Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vill köpa träningsschackbräde
Författare Meddelande
epeld
Medlem
#1 Skrivet: 24 Apr 2010 20:11

Hej
Vet någon var man kan få tag i ett sånt där träningsschackbräde som de flesta klubbar brukar ha? Jag pratar alltså inte om de fina brädena som används vid matcher utan de lite billigare som brukar användas som "backup" på stora turneringar t ex när de fina brädena tar slut. Det är i princip bara en planka som man målat schackrutor på.

Anledningen till att jag frågar är att det är jättesvårt att hitta ett bra analys/bokläsarbräde att ha hemma. Alla mina schackset som jag köpt för det ändamålet har haft någon av följande brister:

- Pjäserna är små och ostadiga, vilket leder till att man ibland av misstag välter ner hälften av sin ställning på marken när man gör ett drag.

- Brädet är "vikbart" vilket medför att det försöker vika ihop sig under pågående analys, vilket får till följd att pjäserna glider iväg.

Kan någon tipsa om ett bräde som ej faller in i någon av ovanstående kategorier så skulle jag vara väldigt intresserad. Det ska gärna vara så billigt som möjligt. Jag vill inte ha någon lyx. VIll bara kunna flytta pjäserna mycket och ofta, så problemet är att bräden som duger till matcher ibland inte alls duger lika bra som analysbräden eftersom man under analysen flyttar kanske 10 ggr mer frekvent än under match.
Tack för svar!

Thomson1
Medlem
#2 Skrivet: 24 Apr 2010 20:23

Finns det inte masonitbräden och en låda pjäser att köpa i varje leksaksaffär?

Jag köpte mitt på Leksakslandet i Rotebro, masonit c:a 45x45 cm och en ask pjäser i trä under hundralappen.

Hoppas du hittar något du trivs med.

T.

epeld
Medlem
#3 Skrivet: 24 Apr 2010 21:26

Det är just ett sånt där masonitbräde jag letar efter tror jag. Har aldrig sett det i någon av leksaksbutikerna jag kollat i. Oftast har de bara små magnetbräden. Får kolla lite nogrannare antar jag..

ödamen
Medlem
#4 Skrivet: 24 Apr 2010 21:48

www.schackbutiken.se
Svenska schackbutiken i Göteborg

Arnwidh
Medlem
#5 Skrivet: 25 Apr 2010 22:04

Jag beställde ett bräde från www.chessware.de , de har bra sortiment.

LILLPELLE
Medlem
#6 Skrivet: 26 Apr 2010 08:25

Jag använder magnetbräde för analyspartier. Det fungerar alldeles utmärkt.

Malvan
Medlem
#7 Skrivet: 29 Maj 2010 16:47

Jag köpte mitt masonitbräde i en bokhandel.

Du måste logga in för att kunna posta!