Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Felvänt!?
Författare Meddelande
uct2
Medlem
#1 Skrivet: 21 Nov 2009 10:02

En trevlig sak med SO är schackbilderna som möter en på startsidan och som byts med jämna mellanrum. Den bild som finns där just nu har varit med tidigare och jag blir inte klok på den: varför är brädet felvänt 90 grader? Detta är därför främst en fråga till moderatorerna, Erik, eller vem som nu tillhandahåller bilderna: var kommer den ifrån? Finns det någon sorts "konstnärlig" poäng, att bilden ska reta sinnet genom att avvika från det vi är vana vid, eller något i den stilen? Jag är bara rent nyfiken.

___o0o___
Medlem
#2 Skrivet: 21 Nov 2009 10:07

Bilden är fångad i en spegel
eller så har den person som
optimerat bilden för webben
råkat spegelvända bilden ..

Två möjliga förklaringar

Bryntze
Medlem
#3 Skrivet: 21 Nov 2009 10:41 - Redigerad av: Bryntze

Alternativt är det inte ett klassiskt bräde och vitt är svart... jag har tex ett bräde där vita rutor är gröna och svarta rutor är röda... jag har även ett bräde där vita rutor är blommor och geisha med drakar som svarta rutor... sist nämda är jätte dåligt bräde för blixt, de "tunga" pjäserna väger strax under ½ kilot var, men e gjorda i fin jade sten och brun sten

uct2
Medlem
#4 Skrivet: 21 Nov 2009 12:00

Blixt med halvkilospjäser låter häftigt! Schack och styrketräning på en gång. Brädet på bilden ser dock väldigt vanligt ut, och dessutom står kung och dam fel vilket som. Det kan knappast vara spegelvänt heller, för rutorna byter ju inte färg i en spegel, så problemet är fortfarande olöst.

En annan fråga till Bryntze: med tanke på din öppningsreportoar och ditt namn: på vilket sätt är du släkt med den gamle korr-stjärnan från 60- och 70-talen, Arne Bryntze?

Toph_Bei_Fong
Medlem
#5 Skrivet: 21 Nov 2009 12:58 - Redigerad av: Toph_Bei_Fong

f4

Bryntze
Medlem
#6 Skrivet: 21 Nov 2009 14:36

Citerar: uct2, #4:
En annan fråga till Bryntze: med tanke på din öppningsreportoar och ditt namn: på vilket sätt är du släkt med den gamle korr-stjärnan från 60- och 70-talen, Arne Bryntze?

Farfars bror, Arne levde fram till ungefär två år sen
Han var svenska korr mästare 1972

SM 1967
Vinnare: Hans Ek 11½ poäng av 14
Arne Bryntze 4 plats med 9 poäng

SM 1968
Vinnare: Bertil Wikström 10½ av 14
Arne Bryntze 3 plats med 8½

SM 1969
Vinnare: Harry Runström 8½ av 14
Arne Bryntse 8 plats med 7 poäng

SM 1970
Vinnare: Bertil Wikström 11½ av 14
Arne Bryntse plats 10 med 6 poäng

SM 1971
Vinnare: Folke Ekström 11 av 14
Arne Bryntze plats 10 med 7 poäng

SM 1972
Vinnare: Arne Bryntse 11½ av 14

Så var inte direkt nån top kandidat och alla hans öppningar är slaktade idag med datorns hjälp, hans favorit gambit i bird som han hade stor framgång med är snabb förlust, men tydligen hade man inte den sortens beräknings förmåga på den tiden.

uct2
Medlem
#7 Skrivet: 22 Nov 2009 14:45

Tack för trevlig översikt över Arne Bryntses korr-karriär. Helt slaktad är väl inte hans öppningsreportoar!? Du spelar ju själv hans öppningsdrag 1.f4. Gambiten du tänker på antar jag är hans försök att spela Budapest med f-bonden ute? T.ex. 1.f4 d5 2.Sf3 c5 3.e4, eller med omvända färger 1.d4 f5 2.c4 Sf6 3.g3 e5. Jag håller med om att det "tvingande" damoffret inte funkar i korr mot datorer, men visst kan det ha överraskningseffekt i närschack ännu idag?

uct2
Medlem
#8 Skrivet: 22 Nov 2009 20:58

Nu har de ansvariga bytt bild på startsidan igen. Snälla ansvariga, berätta var den förra, felvända, bilden kommer ifrån!

Du måste logga in för att kunna posta!