Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Konstnärslönen ska bort!
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
kopparn
Medlem
#1 Skrivet: 18 Feb 2010 16:33

Inlägg av Kalles Farsa/ Tyvärr för Uffe Andersson ska konstnärslönen bort, för han har väl det fortfarande?
http://www.redeye.se/aktiebloggen/6920/konstnarslo nen-ska-bort

Kleimark
#2 Skrivet: 18 Feb 2010 16:38

Det kommer inte att påverka Ulf, eftersom alla dem som har konstnärslön kommer att få behålla den livet ut.

Vincent_2000
Medlem
#3 Skrivet: 18 Feb 2010 18:32

Vilket j-a frälse! Bland det sjukaste av statens åtaganden. Kravlöst såsom livslång riksdagspension för de som suttit två mandatperioder. Jag vill inte avlöna dessa p.r.s.t.r!
Men nu är vi inne på schacktrådarna och UA - så man får väl lugna sig

Dr_Dårrepe
Medlem
#4 Skrivet: 18 Feb 2010 18:36

Citerar: Vincent_2000, #3:
p.r.s.t.r

Och vad betyder denna förkortning?

uct2
Medlem
#5 Skrivet: 18 Feb 2010 19:34

Citerar: Dr_Dårrepe, #4:
Och vad betyder denna förkortning?

Stoppar du in passande vokaler så blir det väl "parasiter" Håller helt med Vincent_2000 att det är sjuka pengar när det gäller riksdagsledamöter men ok när det gäller Ulf Andersson.

ole.buus
Medlem
#6 Skrivet: 18 Feb 2010 19:44

'
Konstnerløn er o.k. - det har et samhelle penge til. Naturligvis.

Det funker fint i Danmark.

Emmann
Medlem
#7 Skrivet: 18 Feb 2010 20:21

Klart de ska ha en fortsatt kulturlön, den är väl ändå inte så stor som riksdagsmännens arvoden som de får livet ut. Ut med riksdagsmännen in med kulturarbetarna, mkt mer underhållande dessutom

Solar_Plexus
Medlem
#8 Skrivet: 18 Feb 2010 20:33 - Redigerad av: Solar_Plexus

Det bör väl tilläggas att om den, som har förlänats denna inkomstgaranti, har andra inkomster så reduceras inkomstgarantin med motsvarande belopp. Om den som uppbär den aktuella inkomstgarantin skrapar ihop 260 000:- under ett år så utbetalas inte en spänn till vederbörande. Ulf Andersson gör ju en hacka på schacket och diverse åtaganden kring schacket så han är inte så parasitär som en eller annan kanske tror. För övrigt vill jag gärna framhålla min uppfattning att Uffe har betytt så grymt mycket för svenskt schack att jag anser att han är utomordentligt väl värd denna statliga inkomstgaranti! Hommage a Ulf Andersson!! När det gäller den parasitära, svenska, politikerkårens ekonomiska privilegier så kan jag inte uttrycka min uppfattning i detta forumet eftersom det skulle kräva ett språkbruk som inte är tillåtet i detta forum.

shieldfire
Medlem
#9 Skrivet: 19 Feb 2010 06:27

Citerar: kopparn, #1:
Inlägg av Kalles Farsa

Så man kan gå igång ...
På den oerhörda påfrestningen Sveriges ekonomi utsätts för pga konstnärslönerna. Ja gisses....

En sammanlagd utgift av c 40m SEK (om nu uppgiften om 260 papp om året stämmer). Ja det är en oerhörd utgift för staten. Sannerligen.

Kan vi stava till Jante allihop?

Darlanio
Medlem
#10 Skrivet: 19 Feb 2010 07:28

Citerar: Solar_Plexus, #8:
Uffe har betytt så grymt mycket för svenskt schack

Kan bara hålla med. Förstår att allt slöseri med statens medel leder till irritation, men när det gäller Ulf känner jag bara att de pengar han fått har han varit värd. Ulf har gjort grymt mycket för svenskt schack och även om han inte spelat Schack-SM och liknande tävlingar på mycket länge har han i alla fall ställt upp på simultanuppvisningar och liknande evenemang.

vilhelm
Medlem
#11 Skrivet: 25 Feb 2010 23:05

Citerar: Darlanio, #10:
på mycket länge har han i alla fall ställt upp på simultanuppvisningar och liknande evenemang.

jasså?Jag tycker stödet ska bort helt sjukt1!!

vilhelm
Medlem
#12 Skrivet: 25 Feb 2010 23:34 - Redigerad av: vilhelm

får han väl betalt för?

Emmann
Medlem
#13 Skrivet: 25 Feb 2010 23:52

Riksdagen ska tydligen bestämma om konstnärslönen ska va kvar för de som kommer efter de som redan har det idag. Det måste väl ändå va en droppe i havet om man jämför med vad man tjänar i Eu eller riksdagen för att inte tala om företagens utdelningar till aktieägarna, ja listan kan bli hur lång som helst

trulpen
Medlem
#14 Skrivet: 26 Feb 2010 00:31

Citerar: Emmann, #13:
en droppe i havet om man jämför med vad man tjänar i Eu eller riksdagen för att inte tala om företagens utdelningar till aktieägarna, ja listan kan bli hur lång som helst

Ja, verkligen! Perspektivisering.

amadeus
Medlem
#15 Skrivet: 26 Feb 2010 01:02 - Redigerad av: amadeus

Naturligtvis ska konstnärsstödet bort! All heder åt Ulf A, men han tar betalt för att spela simultan. Det är ju ok, jag har själv spelat mot honom i Landskrona en gång. Att vara proffs i något innebär att man söker försörjning inom det man är riktigt duktig på. Det gör jag också! Naturligtvis är det inte schack jag talar om, för min del. Inte går staten in och ger mig betalt för att jag finner kluriga lösningar på produktionsproblem! Nej, det gör företaget jag jobbar för. Jag kan förstå att det är svårt att försörja sig som som schackproffs, om man inte tillhör världseliten, men det är ju ett val man gör! Varför ska mina skattepengar gå till drömmare?

Emmann
Medlem
#16 Skrivet: 26 Feb 2010 01:08

Citerar: amadeus, #15:
Varför ska mina skattepengar gå till drömmare?

Jasså , och varför ska mina skattepengar gå till svarta hål i SAS

amadeus
Medlem
#17 Skrivet: 26 Feb 2010 01:17 - Redigerad av: amadeus

Citerar: Emmann, #16:
Jasså , och varför ska mina skattepengar gå till svarta hål i SAS

Det tycker jag inte att de ska! Men varje skattekrona ska gå till något som gagnar samhället! Att SAS bedriver en synnerligen ineffektiv verksamhet, som vi i viss mån betalar, är inte ok! Vad tycker du om Dramaten i Sthlm? Vi betalar ett par hundra miljoner om året för att de ska få vara djupa! Inte sjutton vill jag som skåning betala för att några tanter på Östermalm ska få känna sig viktiga!

nickro
Medlem
#18 Skrivet: 26 Feb 2010 01:34

Det glädjer mig att jag jobbar, bor och betalar skatt i Danmark, så jag inte behöver bry mig om de skattetekniska dumheterna i Pater Noster!

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 26 Feb 2010 09:43 - Redigerad av: sture_lindberg

Så klart att Uffe är värd sin konstnärslön. Han är den enda svenska schackspelare som är riktig känd i utlandet.Fastän han har haft sina storhetsdagar. Han var rankad 4a i världen som bäst ett tag.

maxburgare
Medlem
#20 Skrivet: 26 Feb 2010 10:16

Citerar: sture_lindberg, #19:
Så klart att Uffe är värd sin konstnärslön. Han är den enda svenska schackspelare som är riktig känd i utlandet.Fastän han har haft sina storhetsdagar. Han var rankad 4a i världen som bäst ett tag.

Man kan inte leva på gamla meriter. Bara för att Göran Persson var statsminister en gång ska han väl inte ha statsministerlön nu? Konstigt resonemang, Sture.
Jag tycker de ska slopa konstnärslönen - tycker inte att det ger svenska befolkningen något. Och om den ska finnas kvar - vilket jag alltså inte tycker - ska den åtminstone bara gälla de som är aktiva och tillhör de allra främsta inom sitt område.
Tycker för övrigt inte att schack är konst. Absolut inte.

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 26 Feb 2010 10:25 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: maxburgare, #20:
Man kan inte leva på gamla meriter. Bara för att Göran Persson var statsminister en gång ska han väl inte ha statsministerlön nu? Konstigt resonemang, Sture.

Nej Göran Perssons ledarskap var ju inte särskilt konstnärligt . Där har du rätt. Men med Ulf Andersson är det en helt annan sak. Han har legat 4a på världslistan som sagt..Ingen annan svensk har ens varit i närheten av en sådan prestation. Jag håller inte med dej. Schack i sin bästa stunder...ÄR konst !!

asvo
Medlem
#22 Skrivet: 26 Feb 2010 10:33

http://sv.wikipedia.org/wiki/Statlig_inkomstgarant i_f%C3%B6r_konstn%C3%A4rer

Inkomstgarantin (ofta felaktigt kallad "konstnärslön") delas ut "för konstnärlig verksamhet av hög kvalitet och stor betydelse för svenskt

Den livslånga garantin tillförsäkrar konstnären en årlig minimiinkomst motsvarande ca 214 000 kr år 2009 (fem basbelopp). Beloppet reduceras om konstnären har andra inkomster. Skulle konstnären själv på annat sätt uppnå inkomst upp till en brytpunkt, som 2008 var 260 000 kronor, utbetalas inga pengar [3].

Orangutangen
Medlem
#23 Skrivet: 26 Feb 2010 10:37

Citerar: maxburgare, #20:
cker för övrigt inte att schack är konst.

"Alla schackspelare är konstnärer." - Marcel Duchamp

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 26 Feb 2010 12:21

Så klart vi är det

maxburgare
Medlem
#25 Skrivet: 26 Feb 2010 14:02

Citerar: sture_lindberg, #21:
Nej Göran Perssons ledarskap var ju inte särskilt konstnärligt . Där har du rätt. Men med Ulf Andersson är det en helt annan sak. Han har legat 4a på världslistan som sagt..Ingen annan svensk har ens varit i närheten av en sådan prestation. Jag håller inte med dej. Schack i sin bästa stunder...ÄR konst !!

Jag anser att schack inte är konst, du tycker tvärtom. Det accepterar jag. Man får ha olika åsikter
Däremot kvarstår faktum att jag inte tycker att man ska kunna leva på gamla meriter. Det är möjligt att Ulf Andersson gjort mycket för svenskt schack och att han haft en fantastisk karriär - men när han inte längre presterar ska han heller inte få betalt för det.
Göran Persson tog jag bara som ett aktuellt exempel, det finns oändligt många andra. Henrik Larsson får ingen lön av Helsingborgs IF längre - trots att han är klubbens största och bästa spelare någonsin. När han lade av fick han leta efter en annan inkomstkälla - precis som alla andra. Det borde gälla också Ulf Andersson.

asvo
Medlem
#26 Skrivet: 26 Feb 2010 14:42

Citerar: maxburgare, #25:
När han lade av fick han leta efter en annan inkomstkälla - precis som alla andra. Det borde gälla också Ulf Andersson.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Statlig_inkomstgarant i_f%C3%B6r_konstn%C3%A4rer

asvo
Medlem
#27 Skrivet: 26 Feb 2010 14:46

Schack verkar hur som helst vara hett stoff i konstvärlden just nu. På Art Basel i Miami 2009 fanns schack med lite överallt. Francis Naumann Fine Art visade till exempel en utställning som just handlade om Duchamp och schack. Naumann är också en av författarna till den nyutkomna boken "Marcel Duchamp – The Art of Chess" (2009).

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 26 Feb 2010 15:18

Citerar: maxburgare, #25:
Det borde gälla också Ulf Andersson.

Våra meningar är olika där.Men bra att dom som gav honom denna förmån tycker som jag

maxburgare
Medlem
#29 Skrivet: 27 Feb 2010 00:58

Citerar: sture_lindberg, #28:
Våra meningar är olika där.Men bra att dom som gav honom denna förmån tycker som jag

Ja, våra åsikter går isär. Men nästa svensk som når världstoppen, då? Var ska gränsen gå? Om en svensk blir sjunde bäst i världen - ska han ha konstnärslön då? Och om en svensk hux flux är näst bäst i världen - är Ulfs insats mindre värd då?
Jag tycker att staten ska försörja så få som möjligt inom sådana här områden - pengarna behövs till andra, viktigare saker. Dessutom är reglerna så svårtolkade och flummiga, vilket gör allt grått och komplicerat.

Kadona
Medlem
#30 Skrivet: 27 Feb 2010 13:21

Vi betalar skatt till subventioner till djurfoder, fiske med atlanttrålare i östersjön, subventioner till banker som i förlängningen blir bonusar till de fina herrarna, nu stödjer vi även ett krig både med skatter samt humankapital.............listan kan göras lång, för min del lägger jag mer än gärna mina pengar till de som kan sätta lite färg och underhållning på vardagen, men är mer tveksam till mycket mycket annat.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!