Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Utlänningar i Schack-SM?
Författare Meddelande
Solar_Plexus
Medlem
#1 Skrivet: 20 Maj 2010 21:23

Nymodigheten att tillåta utländska spelare i SM verkar inte bli någon succé? Om man inte räknar skåningarna som danskar så är det noll utländska spelare anmälda så här långt?! What do you think?

machucado
Medlem
#2 Skrivet: 20 Maj 2010 21:24

Danskar är knappast utlänningar, de är halvskåningar.

J_Ahlin
Medlem
#3 Skrivet: 20 Maj 2010 23:38

Anledningen varför utlänningar skyr göra turne' genom Sverige är att Sverige som Schackland är underrankat - Turneringar här tenderar alltså att kosta mer än det smakar.. Detta har varit uppe på diskussion högt uppe inom SSF - Tankar om radikala ratingförrändringar gällande alla Schackspelare anslutna till SSF

Ser man ranking som en valuta så är det alltså dags att devalvera för att främja Schackturismen - 100 points mer i ranking för varenda Svensk skulle om möjligt möta övriga europas spelstyrka vs rating

En annan sak som de mest inbitna vet är ju att det även finns diffar inom Sverige - Tex så ser vi de ifrån mälardalen som överrankade medan de ser oss som kraftigt underrankade.. hoppas med andra ord inte detta gör att spelare från övriga Sverige räds att anmäla sig till Lund - Lund och skåne behöver helt enkelt ett SM för att få upp sin ranking

Anledningen till varför mälardalen har så pass hög ranking gentemot skånes och andra regioners är ju inget negativt i sig - det är ett kvitto på att mälardalen är den bäst fungerande regionen i Sverige just nu.. de något högre ratingtalet är nämnligen kontinuiteten av årligt tillflöde av nya medlemmar -

J_Ahlin
Medlem
#4 Skrivet: 20 Maj 2010 23:42 - Redigerad av: J_Ahlin

Anledningen varför vi förövrigt är underrankade i Sverige är ju också det per tradition - Klubbarna vill gärna hålla stark valuta (låg ranking) gentemot sina grannklubbar.. Detta får man bäst genom att alla nytillkomna spelare sätts på en för låg ranking istället för att sätt dem på rätt direkt -
(eller kanske rentav något högre än vad som uppskattas då detta skulle devalvera spelstyrkan vs rating)

chessexplorer
Medlem
#5 Skrivet: 21 Maj 2010 00:06 - Redigerad av: chessexplorer

Va!

Är det det svenska LASK eller ELO-talet som är för lågt?

Jag tycker att danskar med 1800 i rating brukar spela betydligt bättre än svenskar med 1800 i LASK-rating. När man översätter ELO till LASK brukar man lägga till 50 poäng medans tyskar nästan alltid har lägre DWZ-tal än ELO-tal.

Vi svenskar måste vara överrankade om vi jämför våra LASK-tal med andra länders inhemska ratingsystem.

Kleimark
#6 Skrivet: 21 Maj 2010 01:45

Citerar: machucado, #2:
Danskar är knappast utlänningar, de är halvskåningar.

Danmark är ett land utanför Sveriges territorium. Således är danskarna utlänningar. Att hävda annat vore dumdristigt.

machucado
Medlem
#7 Skrivet: 21 Maj 2010 08:19

Citerar: Kleimark, #6:

Danmark är ett land utanför Sveriges territorium. Således är danskarna utlänningar. Att hävda annat vore dumdristigt.

Låter som Allfaders retorik. Danskarna är halvskåningar punkt slut.

palmann3
Medlem
#8 Skrivet: 21 Maj 2010 09:39 - Redigerad av: palmann3

Skåningar er halvdanska. Mange af dem ønsker et frit Skåne. De har eget flag - dug .....
Et gult kors på en rød bund.

http://www.bt.dk/nyheder/skaaninger-vi-vil-hjem-ti l-danmark

http://www.danskskaanskforening.dk/sverigeskaane.h tm

Kleimark
#9 Skrivet: 21 Maj 2010 10:26

Citerar: machucado, #7:
Danskarna är halvskåningar punkt slut.

Nej!

Darlanio
Medlem
#10 Skrivet: 21 Maj 2010 11:29

Citerar: J_Ahlin, #4:
Detta får man bäst genom att alla nytillkomna spelare sätts på en för låg ranking istället för att sätt dem på rätt direkt

Visserligen var det för många år sedan, men jag rankades in på 1270 och föll som en sten till 1200 där klubben hade sitt "golv"... dök man ner under 1200 blev man upprankad till 1200 till jag efter en hård KM-turnering lyckades ta mig upp till 1209. Sedan dess (slutet av 80-talet) har jag lyckats hålla rankingen ovanför 1200-sträcket (som inte längre är ett golv i klubben)... Jag stödjer dock synsättet att unga spelare rankas in på en lägre ranking eftersom det ger god fostran och rankingökningen ger uppmuntran till fortsatt spelande och tränande.

Ang. danskarna så skall jag utreda saken närmre i sommar... skall för första gången åka till Danmark...

Stefan

Malvan
Medlem
#11 Skrivet: 21 Maj 2010 11:40

Hur det är med dansk rating vet jag inte, men norrmän är bättre än svenskar med samma rating.

machucado
Medlem
#12 Skrivet: 21 Maj 2010 13:24

Halvskånsk rating är ungefär lika stark som helskånskt.

nibo
Medlem
#13 Skrivet: 21 Maj 2010 13:26

Jag hade ingen aning att länder använde olika rating. Jag trodde alla hade samma system.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 21 Maj 2010 15:16

Ja dom har samma system ..Men dom får starta som nybörjare med sin rank lite olika.

palmann3
Medlem
#15 Skrivet: 21 Maj 2010 17:01 - Redigerad av: palmann3

Svensk, norsk, dansk rating er vel det samme? - So and so .....
En dansker er mesterspelar, når han, hun har 1900 i rating. - Og ELO 1900.

1ooo er det laveste ( minor ) man kan ha' inden om Dansk Skak Union.

- www.dsu.dk

Aqualung
Medlem
#16 Skrivet: 23 Maj 2010 20:45

Hej!

Att utländska spelare tillåts deltaga i SM är ingen nyhet, det har varit möjligt i många år.
Nyheten är att årets arrangörer föredömligt nog har gjort ett större väsen av det.
Jag har t.o.m sett en (engelskspråkig) inbjudan på en tjeckisk turneringssida.

J_Ahlin
Medlem
#17 Skrivet: 24 Maj 2010 16:02

Hela denna här rankingfrågan om varför utländska spelare turnerar runt Sverige är ju bergsäkert pga att den svenska kronan är så stark - alltså inte alls att det svenska LASK-talet är så lågt

Enda sättet att få reda på sanningen är väl att fråga stora tysken bara stenkastet från lund varför ingen vill leva rika på en chess holiday tournament i sweden - som en liten mellanlaandning till smålandsstugan.

Undersökning i efterhand - eller kanske undersökning om hundra år när frågan fortfarande är obesvarad - Schackfolket rundar Sverige =)

Tar det där med varför Sverige har låg ranking en gång till: Tar man in en spelare som man uppskattar har en ranking på 1400 så sätter man ändå denne på 1200! Jo visst får denna en relativt säker resa upp i rankingsystemet - ska vi kalla det minst två år säker resa upp innan man ens uppnår den rankingen man hade för två år - och då går man förmodligen redan i god för uppskattningsvis 1500?

Så vem ska denne underrankade spelare plocka sina pioäng av? I regel börjar nya spelare med klubbspel så i stort så gör klubbledningen hela klubben 200 extra underrankad genom att sätta ut fel startranking -

Problemet är alltså dels att spelare sätts in på fel ranking - dels att det är en ständig strävan efter att hålla stark ranking vs spelstyrka bland många klubbar. Men som sagt så kanske detta problem observeras någon gång - tills dess får SSF fundera vidare, leva på uteblivna sponsorintäkter då de lokala kändisarna är endast lokala kändisar och inte alls intressanta i publik eller sponorsyften utanfö Sveeiges gränser

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 24 Maj 2010 16:43 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: J_Ahlin, #17:
Tar man in en spelare som man uppskattar har en ranking på 1400 så sätter man ändå denne på 1200!

Uppskattning av rank kan vara mycket svår att avgöra.De flesta klubbar sätter hellre lite för låg rank i stället för hög. Inte roligt för en spelare som blir rankad på 1400 och sen kanske tappar något hundra på det första året.Och speciellt om det är en ungdom..Risk kan då föreligga att schackspelaren kan tappa lusten att fortsätta med schacket..Så därför sätter de flesta schackklubbar hellre lite för lågt...

J_Ahlin
Medlem
#19 Skrivet: 26 Maj 2010 00:04

Jo jag är helt med på det - sätt alla spelare låg i uppskattningsranking för det drar ju inte ner andras rating att en enda individ är underrankad från början?

Var nära att möta en spelare på 1220 för inte alls länge sedan men partiet blev uppskjutet och sedan vann jag turneringen utan att behöva kompletera med detta parti. Lyckligtvis slapp jag spela då jag hört att det skulle bli dyra ratingpoäng ifall jag vann: Spelaren hade alltså satts på 1220 och den förste han besegrar i ett ratingparti hade alltså 1900 Skulle man inte göra en korrigering av sin uppskattning direkt då kanske - typ sätta han på 1500 istället för 1200 då han faktiskt verkar klara sig bra mot även starkare spelare.. Spekulera i att denna 1900 spelaren kanske var på god resa upp till 2000 - han kanske tillomed var underrankad? Nu är han iallafall 31 poäng längre ifrån 2k - (och han blev enligt ryktet inte glad över)

Att spelare som aldrig har varit på en klubb men kanske spelat på nätet i flera år gör det dessutom ännu mer fel att sätta spelare lågt - Spelare som kommer till klubb är i regel bättre nu än tidigare.

Du måste logga in för att kunna posta!