Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Motståndaren spelar inte efter boken!
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#121 Skrivet: 6 Maj 2010 17:08

Citerar: Kleimark, #148:
Du har äntligen förstått.

Nja inte exakt..För jag tror inte på vad du skriver..I och med att jag inte tror att NÅGON kan alla öppningar i huvudet .

cymantex
Medlem
#122 Skrivet: 6 Maj 2010 17:08

Citerar: sture_lindberg, #149:
Som du nog vet så kan vit starta ett parti med 20 olika drag. och sen i sitt andra drag göra 20 nya öppningsdrag..så efter 2 drag så har vit iaf minst 400 drag att kunnat välja emellan.så du menar på fullt allvar att du vet exakt hur du ska möta alla dessa varianter.

Fast då är ju inte alla av dessa spelbara...

sture_lindberg
Medlem
#123 Skrivet: 6 Maj 2010 17:10

Citerar: cymantex, #122:
Fast då är ju inte alla av dessa spelbara...

Jag vet..Men i princip.

Kleimark
#124 Skrivet: 6 Maj 2010 17:11

Citerar: cymantex, #150:
Faktiskt så är antalet öppningar inte så stort eftersom en öppning klassificeras oftast bara genom de första två dragen. Däremot alla möjliga varianter är extremt stort

Det var precis det jag avsåg när jag skrev svaret, men det var tydligen svårt att förstå för vissa.

cymantex
Medlem
#125 Skrivet: 6 Maj 2010 17:13

Ok, ja, jag är väldigt säker på att det går. Jag vet ingen öppning som jag kan ingenting om (utesluter de löjliga som 1. a4 följt av h4).

Kleimark
#126 Skrivet: 6 Maj 2010 17:13

Citerar: sture_lindberg, #121:
Nja inte exakt..För jag tror inte på vad du skriver..I och med att jag inte tror att NÅGON kan alla öppningar i huvudet .

I så fall råder jag dig att inte skriva osanningar.

sture_lindberg
Medlem
#127 Skrivet: 6 Maj 2010 17:16

Citerar: Kleimark, #126:
I så fall råder jag dig att inte skriva osanningar.

JAG osanningar ? Bara för att jag inte tror du kan alla öppningar som finns utantill?

Kleimark
#128 Skrivet: 6 Maj 2010 17:18

Citerar: sture_lindberg, #127:
JAG osanningar ? Bara för att jag inte tror du kan alla öppningar som finns utantill?

Du skrev:
Citerar: sture_lindberg, #121:

och
Citerar: sture_lindberg, #116:
Jo du kan ALLA öppningar som ingen annan kan..Mycket bra

sture_lindberg
Medlem
#129 Skrivet: 6 Maj 2010 17:19

Det sista citatet var IRONI..Trodde jag du förstod...

Kleimark
#130 Skrivet: 6 Maj 2010 17:22

Jaha.

sture_lindberg
Medlem
#131 Skrivet: 6 Maj 2010 17:27

så nu vet du det också...Men summa summarium..INGEN kan ALLA öppningar helt utantill och kommer heller aldrig att kunna lära sej detta..Nog om detta nu..Ha en trevlig kväll. Nu ska jag iväg och spela snabbschack-KM. Ska passa på att fråga mina klubbkompisar om dom kan alla öppningar som finns helt utantill..Risk att man gör bort sej med denna fråga..Ja visst. .Jag återkommer i morgon med svaret ..

Kleimark
#132 Skrivet: 6 Maj 2010 17:28

Citerar: sture_lindberg, #131:
Jag återkommer i morgon med svaret

Bra.

Selfrid
Medlem
#133 Skrivet: 6 Maj 2010 18:13

Citerar: cymantex, #111:
Däremot har mycket ändrats sen Larsens tid. Stormästare är mycket noggrannare med öppningen nuförtiden och spelar oftast fler än en öppning. Eftersom datorerna och databaserna gör det väldigt lätt att preppa.

Yes, mrn å andra sidan är teorin ofta uppbyggd just på stormästarpartier. Och stormästarens förberedelser består väl i att försöka hitta något som motståndaren inte sett förut. Så då ställs stormästaren hela tiden inför motståndare som avviker från teorin.

Selfrid
Medlem
#134 Skrivet: 6 Maj 2010 18:15

Citerar: cymantex, #125:
Ok, ja, jag är väldigt säker på att det går. Jag vet ingen öppning som jag kan ingenting om (utesluter de löjliga som 1. a4 följt av h4).

Men det måste väl bero på hur man definierar teori? Det finns ju hundratals böcker som handlar om olika varianter i sicilianskt och nya kommer hela tiden

jideck
Medlem
#135 Skrivet: 7 Maj 2010 10:17

Vet inte vad som var frågan från början. Angående teori så är det ju så att de flesta teoretiska partier slutar med remi om båda motståndare kan lika mycket av det.

En av gamla stormästarna kommer bar inte ihåg vilken, sa fri tolkning "att man skall analysera teorin och partier från sin motståndare som denne vunnit sedan förberedda drag som utnyttjar de "teoretiskt" korrekta dragen till sin fördel."

Det är likadant med analyser med frits att hitta svagheter i de val som frits gör för att hitta nya starka drag som är bättre.

Tjusningen med schack är att en viss teori gäller fram tills en mästare bräcker den. Har pratad med flera stormästare som går och tittar på nybörjar partier för att hitta de till synes "dåliga" drag som är egentligen geniala med förutsättning att man vet varför.

sture_lindberg
Medlem
#136 Skrivet: 7 Maj 2010 11:19

Citerar: Kleimark, #132:
Jag återkommer i morgon med svaret

Bra.

Nu har jag snackat med 18 spelare.Det var 24 spelare som var med och spelade i vårt snabbschack_KM i går. INGEN av dessa 18 spelare ansåg sej kunna alla spelöppningar som fanns..Jag säger det en gång till ...INGEN..Hoppas att du förstår detta nu Kleimark att det är OMÖJLIGT för någon spelare att kunna ALLA spelöppningar helt utantill. Alltså inte ens du..

sture_lindberg
Medlem
#137 Skrivet: 7 Maj 2010 11:20

Citerar: Kleimark, #107:
Om jag lär mig alla öppningsvarianter utantill, erkänner du då att du har fel? Det är nämligen möjligt för mig.

Kleimark
#138 Skrivet: 7 Maj 2010 11:31 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: sture_lindberg, #136:
Alltså inte ens du

Du litar inte på mig. Det finns folk som har lärt sig koranen utantill, ord för ord. Det är inte omöjligt att lära sig alla öppningsvarianter utantill.

Om jag lyckas att lära mig alla öppningsvarianter är jag väl värd en belöning, säg en miljon. Du är ju så säker på att det inte går.

sture_lindberg
Medlem
#139 Skrivet: 7 Maj 2010 11:50

Och hur ska du kunna bevisa det för mej ?? Finns INGEN som kan har jag ju redan skrivit.Du måste tro mej..De 18 på klubben sa alla att det är omöjligt --DU är den enda människan som jag har hört säga att det går..Så jag kan faktiskt inte tro dej..Hur gärna jag än vill

Kleimark
#140 Skrivet: 7 Maj 2010 11:59

Tja, vi är åtminstone två.

Citerar: cymantex, #108:
Jag tror inte heller det är omöjligt men det skulle vara väldigt tidskrävande och väldigt onödigt.

sture_lindberg
Medlem
#141 Skrivet: 7 Maj 2010 12:07

Citerar: Kleimark, #140:
Citerar: cymantex, #108:
Jag tror

Tro är inte detsamma som att veta..Jag VET ! Så det är bara du som VET..av alla människor.......

Landroval
Medlem
#142 Skrivet: 7 Maj 2010 12:09

Citerar: sture_lindberg, #119:
Som du nog vet så kan vit starta ett parti med 20 olika drag.

Ja.

och sen i sitt andra drag göra 20 nya öppningsdrag..

Inga nya öppningsdrag men väl ett antal nya drag. Dock varierar antalet men ligger oftast över 20. Har du t.ex. spelat e3 i första har du 28 möjligheter i drag två.

så efter 2 drag så har vit iaf minst 400 drag att kunnat välja emellan

Fler.

sture_lindberg
Medlem
#143 Skrivet: 7 Maj 2010 13:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Landroval, #142:
Fler.

Ja då visar det ju bara på att det är ännu omöjligare.Men hur som haver..Över 400 möjligheter efter TVÅ drag bara för VIT.Och så 400 möjligheter minst även för svart.DEt gör ca 160.000 möjliga ställningar bara efter 2 drag . Och Kleimark snackar att han kan alla öppningar utantill

sture_lindberg
Medlem
#144 Skrivet: 7 Maj 2010 13:27

Citerar: Landroval, #142:
Inga nya öppningsdrag men väl ett antal nya drag

Öppningsdrag inbegriper ju dom första dragen i ett parti..Behöver ju inte menas att det är det alldeles första draget bara för det.

Selfrid
Medlem
#145 Skrivet: 7 Maj 2010 14:10

Jag förstår inte heller den inneboende intelligensen i att lära sig alla öppningar. Kan inte tänka mig att stormästarna gör det heller. Om jag t ex föredrar att öppna med 1.e4, varför ska jag då belasta huvudet med alla varianter i damgambit eller kungsindiskt som jag aldrig kommer att befatta mig med?

Darlanio
Medlem
#146 Skrivet: 7 Maj 2010 14:17

Precis som det kan vara trevligt att kunna namnen på alla Sveriges landskap bör en schackspelare lära sig namnen på åtminstone de vanligaste öppningarna (en slags schacklig allmänbildning). Däremot ser jag inte heller någon större poäng i att lära sig huvudvarianterna i de 50 eller 100 vanligaste öppningarna. Det räcker med att kunna huvudvarianter och de vanliga avstickarna i de öppningar man spelar och råkar ut för.

För den schackliga förståelsen bör man däremot ibland spela en tematurnering i en öppning som man normalt inte spelar. Det ger nya utmaningar och ställningar man inte råkat ut för tidigare.

Jag tror för övrigt tumregeln säger att "öppningen" är den delen av partiet där båda spelarna utvecklar sina pjäser till bra positioner inför det kommande mittspelet. Öppningsteorin täcker denna del samt i många fall hela mittspelet i huvudvarianterna (t.ex. Grünfeldt har varianter som går in i slutspelet).

Jag hör gärna vad ni andra har för uppfattning om "öppningen" i schack vad gäller begränsning.

Har man lämnat öppningen om man både har rockerat och bytt dam?
Måste det finnas kvar ett visst antal pjäser på brädet?
Är öppningen slutförd när alla lätta pjäser och damen utvecklats samt kungen rockerats?

sture_lindberg
Medlem
#147 Skrivet: 7 Maj 2010 16:14

Citerar: Darlanio, #146:
Är öppningen slutförd när alla lätta pjäser och damen utvecklats samt kungen rockerats?

Det man anser i det stora hela ja.

Rybka
Medlem
#148 Skrivet: 7 Maj 2010 20:37

Ungefär så eller
"när tornet på a1 utvecklats"

Bör ta 10-12 drag att få allt i spel

cymantex
Medlem
#149 Skrivet: 8 Maj 2010 02:08 - Redigerad av: cymantex

Eller "när man kan ge ställningen en klar värdering".
Teorin brukar fungera på detta sätt. T.ex. väldigt skarpa varianter som t.ex draken där man inte vet vem som är bättre utökas teorin i all oändlighet tills man någon dag kan ge en klar värdering.

shieldfire
Medlem
#150 Skrivet: 8 Maj 2010 17:54 - Redigerad av: shieldfire

Hmm jag vet inte .... i det partiet jag spelar nu bör man nog kunna ge en klar värdering - men nog är vi fortfarande i öppningen ...

En annan definiton jag ofta sett (t ex i New In Cbess) men inte köper är när damerna är avbytta är öppningen slut. Vilket om man hårddrar det betyder efter t ex 1.e4, e5 2.d4,d6 3.dxe5 dxe5 4.Dxd8 Kxd8 ...

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!