Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Nå mitt mål: komma top 10 i skol-sm/sm
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
pojkensomälskarschack
Medlem
#1 Skrivet: 4 Jan 2010 13:55

Hej alla shackpojkar/flickor/damer/herrar/äldre!

Till att börja vill jag berätta att jag har satt upp ett mål för mig själv: att komma top 10 på sm eller skol-sm. Anledningen till att jag vill det så gärna är att jag får åka på Em eller Vm tillsammans med min lillasyster om jag klarar av det.

Ok, det var det, nu ska jag berätta lite om mitt schack liv:

Jag är en 13 årig kille som tränar ca. 1h/vecka tillsammans med privat tränare. I läxa får jag oftast 4 kombinationer per vecka som tar ca 20 min/styck att lösa. Jag har en ranking på 1300 men jag är lite underrankad pga. att jag har varit på krafttig uppgång de senaste halvåret. Jag är ganska bra när det gäller öppningar och första halvan utav spelet men slutspel är jag lite sämre på. Jag brukar inte läsa schackböcker, är det värt att börja med det? Mitt största problem är mina slarvmisstag, de har jag gjort ända sen jag var liten och oftast är de anledningen till att jag förlorar, så de skulle jag gärna vilja få bort(någon som har ett tips?).

Någon som har lite tips på hur jag kan bli bättre och få bort mina slarvmisstag?

MVH
Pojkensomälskarschack

uct2
Medlem
#2 Skrivet: 4 Jan 2010 14:08 - Redigerad av: uct2

En väldigt vanlig anledning till slarvmissar är att man bara tittar på vilka nya rutor man hotar/håller när man flyttar en pjäs, men inte vilka man släpper.

Innan du gör ett drag är det därför en bra regel att alltid först titta på vilka rutor som blir ogarderade om du gör det drag du tänkt.

Selfrid
Medlem
#3 Skrivet: 4 Jan 2010 14:22

Själv gjorde jag massor av grodor i vunna ställningar som junior - ända tills jag blev så arg på mig själv så jag slutade. Jag läste i en bok att just när man var säker på att vinna var risken störst att man skulle göra bort sig. Det gäller att vara fokuserad ända tills sista draget. Så träna koncentrationen är mitt tips. Om du kan klara första delen av partiet utan slarvfel så måste du kunna klara resten också. Ett annat tips är att alltid försöka spela de absolut bästa dragen, även när du står på klar vinst och det finns många vinstfortsättningar att välja på.

Dr_Dårrepe
Medlem
#4 Skrivet: 4 Jan 2010 14:37

Du kan före ett drag ställa frågan till dig själv: vilka hot har motståndaren? Det räcker inte med att bara fråga "vad hotar motståndaren". Ofta missar man nämligen att det kan finnas flera hot. En viktig följdfråga är: kan jag själv skapa mothot som hindrar honom från att utföra sina planer?

Verite
Medlem
#5 Skrivet: 4 Jan 2010 15:50

Själv känner jag att min utveckling som schackspelare till stor del berott på två saker:

A: Att jag läst mycket schackböcker. Dessa är skrivna av duktiga spelare och när man läser dessa får man insikt i hur dessa tänker. Framförallt kan jag rekommendera böcker som handlar om strategi såsom "Test your positional play" av Pietro Ponzetti.
Känns det för svårt att läsa på engelska så är "Träna schack med Jesper Hall" av Jesper Hall ett utmärkt alternativ och en klassiker som alla bör läsa. Där får du tips bland annat om hur du ska lägga upp din träning för att utvecklas som spelare.

B: Jag spelar igenom många partier mellan stormästare. Jag bestämmer mig exempelvis för att "spela" vit (om vit vann partiet) och försöker tänka ut vad jag själv skulle ha gjort i ställningen innan jag kollar vad som verkligen spelades. Syftet med denna träning är återigen att man lär sig "tänka som en stormästare".

Dessutom kanske du borde fundera över om du har tid att träna mer än 1 h/vecka?

Lycka till!

Express
Medlem
#6 Skrivet: 4 Jan 2010 22:23

Byt inte öppningar, spela enkelt lär dig en öppning mot d4 och en mot e4 och lär dej dem bra!. Enkla öppningar.

Oskar.Pålsson
Medlem
#7 Skrivet: 5 Jan 2010 00:00

Spela blixt. Ju fler partier du spelar, desto fler slutspel får du träning i. Spela 1-3-minuterspartier på Playchess mot bättre spelare än dig själv. Underskattad "träning".

Nöragersftw
Medlem
#8 Skrivet: 5 Jan 2010 01:56

man lär sig ju inte så mycket om man kör blixt ?? vad jag har hört ijafl,
enligt mig äre bättre o köra Långparti, eller minst 20 minuters ;)

Martin_Lokander
Medlem
#9 Skrivet: 5 Jan 2010 08:05

Du kan mycket väl nå målet om du ligger i, redan vid 1500 bör man väl ha en bra chans till att komma topp 10? Det blir dock svårt att vara i den absoluta toppen. 1-2 timmar per vecka är okej om man inte är alltför ambitiös om att utvecklas i schacket. Den bästa träningen är självklart att spela så mycket partier som möjligt, helst över bräde, inte internet (även om internet också är bra).

uct2
Medlem
#10 Skrivet: 5 Jan 2010 10:20

Citerar: Oskar.Pålsson, #7:
Spela blixt. Ju fler partier du spelar, desto fler slutspel får du träning i. Spela 1-3-minuterspartier på Playchess mot bättre spelare än dig själv. Underskattad "träning".

Citerar: Nöragersftw, #8:
man lär sig ju inte så mycket om man kör blixt ?? vad jag har hört ijafl,
enligt mig äre bättre o köra Långparti, eller minst 20 minuters ;)

Jag tycker att Oskar.Pålsson har helt rätt. Som han påpekar får man upp "känslan" för slutspel, vilket är ganska svårt att få bara genom långpartier/korr och slutspelsböcker. När det gäller öppningsspelet kan jag å andra sidan hålla med om att det inte hjälper så mycket, eftersom feldrag ofta inte straffas lika hårt som i längre partier. Och 1-3-minuters är nog lite för snabbt om man bara har 1300 i LASK. Jag skulle hellre rekommendera att börja med 5-10 minuter/parti.

Selfrid
Medlem
#11 Skrivet: 5 Jan 2010 10:28

Att analysera och skriva kommentarer till sina partier är bra träning. Och då ska man vara självkritisk även till sina vinstpartier. När man vunnit vill man gärna tänka att man spelat felfritt rakt igenom, men så är det sällan.

pojkensomälskarschack
Medlem
#12 Skrivet: 5 Jan 2010 10:41

Citerar: uct2, #2:
En väldigt vanlig anledning till slarvmissar är att man bara tittar på vilka nya rutor man hotar/håller när man flyttar en pjäs, men inte vilka man släpper.

Innan du gör ett drag är det därför en bra regel att alltid först titta på vilka rutor som blir ogarderade om du gör det drag du tänkt.

Tack uct2, jag ska försäka tänka på det när jag spelar

pojkensomälskarschack
Medlem
#13 Skrivet: 5 Jan 2010 10:43

Citerar: Selfrid, #3:
Själv gjorde jag massor av grodor i vunna ställningar som junior - ända tills jag blev så arg på mig själv så jag slutade. Jag läste i en bok att just när man var säker på att vinna var risken störst att man skulle göra bort sig. Det gäller att vara fokuserad ända tills sista draget. Så träna koncentrationen är mitt tips. Om du kan klara första delen av partiet utan slarvfel så måste du kunna klara resten också. Ett annat tips är att alltid försöka spela de absolut bästa dragen, även när du står på klar vinst och det finns många vinstfortsättningar att välja på.

Japp att slappna av när man ligger i vinstställning är nog mitt största misstag. Får jag fråga i vilken bok du läste detta, finns det fler tips i den?

Bryntze
Medlem
#14 Skrivet: 5 Jan 2010 10:45

Jag tänkte säga att man aldrig spelar ett felfritt parti men sen kom jag på att jag faktiskt fått göra det några gånger.

T.ex denna som är felfritt från svarts håll

Ang träningen tycker jag blixt är bra, men absolut ingen träning för slutspel, snarare lär man sig saker som

* Hushålla med betänketiden
* Fatta svåra beslut under press
* Göra "bra" drag fort
* Släppa tanken om att det schackligt bästa draget är det bästa draget

Selfrid
Medlem
#15 Skrivet: 5 Jan 2010 11:18 - Redigerad av: Selfrid

Citerar: pojkensomälskarschack, #13:
Får jag fråga i vilken bok du läste detta, finns det fler tips i den?

De två böcker som jag nog lärt mig mest av är "Konsten att vinna i schack" av Keres och Kotov, samt "Vägen till mästerskap i schack" av Kotov. (Det var där jag läste om att inte slappna av i vinstställningar. Det finns ett kapitel om det). Det är gamla böcker som nog inte går att köpa annat än i antikvariat. Tony Kosten har skrivit "101 tip to improve your chess", som innehåller just det titeln säger. Den finns att köpa begagnad hos www.amazon.com har jag kollat. I den boken finns det en del tips om hur man spelar för att minimera risken att hamna i situationer där man lätt gör bortsättningar.

Fozzie
Medlem
#16 Skrivet: 5 Jan 2010 11:38

Spela tävlingar med klocka.Helst samma betänketid som i SM
Är det 30 min per spelare och parti i din grupp ?

Många partier på Skol-Sm tar slut efter 2-3 minuters blixtrande och smattrande flytta av pjäser i blixttempo.

Lär dig att hushålla med tiden. Använd mycket tid till att bygga upp en bra ställning. Sund öppning och övergång i mittspel. Satsa inte på fällor eller knep och trix.
När du står bra och har överläge i ställning => byt tempo och börja spela fortare.
(Som tiden tillåter)

Det är ingen ide att först spela bort sig på 2minuter och sen använda betänketiden att försöka ta sig ur en hopplös ställning.

johanna_Lundström
Medlem
#17 Skrivet: 5 Jan 2010 12:38

Måste bara tillägga att det är hård konkurrens i skol-sm/sm och när man är 13 så blir det inte mycket blixt av partierna, som Fozzie säger. Finns väldigt många duktiga i den klassen som har väldigt hög rating, så räkna inte med några blixtpartier.

Dessutom handlar en tävling som skol-sm om mycket mer än bra spel, det är flera andra faktorer som spelar in. Det är t.ex många partier som ska spelas, så uthållighet är viktigt. Många tycker att miljön, alltså ljudnivån, lokalen (oftast en sunkig gympahall) är väldigt svår att handskas med. Jag själv å andra sidan trivs väldigt bra i den miljön och störs inte alls speciellt mycket av det.

Så, alltså. Det är inte bara det schackliga som man måste tänka på, utan även annat "psykologiskt" som jag räknat upp här. Fixar man bara dom grejerna, har man en stor fördel.

Lycka till!

Nöragersftw
Medlem
#18 Skrivet: 5 Jan 2010 13:14

Håller Helt klart med Johanna!
gäller att vänja sig i allt,
te.x får publik vid sig,

pojkensomälskarschack
Medlem
#19 Skrivet: 5 Jan 2010 14:12

Citerar: johanna_Lundström, #17:
Måste bara tillägga att det är hård konkurrens i skol-sm/sm och när man är 13 så blir det inte mycket blixt av partierna, som Fozzie säger. Finns väldigt många duktiga i den klassen som har väldigt hög rating, så räkna inte med några blixtpartier.

Dessutom handlar en tävling som skol-sm om mycket mer än bra spel, det är flera andra faktorer som spelar in. Det är t.ex många partier som ska spelas, så uthållighet är viktigt. Många tycker att miljön, alltså ljudnivån, lokalen (oftast en sunkig gympahall) är väldigt svår att handskas med. Jag själv å andra sidan trivs väldigt bra i den miljön och störs inte alls speciellt mycket av det.

Så, alltså. Det är inte bara det schackliga som man måste tänka på, utan även annat "psykologiskt" som jag räknat upp här. Fixar man bara dom grejerna, har man en stor fördel.

Lycka till!

Citerar: Nöragersftw, #18:
Håller Helt klart med Johanna!
gäller att vänja sig i allt,
te.x får publik vid sig,

Tack så mycket för tipset!
Men bara en fråga: hur övar man sig på "psykologin"

pojkensomälskarschack
Medlem
#20 Skrivet: 5 Jan 2010 14:14

Citerar: Fozzie, #16:
Spela tävlingar med klocka.Helst samma betänketid som i SM
Är det 30 min per spelare och parti i din grupp ?

Många partier på Skol-Sm tar slut efter 2-3 minuters blixtrande och smattrande flytta av pjäser i blixttempo.

Lär dig att hushålla med tiden. Använd mycket tid till att bygga upp en bra ställning. Sund öppning och övergång i mittspel. Satsa inte på fällor eller knep och trix.
När du står bra och har överläge i ställning => byt tempo och börja spela fortare.
(Som tiden tillåter)

Det är ingen ide att först spela bort sig på 2minuter och sen använda betänketiden att försöka ta sig ur en hopplös ställning.

Tack Fozzie!
Till att börja vill jag säga att jag 1h betänketid per rond.
Sen vill jag säga att jag defenetivt inte kör för snabbt, tvärtom, jag kör för långsamt

pojkensomälskarschack
Medlem
#21 Skrivet: 5 Jan 2010 14:17

Citerar: Bryntze, #14:
ag tänkte säga att man aldrig spelar ett felfritt parti men sen kom jag på att jag faktiskt fått göra det några gånger.

T.ex denna som är felfritt från svarts håll

1.f3 e5 2.g4 Qh4

Ang träningen tycker jag blixt är bra, men absolut ingen träning för slutspel, snarare lär man sig saker som

* Hushålla med betänketiden
* Fatta svåra beslut under press
* Göra "bra" drag fort
* Släppa tanken om att det schackligt bästa draget är det bästa draget

där spelade svartfelfritt, men jag tror inte att jag kommer få ett sådant parti på skol-sm

jag ska försöka träna lite blixt, ett stort tack för tipset

Nöragersftw
Medlem
#22 Skrivet: 5 Jan 2010 14:20

du tränar psykologin genom att spela turneringar??

Lixom, du ska träna på att ignorera omgivningen och focusera på brädet ;)

många Nybörjare som har svårt för det,

johanna_Lundström
Medlem
#23 Skrivet: 5 Jan 2010 14:56

Jag håller med Nöragersftw, bästa sättet att träna psykologin är att tävla mycket, gärna lite större tävlingar. Det gäller att man inte känner för mycket press av omgivningen, utan bara koncentrerar sig på det som är viktigt, partiet.
Som ung kan man känna mycket press, jag vet, jag är själv ung och dessutom tjej och då flockas gärna folk runt en. Det är inget att bry sig om, blir det för jobbigt så kan man ju alltid ta en kort promenad för att rensa skallen lite, det funkar för mig. Jag brukar ta en liten promenad mellan i stort sett alla mina partier. Då gäller det att glömma det som varit och fokusera på nästa.
Kom gärna på nån liten ramsa som du kan rabbla för dig själv när du laddar. Typ "jag ska vara fokuserad, jag ska räkna rätt osv." kan vara bra för att fokusera ännu mer!

Och som sagt, lycka till! Jag ska hålla ögonen öppna för dig ;)

uct2
Medlem
#24 Skrivet: 5 Jan 2010 15:27 - Redigerad av: uct2

Citerar: Bryntze, #14:
Ang träningen tycker jag blixt är bra, men absolut ingen träning för slutspel

Bryntze har 200 p. högre LASK än mig och har spelat i Elitserien, så jag har mycket stor respekt för allt vad han säger i träningsfrågor, men jag tror ändå att blixt lär dig slutspel bra. Slutspelskunskap bygger så otroligt mycket på erfarenhet,, att känna igen sig i olika typställningar, och den "blicken" tycker jag nog att man tränar upp väldigt bra genom blixt.

Till exempel slutar sällan blixtpartier i mittspelet. Man måste lära sig att ta hem vunna ställningar i slutspelet med begränsad tid.

johanna_Lundström
Medlem
#25 Skrivet: 5 Jan 2010 20:14

Fast jag vet inte om jag överhuvudtaget håller med om att blixt är bra träning. Blixt är bara lek och inte alls något bra sätt att träna på, iallafall inte för en junior.

Bryntze
Medlem
#26 Skrivet: 5 Jan 2010 20:49

Spela slutspel på ren erfarenhet (från blixt dessutom) lär nog ta flera 100 partier

Den här tanken om att massor av partier ger massor av erfarenhet fick mig att tänka på de äldre fördomarna.

För bara lite mer än 100 år sedan, så fanns det inte en tanke på att unga spelare kunde bli riktigt bra.

För ungefär 16 år sedan fick jag "lära" mig att alla unga är jätte bra taktiker, alla medelålders spelar bra positionellt och alla gammla är experter på slutspel

Erfarenhet är nödvändig, men det finns kvalitativ erfarenhet som kan ersätta den kvantitativa, man måste inte vara gammal och man måste inte ha spelat väldigt länge.

Lek är när man inte tar nånting på allvar, om man spelar dem på internet eller nånting så man kan få dem nedskrivna automatiskt, och sen seriöst analyserar dem kan man nog göra blixt till träning.
Men man ska nog inte tro att man kan tjäna tid iallafall, tar det 2 timmar att gå egenom ett standard parti ska man nog gå egenom de antal blixt partier man hinner på 2 timmar oxo.

uct2
Medlem
#27 Skrivet: 5 Jan 2010 21:14

Citerar: Bryntze, #26:
Spela slutspel på ren erfarenhet (från blixt dessutom) lär nog ta flera 100 partier

Håller jag med om, men "flera 100 partier" kommer man ganska snabbt upp i om man sitter och harvar blixt med några likasinnade kompisar. Jag menade aldrig att blixt skulle vara en ersättning för annan träning, bara ett komplement. Jag antar att Bryntze lärde sig schack i Stockholm, men för oss som växte upp på vischan var blixt mot varandra ett bra alternativ när det inte fanns några turneringar att delta i. Bryntze har också helt rätt i att det är en fördom att "alla" gamla är grymma på slutspel, men man ska inte underskatta "kvantitativ" erfarenhet. En del hävdar att det sista som lämnar människan innan den dör är hörseln; jag tror det är tornslutspelen!

Hilding
Medlem
#28 Skrivet: 5 Jan 2010 22:19

Läste i en gammal Schacknytt att Slavko Cisak tränar genom att spela treminuters på ICC. Man får väl anta att detta är en skröna

Calzio
Medlem
#29 Skrivet: 5 Jan 2010 22:37

Finns många stormästare som tränar blixt på internet, Nigel Short t.ex, han är ju hyfsat grym.

Selfrid
Medlem
#30 Skrivet: 5 Jan 2010 23:10

Personligen tycker jag inte att blixtspelandet har ökat mitt slutspelskunnande. När det kommer till slutspel är ju tiden ofta så knapp att det blir dålig spelkvalité och bortsättningar från båda håll. Min uppfattning är att man tränar öppnings- och mittspelet mest i blixt. Goda slutspelskunskaper ger ofta utdelning , men de måste man förvärva någon annanstans.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!