Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Behöver 1-10 partier för bok
Författare Meddelande
Bryntze
Medlem
#1 Skrivet: 15 Jan 2010 17:59

Hej

Tänkte skriva en bok om schack, inte en schackbok alltså, utan en bok som använder schack mer som ett medium för att beskriva något som inte behöver ha med schack att göra.
Grund tanken är en bok för vuxna som kanske bara veta hur pjäserna går men som har intresse för schack, alternativt en bok för vuxna som har barn som gillar schack och som vill förstå och kunna delta lite mer aktivt i barnets lärande process.

Konceptet för boken är att på ett närmast filosofiskt sätt berätta vad varje drag i tio partier gör och på vilket sätt de ändrar ställningen permanent eller temporärt.

Grund ideen var tio partier kommenterade/berättade i 500 sidor, dvs 50 sidor per parti, men troligen blir det inte så, mer sannorlikt tio partier på 200 sidor.

Hur som helst vill jag ha ett eller flera test partier som jag kan prov skriva, mina egna har jag för mycket förbestämda tankar om.

Så om nån/några har ett parti, helst mellan 30-50 drag utan stora misstag, som jag skulle kunna få test skriva om, och sen få feedback på det jag skrivit vore det uppskattat.

Bryntze
Medlem
#2 Skrivet: 15 Jan 2010 22:26

Om det är så att nån tänker

"Jag skulle inte ha nått emot att han kommenterar ett av mina partier, men jag tänker inte leta fram ett parti"

Så räcker det att jag får veta det så kan jag själv leta i partidatabasen efter nått lämpligt

vilhelm
Medlem
#3 Skrivet: 17 Jan 2010 21:38 - Redigerad av: vilhelm

kanske nått i so-serien duger?det finns ju några partier där för allmänn beskådning som blivit bedömda redan(wickin),syftar på skönhetspartier och kandidater.Finns några riktigt fina där

Protagonist
Medlem
#4 Skrivet: 17 Jan 2010 21:43

Med risk för att frångå ämnet lite kort, ingen skönhetspartitävling till denna omgång av serien eller?

vilhelm
Medlem
#5 Skrivet: 17 Jan 2010 21:48

Citerar: Protagonist, #4:
ingen skönhetspartitävling till denna omgång av serien eller?

Det har legat i lä några säsonger,en rolig grejj att återuppta?

Fozzie
Medlem
#6 Skrivet: 18 Jan 2010 08:25

540 000 partier att välja bland

http://www.chessgames.com/index.html

zohar
Medlem
#7 Skrivet: 18 Jan 2010 10:19

Citerar: Bryntze, #1:
Så om nån/några har ett parti, helst mellan 30-50 drag utan stora misstag, som jag skulle kunna få test skriva om, och sen få feedback på det jag skrivit vore det uppskattat.

Vill du ha med ett av världens vackraste och skickligaste partier så har du ett här;
http://www.meikel.com/chess/weijk1.shtml

uct2
Medlem
#8 Skrivet: 20 Jan 2010 22:12

Citerar: Bryntze, #1:
Tänkte skriva en bok om schack, inte en schackbok alltså, utan en bok som använder schack mer som ett medium för att beskriva något som inte behöver ha med schack att göra.

Om du hoppas på att få boken publicerad så räcker det inte med att du har intressanta schackpartier, du måste kunna skriva bra också. Jag vet att språket i SO är lite speciellt, nära SMS-språk ibland, och att du inte skulle skriva så om du försökte ge ut en bok. Men du skriver ändå lite väl kantigt, vilket tyder på att du inte bryr dig tillräckligt om språk för att kunna ge ut en bok.

Det mest uppenbara är att du skriver isär sammansatta ord, typ "test partier som jag kan prov skriva", istället för testpartier som jag kan provskriva. Tro mig! Jag har viss erfarenhet av förlagspublicering (inte schack, dock) och det kvittar hur bra material du än har, varje förlag skulle skratta åt dig om du lämnar in ett manus med sådana särskrivningar. Förlagsfolket skulle inte ens läsa resten.

Bryntze
Medlem
#9 Skrivet: 20 Jan 2010 23:41

Nej det hoppas jag inte
Det blir internet bok, gratis Word eller PDF fil att ladda ner för de intresserade.
Det kommer vara så tradig text att ingen bryr sig att de får läsa från skärmen eller skriva ut en bunt paper.

Men det är klart att jag kommer tänka mer på stavningen och skriva i program med ordbehandlare när skriver på "riktigt"

Hur som helst har jag fått en hel del partier nu, ska försöka hinna de flesta till Måndag natt

uct2
Medlem
#10 Skrivet: 21 Jan 2010 06:35

Om boken kommer på Internet ska jag absolut läsa den! Men ordbehandlingsprogram hjälper inte mot särskrivningar av sammansatta ord. Vill du att vi andra ska läsa det du skriver med behållning får du till exempel inte skriva "Det blir internet bok, gratis Word eller PDF fil att ladda ner för de intresserade". Det är mycket mer korrekt att skriva Internetbok och PDF-fil. Särskrivningarna stör säkert läsare som annars skulle vara positiva till det du skriver, eftersom de tar bort "rytmen" i språket.

shieldfire
Medlem
#11 Skrivet: 21 Jan 2010 13:28 - Redigerad av: shieldfire

Citerar: uct2, #10:
eftersom de tar bort "rytmen" i språket

Ffa för att det ger folk något att irritera sig och hänga upp sig på. Som bredvidtecknad med dyslexi light. (T o m jag alltså).
Dessutom finns det Versaler mitt i meningar där det inte ska finnas - men det låter jag unge herr Bryntze hitta allldeles själv Låt inte bredvidtecknad gnällpelle störa för mycket

vilhelm
Medlem
#12 Skrivet: 23 Jan 2010 00:24 - Redigerad av: vilhelm

en fråga?hur ska du gå till väga?inbillar du dig att du kan /vet vad som följer i nått jävla parti??

Samuel.B
Medlem
#13 Skrivet: 23 Jan 2010 00:40

jepp så e det..

Bryntze
Medlem
#14 Skrivet: 23 Jan 2010 01:39

Citerar: vilhelm, #12:
en fråga?hur ska du gå till väga?inbillar du dig att du kan /vet vad som följer i nått jävla parti??du kanke inte har en aning?? har du tänkt på det ???inte en susning typ...

Jag har ju partierna så nog vet jag vad som händer i dem
Konsten i schack är att bedöma dragen, kunna säga om dragen som gjordes var bra och vilka drag som borde ha gjorts... att veta vilka drag som gjordes och vilka som kan göras behöver man bara veta hur pjäserna går för att lyckas med.

Ingen tolkning kommer ingå, varje drag beskrivs efter vad som hände precis när det utfördes.
Första demo partiet kommer Måndag natt, så du kommer förhoppningsviss förstå bättre på Tisdagen vad jag menar.

sjakk
Medlem
#15 Skrivet: 23 Jan 2010 10:13

...?

shieldfire
Medlem
#16 Skrivet: 23 Jan 2010 12:41

Citerar: vilhelm, #12:
hur ska du gå till väga?inbillar du dig att du kan /vet vad som följer i nått jävla parti

heh, ge grabben en chans... herre jäklar - så dassig spelare inte inte herr Bryntze att han inte har en susning om vad som händer ...

Dessutom kan det vara en alldeles utmärkt träningsmetod att analysera eller kommentera andras partier.

vilhelm
Medlem
#17 Skrivet: 24 Jan 2010 16:17

#14 o # 16
Måste träna på min svenska i skrift! folk ska ju inte behöva gissa sig till vad som skrivs.mycket konstigt uttryckt av mig!
borde ha stått nått i den här stilen:Hur ska du gå till väga? Är det inte svårt att veta/sätta sig in i planen vad tex stormästaren var ute efter. Jag fick själv ett parti kommenterat i en tidning en gång som jag var väldigt mallig över,jag vann.Men kommentatorn tyckte motståndaren kastade in handuken för tidigt

Du måste logga in för att kunna posta!