Författare |
Meddelande |
shieldfire
Medlem
|
#151 Skrivet: 3 Nov 2009 05:12 - Redigerad av: shieldfire
Är detta ett fall av "Om man kan missförstå en stundpunkt så gör man gärna det."
Citerar: sture_lindberg, #118: Om du siktar på mej så missförstår jag inget/inga.
Nej Sture, jag siktade inte på dig.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#152 Skrivet: 3 Nov 2009 09:28
Ok,då är det DOM som inte vill förstå mej då..Skönt 
|
Selfrid
Medlem
|
#153 Skrivet: 3 Nov 2009 09:40
Är det säkert att NÅGON har missförstått då? Jag är nöjd med utgången av den här diskussionen
|
sture_lindberg
Medlem
|
#154 Skrivet: 3 Nov 2009 09:50
Citerar: shieldfire, #151: Är detta ett fall av "Om man kan missförstå en stundpunkt så gör man gärna det."
Han skrev ju detta.men jag har fortfarande inte fått ett riktigt svar på VEM som har missförstått vem . Det enda jag nu vet att det inte är Jag som har missförstått någon.
|
shieldfire
Medlem
|
#155 Skrivet: 3 Nov 2009 11:45 - Redigerad av: shieldfire
Jaja, det är väl jag som har missförstått denna tl;dr tråd.
Den brukar ju alltid spåra ur i
1 "jo man bör ge upp med dam under"
2 "nä aldrig det finns fortfarande chans"
goto 1
|
trulpen
Medlem
|
#156 Skrivet: 3 Nov 2009 11:51 - Redigerad av: trulpen
Nja, det ser väl lite mer ut såhär:
1 "jo du bör ge upp med dam under"
2 "nä aldrig det finns fortfarande chans"
goto 1
syntax error
|
sture_lindberg
Medlem
|
#157 Skrivet: 3 Nov 2009 11:59
Och en stilla fråga då : Har man inte trådar för att framlägga sina åsikter??
|
röding2
Medlem
|
#158 Skrivet: 3 Nov 2009 12:05
Jovisst Sture ...och det är dessutom fantastiskt intressant att läsa alla dina åsikter om och om igen och framföralt att Du inte missförstår någon. Så bra att det är så.
|
palmann3
Medlem
|
#159 Skrivet: 3 Nov 2009 12:31
I schack såvel som i sport
gælder det om
at sigte godt
og ramme hårdt
.
Jeg adapterede en liten fra Piet Hein.
|
shieldfire
Medlem
|
#160 Skrivet: 3 Nov 2009 12:54
Citerar: sture_lindberg, #157: Och en stilla fråga då : Har man inte trådar för att framlägga sina åsikter??
Ni må kalla mig underlig, men det finns en gräns för hur många gånger jag finner det intressant att läsa exakt samma framlagda åsikter från olika sidor i en "diskussion" utan att det överhuvudtaget verkar finnas plats för reflektion över andra åsikter en ens egen.
Det är en ganska utbredd företeelse på internetforum, tillsammans med "att missförstå bara för att man kan" syndromet.
|
Selfrid
Medlem
|
#161 Skrivet: 3 Nov 2009 13:03
Citerar: shieldfire, #160: Ni må kalla mig underlig, men det finns en gräns för hur många gånger jag finner det intressant att läsa exakt samma framlagda åsikter från olika sidor i en "diskussion" utan att det överhuvudtaget verkar finnas plats för reflektion över andra åsikter en ens egen.
Det är väl med de här diskussionerna som med schackspelandet, det spelas en hel massa partier härinne av varierande kvalitet, men ganska få som tål att skärskådas ordentligt eller som man kan lära sig något av .
|
Bryntze
Medlem
|
#162 Skrivet: 3 Nov 2009 13:26
"Tomma tunnor, skramlar mest"
|
sture_lindberg
Medlem
|
#163 Skrivet: 3 Nov 2009 13:36
Citerar: röding2, #158: Jovisst Sture ...och det är dessutom fantastiskt intressant att läsa alla dina åsikter om och om igen och framföralt att Du inte missförstår någon. Så bra att det är så.
Jaha.Skulle vara mera intressant att läsa dina då ? 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#164 Skrivet: 3 Nov 2009 13:37
Citerar: shieldfire, #160: att missförstå bara för att man kan" syndromet.
Där är du säkert expert .
|
röding2
Medlem
|
#165 Skrivet: 3 Nov 2009 13:45
Sture. Jag skrev at det var intressant att läsa alla dina åsikter. Jag skrev inget annat. Har Du missförstått något trots allt?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#166 Skrivet: 3 Nov 2009 13:49 - Redigerad av: sture_lindberg
#163:]om och om igen [/quote]
När du skriver "om och om igen" så är jag benägen att inte riktigt tro på dej där.
|
farbrorjo
Medlem
|
#167 Skrivet: 3 Nov 2009 13:51 - Redigerad av: farbrorjo
Citerar: Selfrid, #161: Det är väl med de här diskussionerna som med schackspelandet, det spelas en hel massa partier härinne av varierande kvalitet, men ganska få som tål att skärskådas ordentligt eller som man kan lära sig något av.
Egentligen har den här tråden haft alla negativa förutsättningar att spåra ur med sina många inlägg på kort tid och stora intensitet och därför tycker jag att det har varit väldigt glädjande som moderator att se att den varit i stort sett fri från otillåtna personangrepp, ja, den har till större delen t o m hållit sig inom ämnesramarna, vilket verkligen är ett gott betyg åt debattdeltagarna. Nu verkar det emellertid som om ämnet är uttröskat för den här gången och Selfrids inlägg ovan är ett av flera som kunnat passa som en bra avrundning.
Debatteknik hör dock garanterat inte till trådämnet och vill ni diskutera det står det er fritt att göra det privat eller öppna en särskild tråd i Världsligt om detta (under samma förutsättningar som gäller för allt forumskrivande förstås).
|
röding2
Medlem
|
#168 Skrivet: 3 Nov 2009 13:52 - Redigerad av: röding2
Jaha! Men jag menar bara det jag skriver . Att läsa dina inlägg om och om igen Sture är intressant ur många synvinklar. Du misstolkade mig uppenbarligen? Khrm..hur var det nu igen..?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#169 Skrivet: 3 Nov 2009 14:01
Citerar: röding2, #168: Jaha! Men jag menar bara det jag skriver . Att läsa dina inlägg om och om igen Sture är intressant ur många synvinklar. Du misstolkade mig uppenbarligen? Khrm..hur var det nu igen..?
Då är jag verkligen glad för att jag håller dej sysselsatt av att läsa mina många inlägg 
|
virree
Medlem
|
#170 Skrivet: 3 Nov 2009 16:08
Citerar: tambourine, #6: Men om jag INTE vill ge upp då? Ska man försöka utveckla tornen så fort som möjligt? Lägga allt krut på att försöka ta motståndarens dam? Eller..?
jag fortsätter oftast, det är som dom andra säger att det beror på ställningen. Men fortsätt att spela ganska vanligt och hota damen ibland, motståndaren kan ju också göra misstag... det tycker jag i alla fall.
|
greenberry
Medlem
|
#171 Skrivet: 3 Nov 2009 17:46
Drottningen är faktiskt ganska svag i begynnelsen av ett parti. Det är på öppna fält i
slutspel och kanske också i mittspel den gör sig bäst.
Så kan man försöka behålla så många bönder och pjäser som bara möjligt på banan och matta snabbt blir det bra att fortsätta tror jag. 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#172 Skrivet: 3 Nov 2009 17:55

|
gabbe.k
Medlem
|
#173 Skrivet: 3 Nov 2009 18:16
jag vet inte hur man spelar mot någon kan någon skicka??? 
|
Selfrid
Medlem
|
#174 Skrivet: 3 Nov 2009 19:02
Det jag inte köper är snacket om att det skulle vara oförskämt mot motståndaren att fortsätta eller att man ska ge upp för att det är gentlemannamässigt. Man bestämmer helt själv när det är dags att ge upp och det får motståndaren finna sig i.
Men på samma gång är jag säker på, att om man sätter bort damen utan kompensation, så utvecklar man sitt spel pch tar vara på tiden bäst genom att spela ett nytt parti. Där man koncentrerar sig på att INTE sätta bort damen.
|
röding2
Medlem
|
#175 Skrivet: 3 Nov 2009 19:05
Jag satte bort Damen för sju år sedan. Det var ett riktigt praktoffer. Jag gav inte upp förstås. Bortsättningen var själva garanten för kommande års vinster hehe..Kompensationen blev mer än bra
|
sture_lindberg
Medlem
|
#176 Skrivet: 3 Nov 2009 19:36
Citerar: röding2, #175: Jag satte bort Damen för sju år sedan. Det var ett riktigt praktoffer. Jag gav inte upp förstås. Bortsättningen var själva garanten för kommande års vinster hehe..Kompensationen blev mer än bra
Sätta bort damen händer nog alla då och då. Som mycket riktigt Selfrid skriver så är det då bara att spotta i nävarna och ta ett nytt parti.
|
Bryntze
Medlem
|
#177 Skrivet: 3 Nov 2009 20:06
Det mest nyttiga med att spela dam "under" är att det är "jätte bra" för ens strukturella förståelse
Krävs metodiskt spel för ha en chans och pjäserna får högre värde, man bryr sig mer, dynamiken och samspelet mellan pjäserna kommer till liv mycket tydligare när ens drag MÅSTE ha en klar id'e osv

|
Selfrid
Medlem
|
#178 Skrivet: 3 Nov 2009 21:02
Är man dam under utan kompensation hjälper inte ens metodiskt spel och strukturell förståelse mot en någorlunda rutinerad klubbspelare.
|
trulpen
Medlem
|
#179 Skrivet: 3 Nov 2009 21:19
Det beror förstås helt på hur dragen denna klubbspelare är.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#180 Skrivet: 3 Nov 2009 21:57
Citerar: Selfrid, #178: Är man dam under utan kompensation hjälper inte ens metodiskt spel och strukturell förståelse mot en någorlunda rutinerad klubbspelare.
Läs och begrunda...........
|