Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Förlorat damen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
greenberry
Medlem
#31 Skrivet: 1 Nov 2009 12:33 - Redigerad av: greenberry

Om man tycker det är träligt att spela schack förstår jag inte varför man är här.
Men man kanske har andra motiv.

Är motståndaren mycket bättre är det ju enligt resonemanget i tidigare inlägg överhuvudtaget inte någon ide att börja spela. Eller skall man bara spela halva partiet för att det skall vara dags att ge upp helt enligt den bättre spelarens tycke och smak.

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 1 Nov 2009 12:45

Citerar: shieldfire, #30:
Detta sagt - på sO är detta tyvärr inte kulturen utan här brukar många fortsätta till det bittra slutet oavsett hur meningslöst det än är.

Håller med helt .
Citerar: röding2, #27:
Respektera varandra

Att ge upp i en ställning med dam under och inga som helst motchanser är just att visa respekt för sin motståndare. Att spela vidare betraktas i de flesta schackkretsar för ohyfs däremot.

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 1 Nov 2009 12:47

Citerar: greenberry, #29:
Har upplevt och sett många partier där spelare tagit drottningen tidigt men ändå inte klarat att matta. De ni.

Jo på nybörjarstadiet händer detta ja. Men mot spelare med 2000 eller mera händer inget sådant.

skarre1
Medlem
#34 Skrivet: 1 Nov 2009 12:48

Citerar: sture_lindberg, #32:
åller med helt .
Citerar: röding2, #27:
Respektera varandra
Att ge upp i en ställning med dam under och inga som helst motchanser är just att visa respekt för sin motståndare. Att spela vidare betraktas i de flesta schackkretsar för ohyfs däremot

greenberry
Medlem
#35 Skrivet: 1 Nov 2009 12:50 - Redigerad av: greenberry

Är motståndaren mycket bättre är det ju enligt resonemangen i tidigare inlägg överhuvudtaget inte någon ide att börja spela. Eller skall man bara spela halva partiet för att det skall vara dags att ge upp helt enligt den bättre spelarens tycke och smak.

Lite konsekvens får det väl vara i saker och ting. Skall ett parti mot en 2000 spelare begynna med handikappet "förlorar du din dam är du ohyfsad som inte ger upp."

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 1 Nov 2009 12:56 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: greenberry, #35:
Är motståndaren mycket bättre är det ju enligt resonemangen i tidigare inlägg överhuvudtaget inte någon ide att börja spela. Eller skall man bara spela halva partiet för att det skall vara dags att ge upp helt enligt den bättre spelarens tycke och smak.

Klart man ska möta bättre motståndare..Det är mycket lärorikt. Och härdande. Men man ska inte ge upp för att den "bättre" spelaren tycker så. Utan för sin EGEN skull. Kan ju inte ge mycket för sitt schack-självförtroende att "se på " när man blir "överkörd".Utan det är bara att ge upp och ta ett nytt parti.Förhoppningsvis så sätter man inte bort sin dam lika lättvindigt i nästa parti

greenberry
Medlem
#37 Skrivet: 1 Nov 2009 13:01

Men håll med om att det råder en viss press på den sämre att måste bete sig "hyfsat".
För annars lär man väl inte bli särskilt populär. Dert är ju inte meningen nybörjare skall behöva känna det så tycker jag. För man har RÄTT att spela till slut och även respekteras för att man VILL spela till slut.

sture_lindberg
Medlem
#38 Skrivet: 1 Nov 2009 13:05 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: greenberry, #37:
Men håll med om att det råder en viss press på den sämre att måste bete sig "hyfsat".
För annars lär man väl inte bli särskilt populär. Dert är ju inte meningen nybörjare skall behöva känna det så tycker jag. För man har RÄTT att spela till slut och även respekteras för att man VILL spela till slut.

Det råder i så fall lika mycket press på den "bättre" spelaren.Att vissa oskrivna etikettsregler förekommer i schack liksom i allt annat kan man inte bortse ifrån. Att man har "rätt" att spela vidare "till the bitter end " är helt riktigt.Men det handlar ju inte bara vad som står i regelboken.

greenberry
Medlem
#39 Skrivet: 1 Nov 2009 13:11 - Redigerad av: greenberry

Jo men antag nu att en bra 2000-spelare följt denna kutym i 40 år. Han lärde sig matta med Dam i tidig ålder. Men efteråt har samtliga av hans motståndare alltid givit upp p.g.a. denna kutym.
Vore det inte bara bra om han för en gångs skull kunde visa om ändå bara för sig själv han inte glömt hur man gjorde.

Det är väl därför man spelar schack. För att lära sig. Men också spelar man väl för att
repetera.
Men vi tänker alla olika. En del av oss spelar för att vinna här på SO. Men glöm inte de flesta spelar för att lära. Man lär sig INGENTING genom att ge upp.
Så egentligen kan inte denna frågan komma till ett rekorderligt svar eftersom vi har olika motiv för att spela schack och det är relativt till var och en. Så då kan vi diskutera i all oändlighet.

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 1 Nov 2009 13:16

En 2000-spelare kan matta med vänster hand bakbunden på ryggen.och blunda med höger öga Ungefär som om man lärt sej cyckla . Då KAN man det sen resten av livet

greenberry
Medlem
#41 Skrivet: 1 Nov 2009 13:23 - Redigerad av: greenberry

Ja det kan han/hon säkert. Men det är skillnad på vad man kan göra och vad man gör.

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 1 Nov 2009 13:30

Jaha ? Du har din åsikt, jag min Och i alla fall de flesta klubbspelare håller med mej. Men som du skrev förut :Så finns det olika sorters schackspelare.men jag skriver vad som är brukligt generellt.

greenberry
Medlem
#43 Skrivet: 1 Nov 2009 13:42

Majoriteten på din sida Sture? Vad gäller antalet klubbspelare kanske.
Hade detta varit en diskussionssida i en klubb hade frågan aldrig ens kommit på tal.
Det vet jag också. Men SO är ingen klubb eller ett ställe dit sådär jättemånga klubbspelare tränar. Då finns det så många andra siter med snabbschack etc.
Detta eftersom de betänketider som används här inte har med klubbspel alls att göra.
Det skulle förvåna mig om SO användes som träning inför klubbspel.
Men trevligt är det här.
Nåväl summan av kardemumman är att man får ta seden dit man kommer.

greenberry
Medlem
#44 Skrivet: 1 Nov 2009 13:43

Då måste man också klara av att fortsätta spela även om motståndaren förlorat sin dam och man själv ligger på 2000.

John_B
Medlem
#45 Skrivet: 1 Nov 2009 13:49

Jag har i ett nu pågående parti förlorat damen, men ligger så pass bra till i kompensation och ställning så jag väljer att fortsätta spela. Och det är mot en 2000 spelare. ( Jag ligger iofs själv på 2000) Så det är inte alltid kört.

sture_lindberg
Medlem
#46 Skrivet: 1 Nov 2009 13:54

Citerar: greenberry, #43:
Det skulle förvåna mig om SO användes som träning inför klubbspel.

Jag och många andra klubbspelare använder just So för träning inför klubbspelet.Det är en mycket bra site att träna in olika öppningar och olika strategier osv. Om jag ska prata om mej själv så använder jag max 3 minuter per drag här på SO.Just för att det ska likna närschack så mycket som möjligt.

machucado
Medlem
#47 Skrivet: 1 Nov 2009 14:07

Citerar: sture_lindberg, #46:
Om jag ska prata om mej själv så använder jag max 3 minuter per drag här på SO.Just för att det ska likna närschack så mycket som möjligt.

Precis, jag använder mig av några sekunder max, för att det ska likna närschacksblixt så mycket som möjligt.

sture_lindberg
Medlem
#48 Skrivet: 1 Nov 2009 14:07 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: John_B, #45:
men ligger så pass bra till i kompensation och ställning så jag väljer att fortsätta spela.

Ja då har du just kompensation för damen.DÅ är det så klart man ska fortsätta.Jag snackar om när man INTE har någon som helst kompensation..

röding2
Medlem
#49 Skrivet: 1 Nov 2009 14:08 - Redigerad av: röding2

Här spelar alla möjliga. Från elitspelare till rena nybörjare. Om jag spelar mot dem med rankingtal här på SO som ligger runt mitt eget (dvs ca 2700) så ger jag upp om chanserna till remi tycks små. Men om någon nybörjare önskar fortsätta mot mig, trots ett uppenbart underläge, så kanske denne inte riktigt bedömer situationen som jag gör. Då respekterear jag detta och spelar färdigt partiet av artighet och respekt inför min motspelares ev. motiv.
Förlöjliga inte dem som vill något annat än Du själv. Du kanske stönar vid din dator och tänker : Men din jävla dumskalle, fattar Du inte att det är kört " Men mitt råd är att tänka längre än så och söka förståelse och visa ödmjukhet
BL

Zita
Medlem
#50 Skrivet: 1 Nov 2009 14:12

En Återkomst värd att noteras, välkommen tillbaka röding

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 1 Nov 2009 14:13 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: röding2, #49:
Då respekterear jag detta och spelar färdigt partiet av artighet och respekt inför min motspelares ev. motiv.

Och jag ger upp om jag ligger under med dam och ingen som helst möjlighet i partiet. Av ren artighet och respekt för min motståndare. Och så resonerar nog de flesta schackspelare. Men undantag finns naturligtvis.

röding2
Medlem
#52 Skrivet: 1 Nov 2009 14:19

Som jag skrev så gör jag också det Sture, men jag kräver inte att min motspelare skall tänka eller göra som jag. Däri kanske skillanden ligger. Jag tycker inte man ska kalla varandra för "ohyfsade" , att det är "skamligt" att fortsätta och att "tro på tomten" om man tror på en vändning. Det är inte att respektera sin motståndare.
Man kan antingen utgå helt från sitt eget perspektiv och avkräva motspelaren en handling som gör en själv nöjd. Man kan också försöka förstå motspelarens perspektiv och söka förstå dennes motiv att spela vidare.

röding2
Medlem
#53 Skrivet: 1 Nov 2009 14:22

Tack Zita.

sture_lindberg
Medlem
#54 Skrivet: 1 Nov 2009 14:23

Citerar: röding2, #52:
Man kan också försöka förstå motspelarens perspektiv och söka förstå dennes motiv att spela vidare.

Så klart man kan det. Men jag framhåller bara mitt eget tänkande och handlande..Det är väl sin EGEN åsikt man ska/kan framhålla i en tråd?

greenberry
Medlem
#55 Skrivet: 1 Nov 2009 14:26

Nej man kan inte kalla någon ohyfsad som vill spela till slut för i så fall är schackreglerna ohyfsade. Dessutom är dom flesta här på So inte klubbspelare. Så ta gärna seden dit ni kommer för eder träning.

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 1 Nov 2009 14:31

Citerar: greenberry, #55:
Nej man kan inte kalla någon ohyfsad

Ok jag ber dom som inte ger upp med dam under(och ingen som helst kompensation ) om ursäkt för det hårda ordet "ohyfsad" . Jag kallar det orutinerat då i stället. Sorry sorry...

röding2
Medlem
#57 Skrivet: 1 Nov 2009 14:33

Visst Sture, det gör vi väl, vi som skriver här. En del påstår t.o.m. att de flesta andra klubbspelare tycker lika och då framför man väl andras åsikter eller rättare sagt deras påstådda åsikter också. Vi har kanske bara lite olika utgångspunkter för våra egna åsikter. Vad vet jag?

Special_Observer
Medlem
#58 Skrivet: 1 Nov 2009 14:35

Jag tycker det är en fånig "gentlemannatradition" inom schack att det anses fint att ge upp om man ligger under med mycket material. Det är ju en del av spelet att man kan sätta bort pjäser och bara för att man själv först sätter bort material så behöver man inte ge upp partiet, motståndaren kan ju likaså sätta bort material senare i partiet. Det är en del av spelet och tillhör den psykologiska strategin i slaget på brädet. Att ge upp direkt man sätter en pjäs är ju som att alltid spela sudden death/golden goal/sista-/första-målet-vinner från matchstart. Antingen tar man partiet på blodigt allvar och då spelar till det bittra slutet, eller också tar man partiet med en klackspark och då kan man inte efteråt komma med kommentarer i stil med "Jag borde ha vunnit eftersom du borde ha gett upp efter att du tappat din pjäs". Det luktar mer av dålig förlorare i mina öron.

Så Sture, sorry, men du behöver inte känna att du behöver ge upp nu när jag plockar din dam, jag kanske sätter min senare ;)

sture_lindberg
Medlem
#59 Skrivet: 1 Nov 2009 14:37

Ja tur att inte alla tycker lika.Då vore det inte så mycket ide att ha trådar att skriva i.

Special_Observer
Medlem
#60 Skrivet: 1 Nov 2009 14:39

Citerar: sture_lindberg, #59:
Ja tur att inte alla tycker lika.Då vore det inte så mycket ide att ha trådar att skriva i.

Precis, så sluta inte med det (om du inte blir "ofrivilligt entledigad" från forumet)

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.