Författare |
Meddelande |
Selfrid
Medlem
|
#211 Skrivet: 4 Nov 2009 11:23
En schackspelare berättade för mig om hur han en gång lyckats med att vinna motståndarens dam genom att sätta bort sin egen. Han hade som vit hamnat i ett damslutspel där han var flera bönder under. Det enda som var kvar var en serie schackar, men när den svarte kungen kom till a7 var det slut. Vitspelaren la märke till att motståndaren höll sin hand över sin kung hela tiden och drog direkt på varje schack. Han hade stakat ut vägen till en säker plats för kungen. Då, som en sista chans, schackar vit på en ruta där damen står i slag för motståndarens dam. Svart flyttar automatiskt kungen, varpå vit slår svarts ogarderade dam! Man kan misstänka att vitspelaren fick hålla sig ur vägen för svartspelaren i fortsättningen...
|
greenberry
Medlem
|
#212 Skrivet: 4 Nov 2009 11:24 - Redigerad av: greenberry
14. --- ; Dxh4. 15 Lg5 med förlust av dam.
29. --- ; Dh1+ 30. Sg1 ; Dxg2+ 31. Kxg2 ; Th2+ 32. Kf1 ; Tf2 ++
|
sture_lindberg
Medlem
|
#213 Skrivet: 4 Nov 2009 11:27
Citerar: greenberry, #194: Nej, Att offra damen på g-bonden efter schack på h1 ger matt i fyra drag.
Men det är inte ofta man behöver gå till att förlora sin dam för att vinna.
Detta jag menar.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#214 Skrivet: 4 Nov 2009 11:29
Citerar: greenberry, #206: You didnt get it! DAMFÖRLUST hade gett vinst.
Du skrev ju så här.Om du förlorar din dam i 14 draget så har du ingen vinst.
|
greenberry
Medlem
|
#215 Skrivet: 4 Nov 2009 11:30 - Redigerad av: greenberry
Den övre linjen är förlust. Den nedre vinst. Har redigerat inlägget ovan.
D.v.s. i den övre situationen hade jag följt ditt råd Sture.
Men inte i den nedre linjen. Där hade jag icke följt din skola.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#216 Skrivet: 4 Nov 2009 11:38
Ja i den "övre" raden förlorar du ju damen utan kompensation..,,,det är ju där jag förespråkar att man bör ge upp på en gång. I den andra varianten med "bara" lätt pjäs under hade du ju mycket bra kompensation för den "offrade " lätta pjäsen .Eller hur..Och DÄR har jag ALDRIG förespråkat att man bör ge upp.. Ett typexempel på vad jag menar.
|
greenberry
Medlem
|
#217 Skrivet: 4 Nov 2009 11:43
Ja men då är vi överens och jag förstår vad du menar. Men fortfarande så är det upp till var och en om han vill fortsätta spela efter vad den övre linjen visar. Man skall inte se det som ohyfsat. Kanske det vore orutinerat men man skall aldrig utgå från att det är ohyfsat. Det är det som stör. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#218 Skrivet: 4 Nov 2009 11:51
Citerar: sture_lindberg, #200: Med detta resonemang så kan vi lika bra avskaffa skolan . Det är väl inget fel på om nybörjare och andra också för den delen LÄR sej vad som är riktigt ? Se mina skriftliga rader alltså som kunskapskällor där folk kan lära sej vad som är praxis och rättesnöre i schackvärlden
Hoppas att du läste detta också
|
greenberry
Medlem
|
#219 Skrivet: 4 Nov 2009 11:58
Ja i skolan får man lära sig hyfs med tanken om att man skall slippa det senare i livet då det oftast är försent.
Men alla har rätt att pröva vad som händer när man är olydig. Det är den frihet vi människor har.
|
trulpen
Medlem
|
#220 Skrivet: 4 Nov 2009 12:17 - Redigerad av: trulpen
Citerar: sture_lindberg, #216: I den andra varianten med "bara" lätt pjäs under hade du ju mycket bra kompensation för den "offrade " lätta pjäsen .Eller hur..
Tycker du verkligen att kompensationen är bra, Sture? Jag menar, tycker du verkligen, verkligen att kompensationen för svart är bra?
Gissar att du har missat att läsa mina inlägg i tråden. Dels om detta och dels när jag tidigare angav mattvägen efter Dh1+. Nåja, c'est la vie, es la vida. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#221 Skrivet: 4 Nov 2009 12:18
Citerar: greenberry, #219: Men alla har rätt att pröva vad som händer när man är olydig. Det är den frihet vi människor har.
Helt rätt. Men lite undervisning skadar ju aldrig....
|
trulpen
Medlem
|
#222 Skrivet: 4 Nov 2009 12:20
Det beror på undervisningen.
|
Selfrid
Medlem
|
#223 Skrivet: 4 Nov 2009 12:21
Citerar: Selfrid, #122: Man ger upp när man är säker på att förlora - det är enda regeln som gäller.
Ber att få upprepa mig...
|
sture_lindberg
Medlem
|
#224 Skrivet: 4 Nov 2009 12:23
Citerar: trulpen, #220: Tycker du verkligen att kompensationen är bra, Sture? Jag menar, tycker du verkligen, verkligen att kompensationen för svart är bra?
Bra och bra..Allt är relativt här i världen.Men svart hade ju iaf ett visst tryck i ställningen.Så ställningen var ju inte helt hopplös .Inte om man jämför den med en damförlust i 14 draget .DÅ hade den varit helt hopplös..Eller har du en annan åsikt ?
|
trulpen
Medlem
|
#225 Skrivet: 4 Nov 2009 12:27
Citerar: sture_lindberg, #224: Inte om man jämför den med en damförlust i 14 draget .DÅ hade den varit helt hopplös..Eller har du en annan åsikt ?
Nej, att ställningen vore helt hopplös om damförlust i 14:e draget håller jag helt med.
Däremot håller jag inte med om att svart har något som helst tryck i ställningen efter pjäsförlusten. Med din tidigare argumentation så är det lika gott skäl som en damförlust att ge upp partiet redan i det läget.
Vit gör rätt i att byta av två lätta pjäser. Sedan är det vits förtjänst att svart tillåts komma in i partiet igen. a5 suger. h4 följt av Sg5 ger vit helt solid ställning utan tillstymmelse till motspel. Eller är du av en annan åsikt, min vän?
|
greenberry
Medlem
|
#226 Skrivet: 4 Nov 2009 12:31 - Redigerad av: greenberry
Alltså jag gav mig inte in i den pjäsförlusten för att jag såg någon som helst kompensation. Men att ge upp i 14:e draget efter pjäsförlust är lite väl häftigt. Åtminstone på vår nivå. Carlsen hade givit upp mot likasinnad. Det är min övertygelse.
Det var en bortsättning helt enkelt utan någon kompensation. Enda kompen torde i så fall var hans springare kom lite på kant s.a.s. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#227 Skrivet: 4 Nov 2009 12:35 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: trulpen, #225: Vit gör rätt i att byta av två lätta pjäser. Sedan är det vits förtjänst att svart tillåts komma in i partiet igen. a5 suger. h4 följt av Sg5 ger vit helt solid ställning utan tillstymmelse till motspel. Eller är du av en annan åsikt, min vän?
a5 var riktigt dåligt,håller jag med om så klart. Men jag har aldrig förespråkat att man bör ge upp efter att ha förlorat en lätt pjäs. Utan jag har hela tiden skrivit om DAMförluster utan kompensation. Ok,jag håller med dej också om att vit gjorde det lätt för svart i detta parti..Men det jag snackar om är generella ställningstagande vid damförluster utan någon som helst kompensation som nu sagts några gånger 
|
trulpen
Medlem
|
#228 Skrivet: 4 Nov 2009 12:50
Jo, fast klar förlust är klar förlust.
För egen del så tycker jag att det är bättre att kämpa till sista blodsdroppen. Alltså till matten eller till dess att det blir alltför psykologiskt outhärdligt för egen del. Respekt för motspelarens kunnande visar jag hellre på andra vis än att ge upp i förtid.
En stormästare sade: "Ingen har någonsin vunnit ett uppgivet parti". Eller något liknande. John Nunn, känd schackguru, menade också (har jag för mig att jag läst) "defend like if your life depended on it". Det är tåga det! 
|
trulpen
Medlem
|
#229 Skrivet: 4 Nov 2009 12:51
Citerar: sture_lindberg, #227: a5 var riktigt dåligt,håller jag med om så klart.
Citerar: sture_lindberg, #227: Ok,jag håller med dej också om att vit gjorde det lätt för svart i detta parti.
Citerar: sture_lindberg, #224: Inte om man jämför den med en damförlust i 14 draget.
Det är gott att vi håller med varandra om detta åtminstone. För det gör vi ju. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#230 Skrivet: 4 Nov 2009 12:58
Ja inget som säger att du måste hålla med mej om ALLT. Citerar: trulpen, #228: alltför psykologiskt outhärdligt för egen del.
med damförlust borde det nästan vara det.Citerar: greenberry, #226: Men att ge upp i 14:e draget efter pjäsförlust är lite väl häftigt.
Ja det vore det. men om du däremot hade förlorat damen så trorjag nog du gett upp va ?
|
greenberry
Medlem
|
#231 Skrivet: 4 Nov 2009 13:08
Citerar: sture_lindberg, #230: Ja det vore det. men om du däremot hade förlorat damen så trorjag nog du gett upp va ?
Citerar: greenberry, #215: D.v.s. i den övre situationen hade jag följt ditt råd Sture.
Precis så var det. Känns som vi är överens om det. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#232 Skrivet: 4 Nov 2009 13:13
Bra ! Finns NÅGRA (de flesta ) som tycker som jag i denna fråga tydligen då 
|
Gore
Medlem
|
#233 Skrivet: 5 Nov 2009 14:32
Förlorad dam mot vem som helst borde in flesta fall betyda förlust..
eller
|
sture_lindberg
Medlem
|
#234 Skrivet: 5 Nov 2009 14:34
Så klart det gör,men alla här håller inte med om det. Utan dom vill att man ska spela vidare och låtsas som om det regnar.
|
flavour
Medlem
|
#235 Skrivet: 5 Nov 2009 14:52
Klart att man ska fortsætta spela! Vad som helst kan hænda!
Quitters never win, winners never quit.
|
konstighaha
Medlem
|
#236 Skrivet: 5 Nov 2009 15:35 - Redigerad av: konstighaha
Winners don´t lose their queen...
|
Gore
Medlem
|
#237 Skrivet: 5 Nov 2009 17:29
Well lets Sture be the Drama Queen ... and put on a smil even if your heart bleeds
|
sture_lindberg
Medlem
|
#238 Skrivet: 6 Nov 2009 11:00 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: röding2, #253: när 1/3 av inläggen kommer från en och samma person eller nästan 80 av 250, så kan man ju undra om vem som alltid skall ha sista ordet.
Är väl kul att det finns folk som" tycker till" tycker du inte det ?Och jag skriver inte för att få sista ordet,mera för jag har så mycket att "säga" 
|
greenberry
Medlem
|
#239 Skrivet: 6 Nov 2009 11:03 - Redigerad av: greenberry
Heja Heja
|
greenberry
Medlem
|
#240 Skrivet: 6 Nov 2009 11:23
Citerar: konstighaha, #255: Winners don´t lose their queen...
WRONG!
It has happened and still happens that queen sacrifice may create victory. Not so strange at all.
|