Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Någon som kan hjälpa mig med ett schackproblem
Författare Meddelande
Smögen
Medlem
#1 Skrivet: 5 Nov 2009 21:09

Hej!

Sitter och spelar mot datorn på en ganska svår nivå, datorn har förutom kungen endast ett torn kvar och jag själv har drottningen. Har jagat runt datorns kung nu i snart en halvtimme, hur sjutton får jag slut på det här partiet, tycker på något sätt att det borde finnas ett enkelt trix, men det går inte...

Säkert har någon ett bra svar och kan hjälpa en förtvivlad nybörjare...

farbrorjo
Medlem
#2 Skrivet: 5 Nov 2009 21:20

http://www.k4it.de/index.php?topic=egtb&lang=en

Länken här ovan går till en slutspelsdatabas som borde kunna hjälpa dig. MalmöLeif lade ursprungligen in den i en annan tråd här på s O.

Smögen
Medlem
#3 Skrivet: 5 Nov 2009 21:27

Tackar och bockar

Special_Observer
Medlem
#4 Skrivet: 5 Nov 2009 21:32

Ja, dam mot torn är alltid vinst... om man spelar rätt... Passa dig för 50-dragsregeln.

figolf
Medlem
#5 Skrivet: 5 Nov 2009 22:04

Har det inte varit prat om att ta bort 50dagars regeln pga datorerna httat en del i slutspelet som kräver mer än 50 drag?

DonJuan
Medlem
#6 Skrivet: 5 Nov 2009 22:14

Dam mot torn är inte alltid vinst men det ska i allmänhet vara det om inte svart har lyckats få upp någon speciell remi ställning som oftast har grundat sig på att vit har spelat klantigt.
Håller med om de övriga kommentarerna men vill bara poängtera att det absolut inte finns något "enkelt" trix, det är ganska komplicerat att vinna mot ett optimalt försvar.

Smögen
Medlem
#7 Skrivet: 5 Nov 2009 23:07

Kruxet med datorn är kanske att den kan se lifte fler drag framåt än vad mitt huvud klarar

ole.buus
Medlem
#8 Skrivet: 6 Nov 2009 16:15 - Redigerad av: ole.buus

Lad computeren - motoren spille mod sig selv med Dame mod Tårn, så ser du, hvordan Damen vinder over tårnet. ( Damen kan vinde i ca. 30 drag ) Kanske 20 drag?

pf3016
Medlem
#9 Skrivet: 6 Nov 2009 18:05

Citerar: Smögen, #1:
Hej!

Sitter och spelar mot datorn på en ganska svår nivå, datorn har förutom kungen endast ett torn kvar och jag själv har drottningen. Har jagat runt datorns kung nu i snart en halvtimme, hur sjutton får jag slut på det här partiet, tycker på något sätt att det borde finnas ett enkelt trix, men det går inte...

Säkert har någon ett bra svar och kan hjälpa en förtvivlad nybörjare...

Varför inte lägga upp ditt parti här så kan vi hjälpa dig?

"Here to Help" som en av telenors slogan är ;)

röding2
Medlem
#10 Skrivet: 6 Nov 2009 19:15

Jag brukar försöka hitta en ställning som gör att jag i ett visst läge kan sätta K i schack samtidigt som tornet blir hotat och sedan taget. Därefter marscherar Kung och dam mot Kung, aktas bara för pattställning där motståndarkungen inte kan röra sig utan att hamna i schack. Men för att kunna hjälpa till konkret håller jag med pf016

barr
Medlem
#11 Skrivet: 6 Nov 2009 19:23

Eller gå in på shredderchess.com i avdelningen endgames, sätt upp ställningen och så visar datorn dig rätt drag hela vägen till mattpositionen oavsett motståndarens val. Funkar upp till sex pjäser på brädet (kungarna inräknat)

Candypants
Medlem
#12 Skrivet: 6 Nov 2009 21:02

så fort du binder tornet till kungen kan du gå ett steg närmare kungen. Du vill få in kungen och tornet i ett hörn. Kan ta lite tid men du kan inte förlora.

Candypants
Medlem
#13 Skrivet: 6 Nov 2009 21:05

skit i vad jag nyss sa. Bara upp med kungen nära hans kung och tryck in honom i ett hörn.

MalmöLeif
Medlem
#14 Skrivet: 7 Nov 2009 09:56

Gamla godingar:

http://www.jimloy.com/chess/kq-kr.htm

MalmöLeif
Medlem
#15 Skrivet: 7 Nov 2009 09:57

Testa slutspelet dam versus torn:

http://www.chessvideos.tv/endgame-training/king-an d-rook-vs-king-and-queen.php

Du måste logga in för att kunna posta!