Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Användare.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Kleimark
#61 Skrivet: 20 Apr 2010 13:05

Citerar: tornado, #90:
Och som jag läste , nick 2 ska givetvis styrkas med en kod ( brev ) mycket bra förslag.

Jag tycker att det är ett mycket dåligt förslag. Den som vill kan skaffa sig hur många användarnamn som helst. Det är nämligen omöjligt att kontrollera eventuellt fusk, om man tänker sig litet för(man kan till exempel använda tor eller köra över en anonym proxyserver). Skulle det kosta 100 kr/år, ökar risken att folk fuskar beträffande den nya regeln om endast en användare/person.

tornado
Medlem
#62 Skrivet: 20 Apr 2010 15:14

Citerar: Kleimark, #61:
Jag tycker att det är ett mycket dåligt förslag.

OK du tycker det är dåligt....men det var inte jag som kom med ideen, läser man igenom forumet ser man att det finns flera förslag. Hur lyder ditt förslag?
Jag har inget emot att det blir bättre ordning här.

Selfrid
Medlem
#63 Skrivet: 20 Apr 2010 15:22

Varför ska man ha flera nick, när det är förbjudet? Jag kan inte hitta på någon annan anledning än att jäklas. Ungefär som om man skulle skaffa sig olika leg och lösmustasch och peruk och grejer.

vpaavola
Medlem
#64 Skrivet: 20 Apr 2010 16:56

Citerar: Selfrid, #63:
Varför ska man ha flera nick, när det är förbjudet? Jag kan inte hitta på någon annan anledning än att jäklas. Ungefär som om man skulle skaffa sig olika leg och lösmustasch och peruk och grejer.

Underbart. Jag förstår inte heller varför man skulle försöka luras. Det här är väl bara tidsfördriv. Eller har jag missat något. Går det att göra pengar på det här?

Paperino
Medlem
#65 Skrivet: 20 Apr 2010 18:17

Jag tycker att det är bra att man minskar en av anledningarna till att ha flera nick, nämligen att man är begränsad i antal partier och turneringar.

Däremot så tror jag inte riktigt på "förbud" mot fler användare.

Man skulle ju kunna tänka sig att man har en user med flera nick - som har olika profiler. Hoppas ni förstår vad jag menar...

Man kan ju ha bestämt sig att göra olika saker med olika användare, tex:
anv1: avslappnad snabbschack på fredagskvällen efter några öl
anv2: spel med hjälp av motor
anv3: kvalitetsspel utan motot, etc...

Muamer
Medlem
#66 Skrivet: 20 Apr 2010 19:05

Största problemet med flera användare är att det finns människor som har olika användare pga detta:

Användare 1 : Skaffa sig så hög rating som möjligt genom att mjölka Användare 2-10
Användare 2 : Inflatera rating för Användare 1
Användare 3: Inflatera rating för Användare 1
Användare 4: Inflatera rating för Användare 1
Användare 5: Inflatera rating för Användare 1
Användare 6: Inflatera rating för Användare 1
Användare 7: Inflatera rating för Användare 1
Användare 8: Inflatera rating för Användare 1
Användare 9: Inflatera rating för Användare 1
Användare 10: Inflatera rating för Användare 1

Tråkigt och väldigt irriterande för andra spelare som vill skaffa sig så hög rating som möjligt genom ärlig spel. Det finns ingen mening i att ha rankinglista när det finns sånt här fusk.

Just my two cents

-Muamer

the-best
Medlem
#67 Skrivet: 20 Apr 2010 19:14

Helt korrekt Muamer. Det är också den anledningen till varför vi har så många högranakade spelare förut var det ovanligt med spelare över 2900. Nu är det vardagsmat. Finns inte mycket vi kan göra åt det ?

Muamer
Medlem
#68 Skrivet: 20 Apr 2010 19:21 - Redigerad av: Muamer

Citerar: the-best, #67:
Finns inte mycket vi kan göra åt det

En lösning skulle kunna vara att ta medlemsavgift (100kr/år?) och alla medlemmar som betalar kan spela 50-100 partier samtidigt, ha kvar alla sina meddelanden och ha en rating eller något liknande.

De som inte vill betala kan få spela 5-10 partier samtidigt och utan någon rating eller något i den stilen.

-Muamer

tornado
Medlem
#69 Skrivet: 20 Apr 2010 19:49

Citerar: Muamer, #68:
En lösning skulle kunna vara att ta medlemsavgift (100kr/år?) och alla medlemmar som betalar kan spela 50-100 partier samtidigt, ha kvar alla sina meddelanden och ha en rating eller något liknande.

De som inte vill betala kan få spela 5-10 partier samtidigt och utan någon rating eller något i den stilen.

-Muamer

___o0o___
Medlem
#70 Skrivet: 20 Apr 2010 20:30

Citerar: Muamer, #66:
Skaffa sig så hög rating som möjligt genom att mjölka Användare 2-10

Förstår inte vad Du menar med detta.
Menar Du att de spelar mot sig själva?

Citerar: the-best, #67:
Helt korrekt Muamer. Det är också den anledningen till varför vi har så många högranakade spelare

Håller inte med. Mina tre nick, som ligger 1:a, 2:a och 3:a har hamnat där genom ärligt spel, som Maumer efterlyser. Så det vore bra om Ni kunde förklara vad Ni menar med "mjölka".

bajenager
Medlem
#71 Skrivet: 20 Apr 2010 20:33

LOL

Kleimark
#72 Skrivet: 20 Apr 2010 20:41

Citerar: ___o0o___, #70:
Håller inte med. Mina tre nick, som ligger 1:a, 2:a och 3:a har hamnat där genom ärligt spel, som Maumer efterlyser. Så det vore bra om Ni kunde förklara vad Ni menar med "mjölka".

Det kan ju vara så att någon annan mjölkar sina användare, som du sedan möter. Någon annan fuskar och du tjänar rankningpoäng på det. Erik skrev i en tråd för länge sedan att så fort som någon hade ett högre rankningtal än 3000, så skulle alla rankningtal nollställas. Det gick tydligen inte att lita på.

tornado
Medlem
#73 Skrivet: 20 Apr 2010 21:02

Citerar: Kleimark, #72:
Erik skrev i en tråd för länge sedan att så fort som någon hade ett högre rankningtal än 3000, så skulle alla rankningtal nollställas. Det gick tydligen inte att lita på.

Det vore bra om du kunde vaska fram den tråden , det är verkligen av allmänt intresse...

Kleimark
#74 Skrivet: 20 Apr 2010 21:05

http://www.schackonline.com/forum/2_365_1.html#msg 594

Citerar: erik, #54:
ja,, de har väl annat att tänka på (gladiatorkampen och liknande spel;)).
Jag tänker aldrig låta något ratingtal här komma över 3000,, då blir det omstart Vi får se när/om det händer,, då kommer Topp 20-listan sparas till eftervärlden.

tornado
Medlem
#75 Skrivet: 20 Apr 2010 21:18

Bra vaskat...men man kan ju också tolka det så att det inte är definitivt...

___o0o___
Medlem
#76 Skrivet: 20 Apr 2010 21:24

Det var nog ett inte allt för genomtänkt uttalande från vår gode Erik. Uttalandet gjordes för 6-7 år sedan och sedan dess har både datorer och schackprogram utvecklats mycket.

Skulle tippa på att maximal SO-rating kan ligga på 3500 om några år.

KGB1
Medlem
#77 Skrivet: 20 Apr 2010 22:11

Det finns tyvär många olika olika sätt att misbruka att man kan ha flera användare. Värst tycker jag att det är att man inte följer forum regler. Jag tror att om vi kunde bli lite mer personliga och stå för vem man är, så kommer VI nog att bli en mycket bra schack sida. (personliga önskmål) Vill man inte vara med på detta så vet inte jag vad man ska göra?

Mvh Gustaf Bengtsson (KGB1)

Muamer
Medlem
#78 Skrivet: 20 Apr 2010 23:47

Förstår inte vad Du menar med detta.
Menar Du att de spelar mot sig själva?

Ja det menar jag, och jag vet också att du är en av de som spelat ärligt, men sanningen är att även de ärligas ratingtal har blivit inflaterade, jag tror till och med att de ärliga spelarna har "tjänat" mest på denna effekt.

Till exempel:
Genom att de som verkligen spelar på en 3000-nivå har spelat mot fuskare som har 3000 i rating (men egentligen är mycket sämre) och slagit dem så har toppspelarnas ratingtal blivit inflaterade (de har fått poäng som inte existerar i verkligheten). De som har spelat många partier mot dessa fuskare har fått sina ratingtal inflaterade mer än andra i genomsnitt. I början påverkade inflationen bara top 10 eller 20 på ratinglistan, men har senare spridit sig till även lägre nivåer vilket har resulterat i att genomsnitt ratingen per medlem har blivit högre (kanske Erik har den datan?).

Man kan argumentera att det är naturligt att genomsnitts ratingen blir högre ju fler användare registrerar sig (även om ingen av dessa skulle fuska), men jag tror att vi är alla överens om att ratingen i genomsnitt, speciellt i topp 20, har vuxit enormt mycket det senaste året.

För att motverka denna effekt ska man göra det så svårt som möjligt för användare att fuska, dvs. att på något sätt göra det omöjligt för en person att göra flera konton.

-Muamer

Kullberg
Medlem
#79 Skrivet: 21 Apr 2010 00:30

Citerar: Muamer, #78:
jag tror till och med att de ärliga spelarna har "tjänat" mest på denna effekt.

Jo men bara de ärliga spelarna som mött fuskarna. De som undvikit dem har förlorat.

___o0o___
Medlem
#80 Skrivet: 21 Apr 2010 00:51

3000-nivå har spelat mot fuskare som har 3000 i rating (men egentligen är mycket sämre

Jag förstår ändå inte riktigt,, Har de nått 3000 nivån genom att spela mot sig själva?? De som spelar mot sig själva ska ju flyttas ner till 1400 direkt.

Citerar: Kullberg, #79:

Jo men bara de ärliga spelarna som mött fuskarna. De som undvikit dem har förlorat

Och hur ska man kunna veta vilka som är "fuskare"?

Jag försöker att spela mot dem som har en rating som ligger i närheten av min egen för att få jämna och bra partier. Om någon av dessa skulle vara "fuskare" enligt Er beskrivning har jag ju ingen aning om .

Ni verkar ju veta vilka dessa är. Varför inte hänga ut dessa? eller skriva till moderator för 1400-ställning eller avstängning?

Kleimark
#81 Skrivet: 21 Apr 2010 01:04 - Redigerad av: Kleimark

Om jag spelar ett parti mot någon som har 3000, men som direkt efter nedrankas till 1400, får jag ändå gratispoäng, eftersom rankningförändringen räknas utifrån det högsta rankningtalet som min motståndare har uppnåt, från det att vårt parti startade till dess att det är avgjort.

asvo
Medlem
#82 Skrivet: 21 Apr 2010 02:58

Mina tre nick, som ligger 1:a, 2:a och 3:a har hamnat där genom ärligt spel

Gör om det den som kan
jag tror till och med att de ärliga spelarna har "tjänat" mest på denna effekt.

Om det är så finns det ingen anledning alls klaga på ratingentalen tycker jag
De flesta anv. ju inte motoranalys och då finns det ju ändå ingen möjlighet att nå toppen
Varför bry sej

Selfrid
Medlem
#83 Skrivet: 21 Apr 2010 06:22

Citerar: Paperino, #65:

Jojo - och i diskussionerna kan en få vara socialdemokrat, den andre nazist, den tredje muslim, den fjärde katolik...

nibo
Medlem
#84 Skrivet: 21 Apr 2010 07:42

Citerar: Paperino, #65:

Vad är det som hindrar en att spela olika med en och samma användare?

asvo
Medlem
#85 Skrivet: 21 Apr 2010 09:20

Citerar: nibo, #84:
Vad är det som hindrar en att spela olika med en och samma användare?

Ingenting , det har jag gjort hela tiden
Men har man hög rating blir man inte så ofta utmanad på stegen så då kan det vara en fördel med ett anonymt nick .

tornado
Medlem
#86 Skrivet: 21 Apr 2010 09:46

Jag förstår inte vitsen med anonym användare om man spelar på stegen?
Där vill man ju gärna briljera

asvo
Medlem
#87 Skrivet: 21 Apr 2010 10:09

Citerar: tornado, #86:
Jag förstår inte vitsen med anonym användare om man spelar på stegen?

Citerar: asvo, #85:
Men har man hög rating blir man inte så ofta utmanad på stegen så då kan det vara en fördel med ett anonymt nick .

asvo
Medlem
#88 Skrivet: 21 Apr 2010 10:11

Citerar: tornado, #86:
Där vill man ju gärna briljera

?????????????

Selfrid
Medlem
#89 Skrivet: 21 Apr 2010 10:14

Citerar: asvo, #85:

För att sno åt sig en billig vinst mot någon som tror sig spela mot någon annan och därmed ha en chans?

asvo
Medlem
#90 Skrivet: 21 Apr 2010 10:30

Citerar: Selfrid, #89:
För att sno åt sig en billig vinst mot någon som tror sig spela mot någon annan och därmed ha en chans?

Vitsen med stegen ( förutom att göra nya bekantskater vilket också kan vara trevligt) är ju att nå toppen .
Börjar en bra spelare på stegen finns det knappast något annat än billiga vinster

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!