Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / slarvar!
Författare Meddelande
pojkensomälskarschack
Medlem
#1 Skrivet: 4 Mar 2010 13:31

Hej!
Jag har ett stort problem i schack, jag slarvar alldeles för mycket.
Slarvat har jag gjort ända sedan jag lärde mig detta fantastiska spel, men nu känns det som att jag "förlorar" mer på det i och med att jag lärt mig att spela bättre.

Hur ska jag lära mig att inte slarva? Att innan varje drag tänka "hotar min motståndare något?" "kan jag gå dit med min springare?" osv. har jag hört ganska många gånger om.
Så jag säker alltså mer "övningar" för hur man slutar slarva.

MVH
// En 13 åring som förlorar mycket pga. sina slarvfel.

CalvinB
Medlem
#2 Skrivet: 4 Mar 2010 13:33

Något som fungerar bra i närschack i alla fall är att sitta på sina händer så man håller tillbaka sina impulser ett dra ett "bra" drag så fort man får syn på det.

Ghaban
Medlem
#3 Skrivet: 4 Mar 2010 13:52

Använd mer tid på varje drag så ska du se att det löser sig. Jag kan tänka mig att du är en sådan som använder väldigt lite tid även vid 'långpartier' ?

pojkensomälskarschack
Medlem
#4 Skrivet: 4 Mar 2010 14:08

Citerar: Ghaban, #3:
Använd mer tid på varje drag så ska du se att det löser sig. Jag kan tänka mig att du är en sådan som använder väldigt lite tid även vid 'långpartier' ?

Tack!
Konstigt nog så är jag en sån som använder för mycket tid på de flesta av mina partier. Jag kan tänka väldigt länge på en lång kombination och sen funkar den inte pga. att jag missat något så pass enkelt som att min dam hänger.

pojkensomälskarschack
Medlem
#5 Skrivet: 4 Mar 2010 14:11

Citerar: CalvinB, #2:
Något som fungerar bra i närschack i alla fall är att sitta på sina händer så man håller tillbaka sina impulser ett dra ett "bra" drag så fort man får syn på det.

De där impulserna har jag redan fått bort, jag tänker till och med lite för länge på de flesta utav mina partier. Det är mer så att jag slarvar i tex en lång kombination, och det är bara efter att jag offrat något som jag märker att kombinationen funkar inte, av att tex min dam hänger.

Selfrid
Medlem
#6 Skrivet: 4 Mar 2010 15:54

Citerar: pojkensomälskarschack, #5:
jag tänker till och med lite för länge på de flesta utav mina partier. Det är mer så att jag slarvar i tex en lång kombination,

Då låter det inte riktigt som om du slarvar, utan kanske mer att du gör det lite svårt för dig själv. Du skulle kanske testa att spela lite enklare och "tråkigare". Inte trötta ut dig med allt för komplicerade offervarianter där minsta felsteg leder till omedelbar förlust utan spela mer på säkerhet och låta motståndaren göra misstagen.

Om du nu kan spela annorlunda - det handlar ju också om vilket temperament och vilken läggning man har. Kanske blir det glanspartier också ibland, som kan väga upp smällarna du får?

Daffyd
Medlem
#7 Skrivet: 4 Mar 2010 18:40

Citerar: Selfrid, #6:
spela lite enklare och "tråkigare"

Agree. Jag gillar att angripa och krångliga ställningar men då går det åt pipan ganska ofta. Nu startar serien och jag har som ambition att ligga lågt och försöka hitta sunda och naturliga drag snarare än de dramatiska. Därmed minskar jag sannolikheten för att förlora på rena tankefel.

Spencer
Medlem
#8 Skrivet: 4 Mar 2010 18:51

.
Når selv sunda och naturliga drag kan være en fel ....... ja, så .............. ja så er det
klart, at schack er et svært spel. -

Over de 2500 - spelar de som djævle. - - - aaarrrhhhh - kanske 2600 er mere ret ...

pojkensomälskarschack
Medlem
#9 Skrivet: 8 Mar 2010 18:30

Citerar: Selfrid, #6:
Då låter det inte riktigt som om du slarvar, utan kanske mer att du gör det lite svårt för dig själv. Du skulle kanske testa att spela lite enklare och "tråkigare". Inte trötta ut dig med allt för komplicerade offervarianter där minsta felsteg leder till omedelbar förlust utan spela mer på säkerhet och låta motståndaren göra misstagen.

Om du nu kan spela annorlunda - det handlar ju också om vilket temperament och vilken läggning man har. Kanske blir det glanspartier också ibland, som kan väga upp smällarna du får?

Det känns som att du miss fattat det jag skrev/jag skrev fel. Det är inte så att jag räknar fel, utan jag räknar väldigt länge på en kombination, kör så som jag tänkt och bara då ser jag en utav mina pjäser hänger.

LatvaLaw
Medlem
#10 Skrivet: 8 Mar 2010 18:58

Kan knappast avhjälpa ditt slarvande men känner igen ditt resonemang alltför väl av egna erfarenheter och vill därför bistå dig med ett råd/riktlinje som jag brukar använda mig av när det kommer till mera "komplicerade" analytiska ställningar där positionsspel är A och O: Gör det drag som känns mest bekvämt och tryggt för ditt eget vidkommande ifall högriskspel inte lockar.
(Resonemanget kunde kanske underlättas med exemplifieringar och praktiska partiställningar på vilka typer av dragkombinationer du inte anser dig vara komfortabel med. Det är så lätt hänt att generalisera och dra förhastade slutsatser när man inte har tillgång till fördjupande material.)

Fozzie
Medlem
#11 Skrivet: 8 Mar 2010 19:09

Helt normalt.

På lägre nivå ex min så är det den som gör missar som förlorar.
Inte den som gör superkombinationer som vinner.

Att spela "bra" under en period och sen göra en miss är helt naturlig fas i utvecklingen.

Det kommer att försvinna/minska efter mer spel.
Spela på och lär av dina misstag.

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 8 Mar 2010 19:42

Citerar: Fozzie, #11:
lär av dina misstag.

Mycket klokt skrivet

asvo
Medlem
#13 Skrivet: 8 Mar 2010 20:24

Citerar: pojkensomälskarschack, #1:
Hur ska jag lära mig att inte slarva?

Alexander Kotov schackläroboken Vägen till mästerskap i schack är en bok som jag lärde mycket av .

Selfrid
Medlem
#14 Skrivet: 9 Mar 2010 09:48

Citerar: pojkensomälskarschack, #9:
Det känns som att du miss fattat det jag skrev/jag skrev fel. Det är inte så att jag räknar fel, utan jag räknar väldigt länge på en kombination, kör så som jag tänkt och bara då ser jag en utav mina pjäser hänger.

Jag menade bara att man blir trött av att räkna på långa och komplicerade varianter , och så missar man av den anledningen.

strössel
Medlem
#15 Skrivet: 9 Mar 2010 09:52

Citerar: Selfrid, #14:
Det är inte så att jag räknar fel, utan jag räknar väldigt länge på en kombination, kör så som jag tänkt och bara då ser jag en utav mina pjäser hänger.

Nja då räknar du ju fel..Om inte kombinationen stämmer till 100 procent.

Du måste logga in för att kunna posta!