Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Skavlan på TV
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Anders
Medlem
#1 Skrivet: 18 Sep 2009 19:33

Ni missar väl inte Skavlan kl 21.00 ikväll. Kasparov och Magnus (och nu gömde jag efternamnet)

Carnicero
Medlem
#2 Skrivet: 18 Sep 2009 19:35

[insert] Carlsen.

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 18 Sep 2009 19:51

Kommer Kasparov ??

Malvan
Medlem
#4 Skrivet: 18 Sep 2009 19:55

Tydligen. Det är en knepig figur.

vilhelm
Medlem
#5 Skrivet: 18 Sep 2009 20:14

vilken kanal?

farbrorjo
Medlem
#6 Skrivet: 18 Sep 2009 20:38

Citerar: vilhelm, #5:
vilken kanal?

SVT1 tydligen, om inte lokaltidningen har klantat till det.

steven1
Medlem
#7 Skrivet: 18 Sep 2009 21:58

Såg intervjun nyligen, en hel del kritik mot Ryssland LOL.
Citerar: Malvan, #4:
Det är en knepig figur.

Ja, han verkade lite stöddig på nåt vis om inte målmedveten.

KidCurry
Medlem
#8 Skrivet: 18 Sep 2009 22:17

Han berättade att han är personlig tränare till Carlsen med målet att han ska bli världsmästare, och att de tillsammans ska utveckla schacket till nya nivåer. Lite senare i intervjun sade Skavlan: "Nuförtiden är väl schack bara en hobby för dig?"

uct2
Medlem
#9 Skrivet: 18 Sep 2009 23:55

Jag såg programmet också. Tack för tipset, Anders! Det var kul, men det lär nog dröja innan det blir någon Magnus Carlsen-effekt i Norge. (Jänför Zieglers ledare i senaste TfS.) Pojkstackarn må vara en gigant i schack, men han har ju inte det minsta utstrålning i TV. Han satt mest och mumlade på bästa sändningstid. Även om Kasparov tog chansen att prata politik en hel del, så var det ändå han som stod emot schablonen att schackspelare är introverta torrbollar som inte gör sig i media. Carlsen hjälpte nog inte riktigt till där...

greenberry
Medlem
#10 Skrivet: 19 Sep 2009 00:23

Citerar: uct2, #9:
Carlsen hjälpte nog inte riktigt till där...

Ja man kan ju inte vara bra på allt.

1.f4
Medlem
#11 Skrivet: 19 Sep 2009 15:12

Hej allihop! En kompis sa till mig att Magnus carlsen *stavelse* skulle vara med i ett program i 1:an kommer det vara 1 gång i veckan? eller bara för denna gång?

tyvärr har pappa snott min tv pga. andra har gott paj =/

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 19 Sep 2009 15:14

Det går ju att se reprisen.

Malvan
Medlem
#13 Skrivet: 19 Sep 2009 15:21

Har man ingen TV kan man klicka här:

http://svtplay.se/v/1696422/skavlan/del_1_av_12

Carnicero
Medlem
#14 Skrivet: 19 Sep 2009 15:23 - Redigerad av: Carnicero

Länk till SVT Play där man kan se programmet. ==> URL

Kasprov och Carlsen är med from minut 42 ungefär om man vill hoppa direkt dit.

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 19 Sep 2009 15:24

Citerar: 1.f4, #11:
tyvärr har pappa snott min tv pga. andra har gott paj =/

God paj?? Det ska du bara vara glad för..värre om det var en dålig paj

Malvan
Medlem
#16 Skrivet: 19 Sep 2009 16:00

#13-14: Programmet finns där till och med söndagen den 18 oktober.

asvo
Medlem
#17 Skrivet: 19 Sep 2009 18:34

Kasparov som deltog i programmet sa b.l.a att tack vare information genom data så vet idag yngre toppspelare mer om schack än vad Bobby Fisher lärde under ett helt liv

strössel
Medlem
#18 Skrivet: 19 Sep 2009 19:38

Larvigt

ordf._Skånes_Nord_SF
Medlem
#19 Skrivet: 19 Sep 2009 23:51

Citerar: asvo, #17:
Kasparov som deltog i programmet sa b.l.a att tack vare information genom data så vet idag yngre toppspelare mer om schack än vad Bobby Fisher lärde under ett helt liv

Får jag tillägga att många av dessa är savanter med en intelligens mycket över det normala. Dessa unga schackstudenter slukar massor med information. De kan memorera hela databaser med spelöppningsteori. Kanske är de inte lika bra på att småprata.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 20 Sep 2009 01:57

Även om de skulle Kunna memorera hela databaser,så behöver det inte betyda att dom vet mer om schack än vad Fisher gjorde. Schack är inte bara att kunna lära sej öppningar utantill...Tack o lov

jolo4
Medlem
#21 Skrivet: 20 Sep 2009 19:55

Citerar: sture_lindberg, #20:
Schack är inte bara att kunna lära sej öppningar utantill...Tack o lov

Tyvärr så har öppningarna större och större betydelse. Jag är ledsen att behöva säga det men så är det. De får att en fördel som är mycket stor in på mittspelet.

greenberry
Medlem
#22 Skrivet: 20 Sep 2009 20:21

Kan öppningar verkligen ha en större betydelse idag än exempelvis för 10 år sedan. Det låter inte riktigt i mina öron. Så en liten förklaring varför öppningar får större och större betydelse. Har det att göra med databaser?

Schackskolan
Medlem
#23 Skrivet: 22 Sep 2009 09:45

Man måste i 9 fall av 10 återvända djupt ner i basen för att se vad som gick snett ur tex öppningen eller använda sej av Nalimovs endgame turbo om man har mindre än 5 pjäser kvar,LEVE BASEN!

greenberry
Medlem
#24 Skrivet: 22 Sep 2009 10:37

Jo men fortfarande är väl det viktigast att vinna? Därför kan ju inte öppningen ha större betydelse en exempelvis förmågan att kunna sätta schack matt.

Falconetti
Medlem
#25 Skrivet: 22 Sep 2009 10:49

Lyssnade en gång på Jesper Hall som berättade att spelare i och med datorernas intåg hade börjat lira lite mer annorlunda.
Mer taktiska utfall för att rycka sönder motståndaren.
På så sätt har datorerna utvecklat dagens spelare, menade han.
Medan Karpov och herrarna nötte mot en isolanibonde i ett helt parti på 70-talet har dagens spelare så mycket mer artilleri, tycker jag.
Carlsen är en sån spelare.

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 22 Sep 2009 12:02 - Redigerad av: sture_lindberg

Artilleri ? Vad hade då sådana spelare som Tal ,Fischer,Morhpy,Capablanca, ..?

greenberry
Medlem
#27 Skrivet: 22 Sep 2009 12:18 - Redigerad av: greenberry

Jo naturligtvis är dators intrång på schackmarknaden en stor hjälp när det gäller att
finna fel och brister genom analyser. Dock fortfarande är det ju endast den egna hjärnan man har att ta till då man sitter där framför motståndaren med en komplex ställning. Så det förefaller viktigare att det är den som fått jobba och och därmed utvecklats.
Anstränger man den inte så utvecklas den väl inte heller så där jättemycket. Så därför kan man ifrågasätta huruvida dagens moderna spelare som bara kopierar in en ställning
och trycker på en knapp skulle haft några större chanser mot ovanstående nämnda spelare. Jag tror inte det.

Malvan
Medlem
#28 Skrivet: 22 Sep 2009 12:37

Fischer gillade inte att spelet så mycket berodde på hur mycket man hade lärt sig utantill om öppningarna och hittade på en egen variant där det lottas hur pjäserna ska stå när man börjar. De kan inte stå precis var som helst, men på många sätt.

Falconetti
Medlem
#29 Skrivet: 22 Sep 2009 13:01

Citerar: sture_lindberg, #26:
Artilleri ? Vad hade då sådana spelare som Tal ,Fischer,Morhpy,Capablanca, ..?

Jo, det är sant även om jag inte är ett stort fan av VM-matchen Aljechin-Capablanca.
Dumt av mig att jämföra olika tidsepoker.
Men jag tycker att dagens schack spelas annorlunda - och roligare.

Brunkeberg
Medlem
#30 Skrivet: 22 Sep 2009 13:07

Man ska ju inte tro att dagens stora spelare "kopierar in en ställning och trycker på en knapp". Deras framgångar beror förstås på en djup insikt i spelets villkor. Däremot har de nu tillgång till ett jämförelsemateriel som är så mycket större och mer lättillgängligt än förr.

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!