Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Förlorat damen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
barr
Medlem
#241 Skrivet: 6 Nov 2009 11:23 - Redigerad av: barr

Vänligen håll er till ämnet, alternativt skapa er en ny tråd med lämplig rubrik.

(endast riktat mot de inlägg som inte håller sig till ämnet)

greenberry
Medlem
#242 Skrivet: 6 Nov 2009 11:26

OK

Citerar: konstighaha, #255:
Winners don´t lose their queen...

FEL!

Det har hänt och händer fortfarande att damoffer leder till vinst. Inte konstigt alls.

sture_lindberg
Medlem
#243 Skrivet: 6 Nov 2009 11:47

Citerar: greenberry, #262:
Det har hänt och händer fortfarande att damoffer leder till vinst. Inte konstigt alls.

Damoffer leder mycket riktigt ofta till vinst. Men med dambortsättningar är det helt annorlunda..Två skillda saker.

greenberry
Medlem
#244 Skrivet: 6 Nov 2009 11:51

Helt rätt. Men i båda fallen handlar det om att ha "förlorat damen".
Även fast det är skilda saker.

sture_lindberg
Medlem
#245 Skrivet: 6 Nov 2009 11:56

Att "offra" damen frivilligt för att få bra spel kan ju inte vara samma sak som att "sätta bort" sin dam.Det första är en medveten handling,det andra är ett "hjärnsläpp " Så nog är det ganska så olika alltid

greenberry
Medlem
#246 Skrivet: 6 Nov 2009 12:02

Helt otroligt. Men det verkar som vi är överens om det.

sture_lindberg
Medlem
#247 Skrivet: 6 Nov 2009 12:04

Se där !

Gore
Medlem
#248 Skrivet: 6 Nov 2009 12:40

:skämsenna debatt ett enda hjärnsläpp

trulpen
Medlem
#249 Skrivet: 6 Nov 2009 13:28

Citerar: konstighaha, #255:
Winners don´t lose their queen...

Queen got lost on the way. Finders keepers...

uct2
Medlem
#250 Skrivet: 6 Nov 2009 13:36

Citerar: sture_lindberg, #257:

Citerar: röding2, #253:
när 1/3 av inläggen kommer från en och samma person eller nästan 80 av 250, så kan man ju undra om vem som alltid skall ha sista ordet.

Är väl kul att det finns folk som" tycker till" tycker du inte det ?Och jag skriver inte för att få sista ordet,mera för jag har så mycket att "säga"

Sant! Det är viktigt att slå fast en gång för alla att det är bättre att ha kvar sin dam än att sätta bort den utan kompensation.

machucado
Medlem
#251 Skrivet: 6 Nov 2009 13:41

Vid dragupprepning kan man kräva remi oavsett om man har satt bort damen.

Gore
Medlem
#252 Skrivet: 6 Nov 2009 13:46

And your point in this debate is that

uct2
Medlem
#253 Skrivet: 6 Nov 2009 13:47

Citerar: machucado, #271:
Vid dragupprepning kan man kräva remi oavsett om man har satt bort damen.

Också sant, men jag tror Sture, vilket jag håller med om, anser att man trots allt har bättre chanser MED dam än utan, så lyssna på honom och lär. Han har mycket att "säga".

Gore
Medlem
#254 Skrivet: 6 Nov 2009 13:55

Om du med ett hjärnsläpp tappar damen, och trots detta fortsätter spelet mot en duktig schackspelare , och börjar en nonsensdebatt....Vad ska man kunna lära av detta ...trots allt som ev Sture kan ge..

sture_lindberg
Medlem
#255 Skrivet: 6 Nov 2009 14:00

Citerar: Gore, #274:
Om du med ett hjärnsläpp tappar damen, och trots detta fortsätter spelet mot en duktig schackspelare ,

Det är ju det man inte ska göra..Fortsätta alltså. Lär du dej detta så har du avklarat lektion nummer ett

machucado
Medlem
#256 Skrivet: 6 Nov 2009 14:00

Citerar: Gore, #272:
And your point in this debate is that

That this debate was pointless already after the first page, the rest is just "..." or similar.

Selfrid
Medlem
#257 Skrivet: 6 Nov 2009 14:19

Det finns inga enhetliga råd om när man ska ge upp. Det är helt och hållet upp till spelaren själv att bestämma. Jag har svårt att förstå synpunkten att det skulle vara förolämpande och mindre gentlemannamässigt att fortsätta spela i en förlorad ställning. Det är väl helt klart från första början av schackpartiet att han eller hon på andra sidan brädet gör allt för att lura mig och inte låta mig vinna. Klarar man inte det så ska man söka en annan hobby.
Man ska aldrig ge upp om man själv tror att det finns chanser. Det är inte alltid så lätt att ge upp i rätt tid. Givet att livet är kort och tiden för schack begränsad så tror jag man bäst utnyttjar tiden om man ger upp de partier som man innerst inne vet är räddningslöst förlorade. Oftast är det kört om man oavsiktligt förlorar damen, men jag har en kompis som för ett par år sedan gav upp direkt efter att ha "satt bort" damen – utan att se att han forcerat skulle få tillbaka den två drag senare!

sture_lindberg
Medlem
#258 Skrivet: 6 Nov 2009 14:26

Citerar: Selfrid, #277:
. Oftast är det kört om man oavsiktligt förlorar damen, men jag har en kompis som för ett par år sedan gav upp direkt efter att ha "satt bort" damen – utan att se att han forcerat skulle få tillbaka den två drag senare

Ja det gäller ju förstås att kolla sånt INNAN man ger upp.Det var ju då närmast ett dambyte ,ingen dambortsättning..Och det är det skillnad på.

Selfrid
Medlem
#259 Skrivet: 6 Nov 2009 14:28

Ja låt gå för det - ett komplicerat och oplanerat dambyte

greenberry
Medlem
#260 Skrivet: 6 Nov 2009 14:42 - Redigerad av: greenberry

Ja man behöver inte vara totalt damfixerad för att inse när det är time to give up. Ett tidigare inlägg handllade om att "ge upp när man är säker på att förlora". Behöver ju inte ha med damen att göra. Men varje spelare har sin egen individuella syn på när man skall ge upp. Schackets tanke är att var och en har rätt att förbehålla sig den möjligheten oavsett alla generaliserande uttalanden som varit i denna debatt.

Daffyd
Medlem
#261 Skrivet: 6 Nov 2009 15:07

Citerar: Selfrid, #279:
ett komplicerat och oplanerat dambyte

Det har hänt mej både på brädet och i verkligheten.

machucado
Medlem
#262 Skrivet: 6 Nov 2009 15:09

Citerar: Daffyd, #281:
Det har hänt mej både på brädet och i verkligheten.

Det där får du utveckla

TesseS
Medlem
#263 Skrivet: 6 Nov 2009 15:12

Ja det lät intressant...

Daffyd
Medlem
#264 Skrivet: 6 Nov 2009 15:26

Nä, huva - det är preskriberat och alldeles för personligt. Fast sett i backspegeln så var det snarare jag som var offer än Damen

Daffyd
Medlem
#265 Skrivet: 6 Nov 2009 15:49

Citerar: TesseS, #283:
Ja det lät intressant..

Jaha, du syftade kanske på vad som hände på brädan!

greenberry
Medlem
#266 Skrivet: 6 Nov 2009 15:52

Ja det är inte alltid det är bra att ha damen kvar. Ibland kan det vara bra med dambyte. Och ibland t.o.m. en bortsättning.
Så detta ämne bör inte generaliseras.

sture_lindberg
Medlem
#267 Skrivet: 6 Nov 2009 15:54

Men kanske inte bra att ha för många "damer" på brädet .. Då kan man bli brädad

greenberry
Medlem
#268 Skrivet: 6 Nov 2009 15:58 - Redigerad av: greenberry

Ja det är inte bra heller. Har sett några exempel inom ungdomsschacket där dylikt inträffat. Brädning eller patt. Den överlägsne gick ned och skapade ett helt harem. Det slutade med patt. Men brädning var också ett vackert ord för detta.
Små lärostreck i livet. Man skall ju kunna hålla reda på dem alla också. Det kan vara nog så svårt.

röding2
Medlem
#269 Skrivet: 6 Nov 2009 16:05

Tvåhundraåttiofem inlägg. Och hur långt kom vi i denna diskussion? Att det är bättre att ha kvar damen än at klanta bort den utan kompensation. (som uct2 skriver). Längre än så kom vi inte. D.v.s. det som nästan alla visste redan från inlägg nr 1.
Några inlägg här försökte trots allt vidga diskussionen en aning. Typ till att det är svårt att veta hur motståndaren tänker och vilka skäl denne har att fortsätta spela trots att det är uppenbart att det blir förlust. Uppenbart för någon. Inte uppenbart för någon annan. Beroende på kunskaper, analysförmåga, rutin, moståndets kvalité etc etc.
Men vi hamnade ständigt tillbaka i ett evigt upprepande att man måste inse, måste inse, måste inse och återigen nåste inse och måste lära sig, måste begripa, måste fatta, måste lära sig schakmoralen, måste lära sig shacketiken, måste lära sig gentlemannastilen..... att ge upp trots att man inte vill ge upp eller inser att det inte är någon idé. Hur mycket någon än anser att man måste, så kanske inte alla gör det. Det är möjligen en utvecklingsfas och knutet till ett kunnande som kommer med åren, successivt. Det är ett lärande som inte kan hamras in genom 100 inlägg här i tråden att man MÅSTE BARA FATTA. Så går det bara inte till. Vi är så olika.
Så var är vi nu? På ruta 1 fortfarande. Tyvärr! Kan vi lägga ned denna fullkomligt meningslösa diskussion nu?

greenberry
Medlem
#270 Skrivet: 6 Nov 2009 16:07

Jag är benägen att hålla med dig till 100%

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.