Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Det har med att spela med "motor"
Författare Meddelande
tigerace
Medlem
#1 Skrivet: 7 Mar 2010 13:52

Det är rent av löjligt och se sin motståndare logga in, kolla ens senaste drag och logga ut för att ca 20-30 min senare åter logga in och göra "sitt" drag. Bara spelsättet
hur dom saktar ner sitt spel när det inte är teori längre talar sitt tydliga språk.
Men ingen dator är ju oslagbar, det blir lite längre partier bara.

allsvenskan
Medlem
#2 Skrivet: 7 Mar 2010 15:15

Inte nu igen.

Randomize
Medlem
#3 Skrivet: 7 Mar 2010 15:21

Citerar: tigerace, #1:
när det inte är teori längre talar sitt tydliga språk

Du ska nog inte dra förhastade slutsatser.

Det kan visst vara som Du antyder, men
det kan också vara helt normalt för den
som använder sig av ett bräde vid sidan
om. Man tittar efter vad motståndaren
gjort för drag, sedan analyserar detta i
lugn och ro.

Citerar: tigerace, #1:
Men ingen dator är ju oslagbar

Här tror jag Du har fel, i alla fall för oss
schackspelare här på SO.

Selfrid
Medlem
#4 Skrivet: 7 Mar 2010 16:23

Om man spelar utan motor och vinner så är det en klar indikation på att motståndaren inte använder motor

lawa
Medlem
#5 Skrivet: 7 Mar 2010 17:00

Man får nog tro på dom som säger att dom inte använder motor. Det är ju tillåtet så varför dölja det. Det är nog många som bara kollar motståndares drag och sedan släcker för att fundera. Kan väl inte vara ngt fel med det.

zohar
Medlem
#6 Skrivet: 7 Mar 2010 19:17

Citerar: allsvenskan, #2:
Inte nu igen.

http://schackonline.com/forum/1_43959_0.html#msg85 340

___o0o___
Medlem
#7 Skrivet: 7 Mar 2010 20:55

Tycker det vore intressant med en motor-tråd, där man tar upp allt som har med motorspel att göra.

Batista77
Medlem
#8 Skrivet: 7 Mar 2010 21:01

Finns ca 50 såna trådar. Bara att söka upp dom

___o0o___
Medlem
#9 Skrivet: 7 Mar 2010 22:28

Har bläddrat lite, men hittar inga.
Det vore bra om vi hade EN sådan tråd.

shieldfire
Medlem
#10 Skrivet: 8 Mar 2010 06:21

Det är inte svårt att hitta motortrådar om man inte tagit bort dem. Så väldans konstruktiva brukade de inte vara dock. Utan urartade snabbt till rabiat pajkastning för eller emot med ett ständigt upprepande av samma åsikter in absurdum.

Gissningsvis, bidrog väl motortrådarna till att en de flitigare användarna på forumet blev avstängd för en tid.

Jag fruktar att nya motortrådar allvarligt riskerar ett liknande öde. Men man kan ju alltid hoppas.

nibo
Medlem
#11 Skrivet: 8 Mar 2010 07:33 - Redigerad av: nibo

Citerar: ___o0o___, #9:

Vad vill du att en sådan tråd ska innehålla?
Du ser vad erik tycker i saken i zohars inlägg ovan.

asvo
Medlem
#12 Skrivet: 8 Mar 2010 08:48

Citerar: ___o0o___, #9:
Har bläddrat lite, men hittar inga.

Jag håller med det inte så kul att läsa gammalt käbbel .
En motortråd ska inte vara för eller mot motoranalys utan hur man på bästa sätt anv. schackprogram och motoranalys för att förkovra sej i schack .
Den som vill får gärna skriva personligt till mej och ställa frågor kanske jag kan bidraga med något

John_B
Medlem
#13 Skrivet: 8 Mar 2010 08:58

Jag vet inte ens hur det där med "motor" fungerar. Men det finns väl o läsa om på wikin.

Darlanio
Medlem
#14 Skrivet: 8 Mar 2010 10:17

Kanske en tråd om olika Schack-AI och möjligen lite jämförelser mellan dem? Vilka ställningar är det som schackmotorn går fel i och när klarar den sig bra? Har problem som äldre schack-AI-er hade lösts i nyare versioner?

Finns en del att diskutera runt detta utan att det behöver bli pajkastning om motorns användande eller inte.

Personlig åsikt: Schackmotorn är guld värd när man letar teoretiska nyheter i öppningarna/mittspelet.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 8 Mar 2010 11:26

Citerar: ___o0o___, #7:
Tycker det vore intressant med en motor-tråd, där man tar upp allt som har med motorspel att göra.

Och jag tycker det borde finnas en tråd där det förträffliga att spela UTAN motor framhävs..Om inte annat för jämviktens skull Finns det trådar för det ena så borde det också finnas det för det andra..

shieldfire
Medlem
#16 Skrivet: 8 Mar 2010 13:36

Jag visste det ...
Snälla ....

uct2
Medlem
#17 Skrivet: 8 Mar 2010 13:49

Citerar: Darlanio, #14:
Kanske en tråd om olika Schack-AI och möjligen lite jämförelser mellan dem? Vilka ställningar är det som schackmotorn går fel i och när klarar den sig bra? Har problem som äldre schack-AI-er hade lösts i nyare versioner?

ursäkta min okunnighet, men vad är en schack-Al? Är det någon sorts buggar eller annat som gör att programmen inte är tillförlitliga på vissa områden? Jag fattar ju att det inte är det asätande djuret som avses, för man kan väl inte spela med motor på savannen?

TesseS
Medlem
#18 Skrivet: 8 Mar 2010 15:10

Citerar: Darlanio, #14:
Personlig åsikt: Schackmotorn är guld värd när man letar teoretiska nyheter i öppningarna/mittspelet.

Kan man då testa olika öppningar och se hur man ska bemöta dom?
Är totalt okunnig och har inte en sett hur en "schackmotor" ser ut..

Rybka
Medlem
#19 Skrivet: 8 Mar 2010 19:25

Citerar: TesseS, #18:

Japp, det går bra. Tyvärr ingår inga förklaringar och strategier.....

och man kan spela mot motorn, dvs du har en sparringpartner som alltid finns tillhands.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 8 Mar 2010 19:40

Citerar: Rybka, #19:
dvs du har en sparringpartner som alltid finns tillhands.

Ännu roligare dock att gå med i en schackklubb

Batista77
Medlem
#21 Skrivet: 8 Mar 2010 19:43

Citerar: sture_lindberg, #20:
Ännu roligare dock att gå med i en schackklubb

Så bara för att man har en schackdator/ program till hands så är man inte med i en klubb??

singing_scorpion
Medlem
#22 Skrivet: 8 Mar 2010 21:27

Det vore faktiskt helt fantastiskt med en tråd som sammanfattar schackmotorer/schackdatorer och utveckling inom schack-AI. Vet att det finns ett par open source program som man kan mekka med och prova sig fram men det vore kul att få lite insikt från de kunniga på forumet. En tråd som både innefattar spel mot och med dator.

uct2
Medlem
#23 Skrivet: 8 Mar 2010 22:29

Citerar: singing_scorpion, #22:
och utveckling inom schack-AI.

Återigen: vad ÄR schack-Al??? Och likaså open source-program!? Vad är det?

TesseS
Medlem
#24 Skrivet: 8 Mar 2010 22:31

Citerar: Rybka, #19:
Japp, det går bra. Tyvärr ingår inga förklaringar och strategier.....

Ahh... det var lite det jag var ute efter. Att lära på något "lätt" sätt. Kan tänka mig att en dator har större tålamod med mig än en människa.

singing_scorpion
Medlem
#25 Skrivet: 8 Mar 2010 22:58

Citerar: uct2, #23:
Återigen: vad ÄR schack-Al??? Och likaså open source-program!? Vad är det?

AI är ju artificiell intelligens men i det praktiska användningen alltså ett program som kan i detta fallet spela schack. Vilket borde ju vara samma sak som schackmotor om jag förstått rätt. Kan vara förprogrammerad eller även med en viss inlärningsförmåga (anpassar sig till spelarens vanligaste drag, lär sig nya saker), iaf är det så med andra typer av AI och robotar.

Open Source borde jag egentligen inte ens slänga ur mig här, detta är schackforum och inte dataforum. Men open source är fria program (inte nödvändigtvis gratis dock) så att man kan få källkoden och kanske själv programmera ihop och anpassa. Så en schackentusiast som även gillar programmering kan försöka skapa eget schackprogram (själv tänker ha det som projekt om några år med inriktning på enkel självinlärning och personlighet istället för det typiska brutal beräkningskraften)

Hoppas jag inte spårade ur allt för mycket

Elrey
Medlem
#26 Skrivet: 8 Mar 2010 23:21

Citerar: Selfrid, #4:

Om man spelar utan motor och vinner så är det en klar indikation på att motståndaren inte använder motor

Vad? Antingen är jag mycket trött eller så fattar jag inte.
Jag spelar utan motor och då jag vinner är det ingen indikation på att motståndaren inte använder motor. Eller?

JC

Sick3r
Medlem
#27 Skrivet: 9 Mar 2010 07:31

Citerar: lawa, #5:
Man får nog tro på dom som säger att dom inte använder motor. Det är ju tillåtet så varför dölja det. Det är nog många som bara kollar motståndares drag och sedan släcker för att fundera. Kan väl inte vara ngt fel med det.

Det spelar ingen roll om det är tillåtet eller inte. Klart att det finns folk som använder motor men som säger att dom inte gör det, just för den anledningen att verka jättebra när dom egentligen suger. Det är därför folk använder fusk. Visst finns det folk som ser motor som ett sätt att träna, men som ALLA andra spel, som tex Counter Strike när hela spelet går ut på att vara bäst och få mest "frags" använder "aimbots" och "wallhack".
Om doping skulle vara tillåtet i OS skulle folk inte erkänna det, också för att verka bättre än vad dom är.

Jag kanske låter som en surkart men det finns rötägg, och rötägg luktar , och det förstör spelet för andra. Jag hatar fuskare. =P

Rybka
Medlem
#28 Skrivet: 9 Mar 2010 08:38

Ai=Artificiell Intelligens.
tyvärr/som tur är blev det inte nåt, inte inom schack i alla fall.

Förbättringen av datorprogrammen bygger på ökad kapacitet för rå beräkningskapacitet. Nån intelligens- nej. (Även om vissa algorithmer förbättras)

Det är därför som människan fortfarande tillför nåt.
Kasparov skrev en artikel om kombinationen mänsklig strategy-taktik med datorns beräkningskapacitet. Han har spelat några såna matcher.

Och det är väl där som toppen inom SO rör sig. Mänsklig strategi + datorberäkningar.

strössel
Medlem
#29 Skrivet: 9 Mar 2010 09:14

Citerar: Elrey, #26:
Jag spelar utan motor och då jag vinner är det ingen indikation på att motståndaren inte använder motor. Eller?

Har din motståndare motor så förlorar du ja.

Du måste logga in för att kunna posta!