Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Varför blir man anklagad för att använda motor?
Författare Meddelande
leverhepar
Medlem
#1 Skrivet: 19 Mar 2010 18:42

Detta är inget inlägg i debatten om man får använda motor eller dylikt, jag gör det inte.

Dock tycker jag det är beklagligt att jag blir anklagad för det när jag spelar. Jag vill inte peka ut någon men om ni vill får ni gärna titta på mina senast spelade partier.

Krävs det att man använder dator för dessa drag eller är motspelaren en ytterst dålig förlorare.

Skulle gärna ta det direkt med motspelaren, men han blockerade mig direkt...

zohar
Medlem
#2 Skrivet: 19 Mar 2010 18:46

Anklagelsen är irrelevant vad gäller regler här på SO. Tyvärr blir många anklagade för programstöd vid vinst. Inget att göra annat än ignorera.

barr
Medlem
#3 Skrivet: 19 Mar 2010 18:48

Detta parti avslöjar inget om motoranvändande. Det visar att man kan en viss öppningsfälla, och frågan blir om man kunde den själv eller hade hjälp eller inte.

JKnight
Medlem
#4 Skrivet: 19 Mar 2010 18:49

Jag tyckte också det var en öppningsfälla. f6 ska förövrigt aldrig spelas i e4 e5 öppningar, då får man skylla sig själv då det nästan alltid leder till förlust.

Kleimark
#5 Skrivet: 19 Mar 2010 18:55

Är det verkligen ok enligt sO:s regler att anklaga någon för motoranvändande i en negativ bemärkelse?

barr
Medlem
#6 Skrivet: 19 Mar 2010 18:58 - Redigerad av: barr

Nej, det är tillåtet att använda motor, och att vara negativ mot någon som följer reglerna tillhör inte god ton.

shieldfire
Medlem
#7 Skrivet: 20 Mar 2010 05:56

Citerar: leverhepar, #1:
är motspelaren en ytterst dålig förlorare

Minst

Spelar motståndaren så usla drag gäller det bara att få hjärncellerna att hålla sams tillräckligt länge för att hitta Sxe5. Om han dessutom tar hästen ...

Det finns de däringa små häftena från SSF, GABIÖ heter de. Utmärkta små träningsuppgifter att använda sig av. Denna faller under "Ö" som i överlastning.

Du måste logga in för att kunna posta!