Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Användare.
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
KGB1
Medlem
#1 Skrivet: 9 Dec 2009 00:28

erik är en snäll man som fixat denna sida till oss nördar. Jag kommer nu att ta upp en mycket känslig fråga och ber er alla att tänka innan ni skriver något. Inga person angrepp eller tjafs om du sa det eller något annat. Kommer som moderator att vara mycket moderat i denna tråd. = Varningar avstängningar osv, så.. kan ni inte hålla er till detta, sök annan tråd.

Vi har ex antal användare = nick. Många (inte alla) (långt ifrån) har flera användare av olika skäl. Problem uppstår av olika orsaker pga av detta, både i forum och i so-serien som jag nu är TL i. Ska vi ha det så här?? (Det är givet vis erik som bestämmer) Eller har ni förslag på lösa?? Tycker själv att det blir lite jobbigt när man inte vet vem man mejlar. Anonym, visst okej, men vi har exempel på användare som har ca 30st nick.

VAD TYCKER NI??

Som sag ingen lätt fråga och vi kan bara tycka och ge förslag. Det är erik som bestämmer.

KGB1

CAQUELAQ
Medlem
#2 Skrivet: 9 Dec 2009 00:41 - Redigerad av: CAQUELAQ

Jag har sagt det tidigare och varit helt öppen med det - jag har 7 olika nick. Dessa är öppet redovisade med mitt riktiga namn och allt på respektive presentationssida.

Mitt huvudnick är CAQUELAQ, som jag använder för spel och kommunikation i Forum o dy. Mina övriga nick är till för att jag ska kunna administrera min turneringsserie CaissaOrden. Dessa är PIZZAN, IOUCOUNOU, MUSUMICI, ZARAZTRO, MINISTER_BUK, samt ZEREM. Jag använder inte de här nicken för spel.

Jag tycker att det är OK att ha flera nick - i mitt fall för att administrera många turneringar i den egna turneringsserien, eller om man vill spela många fler turneringar och partier än vad endast ett nick tillåter.

MEN...

Då tycker jag faktiskt att man har moralisk skyldighet att upplysa om detta i sin presentation. Vill man vara anonym - visst, inga problem - men nog ska man väl kunna göra sig det besväret att redovisa alla de olika nick som man använder sig av. Det är bara vanlig hyfs och folkvett. Tycker jag...

KGB1
Medlem
#3 Skrivet: 9 Dec 2009 00:48

Det förstår jag, men om man fick spela fler tuneringar på samma nick och fler partier?
Säg att man fick vara med i 4st tuneringar samtidigt och 30st induvida partier. Behöver man då så många nick?

Tex, om man får ha två st nick = 60st partier + 8st tuneringar. (jösses)

Ps. Dom flästa nick har inga partier på G alls.

trulpen
Medlem
#4 Skrivet: 9 Dec 2009 00:52

Antingen får en ha flera nick, eller så får en inte ha det.

Jag håller med Kackerlackan om att det bör gå att se vilka olika nick en viss person använder sig av. Samtidigt så vet inte jag om det är praktiskt möjligt att forcera det. Troligtvis inte.

Kleimark
#5 Skrivet: 9 Dec 2009 00:54

Citerar: trulpen, #4:
Antingen får en ha flera nick, eller så får en inte ha det.

Jag håller med Kackerlackan om att det bör gå att se vilka olika nick en viss person använder sig av. Samtidigt så vet inte jag om det är praktiskt möjligt att forcera det. Troligtvis inte.

Det är enkelt att dölja sin identitet, om man så vill.

CAQUELAQ
Medlem
#6 Skrivet: 9 Dec 2009 00:56 - Redigerad av: CAQUELAQ

Svar på #3, inlägget från KGB1

Ja, själv begriper jag inte hur man finner tid att spela med alla sina nick. Om man vill spela mycket, så tycker jag att det gott och väl räcker med 2-3 nick. Man behöver inte fler än så, enligt min mening.

Nej, så här borde det vara - max 3 nick om man vill spela mycket schack, och för de som har stora turneringsserier (som t.ex. min CaissaOrden eller Darth_Vaders STARWARS) använder man så många extranick som behövs för att starta turrar.

trulpen
Medlem
#7 Skrivet: 9 Dec 2009 01:01

En gång i tiden hade jag 4 nick och spelade vissa perioder 80 partier samtidigt. Fy fan, det var för mycket. Minst 5 av dessa partier gick i stöpet p.g.a. enkla bortsättningar i vinnande ställningar. Ganska snart så avvecklade jag mina andra nick. Pallade inte särskilt länge. Tar ju mycket tid också, bara för att lägga upp sig för slarv.

KGB1
Medlem
#8 Skrivet: 9 Dec 2009 01:01

En lösning kan var att man måste bet en avgift. Vist många kanske har råd med flera, men har man så många bank konton. = redan kronligare. Säg 100 kr för att bli meddlem. Sedan tycker jag som trulpen, om man får ha mer en ett såå.

___o0o___
Medlem
#9 Skrivet: 9 Dec 2009 01:13

Jag har tre olika aktiva nick med tre olika syften.

Tycker det är en fördel att låta folk tro att det är
olika personer bakom dessa nicknames. Avslöjar
dem en vacker dag.

KGB1
Medlem
#10 Skrivet: 9 Dec 2009 01:20

Kanske tre olika åsikter eller samma hehe Nej, själv ser jag ingen anledning att ha flera nick, om vi ändrar så att man får spela fler partier och tuneringar. Själv fixar jag inte att spela så många men det har ju varit ett starkt argument tycker jag.

CAQUELAQ
Medlem
#11 Skrivet: 9 Dec 2009 01:22 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: KGB1, #8:
En lösning kan var att man måste bet en avgift. Vist många kanske har råd med flera, men har man så många bank konton. = redan kronligare. Säg 100 kr för att bli meddlem. Sedan tycker jag som trulpen, om man får ha mer en ett såå.

Nja, det vete 17 om jag vill pröjsa 700 feta byms för mina nick...

Men att man ska få ha mer än ett nick är väl inte att tvista om. Kanske om Erik skulle fixa så att alla nick på en IP-adress åskådliggörs på en speciell sida? Vissa kanske gnäller om "personlig integritet", men har man rent mjöl i påsen så har man inget att frukta... Bäst vore naturligtvis att man frivilligt redovisar alla sina nick, men om det inte hjälper...

Nu använder sig visserligen i många fall två eller fler personer av samma IP-adress, men då är det bara att säga det, och så löser man det lilla problemet.

Nu vet jag förstås inte hur stort problem det här är, men någon sorts ordning tycker jag nog att det ska vara. Inte för att jag är en ordningspolis, men anarki funkar inte.

Det hela handlar helt enkelt om att visa respekt och ta hänsyn till sina medspelare här på SO, och att man kör med raka kort helt ärligt och öppet, utan smutsig byk i tvättkorgen eller dammiga skelett i garderoben.

trulpen
Medlem
#12 Skrivet: 9 Dec 2009 01:27

Citerar: CAQUELAQ, #11:
anarki funkar inte

Det är verkligen frågan...

KGB1
Medlem
#13 Skrivet: 9 Dec 2009 01:34

Ååå, det finns många olika problem med att man kan fixa olika användare. Tex vi stänger av en för att han inte kan sköta sig. Samma person finns sedan nästa dag med ny användare. Men detta problem är ju mäst för oss moderatorer. Men inte så roligt för den som blir utsatt för vedenbörande. Eller skriver allt möjligt och man tror att det är flera olika som tycker, tänker osv, när det faktigts är samma person.

CAQUELAQ
Medlem
#14 Skrivet: 9 Dec 2009 01:46 - Redigerad av: CAQUELAQ

Jo, visst finns det elakingar - jag har själv råkat ut för några fulingar i min CaissaOrden, som inte har accepterat att man bara får använda sig av ett alter-ego i mina turrar, och när jag vänligen upplyst om detta, har jag blivit kallad både det ena och det andra...

Men rötägg finns överallt, och det verkar vara ett plågoris som vi måste stå ut med... förhoppningsvis är dessa få... jo, de facto är jag övertygad om att de flesta användare är rekorderliga killar och tjejer som har vett och fason och är hur trevliga och go'a och glada som helst.

Men hur man blir av med buset...det vete hundan om jag har svaret på...

KGB1
Medlem
#15 Skrivet: 10 Dec 2009 23:12

Ingen, som har ett förslag på lösningar?? Läs #1 Innan svar. Kommer inte vara nådig, med jag visste inte osv. // KGB1

Randomize
Medlem
#16 Skrivet: 10 Dec 2009 23:25

Jag upplever inte detta som något problem.
Jag har tre olika.

KGB1
Medlem
#17 Skrivet: 10 Dec 2009 23:29

Nej, sköter man sig så är det ju inga problem. Men när man ska göra sin röst hörd och kan vara anonym och inte bidraga med något här så... ?

vpaavola
Medlem
#18 Skrivet: 10 Dec 2009 23:32

Jag personligen bryr mig inte vilka namn folk använder när dom spelar mot mig. Det fula är om dom spelar mot sig själva.

RoyKazz
Medlem
#19 Skrivet: 10 Dec 2009 23:34

Kanske en dum fråga, men är det tekniskt möjligt att omöjliggöra flera nick?
Att betala en summa försvårar/avskräcker, men finns det en lösning?

Frågan syftar till att det inte är så stor mening med att diskutera "hur vi tycker om flera nick" om det sedan inte går att implementera.
(Inte illa menat KGB1 )

Selfrid
Medlem
#20 Skrivet: 10 Dec 2009 23:38 - Redigerad av: Selfrid

Det är väl inget större problem men jag ser inte heller varför man nödvändigtvis måste ha det om man gör det möjligt att delta i flera turneringar samtidigt. Varför ska man inte få spela i många olika turneringar med samma nick, men tillåtas göra det om man hittar på ett nytt namn?
Det blir ju lite konstigt när man t ex läser att här finns 4909 användare, vilket långtifrån är sant. Eller att ha en randomiseringslista där samma spelare kan dyka upp på alla möjliga platser. Eller att läsa diskussionerna när det ena nicket kan hoppa in och verka stödja vad det andra skrivit.

KGB1
Medlem
#21 Skrivet: 10 Dec 2009 23:44

Jag tror att en medlems avgift löser visa från att ha tex 30st användare. Om inte så tycker nog erik att yes. Och problemet är inte att spela mot varandra (det ser vi snart) utan alla inlägg och serie spel (TL i So-serien) och att man kan bli avstängd och ändå kunna husera i forum. Men tycker inte ni detta är ett problem så är det inte det.

Medlems avgift var ju tänkt som en gång alltid meddlem. Inte varje år osv.

vpaavola
Medlem
#22 Skrivet: 10 Dec 2009 23:46

Citerar: CAQUELAQ, #2:
Jag tycker att det är OK att ha flera nick - i mitt fall för att administrera många turneringar i den egna turneringsserien, eller om man vill spela många fler turneringar och partier än vad endast ett nick tillåter.

MEN...

Då tycker jag faktiskt att man har moralisk skyldighet att upplysa om detta i sin presentation. Vill man vara anonym - visst, inga problem - men nog ska man väl kunna göra sig det besväret att redovisa alla de olika nick som man använder sig av. Det är bara vanlig hyfs och folkvett. Tycker jag...

Om problemet är anonymiteten i forumet Här har vi lösningen.

KGB1
Medlem
#23 Skrivet: 10 Dec 2009 23:49

Och hur anser du att det är lösningen ? Vi får inte alla som har motor att säga det. + Flera använder olika mejl osv så... ??

vpaavola
Medlem
#24 Skrivet: 10 Dec 2009 23:56

Om alla liksom CAQUELAQ redovisar sina nick, då vet man vilken person skriver inläggen om man sen använder olika namn. Eller? Annars en hundralapp som engångs avgift klarar till och med en arbetslös som jag.

farbrorjo
Medlem
#25 Skrivet: 10 Dec 2009 23:58 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: RoyKazz, #19:
Frågan syftar till att det inte är så stor mening med att diskutera "hur vi tycker om flera nick" om det sedan inte går att implementera.

Jag är faktiskt tveksam till att ändra nuvarande ordning, men inte för att den ej ställer till problem, för det gör den, utan för att jag inte ser hur det skulle vara möjligt och samtidigt rättvist. Om man ändrar till ett nick för alla användare så drabbas ju det stora flertalet för att det lilla fåtalet inte sköter sig. Men säg att man ändå skulle tycka att det var värt det - då uppstår nästa fråga: Hur?

Att göra det manuellt skulle vara ett ofantligt, nästan ofattbart stort arbete, men även om man kallade in ett stort antal frivilliga för att hjälpa till med detta, skulle arbetet aldrig ta slut, för medan gamla nicks togs bort, skulle ju hela tiden nya komma till. Dessutom förutsätter det massutskick för att var och en skulle kunna tala om vilket nick de ville ha kvar. Alltså måste det göras på teknisk väg och då uppstår frågan ånyo: Hur?

Att ta bort alla utom det man haft längst? Det skulle slå hårt och godtyckligt. Många skulle säkert vilja ha kvar det med högst rating, men det skulle bli helt slumpmässigt vilka av dessa som fick ha det om en kod tog bort det som var äldst. Andra har valt att spela på stegen (som ju är orankad) med en användare och ha andra till ratinggrundade partier. Ånyo skulle slumpen avgöra vilket som fick vara kvar.

Om någon kan komma på en bra idé om hur skifte från att tillåta flera nicks som det är idag till att tillåta endast ett, skulle gå till i praktiken så att det blev rättvist, skulle jag gärna kunna tänka mig ett en-nicks-system (för dagens är som sagt långtifrån problemfritt), men så länge ingen presenterar ett sådant är jag skeptisk till att ändra på den nuvarande ordningen.

KGB1
Medlem
#26 Skrivet: 11 Dec 2009 00:02

Jag kanske måste göra ett förtydligare. VI moderatorer eller erik hänger inte ut någon. Det är mot eriks So regler. Så vad göra? Jo stänga av och leta osv. Vet ni hur mycket jobb det är? för att alla ska ha det trevligt på denna sida. Som jag personligen tycker är grym. Och kanske skulle jag inte vågat gå med om det var så att jag var, tvungen att bet 100 kr. Men nu när sidan är (enligt mig) ettablerad så tror jag inte det är några problem. (det är vad jag tycker)

Kleimark
#27 Skrivet: 11 Dec 2009 00:08

Även om det införs en regel om att man bara får ha ett användarnamn, så kommer den inte att efterföljas, eftersom det finns möjligheter att dölja sin identitet antingen genom att använda Tor eller att använda en anonymitetsserver.

KGB1
Medlem
#28 Skrivet: 11 Dec 2009 00:18

Även om vi ser vilket bank konto som man betalar från för att bli meddlem? = Måste ha ganska många mejl och bank konton. Eller lurarjag mig själv när jag tror att detta kan vara en lösning?

randomwalk
Medlem
#29 Skrivet: 11 Dec 2009 01:10

På tal om användare.

För några månader sedan fanns det över 7000 st
nu betydligt färre. Vilka användare plockas bort?

Icke påloggad under ett år eller ?

farbrorjo
Medlem
#30 Skrivet: 11 Dec 2009 01:20

Nej, de som ej loggar in på ett halvår försvinner.

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!