Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Förlorat damen
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
tambourine
Medlem
#1 Skrivet: 31 Okt 2009 17:47

Jag är nybörjare och har knappt läst några böcker om schack heller. Jag undrar om det finns några generella tips för vad man ska göra om man förlorar damen och motspelaren har sin kvar? Är det lika bra att ge upp då, eller går det att rädda på något sätt?

strössel
Medlem
#2 Skrivet: 31 Okt 2009 17:49

Beror ju på vilken du möter. Möter du någon över 2000 så är det nog dags att ge upp. Och sen beror det ju också på hur ställningen är för övrigt.

tambourine
Medlem
#3 Skrivet: 31 Okt 2009 17:54

Ok, om vi säger att det händer relativt tidigt i matchen (på ett misstag) och personen har ungefär samma rating som jag.

Dynamit
Medlem
#4 Skrivet: 31 Okt 2009 18:02

Har du inte bra kompensation så ge upp

tornet
Medlem
#5 Skrivet: 31 Okt 2009 18:08

Har hänt mig att jag har haft för bråttom och missat damhotet och förlorat damen , då är det bara att ge upp och spela ett nytt parti...då är man lite mer alert för man vill ju bevisa att man inte är så dålig som förra partiet ....

tambourine
Medlem
#6 Skrivet: 31 Okt 2009 18:14

Men om jag INTE vill ge upp då? Ska man försöka utveckla tornen så fort som möjligt? Lägga allt krut på att försöka ta motståndarens dam? Eller..?

trulpen
Medlem
#7 Skrivet: 31 Okt 2009 18:18

Det spelar ingen roll om det är tidigt eller sent i partiet. Det enda som är relevant är ställningen. Säg att du kan knipa tre lätta pjäser för damen, så har du förmodligen mer än tillräcklig kompensation (om de kan samverka på ett bra vis). En ren bortställning är förstås långt knepigare, men även där har det hänt att damen efterhand har förlorats tillbaka. Tjänster och gentjänster.