Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Förlorat damen
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
tambourine
Medlem
#1 Skrivet: 31 Okt 2009 17:47

Jag är nybörjare och har knappt läst några böcker om schack heller. Jag undrar om det finns några generella tips för vad man ska göra om man förlorar damen och motspelaren har sin kvar? Är det lika bra att ge upp då, eller går det att rädda på något sätt?

strössel
Medlem
#2 Skrivet: 31 Okt 2009 17:49

Beror ju på vilken du möter. Möter du någon över 2000 så är det nog dags att ge upp. Och sen beror det ju också på hur ställningen är för övrigt.

tambourine
Medlem
#3 Skrivet: 31 Okt 2009 17:54

Ok, om vi säger att det händer relativt tidigt i matchen (på ett misstag) och personen har ungefär samma rating som jag.

Dynamit
Medlem
#4 Skrivet: 31 Okt 2009 18:02

Har du inte bra kompensation så ge upp

tornet
Medlem
#5 Skrivet: 31 Okt 2009 18:08

Har hänt mig att jag har haft för bråttom och missat damhotet och förlorat damen , då är det bara att ge upp och spela ett nytt parti...då är man lite mer alert för man vill ju bevisa att man inte är så dålig som förra partiet ....

tambourine
Medlem
#6 Skrivet: 31 Okt 2009 18:14

Men om jag INTE vill ge upp då? Ska man försöka utveckla tornen så fort som möjligt? Lägga allt krut på att försöka ta motståndarens dam? Eller..?

trulpen
Medlem
#7 Skrivet: 31 Okt 2009 18:18

Det spelar ingen roll om det är tidigt eller sent i partiet. Det enda som är relevant är ställningen. Säg att du kan knipa tre lätta pjäser för damen, så har du förmodligen mer än tillräcklig kompensation (om de kan samverka på ett bra vis). En ren bortställning är förstås långt knepigare, men även där har det hänt att damen efterhand har förlorats tillbaka. Tjänster och gentjänster.

Den generella regel jag skulle vilja ge dig är att aldrig ge upp innan det är helt slut. En av schackets tjusningar är alla dessa "omöjliga" vändningar som dyker upp då och då. Dessutom, att spela till matt är både ärofullt och generöst.

trulpen
Medlem
#8 Skrivet: 31 Okt 2009 18:19

Citerar: tambourine, #6:
Lägga allt krut på att försöka ta motståndarens dam?

Nej, lägg allt krut på att försöka ta motståndarens kung förstås!

Dynamit
Medlem
#9 Skrivet: 31 Okt 2009 18:31

Citerar: trulpen, #7:
att spela till matt är både ärofullt och generöst.

Inte alltid generöst att spela till matt om man ligger mycket material under

tornet
Medlem
#10 Skrivet: 31 Okt 2009 18:32

Spela rationellt kan löna sig

tambourine
Medlem
#11 Skrivet: 31 Okt 2009 18:57 - Redigerad av: tambourine

<script language="JavaScript"> printPgnViewer( "1.http://www.schackonline.com/spela/chess/save_pg n.php?gameID=578109" ); </script>

Stripes
Medlem
#12 Skrivet: 31 Okt 2009 19:29

Citerar: tornet, #10:
Spela rationellt kan löna sig

Hmm... Att spela rationellt???

- Det gör ju jag precis hela tiden, men inte hjälper det inte...

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 31 Okt 2009 19:52 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Dynamit, #9:
Citerar: trulpen, #7:
att spela till matt är både ärofullt och generöst.
Inte alltid generöst att spela till matt om man ligger mycket material under

Kan verka både onödigt och slöseri med både din och motsåndarens tid och sitta och harva med dam under om ingen som helst kompensation föreligger tycker jag. Mera ärofullt att anse slaget förlorat. Bara att ta ett nytt parti sedan

Selfrid
Medlem
#14 Skrivet: 31 Okt 2009 20:10

Konsten att ge upp i rätt tid är det som kännetecknar mästaren, var det en som sa.

John_B
Medlem
#15 Skrivet: 31 Okt 2009 20:58 - Redigerad av: John_B

He he...Det är rätt kul att det kom upp. Det är inte alltid kört om du förlorar damen i ett parti. Jag förlorade, i ett nu pågående parti, min dam. Men tack vare min ställning och med viss skicklighet givetvis, så lyckades jag inte bara ta min motståndares dam, utan även fixa en ny dam åt mig själv.
Men det ska tilläggas att min kära motståndare nyligen har börjat spela här inne på sO, så det är svårt att säga vilken nivå denne ligger på. Men han/hon spelar mycket bra, så så lågt ligger han/hon inte.

Så nä, ge inte upp bara för att du förlorat damen. Inte direkt i alla fall. Men som dom andra sagt, det beror mycket på din ställning, och hur pass avancerad din motståndare är. Över 2000, och det kan bli väldigt problematiskt. Det är i stort sett kört i dom flesta fallen. Men inte alltid...

stuosc
Medlem
#16 Skrivet: 31 Okt 2009 21:06

http://www.schackonline.com/spela/chess/replay.php ?gameid=574824

Ja, jag valde att inte ge upp detta parti.
Sen att det sket sig ändå är en annan sak...

johan607
Medlem
#17 Skrivet: 31 Okt 2009 22:22

Själv brukar jag inte ge upp hur mycket material jag än ligger under. Det är bara att kämpa vidare. Och vem vet, det kanske blir patt eller något?

TesseS
Medlem
#18 Skrivet: 31 Okt 2009 22:25

Citerar: johan607, #17:
Själv brukar jag inte ge upp hur mycket material jag än ligger under. Det är bara att kämpa vidare. Och vem vet, det kanske blir patt eller något?

Skönt att höra att det inte bara är jag som är "jobbig". Jag ger aldrig upp. Som sagt det kan alltid bli patt eller remi.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 31 Okt 2009 22:54

Jo man kan ju tro på tomten också.

labbis
Medlem
#20 Skrivet: 31 Okt 2009 22:54

Självklart kan man vinna eller spela remi fastän man har förlorat Damen!!
Så det är bara att forsätta att kämpa, alltid lär man sig ju ngt nytt
men tycker också man ska inse fakta när man står så illa till att det är dags
o tacka för match o ge upp o komma igen!!!!!!!!

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 31 Okt 2009 22:59

Citerar: labbis, #20:
men tycker också man ska inse fakta när man står så illa till att det är dags
o tacka för match o ge upp o komma igen!!!!!!!!

Och har man ingen som helst kompensation för en damförlust så lika bra ge upp. Undantaget är om man möter en nybörjare.

John_B
Medlem
#22 Skrivet: 31 Okt 2009 23:25

Citerar: sture_lindberg, #21:

Och har man ingen som helst kompensation för en damförlust så lika bra ge upp. Undantaget är om man möter en nybörjare.

Ja, om man möter en nybörjare, så ser situationen givetvis annorlunda ut. Förutsättningarna förändras då.

skarre1
Medlem
#23 Skrivet: 31 Okt 2009 23:27

Håller helt med!!!!!!

trulpen
Medlem
#24 Skrivet: 31 Okt 2009 23:58

Situationen ser alltid annorlunda ut...

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 1 Nov 2009 02:01

Men möter man en spelare över 2000 då är det lika bra att ta fram handen och gratulera Nästan skamligt att fortsätta med dam under.

John_B
Medlem
#26 Skrivet: 1 Nov 2009 03:12

Citerar: sture_lindberg, #25:
Men möter man en spelare över 2000 då är det lika bra att ta fram handen och gratulera Nästan skamligt att fortsätta med dam under.

Det måste jag hålla med om. Kanske inte skamligt, men slöseri med tid. Jag gillar att på traditionellt sett spela tills det blir schackmatt, men i vissa fall så känns det bara drygt att motståndaren vägrar ge sig i ett uppenbart förlorat parti.

röding2
Medlem
#27 Skrivet: 1 Nov 2009 09:09 - Redigerad av: röding2

Jag säger bara en sak . Respektera varandra, vilka motiv det än må finnas för att fortsätta spela trots en förlorad dam. Det kan vara att lära sig, att se hur man sätter matt, att tro på en vändning, att ha en bra ställning i övrigt, att inte inse det omöjliga eller vad som helst mellan jorden och månen. ´Visa ändå respekt inför det. Vissa inlägg här förlöjligar dem som väljer att fortsätta spela. Det är inte respekt !
El Campeón Valiente

trulpen
Medlem
#28 Skrivet: 1 Nov 2009 09:24

Håller med om respekt.

Sedan undrar jag en sak: Jag har upplevt fantastiska drag i schack som vänder allt på ända. Har ni?

greenberry
Medlem
#29 Skrivet: 1 Nov 2009 11:19

Det gäller ju också att kunna knyta till säcken efter man vunnit drottningen. Har upplevt och sett många partier där spelare tagit drottningen tidigt men ändå inte klarat att matta. De ni.
Detta gäller väl främst för våra allra yngsta spelare men förekommer även hos äldre.
Därför är det en alldeles utmärkt och bra träning att inte ta saker och ting för givna.

shieldfire
Medlem
#30 Skrivet: 1 Nov 2009 12:23 - Redigerad av: shieldfire

Citerar: TesseS, #18:

Skönt att höra att det inte bara är jag som är "jobbig". Jag ger aldrig upp. Som sagt det kan alltid bli patt eller remi.

Nej, det kan inte "alltid bli patt eller remi". Är motståndaren mycket bättre är fruktansvärt träligt att spela vidare. Det vettiga är att ge upp partier där man är mycket material under.

Detta sagt - på sO är detta tyvärr inte kulturen utan här brukar många fortsätta till det bittra slutet oavsett hur meningslöst det än är. Det är nog bara att gilla läget.
Denna diskussion ligger nog två efter ämnet som inte får nämnas på "meningslösa" diskussioner härstädes

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 14 . 15 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.