Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Förlorat damen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
Special_Observer
Medlem
#91 Skrivet: 2 Nov 2009 09:04

Sture:
22.Qf4-f6 strax efter att jag skrev om att sno din dam...
http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=574580
Men jag är tjurskallig och kommer inte att ge upp partiet...
No comment...

sture_lindberg
Medlem
#92 Skrivet: 2 Nov 2009 10:46

jag gav upp direkt efter jag förlorat damen..Kommer du inte ihåg det?? p.s Köp dej ett par bingolotter till söndan,turen kanske håller i sej

sture_lindberg
Medlem
#93 Skrivet: 2 Nov 2009 12:00

Citerar: Special_Observer, #91:
Men jag är tjurskallig och kommer inte att ge upp partiet...

Hehehe..tror du verkligen att du ska kunna hålla detta med dam under Inte alla liksom jag som använder max 3 minuter per drag =))

Bryntze
Medlem
#94 Skrivet: 2 Nov 2009 12:30

Inte för vara elak men vilket exeptionellt uselt parti
Ser ut som Observer försöker sitt bästa för att förlora så mycket matrial som möjligt

Ja menar han är ju egentligen ganska bra

trulpen
Medlem
#95 Skrivet: 2 Nov 2009 12:33

Ja, shit happens. Späckhuggar'n har en svacka, vad det verkar.

farbrorjo
Medlem
#96 Skrivet: 2 Nov 2009 12:44 - Redigerad av: farbrorjo

Om man tänjer detta ämne till dess maximala utsträckning så har ju faktiskt Special Observers parti mot Nicholas ett visst intresse. Men för allt jag vet är det ett alltjämt pågående serieparti och därför måste jag påminna om att alla specifika kommentarer om framtida drag i sådana är förbjudna. I den mån partiet alls nämns vidare i denna tråd gäller det därför att komma ihåg detta, så det inte uppstår en massa tråkigheter i onödan. F ö tycker jag att Bryntzes tidigare inlägg (#88) om generella råd till den som vill spela vidare med dam under var jättebra, eftersom det faktiskt förde tillbaka till trådskaparens ursprungliga undran om hur man bör gå till väga i sådana fall...

sture_lindberg
Medlem
#97 Skrivet: 2 Nov 2009 12:53

Citerar: Bryntze, #88:
Men som sagt, är man inte mycket bättre än motståndaren så är det i regel kört, specielt om det är lång betänketid som det är på denna sida.

Jo detta var mycket bra att läsa.. Att det är kört alltså...

Selfrid
Medlem
#98 Skrivet: 2 Nov 2009 13:48

I mina ögon finns det bara en regel: Man ger upp när man blivit övertygad om att man kommer att förlora och vill använda sin tid och sin kraft till något vettigare. Och detta beror på ställningen, men också på vad man själv kan och en rad andra faktorer.
Den enskilde spelaren bestämmer själv när han/hon ska ge upp och det är det bara att finna sig i. Själv skulle jag aldrig känna mig förolämpad för att någon spelar ända till matt. Det är min motståndares sak och tror min motståndare inte att partiet är totalförlorat är det min (sura) plikt att bevisa det, även om det innebär en massa onödiga drag.

sture_lindberg
Medlem
#99 Skrivet: 2 Nov 2009 13:53

Citerar: Selfrid, #98:
även om det innebär en massa onödiga drag.

Just det där sista var mycket bra skrivet.Att det är just för att slippa detta man ger upp.Och av hänsyn till sin motstådare. Är ju närmast en förolämpning mot sin motståndare om man inte ger upp då man är helt chanslös.

Selfrid
Medlem
#100 Skrivet: 2 Nov 2009 14:27

Själv känner jag mig som sagt var inte förolämpad. Inte mer förolämpad (möjligen uttråkad) än när vi börjar partiet. Klart min motståndare försöker vinna mot mig och undvika att förlora. Att man inte ger upp kan rimligen inte betyda något annat än att man inte insett att det är utsiktslöst . De flesta ger upp om de inser att läget är hopplöst. Så kort som livet är.

sture_lindberg
Medlem
#101 Skrivet: 2 Nov 2009 14:35

Citerar: Selfrid, #100:
Att man inte ger upp kan rimligen inte betyda något annat än att man inte insett att det är utsiktslös

Men det är ju det jag skriver om..Att man BÖR inse detta.

Bryntze
Medlem
#102 Skrivet: 2 Nov 2009 14:51

Matrial är inte allt, har man överlägsen kordination eller en svag kung att spela mot BÖR man ta sina chanser.

Sen bör man väl väga in orsaken till dam förlusten, förlora man damen för motståndaren spela bra så ligger extra tyngd bakom att man kanske ska ge upp...
Förlorar man damen mot Sture därimot kanske man ska spela vidare sålänge man har matt sättande matrial, vilket i detta fall innebär minst en bonde

röding2
Medlem
#103 Skrivet: 2 Nov 2009 16:11

Ja men Sture, om än man BÖR inse så kanske inte motståndaren GÖR det. Bara att respektera det. Vi har olika utgångspunkter, kunnande, analysförmåga etc. Vi är olika och tänker olika. Alla inser inte det Du vill att de SKA INSE !!!! Hur mycket Du än vill att de ska tänka som Du så gör de kanske ändå inte det.

röding2
Medlem
#104 Skrivet: 2 Nov 2009 16:14 - Redigerad av: röding2

Och vidare...motståndaren ger upp när denne insett slaget förlorat inte när du vill att han/hon ska inse det.

Selfrid
Medlem
#105 Skrivet: 2 Nov 2009 16:26

#103 & #104: Det var just det jag ville säga

röding2
Medlem
#106 Skrivet: 2 Nov 2009 16:31

Just det, jag såg det nu. Bra.

sture_lindberg
Medlem
#107 Skrivet: 2 Nov 2009 17:21 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: röding2, #103:
Alla inser inte det Du vill att de SKA INSE !!!! Hur mycket Du än vill att de ska tänka som Du så gör de kanske ändå inte det.

Jag vet att alla inte inser det. Men jag har ju iaf rätt att påpeka vad jag tycker dom bör inse. Eller?

Batista77
Medlem
#108 Skrivet: 2 Nov 2009 17:47

Citerar: sture_lindberg, #107:
Jag vet att alla inte inser det. Men jag har ju iaf rätt att påpeka vad jag tycker dom bör inse. Eller?

Citerar: röding2, #104:
Och vidare...motståndaren ger upp när denne insett slaget förlorat inte när du vill att han/hon ska inse det.

Röding har helt rätt i denna fråga! Övriga kommentarer anses som överflödiga!

sture_lindberg
Medlem
#109 Skrivet: 2 Nov 2009 18:04

Citerar: Batista77, #108:
Röding har helt rätt i denna fråga! Övriga kommentarer anses som överflödiga!

Det är knappast en fråga..Det är ett ställningstagande till vad som anses praxis i schackvärlden. Och där har jag rätt.

röding2
Medlem
#110 Skrivet: 2 Nov 2009 18:15

Jag började spela schack 1963. Under de 46 år som gått sedan dess har jag aldrig träffat på någon inom schackvärlden som anser det som praxis att motståndaren ska ge upp när JAG tycker att denne borde inse slaget förlorat och ge upp. Det är ett önskescenarrio som sällan inträffar.
Jag skulle gärrna utveckla det jag skrivit om respekt, baserat på mina goda kontakter med bl.a. cubanerna men jag sparar det t.v.

vpaavola
Medlem
#111 Skrivet: 2 Nov 2009 18:28

Förvånande att Sture är så ivrig anhängare för uppgivénhet. Under den, visserligen korta, tiden jag har läst spalterna, har jag aldrig märkt att han ger upp diskussionen. Så röding2. Jag håller med dig men tror att Sture vinner utmattningsseger igen.

sture_lindberg
Medlem
#112 Skrivet: 2 Nov 2009 18:29

Och jag har under mina 50 år som schackspelare i stort alltid träffat på schackspelare, som gett upp med dam under och ingen som helst kompensation för övrigt.Undantag för rena nybörjare och i blixtpartier förståss

Selfrid
Medlem
#113 Skrivet: 2 Nov 2009 18:45

Citerar: sture_lindberg, #112:
Och jag har under mina 50 år som schackspelare i stort alltid träffat på schackspelare, som gett upp med dam under och ingen som helst kompensation för övrigt.Undantag för rena nybörjare och i blixtpartier förståss

Ja, samma här. Men det tycks vara ett problem härinne. Och då tror jag det beror på okunskap i 99%. Och nu är en gång schackreglerna sådana att partiet är vunnet då den ena parten är mattsatt. Inte förr. Och det är jag som ska bevisa för min motståndare att partiet är förlorat. Jag skulle själv aldrig ge upp ett parti bara för att min motståndare tycker det är avgjort, om jag inte inser det själv.

sture_lindberg
Medlem
#114 Skrivet: 2 Nov 2009 18:54

Citerar: Selfrid, #113:
Jag skulle själv aldrig ge upp ett parti bara för att min motståndare tycker det är avgjort, om jag inte inser det själv.

vem har sagt att du ska ge upp ett parti för att motståndaren tycker så..I alla fall inte jag. Utan jag framförde vad som är praxis i schackvärlden i stort. Och okunskap som du nämnde i början av dit inlägg är så klart orsaken till att inte folk ger upp med dam under (och utan någon som helst kompensation för den ). Och då är det väl bara bra om dom som har denna okunskap, blir informerade om vad som är praxis.

trulpen
Medlem
#115 Skrivet: 2 Nov 2009 18:59

Det finns alltid undantag från regler och praxis. Inget att skämmas för.

shieldfire
Medlem
#116 Skrivet: 2 Nov 2009 19:03 - Redigerad av: shieldfire

Citerar: röding2, #110:
Jag började spela schack 1963. Under de 46 år som gått sedan dess har jag aldrig träffat på någon inom schackvärlden som anser det som praxis att motståndaren ska ge upp när JAG tycker att denne borde inse slaget förlorat och ge upp.

Citerar: vpaavola, #111:
Förvånande att Sture är så ivrig anhängare för uppgivénhet.

Är detta ett fall av "Om man kan missförstå en stundpunkt så gör man gärna det." "bara för att" forsätta en diskussion där alla förmodligen är överens ändå?

sture_lindberg
Medlem
#117 Skrivet: 2 Nov 2009 19:19

Citerar: trulpen, #115:
Inget att skämmas för.

Nej dom som har okunskapen ska naturligvis inte skämmas. Utan ta till sej vad som är rätt och riktigt .

sture_lindberg
Medlem
#118 Skrivet: 2 Nov 2009 19:22

Citerar: shieldfire, #116:
Är detta ett fall av "Om man kan missförstå en stundpunkt så gör man gärna det."

Om du siktar på mej så missförstår jag inget/inga.Utan jag framhåller bara vad som är praxis i schackvärlden ,så att även nybörjare får reda på hur man beter sej .

vpaavola
Medlem
#119 Skrivet: 2 Nov 2009 19:50

Citerar: shieldfire, #116:
Är detta ett fall av "Om man kan missförstå en stundpunkt så gör man gärna det." "bara för att" forsätta en diskussion där alla förmodligen är överens ändå?

En skarp iaktelse. Är benägen att hålla med.
Men relativt underhållande ändå.

sture_lindberg
Medlem
#120 Skrivet: 2 Nov 2009 19:56

Citerar: vpaavola, #119:
En skarp iaktelse. Är benägen att hålla med.
Men relativt underhållande ändå.

Vad är det för skarpt med detta? Och underhållande ??? Njaa..har haft roligare i mina dar

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.