Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dräpande skämt om schackets vara eller icke vara som aktivitet
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
CAQUELAQ
Medlem
#31 Skrivet: 29 Sep 2009 01:39 - Redigerad av: CAQUELAQ

Personligen skulle jag gärna se lite mer "Jerry Springer"- action och mer jäklar anamma i trådarna.

MEN...

Långtifrån alla delar min smak av humor, eller tycker om att vara lite busiga och småelaka på ett iåförsig trivsamt vis, även om det sker på lika villkor och alla ger tillbaka med samma mynt.

Detta är inte ett Forum för extravaganza, utan det ska vara ett Forum som alla kan känna sig välkomna att delta i. Därför måste vi i våra inlägg lägga band på oss och uppföra oss med eftertanke och vårdat språk och respekt för varandra, hur tråkigt det än må vara. (Ska jag säga, som tjafsar med Darth_Vader om hans Gäddor hela tiden... <dubbelmoral så det stinker om det!> )

Jag tycker att våra Moderatorer ändå har högt i tak och tillåter mycket som är vid gränsen, och de gör ett bra jobb.

(Oj, vad jag fjäskar... )

Men nu åter till trådämnet:

Schack främjar främlingsfientligheten - de ljusa slåss mot de mörka.

CAQUELAQ
Medlem
#32 Skrivet: 29 Sep 2009 02:54

Löparen slår springaren, springaren slår löparen, och joggaren slår sitt personbästa!

krokofant
Medlem
#33 Skrivet: 29 Sep 2009 09:42

Schack kvack kvack kvack! HAHAHHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAH

ordf._Skånes_Nord_SF
Medlem
#34 Skrivet: 29 Sep 2009 10:46 - Redigerad av: ordf._Skånes_Nord_SF

Citerar: shieldfire, #25:
personliga angrepp

Nu tycker jag ni är aningen för hårda mot Protagonist. Visst, han ska veta hut, men jag finner inte, att man med rätta kan anklaga honom för att ha gjort ett personangrepp mot mig (nastyboy). Enligt min definition är det OK att kritisera andra för vad de gör men inte för vem de är. Det brukar vi kalla för att skilja på sak och person. Många här i Forumet tenderar att bli aningen blödiga när de blir kritiserade för vad de har gjort och då ropar de genast på moderatorerna. Ropen skalla: - Personangrepp! Personangrepp! Jag har varit med om mycket värre och jag är härdad som stål. Jag blir inte ens småirriterad av inlägget från Protagonist. Jag ler bara stilla för mig själv och tycker han är rolig. Protagonist menar inget illa. Och har någon av er tänkt tanken att Protagonist kanske också är ironisk och att hans verkliga syfte kan vara att driva med viktigpettrarna, full av ironi och självdistans, precis som Robert Gustafsson i Glenn Killing i Manegen från 1991-1992? Ni fattade att jag var ironisk nu, va?

Selfrid
Medlem
#35 Skrivet: 29 Sep 2009 10:52

Citerar: ordf._Skånes_Nord_SF, #34:
Enligt min definition är det OK att kritisera andra för vad de gör men inte för vem de är. Det brukar vi kalla för att skilja på sak och person.

#22 är personangrepp om man ska se till denna definition

ordf._Skånes_Nord_SF
Medlem
#36 Skrivet: 29 Sep 2009 11:01

OK. Jag håller med. Protagonist skriver faktiskt hur en annan person är och använder negativt värdeladdade ord, eller är i varje fall ovänlig. I första skedet, när han kritiserar mig, är han saklig. När sedan Protagonist blir bemött av att någon tar mig i försvar, då ger han sig på den personen och det är då han går över gränsen.

Selfrid
Medlem
#37 Skrivet: 29 Sep 2009 11:03

Då är vi överens

KidCurry
Medlem
#38 Skrivet: 29 Sep 2009 11:05

#18 och #21 är förvisso också otrevliga personangrepp.

ordf._Skånes_Nord_SF
Medlem
#39 Skrivet: 29 Sep 2009 11:06

Citerar: Selfrid, #35:
#22 är personangrepp om man ska se till denna definition

Notera att jag inte sa emot detta. Jag bara konstaterade, att jag inte kände, att Protagonist gått över gränsen just mot mig.

Man ska ha samma respekt för alla, oavsett vilket rankingtal de har.

Däremot tar jag tillbaka påståendet att ni var för hårda mot Protagonist. Ni var rättvisa mot honom.

ordf._Skånes_Nord_SF
Medlem
#40 Skrivet: 29 Sep 2009 11:09

Jag har visst startat ett upplopp här. Jknight, Bittersweet och Protagonist kanske är lika goda kålsupare, när de pucklar på varandra. Protagonist är i alla fall nedröstad, om än med något tveksamma medel. Länge leve ironin och humorn!

ordf._Skånes_Nord_SF
Medlem
#41 Skrivet: 29 Sep 2009 11:16

Protagonist får ojusta mothugg när han gnäller lite. I första skedet går Protagonist inte över gränsen. Gränsen för personangrepp överskrids istället i det skede då ett litet bråk uppstår om huruvida man ska få vara ironisk i den här tråden eller inte. Protagonist, Bittersweet och Jknight förstår, att det inte är jag som vill bråka. Därför bråkar de med varandra. Men ingenting hade hänt om inte jag hade tänt gnistan från första början.

Det finns hormonpreparat man kan äta om man har problem med aggressivitet.

nastyboy
Medlem
#42 Skrivet: 29 Sep 2009 11:29

Nu ska jag vara så nasty att jag frågar om Protagonist över huvud taget har startat några trådar! Har han det?

JKnight
Medlem
#43 Skrivet: 29 Sep 2009 12:12

Klart att Protagonist ska få kritisera andra, (inklusive mig själv) men då ska väl andra få kritisera honom också

CAQUELAQ
Medlem
#44 Skrivet: 29 Sep 2009 13:12 - Redigerad av: CAQUELAQ

Varför kan inte jag spela Franskt när Caro kan?

stefan67
Medlem
#45 Skrivet: 29 Sep 2009 13:26

Citerar: CAQUELAQ, #49:
Varför kan inte jag spela Franskt när Caro kan?

Jättekul! Verkligen!

strössel
Medlem
#46 Skrivet: 29 Sep 2009 13:50 - Redigerad av: strössel

Och varför kan inte jag spela caro bättre än en fransman.

farbrorjo
Medlem
#47 Skrivet: 29 Sep 2009 13:58

Varför är jag så omusikalisk när Gucco kan spela piano?

Nisse121
Medlem
#48 Skrivet: 29 Sep 2009 15:59

Skåda mitt höga hårfäste. Jag spelar schack

Malvan
Medlem
#49 Skrivet: 29 Sep 2009 16:25

Underskatta aldrig det preussiska försvaret!

CAQUELAQ
Medlem
#50 Skrivet: 29 Sep 2009 21:44

Ett bra tillvägagångssätt för att vinna ett parti schack:

Gör en svepande rörelse med armen så att alla pjäserna på brädet trillar ner från bordet. Avgör sedan hela partiet med ett smart golvdrag.

Protagonist
Medlem
#51 Skrivet: 30 Sep 2009 00:18

Citerar: ordf._Skånes_Nord_SF, #41:
Men ingenting hade hänt om inte jag hade tänt gnistan från första början.

Du startar inte bara världens tråkigaste trådar, du lider dessutom av en omvärldsanalysförmåga som kan liknas vid en isbjörns. Intressant att det första någon blir provocerad av i tråden är mina inlägg, trots att dina är så himla "nasty".

ordf._Skånes_Nord_SF
Medlem
#52 Skrivet: 30 Sep 2009 05:24

Det är inte smart att reta upp en isbjörn. Vi isbjörnar är alltid aggressiva, vilket gör att vi kan bita ifrån oss rätt bra. Och våra tänder är rätt så stora, så det blir inte alltid så mycket kvar av dem vi bekantar oss med.

CAQUELAQ
Medlem
#53 Skrivet: 30 Sep 2009 06:11 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: ordf._Skånes_Nord_SF, #52:
Det är inte smart att reta upp en isbjörn. Vi isbjörnar är alltid aggressiva, vilket gör att vi kan bita ifrån oss rätt bra. Och våra tänder är rätt så stora, så det blir inte alltid så mycket kvar av dem vi bekantar oss med

Nä, det fick Andrés polarexpedition erfara... den som har något som helst samröre med en isbjörn i vilken form det än må vara - det slutar ofelbart med en "dirt nap".

Precis som samröre med Maffian... hmmm... nu tror jag att mysteriet med Jimmy Hoffa kan vara på väg att lösas - nu begriper jag varför ingen har kunnat finna hans kropp...

CAQUELAQ
Medlem
#54 Skrivet: 30 Sep 2009 06:31 - Redigerad av: CAQUELAQ

Schack går ut på att man ska ta varandras pjäser. Den som först tar motspelarens alla pjäser har vunnit. Spelet går alltså ut på att man ska göra sig av med sin motspelare.

Schack går även ut på att man ska söka upp en ny motståndare, och så göra sig av med honom.

Spelet går vidare ut på att man sedan ska göra sig av med alla tänkbara motståndare, så att man till slut inte har någon att spela mot.

Sammanfattningsvis kan man säga att spelet egentligen går ut på att man inte ska KUNNA spela schack.

CAQUELAQ
Medlem
#55 Skrivet: 30 Sep 2009 06:37 - Redigerad av: CAQUELAQ

Teaterfolk spelar ett mycket enkelt schack - de nöjer sig med en pjäs åt gången.

palmann3
Medlem
#56 Skrivet: 30 Sep 2009 14:30 - Redigerad av: palmann3

Skak er nogenting med tålamod - erfaring - mod - at ofre en pjäs - et bra forsvar - ja, hvem har det bedste forsvar og tålamod. ( tålmodighed )

Skak er de 1ooo glæders og de tusinde sorgers spel !

Schack er tempospel. Indeed. -

Skak er kunst og sport,
det gælder om at sigte godt,
og ramme hårdt

Selfrid
Medlem
#57 Skrivet: 30 Sep 2009 14:54

Schack är ett spel för apartheid-vänner. Jag läste om hur en svart löpare blev avspärrad från början och inte tilläts delta i spelet.

strössel
Medlem
#58 Skrivet: 30 Sep 2009 17:12

och så är schack lite jobbigt för vissa djur. Speciellt hästar när dom blir SLAGNA,eller BORTBYTTA !

Carzo
Medlem
#59 Skrivet: 30 Sep 2009 17:19

Schackbönder är lidelsefulla sällar. De tar ofta snedsteg och är härvidlag mycket benägna att rått och brutalt slå ner motståndare - helst av hög rang. Dock - de tittar aldrig tillbaka - ser alltid framåt, och där horisonten finns, kan man se framryckande bönder göra de mest fantastiska förvandlingstrick - företrädesvis könsbytet till att bli en "riktig" dam! Att bli en häst anses perverst och synes icke vara så önskvärt, även om det förekommer i sällsynta fall.
Schack är tydligen ett spel som utmärkt passar den mänskliga naturen.

Vincent_2000
Medlem
#60 Skrivet: 30 Sep 2009 21:47 - Redigerad av: Vincent_2000

I Iran/Persien heter bonden "soldat" och damen "Minister" - där kan man verkligen tala om promotion/promovering.

...i västerlandet är det mer "Bonde söker fru" - (eller transvestering)

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!