Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Motståndaren spelar inte efter boken!
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Författare Meddelande
Arnwidh
Medlem
#1 Skrivet: 12 Apr 2010 10:44

Ett problem jag stöter på när jag försöker studera spelöppningar är att motståndaren ofta avviker från vad han förväntas göra enligt teorin. Litteraturen erbjuder ofta ett antal möjliga svarsdrag och beroende på vilket man väljer så uppstår olika varianter osv. Det ligger i sakens natur att alla möjliga förlopp inte kan beskrivas, utan det blir de beprövade, troligen bästa, varianterna som beskrivs. Här på SO ställs jag ofta inför problemet om jag vill testa någon öppning att motståndaren ofta avviker ganska tidigt från teorin. Förmodligen spelar min motståndare "sämre" än teorin, men det blir ändå svårare för mig eftersom jag då inte kan använda bokens tips. En starkare spelare än jag skulle förmodligen kunna utnyttja dessa inkorrektheter ganska enkelt. Några tankar kring detta? Hur gör ni andra"

tornado
Medlem
#2 Skrivet: 12 Apr 2010 11:13

I schack förväntas motståndaren göra drag efter teorin är väl i korthet vad du vill.
Tycker att sånt spel är tråkigt och förutsägbart. Det är väl bättre att bredda sina kunskaper i spelet och inte lita på teoriboken,det gör spelet mer intressant om man själv kan komma på lösningar.

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 12 Apr 2010 11:58

Håller med Tornado fullständigt. Att bara slaviskt följa "bokteorier" hela tiden..fy fasen vad tråkigt och att folk ska följa "teorin " för att DU ska få det lättare ?? Det är just för att det finns spelare som du som gör att i alle fall JAG går ifrån "teorin " så snabbt som möjligt

Kleimark
#4 Skrivet: 12 Apr 2010 12:02

Jag tycker att teori är roligt, men så har jag också en säregen förmåga att kunna memorera. Om man har svårt för det skall man inte spela teorivarianter, i alla fall inte mot mig.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 12 Apr 2010 12:06

Citerar: Kleimark, #4:
Jag tycker att teori är roligt,

Upp till dej att tycka..Men att som Arnwidh bli besviken på att inte motståndarna följer den gängse teorin är väl att ta i

Arnwidh
Medlem
#6 Skrivet: 12 Apr 2010 13:01

Jag tror ni har missförstått mig lite... Självfallet får var och en spela som man vill.
Däremot ser jag inget "tråkigt" i att försöka lära sig etablerade öppningar. Snarare handlar det om att jag inte vill uppfinna hjulet från början utan dra lite nytta av århundradens utveckling på schackområdet. Kanske ska jag omformulera frågan som så: Hur kan jag bäst lära mig olika öppningar givet att motståndaren inte följer boken?
Själv tänker jag ungefär så att jag följer teorin så långt det går och när motståndaren avviker antar jag att han har öppnat upp en svaghet som jag då letar efter. Kanske hittar jag den eller kanske inte.

Elrey
Medlem
#7 Skrivet: 12 Apr 2010 13:05

Gå med i en schackklubb!

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 12 Apr 2010 13:05

Citerar: Arnwidh, #6:
Själv tänker jag ungefär så att jag följer teorin så långt det går och när motståndaren avviker antar jag att han har öppnat upp en svaghet som jag då letar efter. Kanske hittar jag den eller kanske inte.

Behöver inte alls vara en svaghet som han har öppnat upp.Det kan ju vara en ställning som han "trivs" i..Nog så viktig aspekt när man testar nya öppningar.Och när man går ifrån gängse "boköppning"..

shieldfire
Medlem
#9 Skrivet: 12 Apr 2010 13:28

Citerar: Arnwidh, #1:
Några tankar kring detta? Hur gör ni andra"

Detta är ett klassiskt problem med att pluga teori efter en bok.
Man förstår inte varför man gör saker och i vilken ordning. Inte vilka planer man ska ha osv. Bara hur man kommer till ställning X.

Vad man måste göra är att lära sig ideerna med öppningen, vilka ställningar man gillar (eller ogillar) och vilka planer som öppningen indikerar i olika skeden. Snarare än att råplugga drag.

vpaavola
Medlem
#10 Skrivet: 12 Apr 2010 13:33

Citerar: Arnwidh, #6:
Hur kan jag bäst lära mig olika öppningar givet att motståndaren inte följer boken?

Här på sidan har varit turneringar med öppningstema. Om jag inte minns fel, har även Sture startat nån? Starta egen turnering med den öppningen som du vill studera som tema.

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 12 Apr 2010 13:40

Citerar: vpaavola, #10:
Om jag inte minns fel, har även Sture startat nån?

Stämmer . Jag anbefallde dragen d4--d5 ,c4--Sc6 som förstadrag.Tjigorins öppning.Men det var bara ca 50 procent som följde dom dragen Lite illa. Men jag kommer nog att starta en ny Tjiggo-turneringen igen snart

MrVi
Medlem
#12 Skrivet: 12 Apr 2010 13:42

Desto bättre spelare du möter desto mer kommer de spela inom teorin. Börja därför spela i en schackklubb, då kommer du då möta schackspelare som spelar teori. Dessutom kommer du lära dig mer om schack.

Mitt tips är att du börjar spela i en schackklubb.

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 12 Apr 2010 13:54

quote=MrVi, #12:]då kommer du då möta schackspelare som spelar teor[/quote]
Ja det är klart det är bra att kunna lite teori.Men om du sen inte kan mittspelet och idden med dessa öppningar så kommer du snart till korta. Och inte minst viktigt är slutspelet där partierna avgörs.

Muamer
Medlem
#14 Skrivet: 12 Apr 2010 14:27

Citerar: shieldfire, #9:
Vad man måste göra är att lära sig ideerna med öppningen, vilka ställningar man gillar (eller ogillar) och vilka planer som öppningen indikerar i olika skeden. Snarare än att råplugga drag.

Som shieldfire säger, lär dig först öppningsprinciperna och först efter det börja plugga teori, du kommer att minnas varianterna lättare också eftersom du förstår varför de spelas

-Muamer

tornado
Medlem
#15 Skrivet: 12 Apr 2010 15:33

Citerar: vpaavola, #10:

Här på sidan har varit turneringar med öppningstema. Om jag inte minns fel, har även Sture startat nån? Starta egen turnering med den öppningen som du vill studera som tema.

På den danska e-skak.dk har man ofta spelöppningstema och det är upp till var och en att gå med. Alla startar med samma öppning.

Malvan
Medlem
#16 Skrivet: 12 Apr 2010 15:40

Sedan länge finns det önskemål om att kunna börja partier (och därmed turneringar) från valfri ställning. Då sluppe man problemet med att andra drag än de obligatoriska öppningsdragen spelas - medvetet eller omedvetet.

Emmann
Medlem
#17 Skrivet: 12 Apr 2010 15:50

Citerar: tornado, #2:
I schack förväntas motståndaren göra drag efter teorin är väl i korthet vad du vill.
Tycker att sånt spel är tråkigt och förutsägbart. Det är väl bättre att bredda sina kunskaper i spelet och inte lita på teoriboken,det gör spelet mer intressant om man själv kan komma på lösningar.

Precis vad jag tycker, o försöker göra, men så går det upp o ner oxå.

Selfrid
Medlem
#18 Skrivet: 12 Apr 2010 15:54

Det är inte alls säkert att ett drag som inte behandlas är dåligt. Ofta lägger man bara ner tid i onödan på att försöka hitta en vederläggning som inte finns. Bättre då att titta på ställningen utan förutfattade omdömen.

Ett bra sätt att lära sig en öppnings principer är att spela igenom kommenterade stormästarpartier med öppningen, samt att själv spela öppningen flitigt.

Tematurneringar är säkert också bra.

Emmann
Medlem
#19 Skrivet: 12 Apr 2010 15:59

Ett sätt iaf här på SO, är att inte kolla ratingen på den man möter här, för då får manväl stora skälvan om han/hon ligger på topp 10-20

Arnwidh
Medlem
#20 Skrivet: 12 Apr 2010 16:30

Tack för all inlägg! Det var precis den här diskussionen jag var ute efter.
Givetvis vore det bra att gå med i en klubb, men det tillåter tyvärr inte min nuvarande familjesituation.
Jag håller med om att öppningsböcker som bara redovisar dragföljder är ganska värdelösa. Har någon något bra tips på en öppningsbok som går in på principer lite djupare?
Jag har också börjat studera lite mitt- och slutspel för att ha ett klarare mål med öppningen. Härligt med ett ämne som schack som är helt outtömligt!

MalmöLeif
Medlem
#21 Skrivet: 12 Apr 2010 21:34

Starta en turnering där det är meningen att man ska inleda på ett speciellt sätt..

JKnight
Medlem
#22 Skrivet: 12 Apr 2010 22:04

Citerar: MalmöLeif, #21:
Starta en turnering där det är meningen att man ska inleda på ett speciellt sätt..

Tematurnering?

Malvan
Medlem
#23 Skrivet: 12 Apr 2010 22:16 - Redigerad av: Malvan

Se #10-11 och #16: När vi talade om detta förra gången kom vi fram till att det enda vettiga vore om TL kunde tvinga deltagarna i en turnering att börja från en viss utgångsställning. En teknisk lösning alltså. Även om TL nu skriver i instruktionerna vilka drag som måste göras och deltagarna inte avser att fuska, är det lätt hänt ändå, om man har flera andra partier på gång där man som vanligt har rätt att göra vilka drag som helst.

KingKong67
Medlem
#24 Skrivet: 12 Apr 2010 23:28

All heder till teori men om man inte lärt sig principerna för anfall och försvar blir det svårt att prakticera den.

Selfrid
Medlem
#25 Skrivet: 13 Apr 2010 11:30

#23: Jag hittar inte detta i tråden om önskemål - i o f s orkar jag inte läsa alla inlägg. Om det inte går att stipulera en spelöppning - vilket jag trodde - tycker jag det är ett starkt önskemål

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 13 Apr 2010 11:37

Citerar: sture_lindberg, #11:
Stämmer . Jag anbefallde dragen d4--d5 ,c4--Sc6 som förstadrag.Tjigorins öppning.Men det var bara ca 50 procent som följde dom dragen

Ja inte skoj att anordna tematurneringar om inte folk gör de rätta öppningsdragen

Malvan
Medlem
#27 Skrivet: 13 Apr 2010 11:55

#25: Det kanske inte står i Önskemål, men åtminstone här: http://schackonline.com/forum/3_44816_0.html#msg13 0927

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 13 Apr 2010 12:03

Ja vittsen med tematurneringar försvinner ju helt när folk inte kan förmå sej att läsa innantill vad som gäller i turneringen..Dålig stil helt enkelt...

palle1
Medlem
#29 Skrivet: 13 Apr 2010 12:04

sture hur många sckack gubbar har du?

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 13 Apr 2010 12:08

Schackgubbar? Vad menar du?

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!