Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stegen ,,,
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Författare Meddelande
palmann3
Medlem
#1 Skrivet: 17 Sep 2009 01:10

Der er inte meget frikvarter øverst på stegen; de river og flår i hinanden, det er svært at få en modstander ,,,,,,,,

vilhelm
Medlem
#2 Skrivet: 17 Sep 2009 01:18

jag låg 2.a en gång i tiden..tyckte inte det var svårt att få motstånd...

strössel
Medlem
#3 Skrivet: 25 Nov 2009 13:52

Nu ligger jag 5 på stegen Inte illa för en 2400-spelare Ett bevis för att man kan ta sej till toppen UTAN robothjälp =)))

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 25 Nov 2009 13:53

Grattis Strössel ! Oerhört bra jobbat

Rovlund
Medlem
#5 Skrivet: 25 Nov 2009 16:31

Jag har testat stegen, men jag är alldeles för långsam för att hänga med

nastyboy
Medlem
#6 Skrivet: 25 Nov 2009 23:08

Jag hoppade av Stegen för länge sedan. Jag blev etta två gånger. Det tog aldrig slut. Det bara startade nya partier hela tiden. Man blir ju utbränd.

ole.buus
Medlem
#7 Skrivet: 26 Nov 2009 16:46 - Redigerad av: ole.buus

Er Sture på stegen? Det bør han vel være, han er jo en af de store herinde på S.O.
Og Strössel uden motor. Det er mycket bra.

Svært at blive nr. 1 på stegen. Det kræver vel lidt held eller lidt aftalt spil.

Jan Olof var nr. 1 - 2 - 3 - 4 på stegen med sine 4 profiler !! - Det var ægte sager.
Hvor forsvandt Jan hen? - Pludselig var han væk.

Der er ingen undskyldning længere ..... med teksten ...... thi nu kan alle tekster
oversættes til svensk eller engelsk! -

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 26 Nov 2009 17:05

Citerar: ole.buus, #30:
Er Sture på stegen?

Jo jag ligger på 78 plats just nu..Tagit det lite lugnt ett tag..Men jag siktar på att ligga på 10-toppen innan nyår

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 26 Nov 2009 18:20

Citerar: ole.buus, #30:
Er Sture på stegen?

Denna fråga kom..Och därför mitt svar.Och det är väl bara skoj om folk är lite intresserade av varandra.

Fozzie
Medlem
#10 Skrivet: 26 Nov 2009 20:56

Verkar vara ovanligt klen konkurrens på toppen av stegen fn.
Hittar inte de starka spelarna där.

Dags att passa på ?

strössel
Medlem
#11 Skrivet: 26 Nov 2009 21:06

Jag är ju där! Så det blir nog inte så lätt

Rybka
Medlem
#12 Skrivet: 26 Nov 2009 21:18 - Redigerad av: Rybka

Just det är väl ett "bevis"
293:a på rating räcker till 5:a på stegen.
Visar klassen på stegen fn.

KGB1
Medlem
#13 Skrivet: 26 Nov 2009 21:20

Hehe, jag har också varit etta på stegen en gång och jag är värkligen inte bra.

tornet
Medlem
#14 Skrivet: 26 Nov 2009 21:40

Citerar: KGB1, #39:
Hehe, jag har också varit etta på stegen en gång och jag är värkligen inte bra.

Samma här,jag är amatör jag också....det är jag glad för

Daffyd
Medlem
#15 Skrivet: 26 Nov 2009 22:07

Jag är inte med i stegen. Ligger tjusningen i att man snabbt kan klättra uppåt och därmed bli bekräftad som duktig schackspelare?

KGB1
Medlem
#16 Skrivet: 26 Nov 2009 22:09

Behöver det inte vara. Bara roligt att få spela. + Den du utmanar kan inte säga nej.

Daffyd
Medlem
#17 Skrivet: 26 Nov 2009 22:15

Hm...Jag tror jag hakar på.

Daffyd
Medlem
#18 Skrivet: 26 Nov 2009 23:15

Citerar: Daffyd, #43:
Hm...Jag tror jag hakar på.

Påhakad.

strössel
Medlem
#19 Skrivet: 27 Nov 2009 10:44

Citerar: Rybka, #38:
Just det är väl ett "bevis"
293:a på rating räcker till 5:a på stegen.
Visar klassen på stegen fn.

Och vad ligger DU då ?? Inte på de 500 första platserna vad jag kan se

machucado
Medlem
#20 Skrivet: 27 Nov 2009 12:10

Det är väl bara att gratulera Sturössel till en sådan fin placering. Inte illa för en sådan spelare!

TesseS
Medlem
#21 Skrivet: 27 Nov 2009 12:10

Så.. Vad är fördelarna och nackdelarna med att vara med i Stegen?

TesseS
Medlem
#22 Skrivet: 27 Nov 2009 12:13

Det blir man ideligen på den här sidan,
men fördelar då?

strössel
Medlem
#23 Skrivet: 27 Nov 2009 12:15

Fördelen är kanske att man visar för sej själv att man konkurera med motorspelarna om topp-placeringar

Gooner
Medlem
#24 Skrivet: 27 Nov 2009 12:20

Citerar: strössel, #56:
Fördelen är kanske att man visar för sej själv att man konkurera med motorspelarna om topp-placeringar

Om fördelen med att vara motorspelare är att man är i princip oslagbar för inte väldigt duktiga spelare, bör denna fördel innebära att inte väldigt duktiga spelare inte kan konkurrera med motorspelare.

Det är alltså ungefär samma fördel som att vara en väldigt skicklig schackspelare - inte lika skickliga schackspelare har små möjligheter att inte förlora.

röding2
Medlem
#25 Skrivet: 27 Nov 2009 12:54

Visst kan det vara så, eller rättare skrivet, högst sannolikt. Motorer är ju dock tillåtna och det har vi diskuterat i tusen inlägg tidigare. Jag kan förstå att misstanken dyker upp när lågrankade spelare plötsligt slår till och vinner mot högrankade och dessutom spelar skjortan av dem. Eller när lågrankade spelare befinner sig i stegens topp. Men det är inget att göra åt. Bara leva med det och ta det med en klackspark. De som skriver att de inte använder motor och ändå gör det är ju bara fånigt

Daffyd
Medlem
#26 Skrivet: 27 Nov 2009 13:54

Jag ligger näst-sist i stegen. Jag läste i FAQ att man då ska kunna utmana spelare som ligger 39 spelare upp men jag kunde igår bara utmana de som låg cirka 20 steg upp. Fel i FAQ'n? Någon som vet?

Gooner
Medlem
#27 Skrivet: 27 Nov 2009 13:56 - Redigerad av: Gooner

Röding - poängen är att möta en motor i stegen inte innebär att motorn spelar sämre. Strössels argument är alltså felaktigt och egentligen bara en fånig pik till dem som använder motor. Tjatigt.

Citerar: Daffyd, #54:
Jag läste i FAQ att man då ska kunna utmana spelare som ligger 39 spelare upp men jag kunde igår bara utmana de som låg cirka 20 steg upp. Fel i FAQ'n?

Jepp, det var samma för mig. Måste vara fel i FAQen.

Daffyd
Medlem
#28 Skrivet: 27 Nov 2009 14:02

Citerar: Gooner, #55:
Jepp, det var samma för mig. Måste vara fel i FAQen.

Tack, Gooner. Var mest nyfiken - det spelar mej ingen roll var jag hamnar eller när men jag kommer göra mitt bästa i Stegen.

KGB1
Medlem
#29 Skrivet: 27 Nov 2009 14:33

Det kan ju också vara så att vissa motor spelare inte använder den i stegen. (orankat) Så man kan ju aldrig veta "vem" man möter hehe. Men som sagt det är helt tillåtet att använda. Fast det skulle vara bra om alla var ärliga och talade om, om dom använder.

Selfrid
Medlem
#30 Skrivet: 27 Nov 2009 15:08

Egentligen behöver det inte vara något underligt att folk är mer eller mindra framgångsrika i en tävling som Stegen jämfört med andra tävlingar. Stegen verkar ju, som nastyboy skriver, vara en ganska stressfull historia med partier som man har igång hela tiden. En del gillar, och är som bäst, i sådana tävlingar medan andra vill ha turneringar som har en bestämd början och ett bestämt slut. Precis som att en del gör sitt bästa i lagtävlingar medan andra tänder till extra när det är fråga om den egna individuella placeringen.
På sjuttitalet och innan datorernas intåg vet jag spelare som spelade i klass II i Sveriges Schackförbund (lägsta klassen då), men i SM-gruppen i korr. Det är olika egenskaper som krävs.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!