Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Särskiljning i So mästerskpet
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
sadrak
Medlem
#1 Skrivet: 16 Sep 2009 08:50

Om tre eller fler spelar inbördes remier och slår övriga spelare, hur sker då
särskiljning för avancemang?

greenberry
Medlem
#2 Skrivet: 16 Sep 2009 09:21 - Redigerad av: greenberry

Nedanstående kan tillämpas om det är frågan om ett Berger-system.
D.v.s. i ditt fall avgör lotten.
Men det är turneringsledarens sak att ha tävlingsbestämmelserna färdiga innan turneringen startar. Annars kan det ju fuskas lite allt efter behov. LOL

SSF:s regler vid SM-tävlingar.

"Om Bergers system tillämpas: resultat mot
motståndare i den lägsta slutliga poänggruppen
stryks. Sammanlagt högsta återstående poäng
vinner. Om resultatet fortfarande är lika,
elimineras poäng mot den näst lägsta
poänggruppen och så vidare, tills skillnad
uppstår. Om den delade placeringen består,
avgör lotten."

Anm: Arrangör äger rätt att använda annat
särskiljningssystem om detta klart har angivits
före tävlingsstart.

Eftersom förfrågan om särskiljningssystemet uppstått i denna tråd säger logiken att
detta icke klart angivits före tävlingsstart.

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 16 Sep 2009 10:06 - Redigerad av: sture_lindberg

7.Följande särskiljningsregler gäller genomgående när två eller flera spelare hamnar på samma poäng:
1.Inbördes möte
2.Bästa resultat mot övriga spelare i den ordning de placerat sig.
3.Flest antal vinster
4.Den som för de svarta pjäserna enl. §1 vinner
Särskiljning tillämpas endast på de placeringar som rör avancemang inom Mästerskapet samt upp- och nedflyttning till nästa mästerskap. Övriga delade placeringar särskiljs ej. SLUT CitAT //// Jo särskiljningsreglerna finns klart och tydligt utsatta.Alltså OMVÄND ordning för vad som gäller I SM. Här på SO-mästerskapet gäller alltså resultat från TOPPEN , i SM däremot vad du har skrivit redan.

greenberry
Medlem
#4 Skrivet: 16 Sep 2009 11:40

Ja men då finns det ju särskiljningsbestämmelser klart angivna innan turneringsstart
och då skall det väl inte vara något mer tvivel om det. Hoppas därmed sadrak är nöjd med detta.

4. Den som för de svarta pjäserna enligt §1 vinner.

Således räknas de omtalade inbördes remierna som vinst för svart eftersom det uppstått lika resultat mot övriga spelare och därmed ingen skillnad.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 16 Sep 2009 11:53 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: greenberry, #4:
Således räknas de omtalade inbördes remierna som vinst för svart eftersom det uppstått lika resultat mot övriga spelare och därmed ingen skillnad.
Om det är TRE spelare som spelat remi inbördes finns ju stor risk att dom har haft 1 vit och ett svart parti vardera. Och då brukar lotten tyvär få avgöra.
Citerar: greenberry, #4:
Ja men då finns det ju särskiljningsbestämmelser klart angivna innan turneringsstart

Ja det har det ju funnits länge ! Men folk är bara för bekväma för att gå in och läsa reglerna.

sadrak
Medlem
#6 Skrivet: 16 Sep 2009 12:12

Citerar: sture_lindberg, #5:
Om det är TRE spelare som spelat remi inbördes finns ju stor risk att dom har haft 1 vit och ett svart parti vardera. Och då brukar lotten tyvär få avgöra.

Det är just därför jag frågar, det står ingenting om lottning i detta fall, eller
hur den i så fall utförs.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 16 Sep 2009 12:39

Finns inget annat att ta till än lottning i detta fall. Och HUR den utförs är väl inte av så stor vikt. Dra sticka kanske? =)) Kanske en moderator kan svara på detta

maxburgare
Medlem
#8 Skrivet: 16 Sep 2009 12:47 - Redigerad av: maxburgare

Citerar: sture_lindberg, #5:
Om det är TRE spelare som spelat remi inbördes finns ju stor risk att dom har haft 1 vit och ett svart parti vardera.

Ryktas om att en omgång luffarschack avgör.

farbrorjo
Medlem
#9 Skrivet: 16 Sep 2009 12:49

Citerar: sture_lindberg, #7:
Finns inget annat att ta till än lottning i detta fall. Och HUR den utförs är väl inte av så stor vikt. Dra sticka kanske? =)) Kanske en moderator kan svara på detta

Det är alldeles riktigt att det är lottning som tyvärr måste gälla om särskiljning inte går att åstadkomma enligt de fyra första punkterna. Frågan har varit uppe tidigare och svaret legat uppe som en femte punkt i Wiki-texten under en period men sedan fallit bort. Lottning är en metod som ingen av oss är så förtjusta i och förhoppningsvis ska den inte behöva tillgripas, men i det tänkta scenariot eller andra tänkbara är det alltså lottning som gäller.

vilhelm
Medlem
#10 Skrivet: 17 Sep 2009 00:16

hur går lottningen till?

nicholas
Medlem
#11 Skrivet: 17 Sep 2009 00:22

äta dig..så e det.

vilhelm
Medlem
#12 Skrivet: 17 Sep 2009 00:30 - Redigerad av: vilhelm

Citerar: nicholas, #11:
äta dig..så e det.

det är konstigt nicke..att du alldrig fått en tillsägelse o coola down..

farbrorjo
Medlem
#13 Skrivet: 17 Sep 2009 00:46 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: vilhelm, #10:
hur går lottningen till?

I fallet med tre spelare plockar Erik tre kaniner ur en cylinderhatt som han doppar i en röd, blå respektive grön färgburk. Grön motsvarar spelare A, blå B och röd C. Sedan stoppas kaninerna tillbaka i hatten och den spelare vars kaninmotsvarighet först hoppar ut vinner. Vid fyra spelare eller fler används samma princip, men då hatten blir för trång i sådana fall används i stället badkar...

Njae, eller så finns det mer praktiska metoder. Om det alls blir aktuellt får vi ta ställning till det då.

vilhelm
Medlem
#14 Skrivet: 17 Sep 2009 00:47

...det ante mig!

Malvan
Medlem
#15 Skrivet: 17 Sep 2009 01:07

Citerar: vilhelm, #12:
det är konstigt nicke..att du alldrig fått en tillsägelse o coola down..

Han fick ju en tillsägelse av dig nu.

vilhelm
Medlem
#16 Skrivet: 17 Sep 2009 01:13 - Redigerad av: vilhelm

om det skulle bli lottning,kanske spelarna hinner spela om det på en 7 dagars eller snabbschack om möjligt.lottning är inte så kul.

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 18 Sep 2009 09:26 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: vilhelm, #16:
7 dagars eller snabbschack om möjligt.lottning är inte så kul.

Lottning är inte så kul nej,.men finns ju inget annat att ta till . Snabbschack som ska avgöra ett korrturnering?? Inte så bra.

hypermodernist
Medlem
#18 Skrivet: 18 Sep 2009 10:25

Det är väl inte värre än att blixtschak används som särskiljning i långpartitävlingar?

hypermodernist
Medlem
#19 Skrivet: 18 Sep 2009 10:27

Det gick lite fort där. Blixtschack ska det naturligtvis vara.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 18 Sep 2009 10:36

Citerar: hypermodernist, #18:
Det är väl inte värre än att blixtschak används som särskiljning i långpartitävlingar?

Det går ju att särskilja på många vis i och för sej.Men nu är ju lottning redan bestämt.Ska det ändras på gällande regler mitt under en turnering tycker du ? Inte bra...

hypermodernist
Medlem
#21 Skrivet: 18 Sep 2009 10:39

Självklart ska man inte ändra regler under en pågående turnering. Det har jag väl aldrig påstått?

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 18 Sep 2009 10:44

Citerar: vilhelm, #16:
om det skulle bli lottning,kanske spelarna hinner spela om det på en 7 dagars eller snabbschack om möjligt.lottning är inte så kul.

Citerar: sture_lindberg, #17:
Lottning är inte så kul nej,.men finns ju inget annat att ta till . Snabbschack som ska avgöra ett korrturnering?? Inte så bra.

Citerar: hypermodernist, #18:

Citerar: sture_lindberg, #20:
Det går ju att särskilja på många vis i och för sej.Men nu är ju lottning redan bestämt.Ska det ändras på gällande regler mitt under en turnering tycker du ?

Om man läser denna sammanfattning så framgår det att du kan tänka dej blixtschack som särskiljning.Eller hur? men du kanske inte menar i den turnering som pågår just nu ? I så fall kan du ju skriva ut att det är ett framtidsperspektiv du syfftar på

hypermodernist
Medlem
#23 Skrivet: 18 Sep 2009 10:55

Bara för att jag tycker att det inte är värre med snabbschacksärspel i korr än med blixtsärspel i långpartier betyder inte det att jag tycker att är bra.

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 18 Sep 2009 11:09

Då är vi överens.Ingen ändring på gällande regler alltså.
Citerar: farbrorjo, #9:
Det är alldeles riktigt att det är lottning som tyvärr måste gälla om särskiljning inte går att åstadkomma enligt de fyra första punkterna. Frågan har varit uppe tidigare och svaret legat uppe som en femte punkt i Wiki-texten under en period men sedan fallit bort. Lottning är en metod som ingen av oss är så förtjusta i och förhoppningsvis ska den inte behöva tillgripas, men i det tänkta scenariot eller andra tänkbara är det alltså lottning som gäller.

vilhelm
Medlem
#25 Skrivet: 18 Sep 2009 16:12

Citerar: sture_lindberg, #22:
I så fall kan du ju skriva ut att det är ett framtidsperspektiv du syfftar på

varför då? det fattar väl alla?Vi har ju hört att snabbschack är på g.Det vore väl ypperligt att lösa ett problem med spel i stället för lottning,givetvis går det ju inte att spela 30 dagars igen,men med snabbschack påverkas ju inte schemat nämnvärt.duger den särskiljningen till stormästare så duger den väl åt oss?Sen iofs om möjligt redan nu så tvivlar jag på att någon som det berör skulle ha några invändningar.

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 18 Sep 2009 16:35

Säkert många som skulle ha invändningar om man skulle ändra på reglerna under pågående turnering. Ta detta med regelmakarna till NÄSTA turnering !

vilhelm
Medlem
#27 Skrivet: 18 Sep 2009 20:11

Citerar: sture_lindberg, #26:
Säkert många som skulle ha invändningar om man skulle ändra på reglerna under pågående turnering. Ta detta med regelmakarna till NÄSTA turnering !

men läs vad som skrivs mr tvärtemot..ursäkta mig men undrar om du inte är sataktig för sataktighetens skull...en gång är ingen gång 2 gånger är en för mycket..börjar störa mig enormt.FATTAR du?

Malvan
Medlem
#28 Skrivet: 18 Sep 2009 20:38

Om det skulle vara någon som har missat det kan jag ju berätta att Vilhelm har varit med om att planera mästerskapet.

farbrorjo
Medlem
#29 Skrivet: 18 Sep 2009 20:54

Citerar: sture_lindberg, #26:
Säkert många som skulle ha invändningar om man skulle ändra på reglerna under pågående turnering

Jepp, om snabbschacket fanns som teknisk möjlighet hade hela den här diskussionen varit överflödig för då hade det varit en bättre lösning. Nu gör den inte det, men det hindrar ju inte att man som t ex Vilhelm diskuterar det inför framtiden enligt det nedanstående:
Citerar: vilhelm, #25:
Det vore väl ypperligt att lösa ett problem med spel i stället för lottning,givetvis går det ju inte att spela 30 dagars igen,men med snabbschack påverkas ju inte schemat nämnvärt.duger den särskiljningen till stormästare så duger den väl åt oss?

Alltså finns det ingenting att träta om vad gäller detta - bara bra idéer att framkasta för framtida bruk, som redan gjorts (och för säkerhets skull, jag vet INTE när snabbschack på s O kan bli verklighet).

vilhelm
Medlem
#30 Skrivet: 18 Sep 2009 20:56

det sadrak tog upp är ju fullt möjligt..visst kan vi avgöra med lottning..men kanske vi kan vara lite flexibla också..vet inte vad erik har för möjlighet att tidsbestämma partier..den enda anledning jag kan se är att jag via en lottning slipper tex sadrak i semin..det är ju bullshit...reglementet är ju också i sin linda...menar man behöver väl inte var trångsynt...att det ska ske är ju ovanligt som tusan,men om det sker så finns det 3 kämpar som har gett allt..att det då ska avgöras via lott tycker jag är fel..tror också dom själva tycker det.det finns inget facit på det perfekta mästerskapet innan vi spelat klart

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!