös ställning. Den får håren på armarna att resa sig, jag lovar. Har haft dom men dom kom bort i en flytt, och jag har sökt efter dom men inte lyckats få tag i dom.
Men jag bara ska ha dom igen, Annars kan jag även rekomendera.Träna schack med (och) av Jesper Hall. Där han visar en vlka sätt som förenklar ens eget sätt att våga spela offensivt mot bättre motståndare. Det gör även Simon Webb i boken "bli en tiger vid brädet". Hoppas att du får någon nytta av mina tips. Lycka till.

Leo_Johannes
Medlem
#3 Skrivet: 12 Jun 2010 18:25 - Redigerad av: Leo_Johannes

Kajsa och den magiska schackboken skriven av Jesper Hall är den klart bästa bok jag läst om schack (inte för att jag läst särskilt många...), och den höjde min rating här på sO från cirka 1600 till 2000 (avv din rating att döma kanske den är för nybörjaraktig för din smak; å andra sidan förstod jag inte riktigt alla element som togs upp till fullo, vilket du nog skulle göra). Boken är indelad i tre huvudsakliga delar:

*En påhittad historia om en 10-åring, Kajsa, som hittar en magisk schackbok som tar henne till en magisk värld där hon ska lära en dålig schackspelare med schackpjäser att spela schack bättre när hon bor hos sin morfar ett tag. Kajsa får själv lära sig under bokens gång. Denna del är i sin tur uppdelad i sju kapitel, en för varje dag i berättelsen, som alla fokuserrar på olika element inom schackspelandet.

*En fördjupningsdel till varje dag/kapitel i berättelsen. Denna har massor av övningsuppgifter, förklarar teorin litet djupare bakom vad Kajsa får lära sig och mängder av boktips.

*Schackreglerna för folk som inte riktigt minns alla (folk som aldrig förut spelat schack har nog inte så jättestor behållning av den, dock; boken riktar sig till folk som spelat ett tag).

schackpojke
Medlem
#4 Skrivet: 12 Jun 2010 18:25

En bok jag gillar är dismantling the sicilan som är en bok för vit mot alla drag svart kan göra efter e4 c5 sf3 och tar med väldigt mycket aggresiva varianter så det blir roligt spel och ganska taktiskt spel som jag kan rekomendera till de som inte har nåt bra vapen mot sicilianskt

Malvan
Medlem
#5 Skrivet: 12 Jun 2010 18:58

http://schackonline.com/forum/1_44089_0.html

WCIII_SWE
Medlem
#6 Skrivet: 13 Jun 2010 22:41

Vägen till mästerskap i schack av Alexander Kotov. Det är en mycket avancerad bok där man framför allt granskar hur en stormästare går till väga i sitt tänkande istället för den så alldagliga och utarbetade schackteorin

Johnny
Medlem
#7 Skrivet: 14 Jun 2010 11:35

Det beror på vilken nivå man själv befinner sig på. Det finns ett antal böcker som brukar nämnas i de här sammanhangen Fischer: My 60 memorable games, Bronstein: Zurich 1953 (turneringsbok), Nimzowitsch: Mitt system. Det här är förstås på minst klubbspelarnivå. Jag har själv inte läst någon av dem. Två partisamlingar som jag har är Kasparov: The test of time och Karpov: Chess at the top. Två böcker jag tycker är mycket bra. Rekommenderas till alla över 1800 i LASK.

Darlanio
Medlem
#8 Skrivet: 14 Jun 2010 11:46

Citerar: WCIII_SWE, #6:
Vägen till mästerskap i schack av Alexander Kotov

Kan bara hålla med.

För övrigt finns många bra böcker listade som Malvan påpekade i denna tråd:

Citerar: Malvan, #5:
http://schackonline.com/forum/1_44089_0.html

Olika böcker behandlar ju olika delar av schack, varför en bästa bok nog blir svår att utnämna.

shieldfire
Medlem
#9 Skrivet: 14 Jun 2010 13:12

Citerar: Johnny, #7:
Bronstein: Zurich 1953

En annan i samma stil är SAN LUIS 2005 (där Toppy krossade världseliten) av Alik Gershon & Igor Nor

Arnwidh
Medlem
#10 Skrivet: 14 Jun 2010 13:33

Jag gillade mycket Chernev's "Logical Chess Move by Move". I den förklaras samtliga drag, vilket är bra om man inte är allt för rutinerad. Boken innehåller även många diagram så där behöver man heller inte bräde, vilket förenklar sängläsningen.

Johnny
Medlem
#11 Skrivet: 14 Jun 2010 15:18

Citerar: shieldfire, #9:
En annan i samma stil är SAN LUIS 2005

Jag har hört att den ska vara bra. Har du läst den?
Citerar: Arnwidh, #10:
Jag gillade mycket Chernev's "Logical Chess Move by Move". I den förklaras samtliga drag, vilket är bra om man inte är allt för rutinerad.

John Nunn har skrivit något liknande. Sedan finns en bok på svenska "Mästare mot amatör" av Euwe. Kan finnas på biblioteket.

Malvan
Medlem
#12 Skrivet: 14 Jun 2010 16:21

Citerar: Johnny, #11:
Sedan finns en bok på svenska "Mästare mot amatör" av Euwe. Kan finnas på biblioteket.

Den har jag till låns. Amatörerna är anonyma, men man ser tydligt varför de namngivna mästarna är bättre.

Karpov.
Medlem
#13 Skrivet: 14 Jun 2010 17:16 - Redigerad av: Karpov.

Härligt, tack för de goda tipsen! Upptäckte till min glädje att de flesta av de tipsade böckerna finns att låna på biblioteken här i Stockholm. =) Jag vet inte hur jag kunde missa den tråd som Malvan föreslog (den dök inte upp bland mina sökresultat iaf), men man kan hitta en del intressanta boktips även där. =)

Solar_Plexus
Medlem
#14 Skrivet: 15 Jun 2010 00:05

En bok som snabbt seglade upp i höga höjder på min favoritlista är "Understanding chesstactics" av Martin Weteschnik. Den kan inhandlas av den den alltid lika entrepenöriske Ari Ziegler i hans schackbokhåla "Schackbutiken" eller va´f#n" det heter!? Där knegar för övrigt min gamle klubbkompis Gunnar Fredin. En hedersman enligt min uppfattning. Mycket prisvärd bok må jag säga! MVH och väl mött i Lund: Rupert.

shieldfire
Medlem
#15 Skrivet: 15 Jun 2010 04:58

Citerar: Johnny, #11:
Citerar: shieldfire, #9:
En annan i samma stil är SAN LUIS 2005

Jag har hört att den ska vara bra. Har du läst den?

Nästan hela ...
Mycket trevlig, man lär sig en hel del. Läste den och My System på Kreta den stekheta sommaren före SCT Täby - det funkade uppenbarligen =)

WCIII_SWE
Medlem
#16 Skrivet: 15 Jun 2010 09:50 - Redigerad av: WCIII_SWE

Mästare mot amatör?

Vill bara nämna att jag känner den svenske översättarens dotter^^

Svedjeholmen
Medlem
#17 Skrivet: 15 Jun 2010 21:22

Schackgeniet Anatolij Karpov av Gunnar Johansson

Thomson1
Medlem
#18 Skrivet: 16 Jun 2010 00:31

Kasparovs How Life Imitates Chess,
en bok om schack och livet, den borde vara intressant för varje schackspelare...

T.

tigerace
Medlem
#19 Skrivet: 17 Jun 2010 18:46

Citerar: Svedjeholmen, #17:
Schackgeniet Anatolij Karpov av Gunnar Johansson

Tycker likadant ett antal mkt. välanalyserade partier.
Kasparov´s bok "Attack i schack" är inte heller så tokig.

Bjarne3
Medlem
#20 Skrivet: 13 Dec 2010 19:46 - Redigerad av: Bjarne3

Bogen: Bobby Fischer i krig - er interessant og godt skrevet.
Den handler om VM 1972 - direkte og bag kulisserne ...
.

elias_nilsson
Medlem
#21 Skrivet: 13 Dec 2010 21:56

Vägen till mästerskap i schack av är bra som redan nämnts. En annan bra bok är ju Mitt system av Aron Niemzowitsch

Decax
Medlem
#22 Skrivet: 13 Dec 2010 22:11

Bobby Fischer-vägen till VM
Det är en bok som innehåller det mesta och framför allt gav mig en sann idol inom schack

sverrirthor
Medlem
#23 Skrivet: 13 Dec 2010 22:19

Citerar: elias_nilsson, #21:
En annan bra bok är ju Mitt system av Aron Niemzowitsch

Mitt system är absolut en av de bästa schackböcker som skrivits. Den bok jag håller som bäst är Strategic play av Mark Dvoretsky, världens överlägset bästa tränare. Den boken hjälpte mig höja mitt LASK-tal från knappt 1900 till drygt 2000 på en säsong (trots att jag bara läst halva boken ).

Nyligen köpte jag Champions of the New Millenium, en mycket fin bok.

mackobae
Medlem
#24 Skrivet: 14 Dec 2010 09:54

Finding the right plan, av Karpov. Jättebra.
Jag rekommenderar Neil Mcdonald. Riktigt bra författare. Art of logical thinking (förklarar ALLA drag från drag 1), och de fantastiska Giants of Powerplay och Giants of strategy.
har också haft stor nytta av Andrew Soltos: Studying chess made easy.
Kan också rekommendera Anands bok: My best games of chess.

Gore
Medlem
#25 Skrivet: 14 Dec 2010 13:55

Hej!
Hört talas om en fantastisk bok av Keres och Kotov om strategi , någon som vet var man kan köpa den?
mvh
Gore

Mayo
Medlem
#26 Skrivet: 14 Dec 2010 15:26

Du menar säkert "Konsten att vinna i schack" av Kotov och Keres samt kanske uppföljaren (av Kotov själv) "Spela som en stormästare". De går att få tag, men troligen bara begagnat.
Böckerna handlar väl inte så mycket om strategi utan lite mer om positionsspel, analyserande etc. Riktigt bra böcker som många rekommenderar.

Leo_
Medlem
#27 Skrivet: 14 Dec 2010 22:58

Dvoretskys böcker (de jag har tittat i) är bra, men de kräver viss ansträngning för att man ska kunna dra nytta av dem. En bok som sägs vara väldigt bra, men som jag inte läst, är Dynamic Chess Strategy av Mihai Suba. Någon som kan rekommendera den?

Några av mina favoriter bland schackförfattare är John Watson, John Nunn och Jonathan Rowson.

Mayo
Medlem
#28 Skrivet: 15 Dec 2010 10:11

"Dynamic Chess Strategy av Mihai Suba" kom väl någon gång i början av 80-talet men finns nu i nyutgåva, eller? Har fattat det som att den ska vara riktigt bra, även om jag tycker titeln, "dynamisk strategi", är lite paradoxal.

Du måste logga in för att kunna posta!