Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / ChessBase9 via Wine (Ubuntu 9.04)
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Leo_
Medlem
#1 Skrivet: 19 Nov 2009 23:31

Hej!
Försöker febrilt få ChessBase9 att fungera genom Wine (kör just nu Ubuntu 9.04 Jaunty Jackalope). Installationen verkar fungera ok, har bara installerat det rakt upp och ned i Wine med WindowsInstallern. Programmet startar, men det går nästan inte att göra något utan att programmet kraschar.

Hjälp/tips mottages tacksamt!

reglerkungen
Medlem
#2 Skrivet: 20 Nov 2009 11:22

Hej

Har själv försökt med samma sak utan framgång.

Det enklaste du kan göra är att installera vmware på en liten del av hårddisken och sen emulera windows och slänga in chessbase på den installationen. vmware är så gott som förlustfritt och har fungerat utmärkt för mig med andra program såsom ms office osv...

good luck!

RoyKazz
Medlem
#3 Skrivet: 20 Nov 2009 21:39

Hej, hej

Använder Virtualbox och kör allt möjligt i den, t.ex. Office, Fritz 11 och Visual Studio 2008.
(Ubuntu 9.10)

Har tyvärr också "kört fast" med Wine, har provat olika Command & Conquer-spel men inte fått något att fungera... har nu gett upp Wine!

Hoppas det går bättre för dig
...Roger

shieldfire
Medlem
#4 Skrivet: 20 Nov 2009 22:01

Wine är ganska känsligt för olika versioner och distributioner känns det som.
Jag kör CB9 under wine utan några som helst problem i Mandriva 2010.

nicholas
Medlem
#5 Skrivet: 20 Nov 2009 23:30

jag lirar iq 101, grymt bra, har börjat inse att man ligger där.

Samuel.B
Medlem
#6 Skrivet: 21 Nov 2009 00:19

vad menar du? jag är på 149, så vad då?

saab95plus450
Medlem
#7 Skrivet: 21 Nov 2009 01:09

har ju över 450, det du

Leo_
Medlem
#8 Skrivet: 21 Nov 2009 09:25

Tack för tipsen!

Special_Observer
Medlem
#9 Skrivet: 21 Nov 2009 15:40

Citerar: RoyKazz, #3:
Använder Virtualbox och kör allt möjligt i den, t.ex. Office, Fritz 11 och Visual Studio 2008.
(Ubuntu 9.10)

Virtualbox var jag inte bekant med, men det låter intressant. Kan du berätta lite om det och hur det är att använda?

RoyKazz
Medlem
#10 Skrivet: 22 Nov 2009 13:22

Finns (som det mesta annat) att installera via Synaptic. För varje virtualiserad miljö skapas en vdi-fil som fungerar som hårddisk för virtualiseringen. Endera skapar du en ny virualisering och monterar cdn med windows och installerar precis som vanligt, eller så skaffar du en vdi-fil med windows installerat på. Nätverk, ljud m.m. fungerar direkt men du behöver en delad mapp om du vill byta information mellan linux och win.

Du bör lägga in Guestadditions!

På min bärbara ville inte Visual studio installera, men jag tror att den har lite för klen prestanda. Kopierade istället över vdi-filen med allt installerat från min stationära och sedan var det bara att använda VS!

Jag har inte haft några problem alls med Virtualbox,
...Roger

Special_Observer
Medlem
#11 Skrivet: 22 Nov 2009 13:41

Citerar: RoyKazz, #10:
För varje virtualiserad miljö skapas en vdi-fil som fungerar som hårddisk för virtualiseringen.

Funkar det ungefär som WMware?

reglerkungen
Medlem
#12 Skrivet: 22 Nov 2009 14:31

jag tror det...

vmware fungerar som en virtuell pc som du undansatt några gigabyte av din hårddisk för. på detta utrymme kan du sedan installera vilket os du vill, typ windows, macos, linux osv... sedan fungerar alla program perfekt förutom de som använder sig av nyare versioner av directx (vad gäller windows då).

marbe170
Medlem
#13 Skrivet: 22 Nov 2009 14:35

Har fått igång bägge chessbase 9 och fritz i senaste versionen av wine (i ubuntu 9.10). Enda problemet som kvarstår är att de visar en svart kvadrat istället för ett bräde.

Halvslak
Medlem
#14 Skrivet: 22 Nov 2009 21:02

Detta övertygar mej än mer om att inte ha med schackmotorer att göra
meen lycka till

marbe170
Medlem
#15 Skrivet: 22 Nov 2009 21:43

för att efteranalysera partier kan fritz eller rybka vara riktigt användbar. Gäller i mitt fall dock mest långa närschackspartier, partierna här går oftast så snabbt att det inte behövs dator för att hitta feldragen;)

ifransson
Medlem
#16 Skrivet: 23 Nov 2009 09:37

ChessDB (based on Scid) är bra och gratis för Linux/Ubuntu!?
Har även stöd för "analys-motorer"...

shieldfire
Medlem
#17 Skrivet: 23 Nov 2009 14:33

Citerar: Halvslak, #14:
#14 Skrivet: 22 Nov 2009 21:02 Citera

Detta övertygar mej än mer om att inte ha med schackmotorer att göra

Chessbase är inte en "schackmotor". Det är en databas att lagra partier i.

Halvslak
Medlem
#18 Skrivet: 23 Nov 2009 15:44

"Har fått igång bägge chessbase 9 och fritz i senaste versionen av wine (i ubuntu 9.10). Enda problemet som kvarstår är att de visar en svart kvadrat istället för ett bräde."

- Det var Fritz jag kommenterade.

Det är en schackmotor senast jag kollade !

shieldfire
Medlem
#19 Skrivet: 23 Nov 2009 16:17

Möjligt, tråden hadlade dock om Chessbase och Wine.

Leo_
Medlem
#20 Skrivet: 23 Nov 2009 20:01

Citerar: ifransson, #16:
ChessDB (based on Scid) är bra och gratis för Linux/Ubuntu!?
Har även stöd för "analys-motorer"...

Jo, men då är man väl begränsad till pgn? ChessBase databasformat är ju proprietary, så de filerna går väl inte att öppna i Scid? Jag är inte så intresserad av schackmotorer, utan jag vill i första hand kunna komma åt databaser i ChessBase-format.

shieldfire
Medlem
#21 Skrivet: 23 Nov 2009 20:19

ChessDB hanterade pgn och scid-filer senast jag var inblandad i den, vilket väl iof var länge sedan. Chessbase är mycket riktigt ett proprietärt format. Gamla CB filer går dock att konvertera via 3e parts program till pgn. Tror inte det funkar med det nya formatet.

Halvslak
Medlem
#22 Skrivet: 23 Nov 2009 21:19

Tänk er ett handsnidat gammalt nött schackspel med bra belysning.....
Pjäserna är nötta av mångas fingrar.
En kopp gott te.
Motståndarens panna i djupa veck..... o sen startas klockan........mmmmm.

.....Deet är nåt annat än proprietary, CB-filer, Ubuntu o "based on Scid".

Kalla mej gärna konservativ

shieldfire
Medlem
#23 Skrivet: 23 Nov 2009 21:37 - Redigerad av: shieldfire

Du ämnar ta upp Stures nedlagda mantel ser jag...
Om du inte är intresserad behöver du ju inte spamma alla de tråder du inte är intresserad av, eller hur?

/Martin S som också har ett 1700-tals spel i bly/tenn med ryska och [okänd] arméer.

Gooner
Medlem
#24 Skrivet: 23 Nov 2009 21:53

Citerar: Halvslak, #22:
Tänk er ett handsnidat gammalt nött schackspel med bra belysning.....

Så du spelar också bara schack för att berättiga detaljen i inredningen?

Citerar: Halvslak, #22:
Motståndarens panna i djupa veck..... o sen startas klockan........mmmmm.

Om personen är så brydd redan innan partiet bör man kanske hitta på något annat?

jideck
Medlem
#25 Skrivet: 25 Nov 2009 15:40 - Redigerad av: jideck

Den verkar haka upp sig på fonter som behövs i systemet.

Jag intallerade cbligt 2009 på prov på nyaste fedora kunde då inte se pjäserna
de dök upp med 3d på, i loggarna så man att fonter inte kan hittas.
Schack fonter måste nog installeras innan CB.

min tipps är installera schack fonter via wine eller kopiera i wine-c:/windows/fonts katalogen.

hör av mig om det börjar funka.

Leo_
Medlem
#26 Skrivet: 25 Nov 2009 21:26

OK. Mitt problem är inte pjäserna tyvärr.
Fortsätter att krascha nästan omedelbart även med nya 9.10. Det får bli virtualbox härnäst.

marbe170
Medlem
#27 Skrivet: 25 Nov 2009 23:08

vilken version av wine har du, minns inte nu (har windows uppe) men har för mig att jag laddade ner en betaversion av wine

Leo_
Medlem
#28 Skrivet: 26 Nov 2009 20:37 - Redigerad av: Leo_

Har just uppdaterat wine till 1.2, ska se om det hjälper.

Edit: Fungerar betydligt bättre nu, men fortfarande inte helt perfekt. Får en del runtime errors, men inte samma omedelbara krascher som tidigare.

reglerkungen
Medlem
#29 Skrivet: 1 Dec 2009 14:49

vmware

tornado
Medlem
#30 Skrivet: 18 Dec 2009 15:51

För några år sedan råkade jag ut för en data krasch och kunde då inte använda PGN.
Den gången fick jag hjälp av erik och det blev perfekt.Nu har jag en ny hårddisk och har problem igen , det finns inget program som kan öppna PGN. Det finns säkert program som klarar detta , men jag behärskar inte den tekniken.Det borde finnas öppningsprogram här på SO , erik är mycket upptagen och har nog inte tid med det.
Kanske finns någon Moderator som kan och vill lägga in ett sånt program ? Eller någon annan ?
God Jul

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!