Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Snygg dragkombination av Bobby Fischer
Författare Meddelande
anti_aggression
Medlem
#1 Skrivet: 16 Okt 2009 20:29

Hej!
Jag letar efter ett specifikt parti av Bobby Fischer där han möter någon ryss (har jag för mig?) och gör något skitsnyggt angrepp på kungsflygeln och offrar några pjäser. Jag vet, inte så specifikt Men om ni tror er ha en aning om vilket parti jag menar, så länka gärna! Hjälp gärna till att länka en massa snygga dragkombinationer av Bobban, så kommer jag nog till slut hitta det.

Tack på förhand!

DonHenriko
Medlem
#2 Skrivet: 16 Okt 2009 20:33

Tjena Anti, vet tyvärr inte vilket parti du menar, men jag kan rekommendera Youtube där bl.a. ett vinstparti mot Spasskij finns med utförliga kommentarer. Sen finns också ett klipp där han är gäst i dåtidens "late night". Sevärt

Fischer var den störste!

Malvan
Medlem
#3 Skrivet: 17 Okt 2009 08:00 - Redigerad av: Malvan

Citerar: Malvan, #22:
#22 Skrivet: 18 Jan 2008 19:28

Här är ett parti där Fischer, 13 år gammal, besegrar den kände mästaren Donald Byrne i Rosenwalds minnesturnering i New York 1956. Hoppas jag har fått alla drag rätt.

Grünfeldindiskt
Byrne–Fischer

Citerar: Malvan, #26:

#26 Skrivet: 18 Jan 2008 21:06

Kanske någon som förstår sig på kan göra om partiet ovan (#22) till ett spelbart diagram. Fischer spelar bra!

Här är ett parti där Fischer, 13 år gammal, besegrar den kände mästaren Donald Byrne i Rosenwalds minnesturnering i New York 1956. Hoppas jag har fått alla drag rätt.

Grünfeldindiskt
Byrne–Fischer

shieldfire
Medlem
#4 Skrivet: 17 Okt 2009 09:12

Citerar: anti_aggression, #1:
parti av Bobby Fischer där han möter någon ryss (har jag för mig?) och gör något skitsnyggt angrepp på kungsflygeln och offrar några pjäser

Du kan inte var lite mer ospecifik?
Du vet inte när det spelades? Omhan var ung eller inte fullt så ung?

steven1
Medlem
#5 Skrivet: 17 Okt 2009 10:03 - Redigerad av: steven1

Bobby Fischer var min favorit 1970 efter jag spelat schack i ett par månader, han var inte rädd av sig direkt, kreativt spelande.

Jag ska försöka tillfredställa trådskaparens behov.

steven1
Medlem
#6 Skrivet: 17 Okt 2009 11:32 - Redigerad av: steven1

Här är ett parti iof med förlust för Bobby, men ändå.

[Event "Netanya-A"]
[Site "Netanya"]
[Date "1968.07.01"]
[Round "13"]
[White "Aloni, Izak"]
[Black "Fischer, Robert James"]
[Result "0-1"]

steven1
Medlem
#7 Skrivet: 17 Okt 2009 11:46

Här är ett till Fast vinst för Bobby.

[Event "Netanya-A"]
[Site "Netanya"]
[Date "1968.06.29"]
[Round "11"]
[White "Fischer, Robert James"]
[Black "Geller, Uzi"]
[Result "1-0"]

1-0

steven1
Medlem
#8 Skrivet: 17 Okt 2009 11:50

Ett till , hoppas du nöjer dig på ett tag.

[Date "1968.07.01"]
[Round "13"]
[White "Aloni, Izak"]
[Black "Fischer, Robert James"]
[Result "0-1"]

trulpen
Medlem
#9 Skrivet: 17 Okt 2009 11:54

Citerar: Malvan, #3:
Hoppas jag har fått alla drag rätt.

Jag tror att du behöver skriva med engelsk notation. Exempelvis blev Db6 bara flytt av en bonde till b6. Med Qb6 så blir det säkert rätt.

Malvan
Medlem
#10 Skrivet: 17 Okt 2009 14:46

Citerar: trulpen, #9:
Jag tror att du behöver skriva med engelsk notation.

Man måste skriva på engelska om man använder kort notation. Jag letade reda på tråden Bobby Fischer död, för jag visste att jag hade skrivit av partiet från en bok där. Där var det rätt avskrivet, men så glömde jag ändra ett D till ett Q när jag översatte till främmande språk. För övrigt var det jag som startade tråden Hur man gör diagram.

Du måste logga in för att kunna posta!