Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Särskiljning i So mästerskpet
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
asvo
Medlem
#31 Skrivet: 18 Sep 2009 21:11

Citerar: vilhelm, #30:
...att det ska ske är ju ovanligt som tusan,men om det sker så finns det 3 kämpar som har gett allt..att det då ska avgöras via lott tycker jag är fel..

Jag tror varken Erik eller någon av de tävlande vill att sO mästerskapet ska avgöras via lottning så jag håller med Vilhelm att en regeländring ska göras i god tid .

farbrorjo
Medlem
#32 Skrivet: 18 Sep 2009 22:57 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: erik, #114:
Lottning tycker jag blir bra!
Citerar: asvo, #31:
Jag tror varken Erik eller någon av de tävlande vill att sO mästerskapet ska avgöras via lottning

Där har du svart på vitt vad erik tyckte när vi bestämde särskiljningsreglerna asvo, så nu behöver du inte tro någonting längre. Som jag redan har sagt och nu tar jag det en sista gång - ingen av oss tyckte att lottning var någon vidare bra lösning, men i FEMTE hand så enades vi om att det fick duga. Dessförinnan gäller alltså:

1.Inbördes möte
2.Bästa resultat mot övriga spelare i den ordning de placerat sig.
3.Flest antal vinster
4.Den som för de svarta pjäserna enl. §1 vinner

Likaledes upprepar jag att om möjligheten till snabbschack hade stått till buds hade vi självklart föredragit den. Sedan är det f ö inte självklart att tre spelare som har haft remi i sina inbördes möten och exakt samma resultat mot samtliga spelare dessutom har haft svart lika många ggr i sina inbördes möten, men möjligheten finns förstås. DÅ och endast DÅ förekommer lottning - vilket inte direkt är samma sak som att säga att man motsätter sig att mästerskapet ska avgöras på lottning.

Vilhelm insåg i ett av sina tidigare inlägg att upp till två månaders omspel per särskiljningsparti inte var önskvärt och det håller jag verkligen med honom om. 7- och 15-dagars tyckte du var förkastligt när Mästerskapet var på idébollarstadiet och vi andra höll med dig. Om du inte har ändrat dig nu och vet att möjligheten till snabbschack inte finns än, vore det intressant att veta vad du skulle föreslå för lösning (och att de fyra första punkterna är ristade i sten eftersom det var på de premisserna alla har anmält sig tror jag i alla fall inte behöver nämnas).

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 18 Sep 2009 23:23 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: farbrorjo, #32:
DÅ och endast DÅ förekommer lottning

Detta är vad som gäller i DETTA So_mästerskap ja. Man kan inte ändra på reglerna efter att turneringen har startat [quote=asvo, #31:]så jag håller med Vilhelm // Slut citat // I NÄSTA SO-mästerskap kan man kanske ändra på reglerna men inte under pågående spel.

farbrorjo
Medlem
#34 Skrivet: 18 Sep 2009 23:27

Citerar: sture_lindberg, #33:
I NÄSTA SO-mästerskap kan man kanske ändra på reglerna men inte under pågående spel.

Precis och det är hur välkommet som helst att diskutera - förutsättningarna kan vara annorlunda vad gäller snabbschacket, det finns mängder av andra särskiljningssystem o s v.

vilhelm
Medlem
#35 Skrivet: 18 Sep 2009 23:56 - Redigerad av: vilhelm

jaha och ok..menade bara väl..men...själv kommer jag icke stöta på problemet..

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 19 Sep 2009 00:06

Citerar: vilhelm, #35:
kommer jag icke stöta på problemet

Det är inget problem så länge alla vet vilka regler som gäller. Men det skulle bli problem om man ändrade på reglerna efter att turneringen har startat.

vilhelm
Medlem
#37 Skrivet: 19 Sep 2009 00:12 - Redigerad av: vilhelm

ok..fråga vem du vill..även dig själv..om det skulle vara så förfärligt..

sture_lindberg
Medlem
#38 Skrivet: 19 Sep 2009 00:19

Handlar inte om att det är förfärligt. Utan det handlar om att man inte kan ändra på reglerna under pågående turnering. Men som sagt; Till nästa SO-mästerskap så kan man ändra på dessa regler. Men inte NU...Folk måste ju kunna lita på vilka regler som gäller.och då skulle det inte bli så bra om reglerna blir ändrade för att en handfull personer tycker att det ska göras.

asvo
Medlem
#39 Skrivet: 19 Sep 2009 08:35

Citerar: farbrorjo, #32:
Citerar: erik, #114:
Lottning tycker jag blir bra!

Ok , själv hade jag hellre sett att två blir sO mästare om de inte går att skilja åt med dagens regler än att en lottas bort !

farbrorjo
Medlem
#40 Skrivet: 19 Sep 2009 09:37 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: asvo, #39:
Ok , själv hade jag hellre sett att två blir sO mästare om de inte går att skilja åt med dagens regler än att en lottas bort !

"Särskiljning tillämpas endast på de placeringar som rör avancemang inom Mästerskapet samt upp- och nedflyttning till nästa mästerskap. Övriga delade placeringar särskiljs ej."

Ja, men då förstår jag inte vad problemet är. Diskussionen har hela tiden gällt HELA mästerskapet, men nu talar du om enbart finalen. I den sker varken upp- eller nedflyttning och något avancemang till någon högre nivå än den högsta sker av naturliga skäl inte. Alltså gäller den ovan citerade formuleringen som har funnits med hela tiden.

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 19 Sep 2009 15:21

Citerar: asvo, #39:

Ja jag säger då det Kanske är det för det är lördag Kan vara lite marigt ibland

asvo
Medlem
#42 Skrivet: 19 Sep 2009 17:36

Ibland kan det vara svårt att förstå regler
Kan vi då med de regler som är få flera sO mästare ?

greenberry
Medlem
#43 Skrivet: 19 Sep 2009 18:03 - Redigerad av: greenberry

Det tillämpas ju enligt SO-mästerskapets tävlingsregler endast särskiljning på upp och nedflyttning i de olika klasserna varvid jag har svårt att förstå varför någon mästare
skall behöva lottas bort. Det är väl bra med två mästare.

Det står ju klart och tydligt att övriga placeringar inte skall särskiljas. Lottning är ju en särskiljning.

Så om inte jag har fått det hela helt om bakfoten........

asvo
Medlem
#44 Skrivet: 19 Sep 2009 18:16

Steg 3 - Final
Vinnaren i Klass A koras till sO Mästare och hamnar i historieböckerna som första mästerskapets mästare!
Vinnaren kan alltså vara flera ?

greenberry
Medlem
#45 Skrivet: 19 Sep 2009 18:20 - Redigerad av: greenberry

Visst det är inte ovanligt att man delar på prispengar etc. om ingen särskiljning
sker. Det är väl inte så förfärdeligt med två mästare. Det finns ju många stormästare så varför inte 2 S(t)O(r)-mästare?

asvo
Medlem
#46 Skrivet: 19 Sep 2009 19:01

Citerar: greenberry, #45:
Det är väl inte så förfärdeligt med två mästare.

Nej inte alls

sture_lindberg
Medlem
#47 Skrivet: 19 Sep 2009 19:04 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: asvo, #44:
Vinnaren i Klass A koras till sO Mästare och hamnar i historieböckerna som första mästerskapets mästare!

Vinnaren står det ja..Det är singular och betyder EN. Inte 2 eller flera....

farbrorjo
Medlem
#48 Skrivet: 19 Sep 2009 19:38 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: sture_lindberg, #47:

Man kan ju faktiskt tänka sig att det händer att alla inte spelar remi och får exakt inbördes lika resultat hela tiden, vissa människor skulle t o m hävda att det är mer sannolikt.

Citerar: asvo, #44:
Vinnaren kan alltså vara flera ?

Ja, eftersom ingen lottning kommer att avgöra i finalerna, till skillnad från hur det KAN bli i gruppspel eller semifinaler så kan det bli en vinnare eller flera vinnare. Är det OK om jag inte säger det fler ggr nu?

För säkerhets skull så kan jag ju påminna om något som till skillnad från underlaget för den ovanstående diskussionen inte stått utsatt än, eftersom det fortfarande är ett antal månader kvar till finalspelet och som därför kan ha varit lätt att missa, även om frågan har besvarats i mästerskapstråden. Finalerna kommer att spelas dubbelrondiga.

vilhelm
Medlem
#49 Skrivet: 19 Sep 2009 20:12

Citerar: farbrorjo, #48:
Finalerna kommer att spelas dubbelrondiga.

vart står det i reglementet?om man nu ska vara noga...

farbrorjo
Medlem
#50 Skrivet: 19 Sep 2009 20:17

Citerar: vilhelm, #49:
vart står det i reglementet?om man nu ska vara noga

Ingenstans och det var därför jag skrev som jag gjorde i inlägget du citerade.

vilhelm
Medlem
#51 Skrivet: 19 Sep 2009 20:18

men turneringen har ju startat??får man ändra på något då?

farbrorjo
Medlem
#52 Skrivet: 19 Sep 2009 20:20 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: vilhelm, #51:
men turneringen har ju startat??får man ändra på något då?

Informationen gavs dock innan det startade i Mästerskapstråden enligt samma inlägg... Dessutom tycks det som om någon skum figur var inne och ändrade nyss...

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 20 Sep 2009 10:40 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: farbrorjo, #48:
Ja, eftersom ingen lottning kommer att avgöra i finalerna, till skillnad från hur det KAN bli i gruppspel eller semifinaler så kan det bli en vinnare eller flera vinnare

Ok.lite av statusen försvinner ifs över SO-titeln om det ska kunna bli fler än en mästare. I schack och i boxning har det ju ofta klagats på att det finns fler världsmästare samtidigt.Och nu kan det bli så även här på SO.. Jaja..Visserligen bara SO-mästare men ändå.....

sture_lindberg
Medlem
#54 Skrivet: 22 Sep 2009 08:19

Citerar: sture_lindberg, #47:

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!