Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Utmaningsmöjlgheter i stegen
Författare Meddelande
rojo57
Medlem
#1 Skrivet: 28 Apr 2010 14:18

Jag har upptäckt att stegen inte är så kul längre
Jag kan ju inte utmana eller bli utmanad för tillfället. (varit så nu ett tag
Det är inte så kul att komma upp bland de 100 översta för att därefter rasa ner i systemet utan att kunna göra något åt det!
Det finns ju ingen att spela med! Jag kan bara utmana 20 uppåt eller neråt och ingen av dem har varit spelbara på evigheter.....
Jag inser ju problemet med att öppna upp systemet men nog borde det väl vara som i klubbarna; är där ingen motståndare inom gränsen så utmanar man den som är på spelbar plats. Även om detta är serieledaren, stryk skall man ju ha i vilket fall

Mvh/Roland

K.ANKA
Medlem
#2 Skrivet: 29 Apr 2010 08:45

Det händer ju allt som oftast att det är tomt där det vanligtvis står "Utmana", vad det beror på kan jag ej svara på men det är tråkigt att inte själv få välja vem man vill möta. Har inget emot att få "känna" på spelare med ranking som ligger 400 eller mer över min egen, då det kan vara bra för ens fortsatta "schackkarriär" att ha mött några med rating omkring 2700. Den högst rankade spelare jag mött hade 2705, och det var för mig en god lektion, trots att jag blev utspelad så lärde jag mig massor när jag sedan analyserade partiet. Upptäcke ganska snabbt vad mina egna svagheter och brister låg någonstans. Och förlusten kan man ju ta då det inte gäller någon rating, utan bara några kliv på en för mig betydelselös stege. Men man får väl ta det med jämnmod, och stå ut med partier som ej ger den morot (utmaning) man önskar. Får väl se till och höja min rating, så dom "där uppe på listan" blir tillgängliga för ett utmaningsparti med rating i stället. Den som väntar på något gott heter det ju!

TesseS
Medlem
#3 Skrivet: 29 Apr 2010 15:14

Anledningen till att "utmana" försvinner är att de redan har blivit utmanade av två spelare. I stegen kan man utmana två personer och bli utmanad av två personer samtidigt. När ett parti är avslutat kan man åter igen bli utmanad eller utmana beroende på vilket parti som avslutats. Så det är iaf en förklaring till varför "utmana" knappen försvinner.

tigerace
Medlem
#4 Skrivet: 29 Apr 2010 19:27

Tack för den förklaringen! Det betyder alltså att om det står 1/2 efter spelaren i fråga så kan man ej utmana den spelaren men han kan utmana mig, eller är det tvärt om, dvs: 2/1.Nåväl, Det reder sig nog ändå!!

TesseS
Medlem
#5 Skrivet: 29 Apr 2010 21:48

Högst upp på sidan så står det UP/AP och där under står de olika sifforna vid varje person tex 1/2. Då är 1 under kolumnen UP och 2 under kolumnen AP.
UP står då för utmanade partier och AP antagna partier.

tigerace
Medlem
#6 Skrivet: 30 Apr 2010 09:24

Tack.! Då har vi rett ut den saken och kan återgå till spelandet!

TesseS
Medlem
#7 Skrivet: 30 Apr 2010 11:00

yepp, det är ju det som är roligast!

Du måste logga in för att kunna posta!