Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Seriös ranking på So?
Författare Meddelande
gambit5
Medlem
#1 Skrivet: 15 Mar 2010 19:12

Jag har tänkt på länge att det vore roligare om rankingen på So kunde bli lite mer verklighetstrogen. En spelare som har runt 2000 här på So kan knappt ha 1100 på riktigt.
Jag förstår att det kanske drar till fler spelare om man ser att rankingen är hög här och kanske sidan verkar lite mer seriöst, men det vore kul att kunna jämföra vår riktiga ranking med den här på So. Det blir bökigt att ändra, men det kan inte vara omöjligt!

Backebo
Medlem
#2 Skrivet: 16 Mar 2010 10:55

Håller helt med gambit5, det vore roligare om vi amatörer kunde jämföra oss med proffsen som spelar i schackklubbar

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 16 Mar 2010 11:02 - Redigerad av: sture_lindberg

Närschack ( i schackklubbar) kan inte jämföras med korrschack,där alla hjälpmedel är tillåtna. Men du kan dra av ca 700 i ranking härifrån SO-rankingen ,så får du ett någorlunda bevis för vad en spelare kan ha i närschackranking.. Som exempel :Har en spelare här på SO ca 2400 i rank,så kan han /hon ligga på ca 1700 i "riktig" rank.. En spelare på ca 2000 här på SO,kan ligga på ca 1300 i klubben. Detta gäller förståss bara om spelaren inte använder sej av motorhjälp..

Darlanio
Medlem
#4 Skrivet: 16 Mar 2010 11:36

Stämmer nog ganska bra. Jag har ca 2600 här och ca LASK 1700 (har ej ELO).

Jag tror att det kan variera lite med vilken utveckling man har (på väg upp eller på väg ner) också, inte bara beroende på spelformen (betänketiden). Jag borde kunna prestera bättre vid brädet än jag gör, men jag tror turneringarna i verkligheten ger en stress som påverkar mina resultat mer negativt än här på SO.

Jag såg i någon annan tråd att även andra spelare upplever en stress på riktiga turneringar och spelar sämre på grund av detta, men här på SO känns det lite mer avslappnat samtidigt som tiden (både här och i korrschack i allmänhet) tillåter pauser när man behöver det.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 16 Mar 2010 11:45

Citerar: Darlanio, #4:
Jag tror att det kan variera lite med vilken utveckling man har (på väg upp eller på väg ner) också, inte bara beroende på spelformen (betänketiden).

Håller med helt där. Men jag tror mina tal stämmer rätt bra i det stora hela. Och det är det jag skriver om..

Darlanio
Medlem
#6 Skrivet: 16 Mar 2010 12:09

Jag tror som dig, sture, att 700 p kan vara ett bra riktmärke.

tigerace
Medlem
#7 Skrivet: 16 Mar 2010 12:13

Håller helt med Sture och Darlano jag hade ca 1500 när jag spelade i klubb, här på SO har jag 2376. Det skiljer visserligen 876 poäng, men det kan bero på att man själv väljer vilket tempo man vill spela i. det är mycket lugnare här på SO.
Fast i början kunde man känna sig lätt stressad pga: att man inte kände till tidsräkningen. Jag har hoppat på mina motståndare just för jag tyckte att dom sölade(Ber om ursäkt till dom som drabbats) men nu har jag hittat en lagom rytm. Fast min ranking är flukturerande för tillfället då jag bara har 18 spelade sk ratingbaserade partier. Men varför hänga upp sig på ratingen, vi spelar väl här för att vi Älskar detta fantasiska spel eller?

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 16 Mar 2010 12:42

Citerar: tigerace, #7:
Men varför hänga upp sig på ratingen, vi spelar väl här för att vi Älskar detta fantasiska spel eller?

Jo så klart vi gör det men miitt svar var ju på inlägg 1# och 2# ..

shieldfire
Medlem
#9 Skrivet: 16 Mar 2010 14:14

Jo, som riktvärde funkar det nog. Själv spelar jag ohygglans oseriöst här för tillfället (c 400 skillnad) ... och kan tänka att andra experimenterar friskt med öppningar o annat.

Darlanio
Medlem
#10 Skrivet: 16 Mar 2010 14:18

Klart man älskar schack!

gambit5
Medlem
#11 Skrivet: 16 Mar 2010 14:39

Roliga svar!
Själv upplever jag inte rankingen som ett problem eller hänger upp mig på det, men det är roligt att höra vad folk tycker

Darlanio
Medlem
#12 Skrivet: 16 Mar 2010 15:45

Förslag till Erik: En kul grej som kanske är lite lättare att implementera är att visa exakt vilken plats man har, rankingmässigt, på SO i sin profil (under Statistik t.ex.). Ranking: 1000 (placering 54321) eller liknande...vi är väl över 50000 här hoppas jag?

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 16 Mar 2010 18:18

Nej knappt 5000

K.ANKA
Medlem
#14 Skrivet: 16 Mar 2010 19:44

Vissa har väl fler nicknames, så hur räknas det då. som 1 eller 2 användare?

___o0o___
Medlem
#15 Skrivet: 16 Mar 2010 19:50

Blir nog ca 1500 kvar efter omläggningen till ett nickname/användare

tigerace
Medlem
#16 Skrivet: 16 Mar 2010 19:54

Kunde tro det

John_B
Medlem
#17 Skrivet: 16 Mar 2010 20:15

Det kan stämma bra med 7-800p i skillnad. Jag ligger på 2200 här på sO, men i "verkligheten" ligger jag på ca 1400. Jag spelar helt annorlunda när jag kör närschack, så det kan stämma rätt bra överens med min rating. Ser fram emot sommaren, så man kan sitta i parken o spela schack med dom gamla o visa över en bärs eller så. Sann njutning!

Du måste logga in för att kunna posta!