Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Utnyttjad?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
tigerace
Medlem
#1 Skrivet: 12 Mar 2010 19:06

Vad ska man göra åt de som har fått ett övertag tidsmässigt och sen utnyttjar det till att försöka vinna på tid? Jag har ej tillgång till en dator dygnet runt och får vackert titta på när min tid försvinner, speciellt när man leder med ett torn. Då känns det rätt plumpt av motståndaren att inte erkänna sig besegrad, dålig förlorare kanske?

pf3016
Medlem
#2 Skrivet: 12 Mar 2010 19:13

Då får du bara spela partier som har 3dgr per dag eller liknande. Tyvärr, jag har varit med där också och vet hur surt det är :\

Leo_Johannes
Medlem
#3 Skrivet: 12 Mar 2010 19:14

Hmm, jag har också haft tidsproblem... Bästa lösningen är att bara spela sju dagar/drag, skulle jag tro.

pepita
Medlem
#4 Skrivet: 12 Mar 2010 19:35

Menar ni, att det finns spelare som medvetet läggerpartier, för att få vinna på tid?

Släpvagnen
Medlem
#5 Skrivet: 12 Mar 2010 19:51

Om en spelare inte gör något drag på ett par dygn och därmed kommer i tidsnöd, så kan han inte kräva av motspelaren att partiet skall övergå till ett snabbparti.
Din misstanke att motspelaren försöker vinna på tid kanske inte alls är befogad.
Spela sju dagar per drag istället så slipper du vara irriterad på dina motspelare.

tigerace
Medlem
#6 Skrivet: 12 Mar 2010 19:59

Tack för att du tog dig tid att göra något! Jag sitter och spelar varje dag
så påstå inte att det skulle något vara skämt från mig.
Förstår bara inte hur du helt plötsligt kan ha en hel dag mer än mig?
Kanske jag gjort något fel, i så fall är jag inte sämre människa än att jag
kan be om ursäkt.

Afrikan
Medlem
#7 Skrivet: 12 Mar 2010 20:45

Håller med Släpvagnen. Jag har haft det omvända problemet att vinna på tid fast man egentligen helst inte vill. Men jag har slutat att se det som ett problem. Var och en får ta ansvar för sin egen tidsanvändning och var och en får välja när man vill spela (dag, kväll, natt osv). Man kan inte först försätta sig i tidsnöd och sedan kräva att motspelaren ska anpassa sin spelhastighet eller dygnsrytm efter det.

vpaavola
Medlem
#8 Skrivet: 12 Mar 2010 22:40

Normalt brukar den som har möjlighet att dra sist på kvällen, ha mer tid eftersom klockan tickar på natten. Det behöver inte finnas något elakt eller planering i det. Man kan jobba kvällsskift tex.

JKnight
Medlem
#9 Skrivet: 12 Mar 2010 22:50

Citerar: tigerace, #1:
Då känns det rätt plumpt av motståndaren att inte erkänna sig besegrad, dålig förlorare kanske?

Kanske inte alls en dålig förlorare? Tvärtom, låter dig sätta matt är väl inte att vara en dålig förlorare. Men tänk dig för när du väljer tidsbegränsingar på dina partier, välj inte X-dagars utan istället 3 eller 7 dagar/drag. Vem som helst försöker väl "utnyttja" om motståndaren har dålig tid i "riktig" schack? Tid är ju faktiskt också en del av schack.

vilhelm
Medlem
#10 Skrivet: 12 Mar 2010 22:56

säg att jag har 15 dar kvar mot nån som har 28...då brukar jag tänka i värsta fall hinner jag 15 drag till...men det är inte mitt problem

nicholas
Medlem
#11 Skrivet: 12 Mar 2010 22:58

så kan det va.......

tomazkid
Medlem
#12 Skrivet: 12 Mar 2010 23:12

Citerar: tigerace, #1:
Vad ska man göra åt de som har fått ett övertag tidsmässigt och sen utnyttjar det till att försöka vinna på tid?

Skylla sig själv för att man slösat på tiden?
Det är definitivt inte motspelarens fel att du hamnar i tidsnöd.

Minns Alexander Kotov skrev om det i nåt av sina böcker, och var av åsikten att när motspelaren har ont om tid så är det ens skyldighet att försöka utnyttja det.

IL-MIO-GALICIANO
Medlem
#13 Skrivet: 12 Mar 2010 23:15

Det finns robotspelare som har satt det i system att anmäla sig till 7-dagars turneringar, ha roboten påkopplad dygnet runt och låta den vinna åt dem. Och moderatorerna gör inget åt saken.

[Inget regelbrott. moderator anm.]

KjellBrellKriminell
Medlem
#14 Skrivet: 12 Mar 2010 23:18

Och klagar man på saken, så blir man omedelbart minst varnad, ofta avstängd.

Ilmi-G
Medlem
#15 Skrivet: 12 Mar 2010 23:23

Jag tar tillbaka mitt sura inlägg. moderatorerna gör säkert sitt bästa.

vilhelm
Medlem
#16 Skrivet: 12 Mar 2010 23:28

klokt!moderatorerna kan knappast råda över en match...kör på 3-7 dagar per drag,då blir man ju inte överumplad åtminstonde,vem har tid att likt en strandad nordkapare vara på plats alltid

Ghaban
Medlem
#17 Skrivet: 13 Mar 2010 00:41

Citerar: tomazkid, #12:
Minns Alexander Kotov skrev om det i nåt av sina böcker, och var av åsikten att när motspelaren har ont om tid så är det ens skyldighet att försöka utnyttja det.

Kan inte säga det bättre själv.

Tid är en faktor i spelet, och har någon en chans att vinna så ska man ju ta den oavsett vad någon annan tycker. Att det är osportsligt att spela på tiden är ju löjligt. Han har ju onekligen förbrukat mindre tid än dig i början av partiet, således har du fått en bättre ställning och nu hinner du kanske inte vinna partiet för att du slösat för mycket tid tidigare i spelet, samma sak gäller i närschack också. Om du nu råkar vinna ett torn och du har 30 sek kvar på klockan så förväntar du dig väl inte att motståndaren ska ge upp bara för att det är osportsligt att vinna på tid?

CAQUELAQ
Medlem
#18 Skrivet: 13 Mar 2010 06:33 - Redigerad av: CAQUELAQ

Jag är ju förtidspensionär och har tid att sitta framför datorn 24-7. Jag kan alltså oftast göra drag precis när jag vill (det är endast sällan jag är borta från datorn). Emellertid sätter jag en ära i att inte göra drag mitt i natten och på så sätt få tidsfördel, utan jag väntar tills rimlig tid på morgonen.

Därmed inte sagt att jag tvekar att utnyttja motståndarens tidsbrist, men jag brukar meddela motstån-daren först om denne inte har gjort ett drag på länge och ge denne en chans. Jag skäms inte att vinna på tid, men jag är heller inte snabb att utnyttja en tidsfördel.

Exempelvis spelade jag för en tid sen i en turnering mot en spelare och hamnade i tidsnöd, och jag skulle säkerligen ha förlorat på tid, och hade inget att säga om det. Nu var denne spelare så ädelmodig att han ebjöd remi (eftersom han redan hade vunnit turren och inte var beroende av vinst i detta parti) och jag slöt avtalet tacksamt. Han var snäll och även jag själv har gjort likadant många gånger.

Vad jag vill säga är att det är inte fel att spela på tidsnöd om motståndaren är långsam, förutsatt att man inte själv MEDVETET spelar på att sno minuter från motståndaren. Sedan kan man välja att vara generös eller inte - det beror på omständigheterna. I ett enskilt parti kan man vara barmhärtig, men i en viktig turnering, som t ex Serien eller Individuella Mästerskapet, då kan man med gott samvete vara hänsynslös.

Bara man själv vet med sig att man spelar med äran och integriteten i behåll. Men, det är alltså helt upp till varje enskild person om denne vill kunna se sig själv i spegeln utan att skämmas, och att kunna krama kudden och sova gott om natten, i samförstånd med John Blund.

peterpop
Medlem
#19 Skrivet: 13 Mar 2010 19:26

Tiden är en del av spelet. Och därför är det varken regelvidrigt eller oetiskt att vinna på tid.

Carzo
Medlem
#20 Skrivet: 13 Mar 2010 20:01

Citerar: peterpop, #19:
Tiden är en del av spelet.

Så sant som det är skrivet... Att vinna en schackturnering är ju ett resultat av många parametrar, spelstyrka är bara en av den (låt vara den i flesta fall avgörande), den psykiska uthålligheten, koncentrationen - behålla tankeskärpa även under den s.k. "tidsnöden". Rutin och tävlingserfarenhet (dvs många förlorade partier) bör ju borga för att man INTE hamnar i tidsnöd, men så är inte alltid fallet. I den stora världsmästerskapsturneringen 1948 deltog t.ex. den tidens skarpaste och mest erfarna schackhjärnor - men icke förty så förlorades många partier på just överskriden tid! Men detta accepterades som - citerat - "en del av spelet!!"

uct2
Medlem
#21 Skrivet: 13 Mar 2010 23:19

Citerar: Carzo, #20:
I den stora världsmästerskapsturneringen 1948 deltog t.ex. den tidens skarpaste och mest erfarna schackhjärnor - men icke förty så förlorades många partier på just överskriden tid! Men detta accepterades som - citerat - "en del av spelet!!"

Jag antar att du menar den berömda turneringen Saltsjöbaden 1948 som var en kandidatturnering, inte en "världsmästerskapsturnering". Jag är mycket intresserad av vilka som faktiskt torskade på tid.

Carzo
Medlem
#22 Skrivet: 14 Mar 2010 12:15

Citerar: uct2, #21:
Jag antar att du menar den berömda turneringen Saltsjöbaden 1948

Dock icke - jag avsåg den turnering som hade den officiella titeln "Världsmästerskapet i schack" avspelades dels i "den Haag", Holland, dels i Moskva. Ryssarna (Sovjet) ville kora en ny världsmästare, efter regerande Aljechin som ju dog 1946. Lite historik: Deltagare var Dr Max Euwe från Holland, Botvinnik, Keres och Smyslov, alla från Sovjet, samt Reshevsky från USA (trots namnet). En turnering där alla mötte alla två gånger - enligt traditionellt mönster. Dåtidens starkaste spelare från dessa länder deltog alltså!
Denna officiella turnering om vem som skulle få titeln "Världsmästare i Schack" efter avsomnade Aljechin - inleddes precis kl. 17.30 den 2 mars 1948 i Haag - borgmästaren där gjorde det första draget i de två inledande partierna mellan Euwe-Keres resp. Smyslov och Reshevsky.
Nå - denna mastodonttävling varade 2½ månad - vanns av Michail Botvinnik. Hans specialitet var att ytterst noga ha instuderat alla motståndares spelsätt, karaktär och personlighet, och med ledning av detta angripit deras ev. svagheter, som han tyckte sig finna hos dem. Spelets psykologi!
I motsats till detta påstod vissa av hans medtävlare efter turneringen att Botvinnik vann "för att han gjorde färre feldrag än de andra". Också en intressant synpunkt! När schackspelets giganter möter varandra, på denna höga nivå, blir ju resultatet gärna remi - om inte någon klantar till det - eller råkar i tidsnöd!!!!!!!
Intressant från denna turnering var också den stora publiktillströmningen i framförallt Moskva. I dag har vi storbildsdisplayer på våra större idrottsarenor - i denna fackföreningshall hade man två gigantiska demonstrationsbräden där pjäserna flyttades med hjälp av stegar och långa käppar. Egendomligt att t.ex. ett bondeoffer kunde hälsas med applåder och stampningar i golvet. Något för en LRF-medlem att tänka på??

Carzo
Medlem
#23 Skrivet: 14 Mar 2010 12:20

Jag skall återkomma till denna turnering - men i annan tråd, kanske... Ty här finns en del intressanta händelser, både kring och på spelborden, att underhållas av. Dessa schackgiganter var ju inte endast Mästare - de var som personer stora original också...

Spencer
Medlem
#24 Skrivet: 14 Mar 2010 19:19

Mange svenskere forstår inte dansk(a) ............ så jeg prøver på engelsk.

Alechin was in Denmark - and he played against the best player in Danmark ---->

I think his name was Børge Andersen. He was a non smoker. - But Alechin ......

Alechin came into trouble against Denmarks best player ! - and then Alechin

started to smoke a lot of cigarets ....... and he put it into mr. Andersens eyes !

That was bad, indeed. - - - Mr. Andersen complained to the judge .......

but the worldmaster got the right to smoke .............. that was bad. - - -

Then mr. Andersen lost his concentration ..... and in the end he lost the game. - - -

I will try to find the game .... so that you can see - it all. -

¤

IngoBingo
Medlem
#25 Skrivet: 14 Mar 2010 22:10

Citerar: Spencer, #24:
I think his name was Børge Andersen

This is a well-known (and true) story from the Chess Olympiad in Warsaw 1935. Alekhine's opponent was Erik Andersen.

IngoBingo
Medlem
#26 Skrivet: 14 Mar 2010 22:43

Här är partiet. Man kan tänka sig att Aljechin (vit) bolmade som värst kring drag 70 och framåt. 75. - Ke6! ser mycket starkt ut.

1-0 (Aljechin-Erik Andersen, Warszawa 1935)

Spencer
Medlem
#27 Skrivet: 15 Mar 2010 16:53

'
IngoBingo ... det var inte dette parti.
Aljechin var i Danmark engang, og han spelade mod Erik Andersen.

IngoBingo
Medlem
#28 Skrivet: 15 Mar 2010 18:13

OK Spencer, jag blandar väl ihop. Men vad var det för turnering? Eller var det ett uppvisningsparti?

KidCurry
Medlem
#29 Skrivet: 15 Mar 2010 18:20

Kul att få se partiet från Warszawa i alla fall.

Spencer
Medlem
#30 Skrivet: 15 Mar 2010 20:42 - Redigerad av: Spencer

'
Kommer inte i hu ...... I think they played 2 games.

I must go to: www.dsu.dk

Live chess ---> Kan du kende dig selv - i situationen?

http://www.eurorijeka2010.com/home/Live_games/Stre aming

http://www.dsu.dk/skakblad/sb2010/2010-01.pdf

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!