Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tips på schackklubb i Stockholm
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Sxh1
Medlem
#1 Skrivet: 26 Okt 2009 11:29

Jag har nyligen insett hur roligt det är med schack och funderar därför på att även börja med lite närschack.

Det måste ju finnas många här inne som har koll på klubbarna i Stockholm och kan komma med lite tips och åsikter.

Eftersom jag ser mig själv som nybörjare [bara att kolla på mina partier] så skulle jag gärna börja i någon typ av träningsgrupp eller liknande. Har varit i kontakt med lite olika klubbar och Solna SS har en nybörjarkurs för vuxna som jag tänkte prova på.

Dela med er av era tips och erfarenheter så kanske det blir ytterligare en medlem i schackgemenskapen...

trulpen
Medlem
#2 Skrivet: 26 Okt 2009 12:31

Det gör du rätt i!

Jag gjorde något liknande för tre år sedan, och började spela i klubb. Något jag aldrig ångrat. Tvärtom så önskar jag att jag börjat tidigare.

Då kollade jag också upp olika klubbar och kom fram till att Kristallens SK och Solna SS verkade trevligast. Jag prövade att spela i båda klubbarna och jag tycker att båda är gemytliga och utmärkta. Jag valde till slut Kristallen p.g.a. fler aktiva medlemmar och större chans att möta motstånd i LASK-intervallet 1800-2000, vilket jag tänkte var mitt bästa utvecklingsmotstånd.

Solnas schackträning kan jag rekommendera varmt, även om jag endast deltagit vid ett fåtal tillfällen. Ett bra initiativ. I Kristallen finns det för närvarande endast juniorträning, men inget hindrar ju egentligen medlemmar av äldre årgång att på liknande vis komma igång med gemensam träning.

Kristallen har numera utmärkta lokaler i Katarina Södra Skola (alltså mitt på Söder) och Solna spelar i Granbackaskolan vid T-Västra skogen.

En annan plats att överväga är Stockholms Schacksalonger som ligger nära T-Zinkensdamm. Där finns flera klubbars verksamhet, bl.a. Wasa SK, Kungstornet och Stockholms Schacksällskap. Kungstornet tycker jag förresten verkar bra, då jag talat lite då och då med deras ordförande Rasmus Holving och drivande medlem Rune Ljungberg. Funderar på att besöka dem på någon av deras klubbkvällar vid tillfälle. De har tydligen mycket föredrag och träningsmöjlighet, vad jag förstår.

Capablancasällskapet är en trevlig sammanslutning som inte riktigt har fått fart på sin verksamhet. Det brukade dock vara aktivitet i form av föredrag en gång i veckan på Kafé Ritorno (mellan Odenplan och S:t Eriksplan). Så var det under förra säsongen, men nu vet jag inte riktigt hur det kommer att se ut framöver.

Vi har alla olika preferenser, men min rekommendation är någon eller några av klubbarna Kristallens SK, Solna SS och Kungstornet.

stuosc
Medlem
#3 Skrivet: 26 Okt 2009 13:10

Huddinge/Stuvsta; Passanten!!!
Passanten sysslar med ungdomsverksamhet, när jag gick med tog det sisådär två månader innan jag satt i mitt första långtimmarsparti. (Stockholmsserien.)
Rekommenderas till lite yngre spelare i södra Söderort.
Gå med i mitt lag! Passanten III

//Lagledare Oscar

shieldfire
Medlem
#4 Skrivet: 26 Okt 2009 16:09

Beror ju på var du bor någonstans. OM du bör SÖ ut (typ Nacka/Älta, Tyresö, Haninge, Skarpnäck kanske) - kolla gärna Bollmora SK

www.bollmora.org

Har 2 lag i allsvenskan och Lag-DM så någonstans torde det finnas kunna plats framöver.

trulpen
Medlem
#5 Skrivet: 26 Okt 2009 16:19 - Redigerad av: trulpen

Citerar: shieldfire, #4:
Beror ju på var du bor någonstans.

"På Söder", sade presentationen.

Det var bl.a. med ledning av det som jag formulerade mitt svar på frågan. Bollmora är säkert en bra klubb att vara med i. Brukar exempelvis vara spelstarka i Allsvenskan och Lag-DM.

Sxh1
Medlem
#6 Skrivet: 26 Okt 2009 16:43

Som trulpen påpekade så bor jag ju på Söder.

Kan dock tänka mig att åka en bit, vill ju hitta en klubb som passar mig. Rent allmänt tycker jag att det har varit svårt att hitta något lämpligt för mig som vuxen "nybörjare". Det bästa är väl att besöka olika klubbkvällar och känna av.

Fortsätt gärna att komma med tips och åsikter, både till mig och rent allmänt till folk som är nyfikna på att börja med schack.

trulpen
Medlem
#7 Skrivet: 26 Okt 2009 16:56

Kan du tänka dig att åka en bit, så har du mycket gott att välja på.

Jag var också nybörjare när jag började spela i klubb. Jag har läst böcker och tränat själv, och fått en del insikter via samtal och analys på exempelvis klubben. Utveckling genom att spela, och då gärna tävlingspartier, är ovärderligt.

Darlanio
Medlem
#8 Skrivet: 27 Okt 2009 07:01 - Redigerad av: Darlanio

Rekommenderar Kristallen (www.kristallen.org). Trevlig förening med bra verksamhet och trevliga medlemmar. Håller till på Katarina Södra Skola (tror det heter så) en bit från Mariatorgets T-banestation (kanske 10 minuters gångväg).

EDIT: Det skall vara Medborgarplatsen, inte Mariatorgets T-banestation! Se även nedan.

Stefan

trulpen
Medlem
#9 Skrivet: 27 Okt 2009 07:53

Citerar: Darlanio, #8:
Mariatorgets T-banestation

Jag tänker att du menar Medborgarplatsen, och då är det ca 5-10 min att gå. Och även Skanstull är ungefär lika nära.

Darlanio
Medlem
#10 Skrivet: 27 Okt 2009 08:18

Sant - blandade ihop stationerna nu. Medborgarplatsen eller Skanstull är rätt stationer.

trulpen
Medlem
#11 Skrivet: 27 Okt 2009 08:48

Det är lätt hänt.

shieldfire
Medlem
#12 Skrivet: 27 Okt 2009 13:02

Å fanken, ja som andraklubb kan jag rekommendera Kristallen (efter min egen naturligtvis)

Sxh1
Medlem
#13 Skrivet: 28 Okt 2009 15:50 - Redigerad av: Sxh1

Tänkte besöka Solna SS i morgon och om jag kan Kristallen i nästa vecka.

En liten undran till er som har lite erfarenhet. Hur ser en typisk klubbkväll ut? Förstår ju självklart att det beror på kväll, blitz, långparti etc. Det jag undrar är om man helt enkelt sitter försjunken i sina egna partier eller om det är mycket socialt runt omkring? Vet ju vad jag själv hoppas på.

Ska försöka dela med mig lite av mina intryck efteråt, om jag inte blir helt avskräckt.

Någon moderator kan gärna gå lös med saxen i tråden. Det går väl utmärkt att hitta motståndare i trådar för det???

edit: - Det gick fort det...

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 28 Okt 2009 15:57

Citerar: Sxh1, #13:
Förstår ju självklart att det beror på kväll, blitz, långparti etc. Det jag undrar är om man helt enkelt sitter försjunken i sina egna partier eller om det är mycket socialt runt omkring? Vet ju vad jag själv hoppas på.

Beror ju på som sagt var. Är det Km-partier på gång så kanske inte den sociala biten är så stor men i Kristallen finns ju utrymme för både det ena och det andra. Spelar själv i den klubben ! Och jag rekomenderar den starkt .

trulpen
Medlem
#15 Skrivet: 31 Okt 2009 00:16

Citerar: Sxh1, #13:
Tänkte besöka Solna SS i morgon och om jag kan Kristallen i nästa vecka.

Var du och hälsade på Solna i torsdags? Om du gjorde det så var det en trevlig upplevelse, gissar jag.

Nu på torsdag så är det kombinerad spelkväll för blixtturnering och hängpartier i KM. Det är säkert ett bra tillfälle att komma och hälsa på. Hoppas att du har möjlighet till det, Rasmus.

aos08
Medlem
#16 Skrivet: 15 Jul 2012 08:44

Bumpar denna tråd då jag funderar på att börja spela i Kristallen. Hur ser klubbkvällarna ut där nu, är det mycket aktivitet?

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 15 Jul 2012 12:37

Vi startar säsongen den 23 augusti med årsmöte och augustublixt!
Sen kör vi igång KM i närschack den 30 augusti.
Gå gärna in på Kristallens hemsida och läs mera

Nesse
Medlem
#18 Skrivet: 15 Jul 2012 16:16

Hur många är ni som spelar i KM, långpartier, i vanliga fall, Sture ?

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 15 Jul 2012 16:53

i vårt KM brukar det vara ca 35 startande kanske.
Det går över 9 ronder..

Emilherman
Medlem
#20 Skrivet: 15 Jul 2012 20:48

SK Rockaden, Sveriges största och mest välorganiserade klubb

De håller till på Hägersten Folkets Hus

Nesse
Medlem
#21 Skrivet: 15 Jul 2012 20:53

Citerar: Emilherman, #20:
Sveriges största och mest välorganiserade klubb

Är väl Manhem i Göteborg med 17 lag i seriesystemet och 100-120 deltagare i KM.

Kleimark
#22 Skrivet: 15 Jul 2012 20:57

SK Rockaden är Sveriges största schackklubb, men knappast Sveriges mest välorganiserade.

JoarO
Medlem
#23 Skrivet: 15 Jul 2012 22:48

Rockaden har en ganska bra ekonomi (mest tack vare inkomster från bingo som man drar fördel av som ideell förening, tror jag) och man kan därmed få en hel del förmåner (de kanske främst gäller för juniorer, emellertid) och Rockaden brukar ha gruppboende t.ex. på SM. Rockaden arrangerar evenemang varenda fredag, och på onsdagar brukar det också finnas aktiviteter, för nybörjare främst.

Nackdelen som jag kan se det är att miniorerna är stökiga och ledarna stressade.

aos08
Medlem
#24 Skrivet: 16 Jul 2012 22:15

Citerar: sture_lindberg, #17:
Vi startar säsongen den 23 augusti med årsmöte och augustublixt!
Sen kör vi igång KM i närschack den 30 augusti.
Gå gärna in på Kristallens hemsida och läs mera

Verkar vara en bra klubb och lokalen ligger bra till för mig. Problemet är att jag jobbar till kl 20 på torsdagar och inte kan komma till lokalen förrän ca 20.30. Det står att ni brukar hålla på till ca 23, men om ni brukar ha tävlingar som börjar 18.30 på klubbkvällarna bör man väl vara där från början... Så det kanske inte är nån idé för min del?

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 16 Jul 2012 22:50 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: aos08, #24:
Det står att ni brukar hålla på till ca 23, men om ni brukar ha tävlingar som börjar 18.30 på klubbkvällarna bör man väl vara där från början... Så det kanske inte är nån idé för min del?

Vad jag vet så startar de flesta klubbar sin aktivitet kl 18 eller 18.30.
Så sent som 20.30 tror jag ingen schackklubb i hela Sverige startar..

men klubben är MYCKET bra..
Jag har varit med i 3 andra klubbar och ingen av dessa har varit i närheten av Kristallen när det gäller trivsel och bra verksamhet...

Kleimark
#26 Skrivet: 17 Jul 2012 00:39

Citerar: sture_lindberg, #25:
Vad jag vet så startar de flesta klubbar sin aktivitet kl 18 eller 18.30.
Så sent som 20.30 tror jag ingen schackklubb i hela Sverige startar..

Fast alla har ju inte torsdagar som spelkväll.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 17 Jul 2012 00:58

Citerar: Kleimark, #26:

Så klart inte...

Mayo
Medlem
#28 Skrivet: 17 Jul 2012 07:27 - Redigerad av: Mayo

Citerar: Kleimark, #26:

Nej, vi (Kristallen) tappade faktiskt en av våra starkare medlemmar för några år sen då hans jobb omöjliggjorde spel på torsdagar. Trist men gick inte att hjälpa.

Citerar: aos08, #24:
Verkar vara en bra klubb och lokalen ligger bra till för mig. Problemet är att jag jobbar till kl 20 på torsdagar och inte kan komma till lokalen förrän ca 20.30. Det står att ni brukar hålla på till ca 23, men om ni brukar ha tävlingar som börjar 18.30 på klubbkvällarna bör man väl vara där från början... Så det kanske inte är nån idé för min del?

Nej, att haka på från ca 20.30 är tyvärr ingen idé. Vi har verksamhet fredagar också, osäker på om den är något för dig dock. Dra ett mail till klubben (tävlingsledningen eller styrelsen, mailadresser finns på hemsidan) och fråga, alternativt kan jag vidarebefordra det åt dig, men då får du messa mig lite info om dig själv först.

aos08
Medlem
#29 Skrivet: 17 Jul 2012 18:02

Citerar: Mayo, #28:
Nej, att haka på från ca 20.30 är tyvärr ingen idé. Vi har verksamhet fredagar också, osäker på om den är något för dig dock. Dra ett mail till klubben (tävlingsledningen eller styrelsen, mailadresser finns på hemsidan) och fråga, alternativt kan jag vidarebefordra det åt dig, men då får du messa mig lite info om dig själv först.

Jobbar tyvärr till kl 20 alla vardagar. Får nog byta jobb om jag ska kunna börja spela schack... Har väl en spelkapacitet på ca elo 1800. Har legat lågt med schacket några år, men börjar bli sugen igen.

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 17 Jul 2012 22:44 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: aos08, #29:
Får nog byta jobb om jag ska kunna börja spela schack...

Eller ta/få ledigt några timmar på spelkvällen

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!