Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackdatorer?
Författare Meddelande
John_B
Medlem
#1 Skrivet: 4 Dec 2009 01:20

Hej!

Jag har några frågor angående schackdatorer. Vad finns det för sorter, vart kan man köpa dom och är dom något att ha? Bäst och sämst? Vad kan man få ut av att använda dom? Och vad är fördelar respektive nackdelar med schackdatorer?

Kanske lite många frågor, men jag funderar på att införskaffa en sådan, och vill gärna veta vad jag ska leta efter.

Tack för ett bra svar.

farbrorjo
Medlem
#2 Skrivet: 4 Dec 2009 01:52

En ren konsumentupplysningstråd, alltså? Det är säkert bra, så länge diskussionen håller sig till detta. Den som misstar tråden för något annat, t ex en tråd för motordiskussioner, bör dock naturligtvis inte skriva en rad i den, eftersom slika är strängeligen förbjudna på s O som vi alla vet. Med risk för att vara övertydlig ska alltså en fråga som
Citerar: John_B, #1:
är dom något att ha?
ses i sitt sammanhang, d v s skulle ni rekommendera trådskaparen att köpa en schackdator och gärna vilket märke i så fall?

Med detta sagt hoppas jag att du får många konstruktiva tips, John_B.

vilhelm
Medlem
#3 Skrivet: 4 Dec 2009 02:02

Citerar: farbrorjo, #2:
ses i sitt sammanhang, d v s skulle ni rekommendera trådskaparen att köpa en schackdator och gärna vilket märke i så fall?

som ett träningsredskap!märke spelar ingen roll.Annars är det nog bättre att du uppsöker en klubb o lär dig grunderna där,fördelen med det är enorm.

shieldfire
Medlem
#4 Skrivet: 4 Dec 2009 05:47

De allra flesta använder väl mjukvara i någon form, t ex Fritz, Chessbase, Chess assistant eller dylikt. De är utmärkta träningsredskap om man vet dereas för- och nackdelar. (Många låter t ex analysera sina spelade partier med t ex Fritz efteråt).

John_B
Medlem
#5 Skrivet: 4 Dec 2009 06:57 - Redigerad av: John_B

Jag har både Chessmaster "Grandmaster edition" och fritz 12. Jag har haft väldigt mycket hjälp av Chessmaster spelet, men kan fan ta mig inte förstå mig på hur fritz fungerar. Kalla mig allmänt dum, för det är så jag känner mig när jag försöker förstå alla funktionerna på Fritz. Jag fattar ingenting. Men Chessmaster har hjälpt mig enormt mycket. Enkla funktioner som en nybörjare kan förstå sig på, inte tusen menyer och funktioner som man knappt fattar vad man ska använda dom till.... Men det är ju min upplevelse. Jag har fått höra hur bra Fritz är, det var därför jag köpte det från första början, men jag fattar ingenting av alla menyer och möjligheter. Jag kopplar så mycket att när man förstått sig på alla funktioner, så är det väldigt effektivt.
Och så den förbannade rösten... "O no, a check"...

Rybka
Medlem
#6 Skrivet: 4 Dec 2009 08:44

Man skulle kunna dela in i två olika huvudtyper

1: Bräde med inbyggd dator
2: Datorprogram för PC

Fördelen med alternativ 1 är ju att det är ett bräde och man har "riktiga" grejjer.
Jag skaffade ett sånt för länge sen, och hade det med på resor.
För att träna och fördriva tiden i ensamhet.
Bara att välja storlek och prestanda.
Den jag har kan man ställa nivån på i många steg.
Och mäta nivån i tid, antal drag, spelstyrka.
Det är bra om det finns en variant där datorn gör lite mänskliga misstag. Dvs nån form av slumpgenerator är inbyggd, så att datorn inte alltid gör bästa draget, utan missar lite ibland. Då liknar det mer vanliga spelare.
Risken är väl att den blir "gammal" och inte kan uppdateras.
Men å andra sidan, du skall vara ritkigt bra innan datorn är för svag.

För exempel se
http://www.mamut.net/schackbutiken/shop/
Flik: Schackdatorer

Alternativ 2: har man redan en PC, så behövs bara programvara. Och när man köper ny PC så får man ju bättre prestanda.
nackdelen är ju att man stirrar på skärmen istället för brädet. (Men många gör både och. Man har ett riktigt bräde bredvid datorn och analyserar på)
Vill du bara ha nåt att spela och träna mot så följer det med ett program i Windows Vista. Chess titans. Duger bra som sparringpartner.

Sen kan du prova gratisprogram
ex
http://www.chessgames.com/perl/engine
och många andra

Mer avancerat är Rybka 2.2 som finns att ladda hem gratis.

Sista steget är att inhandla program som Rybka 3 och Fritz 12
http://www.mamut.net/schackbutiken/shop/
flik schackspelsprogram

(Det finns även program för mobiltelefoner )

Nåt som inte är schackdator med ett sätt att använda dator är att leta på nån databas med partier/öppningsbok att studera.

Jag tycker att dessa saker är bra komplement i schackträning. De kan aldrig ersätta spel vid riktigt bräde mot människor. Men rätt använda så är det ett bra hjälpmedel i träning och ett trevligt tidsfördriv. Klubben har kanske öppet 2 h per vecka. Schackdatorn finns alltid där. Om man vill träna en kväll. Fördriva tiden på en flygplats. Eller nåt annat.

Men det är min uppfattning och jag påstår inte att det är rätt eller fel.

Det enda sättet är att du provar dig fram själv. Och det tycker jag du skall göra.

John_B
Medlem
#7 Skrivet: 4 Dec 2009 08:53

Tack för det utförliga svaret.

MrVi
Medlem
#8 Skrivet: 4 Dec 2009 16:05

Jag köpte mitt fritz på cdon. Funkar utmärkt att göra det.

Darlanio
Medlem
#9 Skrivet: 8 Mar 2010 13:09

Aktiverar denna tråd igen då jag gärna ser jämförelser mellan olika schackdatorer eller schackprogram.

Köpte i somras ett USB-schackbräde som jag spelat mot med Crafty (fritt program utvecklat av Robert Hyatt) som motor men funderar på om jag skall köpa ett kommersiellt program. Shredder, Fritz, Rybka eller något annat (skall alltså vara ett schackprogram för PC)?

Vidare hade jag för många år sedan en Schackdator (med sensorbräde eftersom jag inte hade budget för dyrare varianter. Programvaran, minnet och beräkningsenheten var alla integrerade i samma krets.) -
Finns det några bra tillverkade schackdatorer idag (starka)?
Vilken dator är det trevligaste reseschacket (lättanvänd, lång batteritid)?

Drotten
Medlem
#10 Skrivet: 8 Mar 2010 13:33

Då jag äger en Nintendo DS så skaffade jag Fritz till denna för att spela mot när jag reser. Jag tycker det fungerar bra eftersom den har en pekskärm, men det blir ju lite plottrigt när man ska dra de små pjäserna på det lilla brädet, fast det funkar kanske bättre på Nintendo DSi XL.

JKnight
Medlem
#11 Skrivet: 8 Mar 2010 14:01

Fritz till Nintendo DS är den svagaste "schackdatorn" som finns Att slå den på "2320" ELO är ju ett skämt. Jag är själv rankad runt 1450 i verkligheten och den är enkel på den nivån

Drotten
Medlem
#12 Skrivet: 8 Mar 2010 14:36

Ok, jag måste erkänna att jag inte har spelat det så mycket. Jag har bara spelat det ett par gånger faktiskt och har inte testat att spela på den högsta nivån. Men den kanske duger åt mindre starka spelare som mig.

Darlanio
Medlem
#13 Skrivet: 8 Mar 2010 15:01

Tar gärna emot förslag på fria schackmotorer också... minns att jag fick tips av någon här för många år sedan på alternativ till Crafty, men körde vidare med den då jag trivdes med hur den fungerade/räknade.

Tror det var Fruit som rekommenderades... hittade även en nedladdningssida för den:
http://wbec-ridderkerk.nl/html/download.htm

Någon som vet en mer officiell sida för just Fruit?

Rovlund
Medlem
#14 Skrivet: 8 Mar 2010 15:33

http://www.superchessengine.com/gambit_fruit.htm

Samt några andra schackmotorer. Det är ingen officiell sida dock

Darlanio
Medlem
#15 Skrivet: 12 Mar 2010 14:04

Tack, Rovlund!
Skall kolla på fruit.

Du måste logga in för att kunna posta!