Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackets Historia?
Författare Meddelande
Infinity
Medlem
#1 Skrivet: 23 Mar 2010 10:24

Hej, jag håller på med ett arbete som handlar om spel i skolan så självklart valde jag att skriva om det bästa spelet som existerar. Därför behöver jag ERAN hjälp då jag inte hittar så värst mycket fakta om historiken tex. Vet ni några sidor? Hur uppfanns shack? Hur spreds det? Dessa är frågor som jag skall skriva om i min rapport och för att sedan redovisas inför lärare och klasskamrater.

TACK

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 23 Mar 2010 10:28

Kolla på wikipedia..där finns mycket att läsa..

Infinity
Medlem
#3 Skrivet: 23 Mar 2010 10:32

Jag har redan gjort det och använt vissa fakta därifrån men tycker inte att det räcker till /buster

Malvan
Medlem
#4 Skrivet: 23 Mar 2010 11:59 - Redigerad av: Malvan

Här är en sammanfattning av vad som står i olika uppslagsböcker. Artiklarna är längre än så och åtminstone de två svenska böckerna (och Svensk uppslagsbok) finns på många bibliotek. Där kan det ju även finnas böcker som bara handlar om schackhistoria.

"Spelets uppkomst är höljd i dunkel, men Indien anges som ursprungsland. Bevis för schackets existens har hittats i sanskritlitteratur från 600-talet e.Kr." (Nationalencyklopedin)

"Chess first appeared in India about the 6th century AD and by the 10th century had spread from Asia to the Middle East and Europe." (Encyclopaedia Britannica)

"Schackspelet, som är ett särdeles tankepröfvande sällskapsnöje, lär ha blifvit uppfunnet i Indien långt före vår tidräkning. Det indiska schackspelet, tschaturanga, skilde sig dock så till vida från det nuvarande, att det utfördes af fyra spelare, som hvardera disponerade en kung och sju andra figurer, att två och två spelare hörde tillsammans och att det genom tärningkast bestämdes, hvilken figur skulle flyttas. Ur tschaturanga utvecklade sig det persisk-arabiska schackspelet, schatrandsch, som utfördes af två spelare. Från Indien öfverfördes schackspelet äfven till Kina. Först genom araberna kom det till Italien och Spanien, och först genom korsfararna fick det allmän utbredning i Europa." (Nordisk Familjebok, 1916)

Dr_Dårrepe
Medlem
#5 Skrivet: 23 Mar 2010 17:47

En mycket bra sammanfattning över drygt två sidor finns i "The Oxford Companion to Chess" av David Hooper & Kenneth Whyld (Oxford University Press, 1984). Det blir mycket att sammanfatta (och ännu mer att skriva av), men skickar du din adress till min mailbox, så kan jag kopiera (eller skanna in) det hela åt dig.

Infinity
Medlem
#6 Skrivet: 24 Mar 2010 01:25

tack så väldigt mycket flr svar!!!! skulle väldigt mycket uppskatta om fler lade till!

poesimannen
Medlem
#7 Skrivet: 24 Mar 2010 01:50

Du skriver frågor såsom hur uppfanns schack och hur spreds det? Kanske behöver vi få fler frågor för att få reda på vad din uppsats är tänkt att handla om mer precist?

Jag börjar med att ställa några frågor till dig nu.

Ska uppsatsen handla om schack även i nutid?
Hade du tänkt nämna världsspelare (framträdande sådana) eller kanske även svenska spelare som varit framträdande under de senaste 150 åren eller kanske ännu längre tillbaka i tiden? Capablanca Fischer Kasparov för att nämna några. Gideon Ståhlberg Ulf Andersson och Pia Cramling för att nämna några svenskar.
Hade du tänkt nämna ngt om datorernas intrång i spelet? Deepblue bland annat?
Hade du tänkt ha med regler och ändringar av regler i spelet som skett under åren?
Vissa frågor kanske kunde hjälpa dig ngt med din uppsats får vi hoppas.
Om du skriver mer vilken inriktning uppsatsen är tänkt att ha än schackets ursprung så kan uppsatsen bli oändlig för så mkt finns om detta spel.
Det finns massa samlad kunskap om detta i detta forum. Så sök och du skall finna.

poesimannen

poesimannen
Medlem
#8 Skrivet: 24 Mar 2010 02:31

Jag fann en sida som enkelt och överskådligt förklarade schackets historia. Kolla in denna länken:

http://hem.passagen.se/torre83/

shieldfire
Medlem
#9 Skrivet: 24 Mar 2010 08:07

Naturligtvis finns "biblen" också; Murrays "A History of Chess".
Mycket mer info än du vill ha ...

ole.buus
Medlem
#10 Skrivet: 24 Mar 2010 12:21

"Guderne" gav skakspelat til mennesker ... long, long time ago.

Leo_Johannes
Medlem
#11 Skrivet: 24 Mar 2010 19:11

Enligt en populär (högst obekräftad) myt skapades schack såhär:

För länge sedan kom en smart ung man på ett nytt spel, som kungen gillade extremt mycket. För att glädja den unga mannen som med sin uppfinning glatt kungen så enormt, erbjöd han honom vad han ville ha, om det så var halva kungariket, prinsessan och ofattbar rikedom. Den unga mannen avböjde dock erbjudandet, och sade sig enbart vilja ha ganska många vetekorn, närmare bestämt så många som vore det totala på ett schackbräde om rutan a1 fick ett vetekorn, b1 dubbelt så mycket (alltså två), c1 dubbelt så mycket (alltså fyra), d1 dubbelt så mycket (alltså åtta), och så vidare tills alla rutor på schackbrädet täckts av korn. Kungen ansåg önskningen märklig, men såg till att verkställa den.

Det gick inte. Bara den femtonde rutan skulle kräva tusentals vetekorn, och då ett schackbräde inte har mindre än 64 rutor, skulle knappast alla vetekorn i världen räcka för att göra den unga mannen till lags. Det sägs att kungen när han insåg detta blev rasande, och kastade sitt schackbräde i väggen. Den unga mannen flydde, och berättelsen fick ett snöpligt slut.

ole.buus
Medlem
#12 Skrivet: 24 Mar 2010 20:26

Ganske rigtigt, Leo .................... men ................... men før dette ........... var der noget andet. Noget ganske andet .................................................. .....
*

ole.buus
Medlem
#13 Skrivet: 25 Mar 2010 15:52

___________ Odin og Thor.

strumpläst
Medlem
#14 Skrivet: 30 Mar 2010 01:53

Schack har inte sitt ursprung i nordisk mytologi ole.

Kullberg
Medlem
#15 Skrivet: 30 Mar 2010 04:42

år 570 e kr skapades schack Anekdoten om vetekornen kan däremot dateras till så långt bak som 1000 f kr

sureatonce
Medlem
#16 Skrivet: 30 Mar 2010 06:56

Leo_Johannes! Jag har hört myten i annan tappning:

En indisk maharadja var uttråkad, han hade i princip all överdådig lyx man kunde önska sig, tjänare, flera fruar samt ofantlig rikedom. Han kallar till sig sin spelmästare och säger: Du spelmästare uppfinn ett spel åt mig jag är så fruktansvärt uttråkad. Du har 30 dagar på dig att komma på något som kan förgylla mig vardag. Spelmästaren drar sig tillbaka för att 4 veckor senare återvända med ett 64-rutigt bräde samt med 32 pjäser ömsom ljusa, ömsom mörka. Han förklarar reglerna för spelet varpå maharadjan undrar: Nå, vad vill du ha i ersättning för det arbete du lagt ned för denna uppfinning? Spelmästaren svarar: Ärade maharadja jag vill inte vara girig men ett vetekorn för den första rutan, två för den andra, fyra för den tredje, åtta för den fjärde e.t.c. Maharadjan tycker att spelmästarens begäran förefaller vara modest och går med på hans önskemål. Eftersom mahardjan inte är särskilt bra på matematik tillkallar han sin matematiker (han hade många underlydande tjänare) som får till uppgift att räkna ut hur många vetekorn maharadjan ska ersätta sin spelmästare med. Efter bara någon timme återvänder matematikern likblek till hovet och maharadjan med orden: Käre maharadja: -Så många vetekorn finns inte att uppbringa i hela Indien.

ama5zon
Medlem
#17 Skrivet: 30 Mar 2010 15:56

Gjorde en kalkyl i Excel på detta för länge sedan.
Har för mig att det blev 18,4 kvadriljoner vetekorn.

Släpvagnen
Medlem
#18 Skrivet: 30 Mar 2010 20:59

Med en bra räkneapparat kan man räkna ut antalet vetekorn snabbt eftersom sunmman är 2 upphöjt till 65 minus 1. I en bok av Georg Gamow på 50-talet sades att detta svarade mot hela jordens veteproduktion under 200 år. Ganska mycket att lägga på ett schackbräde.

Malvan
Medlem
#19 Skrivet: 30 Mar 2010 21:25

Citerar: Släpvagnen, #18:
2 upphöjt till 65 minus 1

Det blir 2 upphöjt till 64 minus 1. Det ser man enklast om man jämför med mindre tal. På exempelvis de fyra första rutorna är antalet korn
1 + 2 + 4 + 8
= 15
= 16 - 1
= 2 upphöjt till 4 minus 1.

Malvan
Medlem
#20 Skrivet: 30 Mar 2010 21:46

Uträknat blir antalet korn på de 64 rutorna 18 446 744 073 709 551 615.

crashbird
Medlem
#21 Skrivet: 30 Mar 2010 22:35

Mahardjan skulle helt klart ha förhandlat fram en avbetalningsplan på ca 400 år tydligen

KingKong67
Medlem
#22 Skrivet: 30 Mar 2010 23:04

Garanterat han fick fick rismage=)

Du måste logga in för att kunna posta!