Diskussionsforum

 - Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / vadå remi 3 drag??
Författare Meddelande
herkules
Medlem
#1 Skrivet: 18 Jan 2010 19:15

Hej. jag har en fråga.


sägs att det blir remi om man går till en ruta 3 gånger (drag upprepning om motståndaren gör samma sak samtidigt)


MEN. vad gälls,? te.x 56. Kf2 kf7
57. Ke1 Ke8
58 Kf2 kf7
59. Ke1 ke7

vad är det som gäller??? gälls lixom båda te.x f2 & e1 som drag upprepning???

alltså kf2 kf7 = 1 dragupprepning sen Ke1 ke8 = 2 gånger osv osv ?? svara Snälla??

Dynamit
Medlem
#2 Skrivet: 18 Jan 2010 19:18

Remi blir det om det är samma ställning tre gånger

herkules
Medlem
#3 Skrivet: 18 Jan 2010 19:21

Okej

57. Ke1 Ke8
58 Kf2 kf7
59. Ke1 ke7 = remi?

Fritz12
Medlem
#4 Skrivet: 18 Jan 2010 19:22

Nej.

herkules
Medlem
#5 Skrivet: 18 Jan 2010 19:24

men det är ju samma ställning 3 ggr ?

Fritz12
Medlem
#6 Skrivet: 18 Jan 2010 19:27

Nej.

herkules
Medlem
#7 Skrivet: 18 Jan 2010 19:28

Jooo??

herkules
Medlem
#8 Skrivet: 18 Jan 2010 19:29

ge ett exempel ??

Fritz12
Medlem
#9 Skrivet: 18 Jan 2010 19:30

Vilken ställning anser du vara upprepad. Var står kungarna och vem är vid draget?

Fritz12
Medlem
#10 Skrivet: 18 Jan 2010 19:32

Ett exempel:

1.Sf3 Sf6
2.Sg1 Sg8
3.Sf3 Sf6
4.Sg1 Sg8
Nu är det remi.

herkules
Medlem
#11 Skrivet: 18 Jan 2010 19:32

ja ?

57. Ke1 Ke8
58 Kf2 kf7
59. Ke1 ke7 = remi?

det är ju vit som börja ?

herkules
Medlem
#12 Skrivet: 18 Jan 2010 19:33

Okej tack =)

Fritz12
Medlem
#13 Skrivet: 18 Jan 2010 19:34

I slutställningen står den svarta kungen på e7, en ruta som den aldrig har stått på tidigare( i alla fall max 2 gånger).

Darlanio
Medlem
#14 Skrivet: 19 Jan 2010 12:00 - Redigerad av: Darlanio

För att en ställningsupprepning (ibland felaktigt dragupprepning) skall ge remi krävs att
1. Pjäserna står på samma rutor för tredje gången i partiet
2. Att samma spelare är vid drag
3. Att samma möjligheter till drag finns för båda spelarna.

Har t.ex. passant-slag eller rockad-möjlighet försvunnit är det inte samma ställning.

Förekommer en sådan ställning 3 gånger i partiet?

Redigerat tillägg efter uct2s inlägg nedan: Just ja! Det glömde jag: Man måste begära remi antingen innan man utför draget som ger ställningsupprepning eller efter att motståndaren utfört ett drag som ger en ställningsupprepning. Annars ses det hela som överspelat tills situationen uppstår igen (det är åtminstone tre gånger, så fjärde gången ställningen uppkommer är det ok igen att begära remi)

uct2
Medlem
#15 Skrivet: 19 Jan 2010 12:10

Obs. också att om du vill ha remi genom dragupprepning måste du kräva detta innan du gör ditt drag. Gör du draget har motståndaren rätt atgt försöka avvika och därmed fortsätta partiet.

rostorp
Medlem
#16 Skrivet: 19 Jan 2010 19:17



MalmöLeif
Medlem
#17 Skrivet: 19 Jan 2010 22:20

Det kan ge upphov till dråpliga problem av typen..

"Vit drar och håller remi!"

Fast då skulle man egentligen ha kännedom om hela partiet..

Du måste logga in för att kunna posta!
 

Powered by forum software miniBB™ © 2001-2006