Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / doping i schack?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
pf3016
Medlem
#1 Skrivet: 14 Okt 2009 21:27

Är det doping att drick Sprit eller vin under turneringar i schack?

tornado
Medlem
#2 Skrivet: 14 Okt 2009 21:39

Ja , om du har mer än 2600 i rating

John_B
Medlem
#3 Skrivet: 14 Okt 2009 22:07

Men att ta tex amfetamin under en turnering, eller liknande substanser som avsevärt höjer prestationsförmågan, måste ju vara direkt dopning.

KGB1
Medlem
#4 Skrivet: 14 Okt 2009 22:12

Vet inte om det är så men själv tycker jag att jag är jätte bra med öl i systemet. Bara det att dagen efter vet jag inte vad det var jag tänkte. Tror man vågar mer och missar mer, så svaret får nog bli nej. Men samtidigt finns det dom som blir mycket närvösa och då kan det hjälpa. = Då blir svaret ja.

Speed8
Medlem
#5 Skrivet: 14 Okt 2009 22:42

En grej till, jag har läst att Anand käkar något slags piller för att förbättra minnet, anser ni att det är doping?

Huckleberry
Medlem
#6 Skrivet: 14 Okt 2009 22:44 - Redigerad av: Huckleberry

Bacopa monnieri är inte dopning. Rhodiola påverkar också centrala nervsystemet och det går att köpa i närmaste affär som säljer naturläkemedel. Det går dessutom inte att kontrollera om man använder adaptogener eller andra örtmediciner.

John_B
Medlem
#7 Skrivet: 14 Okt 2009 22:51

Amfetamin är doping. Det säger sig själv. Men andra medel som påminner om dess effekter kan kanske ifrågasättas...

Huckleberry
Medlem
#8 Skrivet: 14 Okt 2009 22:54

Personligen tycker jag att de som behöver ta amfetamin eller metylfendidat borde få göra det. Det är inte dopning, det är ett läkemedel.

TesseS
Medlem
#9 Skrivet: 14 Okt 2009 23:04

Citerar: Huckleberry, #8:
Personligen tycker jag att de som behöver ta amfetamin eller metylfendidat borde få göra det. Det är inte dopning, det är ett läkemedel.

Sen när? Jaja, kanske bara är jag som är konservativ..

Huckleberry
Medlem
#10 Skrivet: 14 Okt 2009 23:06 - Redigerad av: Huckleberry

Det används mot AD/HD. Det kanske försvinner, ty Heroin var från början ett läkemedel, innan man förstod dess risker.

TesseS
Medlem
#11 Skrivet: 14 Okt 2009 23:32

Jo, men det lät som att det bara var att häva i sig om "man behöver det". För AD/HD är det ju en sak.. inte om man bara vill bli hög. Ber om ursäkt att jag missförstod dig.

John_B
Medlem
#12 Skrivet: 15 Okt 2009 00:16

Det finns en receptbelagd medicin som heter Ritalina, som används för både barn, ungdomar och vuxna med ADHD o Damp. Det är rent amfetamin. Och det tycker jag definitivt är ett bra alternativ för dom som har denna extremt jobbiga sjukdom. Men nu var det inte det tråden handlade om, utan om doping inom schackvärlden. Och personligen anser jag att amfetamin, i syfte att få höjd tankeverksamhet, inte borde vara tillåtet. Men det är ju min åsikt. Jag ser det som fusk.

j_theliander
Medlem
#13 Skrivet: 15 Okt 2009 05:40

Någonstans mellan 3-9 mg dextro amfetamin är det i en dos om du har recept, vilket inte ger någon berusningseffekt...

BeTAZZA
Medlem
#14 Skrivet: 15 Okt 2009 08:25

rating ??
Hur räknar man sin rating?
någon som kan !
mvh

John_B
Medlem
#15 Skrivet: 16 Okt 2009 07:21 - Redigerad av: John_B

Citerar: j_theliander, #13:
Någonstans mellan 3-9 mg dextro amfetamin är det i en dos om du har recept, vilket inte ger någon berusningseffekt...

Det stämmer mycket bra- Det är på så pass låg dos att ingen form av berusning upplevs. Men det behövs inte så mycket för att amfetaminet ska ha sin dämpande effekt på dom som har ADHD.

vandrer
Medlem
#16 Skrivet: 16 Okt 2009 11:16

med amfetamin följer positiva och negativa effekter, det upplevs som att man "blir smartare" men ofta är inte så fallet... kaffe däremot gör susen

TesseS
Medlem
#17 Skrivet: 16 Okt 2009 11:20

Jag tycker kaffe verkligen är överskattat! Är det inte mer att man lurar sig själv?
Altnerativt dricker jag för liten mängd kaffe för att komma dit alla andra kommer?

Bengtsson.
Medlem
#18 Skrivet: 16 Okt 2009 11:21

Citerar: vandrer, #16:
kaffe däremot gör susen

Kaffe höjer dopaminnivåerna i hjärnan, men det gör amfetamin också. Jag tror inte att det finns några studier som påvisar att man skulle bli smartare av kaffe. Bacopa monnieri däremot har studerats ingående, och man har kommit fram till att det verkligen höjer intelligensen. Nu vet ni varför Anand är så bra i schack.
Att däremot kalla Bacopa monnieri för ett dopningspreparat är väl att ta i. Att amfetamin är ett dopningspreparat är väl klarlagt, men en schackspelare har inte så stor nytta av dess effekter.

strössel
Medlem
#19 Skrivet: 16 Okt 2009 11:26

Citerar: pf3016, #1:
Är det doping att drick Sprit eller vin under turneringar i schack?

Den ursprungliga frågan löd väl på detta viset i och för sej Och då kan jag säga :Ja det är det !

Selfrid
Medlem
#20 Skrivet: 16 Okt 2009 11:36 - Redigerad av: Selfrid

Sprit under pågående spel är ju inte tillåtet. Om det är prestationshöjande vete 17. Och hur ska man kunna kontrollera promillehalten på de som möter upp till seriematch på söndagsmorgonen?
Jag minns dock att vid OS 1968 blev de svenska femkamparna diskade för att de hade druckit öl innan pistolskjutningen. Det sades då vara vanligt bland pistolskyttar för att lugna nerverna.

rodeby
Medlem
#21 Skrivet: 16 Okt 2009 13:36

Sprit är inte prestationshöjande i något sammanhang. Tvärtom, omdömet försvinner.

shieldfire
Medlem
#22 Skrivet: 16 Okt 2009 14:01

Alkohol använd(es) väl för att dämpa oro och motoriska störningar i precisionssporter? Att använda det för schack verkar ju lite fånigt kanske. Om man inte är den f.d. svenske elitspelaren man alltid ville möta nykter i blixt eftersom spelstyrkan garanterat sjönk ett par hundra ratingpoäng.

Selfrid
Medlem
#23 Skrivet: 16 Okt 2009 14:20

En (som det påstås) sann historia från 40-talet; en tid när det inte var så noga med saker och ting. En mindre schackklubb i södra Sverige planerade inför en viktig seriematch. På första bord hade motståndarlaget en erkänt stark spelare, som dock också hade den kända svagheten att ibland titta för djupt i flaskan. I den egna klubben fanns det på något av de lägre borden en spelare som inte hade samma spelstyrka, men som var bekant för att kunna stå pall för stora mängder alkohol.
Därför blev strategin att stuva om laget så att spelaren som tålde sprit kom att sitta på första bord. Tanken var att han då och då skulle locka ut sin motståndare och bjuda på en sup för att till slut få honom indisponibel och vinna partiet på det viset.
Men när lagen möttes på söndagsmorgonen så var mästarspelaren inte i bästa vigör efter en sen lördagskväll, och till att börja med verkade han få problem i sitt parti – ända tills hans motståndare satte den planerade taktiken i verket. Sprit var precis vad han behövde för att må bättre, och för varje utflykt kom han att spela bättre och bättre och till slut vann mästaren partiet efter en förkrossande utspelning...

BeTAZZA
Medlem
#24 Skrivet: 16 Okt 2009 15:06

Citerar: BeTAZZA, #14:
rating ??
någon som kan !
mvh

rating ??
någon som kan !
mvh

1984orwell
Medlem
#25 Skrivet: 16 Okt 2009 15:49

Till Betazza: Du kan väl tänka så här: om du vinner mot en spelare som har
högre rating än du så brukar det väl handla om cirka 20-30 ratingpoäng.
Och om du torskar mot en som har betydligt sämre rating så blir det cirka
20-30 poäng minus. Vid remi händer inte mycket alls. Lycka till!

BeTAZZA
Medlem
#26 Skrivet: 16 Okt 2009 18:23

Tackar 1984orwell

pawn
Medlem
#27 Skrivet: 16 Okt 2009 19:32

Det enda som kan göra någon nytta som jag känner till är att hålla en god vätskebalans och tillföra en liten uppiggande substans typ Coca Cola. Precis som dom flesta datoranvändare kör när dom "gamear"
Att vara pigg och alert är A och O. Inför ett parti sätta på sig Mp3:an och ta en tur i naturen med syre och frisk luft. Finns inget läkemedel som kan ersätta det. En BRA förberedlese med massor av positivt tänkande. En förberedlse med gamla partier man har spelat BRA. Att ha en bra pepping med bra förberedelse innan ett parti. Det kräver bl.a en bra kondis. Ut och spring i skogen med din favo musik i öronen. KAN inte bli bättre.

jolo4
Medlem
#28 Skrivet: 16 Okt 2009 19:48

Att dricka för mycket kaffe räknas som doping i de höga turneringar. Kom inte ihåg om den spelaren jag läste om blev fast för det men han blev anklagad för det iallafall.

Selfrid
Medlem
#29 Skrivet: 16 Okt 2009 22:38

Måste säga att jag tycker det låter konstigt att prata om doping i samband med kaffedrickning. Konsekvensen skulle ju då vara att samtliga (nästan?) tidigare världsmästare varit dopade.

steven1
Medlem
#30 Skrivet: 16 Okt 2009 22:41

Citerar: jolo4, #28:
Att dricka för mycket kaffe räknas som doping i de höga turneringar

Dom har tagit bort den regeln , du kan dricka en tunna kaffe om du vill.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!