Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / "Patt"
Författare Meddelande
Extra
Medlem
#1 Skrivet: 30 Apr 2010 20:13

Jag är "patt" i ett parti. Eftersom detta (antar jag) innebär remi, tänker jag att detta borede ske automatiskt, men så sker inte. Behöver motspelaren alltså acceptera mitt remianbud innan spelet kan avslutas?
Anders

Otrogen-Hund
Medlem
#2 Skrivet: 30 Apr 2010 21:04

Ja. Förstår eller uppfattar inte din motståndare att det är patt, får du använda felanmälningslänken längst ner.

LatvaLaw
Medlem
#3 Skrivet: 30 Apr 2010 22:43

Elegant pattsättning var det i alla fall. Inte alla gånger det är mest lönsamt att promovera bonden till en dam.

Extra
Medlem
#4 Skrivet: 1 Maj 2010 07:44

Tack

the-best
Medlem
#5 Skrivet: 2 Maj 2010 11:48

Citerar: LatvaLaw, #3:
Elegant pattsättning var det i alla fall. Inte alla gånger det är mest lönsamt att promovera bonden till en dam.

Jag har spelat partier där det är bättre att promovera till Torn än att ta till dam. Det är väldigt sällsynt.

tornado
Medlem
#6 Skrivet: 2 Maj 2010 12:16

Ibland kan det vara bra med springare eller löpare istället för torn eller dam beroende på ställning

the-best
Medlem
#7 Skrivet: 2 Maj 2010 12:28

Där det är bättre med springare och torn har jag sätt. Men löpare har jag inte sätt. Ska försöka göra en ställning på mitt bräde där det är möjligt.

Malvan
Medlem
#8 Skrivet: 2 Maj 2010 12:38

Kolla problem nr 12 här:

http://schackonline.com/forum/1_44657_0.html#msg12 3151

palmann3
Medlem
#9 Skrivet: 2 Maj 2010 16:46

Næsten alle har gjort en patt på en modstander. Selv Kasparov har gjort det.

Extra
Medlem
#10 Skrivet: 2 Maj 2010 16:48

Kul att ta del av era exempel! Ni får gärna uppmana min motspelare att acceptera remin innan tidsgränsen går ut (det syns inte i animeringen, men motspelaren promoverade till dam). Jag har felrapporterat också men inget har hänt ännu...

regardie
Medlem
#11 Skrivet: 2 Maj 2010 16:50

Citerar: palmann3, #9:
Selv Kasparov har gjort det.

Wow - det visste jag inte! Har du någon länk eller uppgifter om tid, plats och motståndare så att man kan hitta partiet på egen hand (förmodar att det var tidsnöd eller liknande som spökade, men i alla fall - kunde vara kul att se...).

palmann3
Medlem
#12 Skrivet: 2 Maj 2010 17:15 - Redigerad av: palmann3

Jeg kommer inte i hu, hvem Kasparov spelade imod, men jeg så den patt! -
Det var før Kasparov blev verdensmester.
Selv en verdensmester kan gøre fel. Kommer du i hu, at Kramnik inte så en mat i
ÉT drag - mod Deeper Fritz?

Du måste logga in för att kunna posta!