Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur går det i individuella SO-mästerskapet ?
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Protagonist
Medlem
#31 Skrivet: 13 Okt 2009 21:53

Citerar: KGB1, #27:
Får skylla på att jag hadde andra problem just då. Jag vet vad ni tänker, men det var andra problem.

Vad tänker vi..?

CAQUELAQ
Medlem
#32 Skrivet: 14 Okt 2009 02:27 - Redigerad av: CAQUELAQ

Citerar: KGB1, #29:
Jo men inte vilka somm gick vidare osv, men jag har kanske missat något.

Citerar: farbrorjo, #30:
Nej, den informationen ges fortlöpande med periodiska sammanfattningar i denna tråd än så länge. Men visst kan man klistra in resultaten när första omgången är färdigspelad i wikin - innan dess är det ingen större idé utan då får denna tråd tjäna den funktionen.

Jag har sedan länge skrivit vilka som blir 1a och 2a och vilka två som halkar ner en klass till nästa år i tråden "Resultat i Individuella Mästerskapet".

Jag kommer att jobba med att lägga upp alla resultat i wikin, men jag vill att alla turneringar ska spelas klart först - innan dess måste jag fundera på hur jag snyggt och enkelt ska presentera eländet...

Edward_E2
Medlem
#33 Skrivet: 29 Nov 2009 13:08

Citerar: sture_lindberg, #1:
Här är en tråd där vi kan snacka om hur det går för oss i det individuella SO-mästerskapet.

Dags att ta upp tråden igen ?

sture_lindberg
Medlem
#34 Skrivet: 1 Dec 2009 11:17

Efter att rätt lätt vunnit min grupp så kom jag vidare till semifinal. Där fick jag bara 2,5 poäng dock..Får man en dålig start och förlorar några partier så finns det inte så stor motivation kvar att spela ORANKADE partier.Det borde ABSOLUT vara rankade partier i det Individuella mästerskapet..Vet att det är flera med mej som tycker samma sak.

nastyboy
Medlem
#35 Skrivet: 1 Dec 2009 11:28 - Redigerad av: nastyboy

En annan nackdel är att bara en spelare i varje semifinalpool går till final. Har jag tolkat det rätt? Är det så? Oavsett hur många, så i och med att det är orankat, så kan en spelare ostraffat sluta anstränga sig, för att uppnå ett sämre resultat, i syfte att påverka utgången. Den som märker att han bara kommer att bli tvåa, kan lägga sig mot den som är på väg att bli trea, så att den som håller på att bli trea blir etta istället för ettan.

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 1 Dec 2009 11:45 - Redigerad av: sture_lindberg

Nej det är TVÅ från varje semifinalgrupp som går vidare till final.Jag tror i för sej att det inte är så många spelare som "slutar anstränga sej "av skäl för att påverka utgången som sådan .Utan jag tror mera på att dom "spelar mera "halvhjärtat " när dom /jag ser att chansen till avencemang är försvunnen. Och därför borde det naturligtvis vara rankade partier så alla skärper sej i samtliga partier lite bättre.Det skrev jag redan INNAN tävlingarna startade.Men ingen lyssnade på mej..Utan motiveringen var,för att köra orankat :Att alla skulle VÅGA vara med..Häpnadsväckande !

nastyboy
Medlem
#37 Skrivet: 1 Dec 2009 11:53

Det har ju visat sig att några av spelarna på 2700 håller jämna steg med dem över 3000. Det kan förstås vara så, att de enormt högt rankade inte är bättre schackspelare. De kan ha fått sin höga ranking genom att ha varit smarta och spela 7 dagar per drag-partier och inte ha så många partier igång samtidigt. I det individuella mästerskapet är det lite grann två världar som möts. Istället för att spela om rankingpoäng spelar vi om prestige.

nastyboy
Medlem
#38 Skrivet: 1 Dec 2009 11:57

Citerar: sture_lindberg, #36:
Nej det är TVÅ från varje semifinalgrupp som går vidare till final.

Då har man ju formulerat sig otydligt i informationsrutan. Jag tycker att det som står där kan tolkas som att det är två från semifinalgrupperna som går vidare, dvs sammanlagt två från båda grupperna och det blir en från varje grupp. Men jag hoppas förstås att sture_lindberg har rätt, för annars är det bara Protagonist som går vidare från min pool.

Batista77
Medlem
#39 Skrivet: 1 Dec 2009 11:59

"slutar anstränga sej "

"spelar mera "halvhjärtat "

Och skillnaden är??

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 1 Dec 2009 12:00

Steg 2 - Semifinal
De som har kvalificerat sig i gruppspelet delas in i 2 semifinalgrupper för varje klass och möter alla inom sin grupp.

De två högst placerade ur semifinalgrupperna kvalificerar sig till Steg 3 - Finalen.

sture_lindberg
Medlem
#41 Skrivet: 1 Dec 2009 12:02

Jag tror i för sej att det inte är så många spelare som "slutar anstränga sej "av skäl för att påverka utgången som sådan .Utan jag tror mera på att dom "spelar mera "halvhjärtat " när dom /jag ser att chansen till avencemang är försvunnen

Ingen skillnad alls. Utan jag skriver om själva motivationen.

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 1 Dec 2009 12:05

Citerar: nastyboy, #37:
Istället för att spela om rankingpoäng spelar vi om prestige.

Och vad är rankingpoäng då?? Är inte det prestige om något ? Och vem spelar om prestige när motiveringen att komma etta eller 2a är borta ?

nastyboy
Medlem
#43 Skrivet: 1 Dec 2009 12:09

Från början har alla chansen. Det blir ju inte mindre prestige för den som förlorar, bara för att den förlorar och inte längre har chansen. Däremot minskar motivationen. Jag är just nu lite sne på en viss person i min semifinalpool, som inte loggar in på flera dagar. Han kan förlora en remiställning mot min huvudkonkurrent och det kan påverka utgången.

nastyboy
Medlem
#44 Skrivet: 1 Dec 2009 12:11

Citerar: sture_lindberg, #40:
De två högst placerade ur semifinalgrupperna kvalificerar sig till Steg 3 - Finalen.

Denna mening kan tolkas på två sätt.

Det borde ha stått: de två högst placerade i varje semifinalgrupp

nastyboy
Medlem
#45 Skrivet: 1 Dec 2009 12:13

Jag håller med dej i sak, Sture. Det är bara det att vad gäller vissa nyanser så har vi olika uppfattning om prestige och motivation.

sture_lindberg
Medlem
#46 Skrivet: 1 Dec 2009 12:19

Det är möjligt att vi kan ha det.Men jag menar på att motivationen minskar betydligt när inte ranking finns att spela om..Speciellt när chans till första eller andraplats är borta .Är vi inte överens där?

Fozzie
Medlem
#47 Skrivet: 1 Dec 2009 12:54

Nix,
jag har aldrig spelat med huvudsyfte att påverka ranking.
Och inte heller valt motståndare, i syfte att få så enkla rankingpoöng som möjligt.

BJW: Hur går det i mästerskapet ?
Var inte det trådens ämne ?

sture_lindberg
Medlem
#48 Skrivet: 1 Dec 2009 13:57

Jo det var huvudsyftet med tråden. Men hindrar ju inte att vi kan diskutera motivationen till att kämpa i varje parti.Och det går det nog bara om det spelas om ranking i partierna.Det är jag som startat tråden så då anser jag det är av vikt att framtida individuella mästerskap ska få betydelse med varje parti.

sture_lindberg
Medlem
#49 Skrivet: 1 Dec 2009 13:58

Citerar: Fozzie, #47:
Nix,

Jag frågade Nastyboy i och för sej.

nastyboy
Medlem
#50 Skrivet: 1 Dec 2009 19:03

Citerar: sture_lindberg, #46:
Det är möjligt att vi kan ha det.Men jag menar på att motivationen minskar betydligt när inte ranking finns att spela om..Speciellt när chans till första eller andraplats är borta .Är vi inte överens där?

Jo, vi är helt överens i sak. Det är bara det att vi definierar begreppen olika och det får oss att tro att vi är av olika uppfattningar.

nastyboy
Medlem
#51 Skrivet: 1 Dec 2009 19:07

Citerar: sture_lindberg, #49:
Jag frågade Nastyboy i och för sej.

Jag har inget emot om sture_lindberg svarar istället. I grunden är jag överens med honom. Det ska kosta ranking att strunta i att slutföra partier ordentligt.

nastyboy
Medlem
#52 Skrivet: 1 Dec 2009 19:09 - Redigerad av: nastyboy

Jaha, nu rörde jag till det. Det var tvärtom. Det var Fozzie som svarade. Sture kanske skulle varit tydligare med att frågan var ställd till mig, men iofs är en fråga ställd här öppen för alla. Det finns ju en PM-funktion.

nicholas
Medlem
#53 Skrivet: 1 Dec 2009 21:35

Jag hade inte en chans att över leva, alla var gudar....hi hii dom var gryma. Tack för att jag fick vara med mina vänner.

Mvh Niclas

jideck
Medlem
#54 Skrivet: 1 Dec 2009 22:39

Har liten chans kvar at komma 2'a, men det kan ju hända att jag kommer med samma påäng som 3'a hur ser särskillning ut?

barr
Medlem
#55 Skrivet: 1 Dec 2009 22:43

Följande särskiljningsregler gäller genomgående när två eller flera spelare hamnar på samma poäng:
Inbördes möte
Bästa resultat mot övriga spelare i den ordning de placerat sig.
Flest antal vinster
Den som för de svarta pjäserna

nicholas
Medlem
#56 Skrivet: 1 Dec 2009 23:06

Följande särskiljningsregler gäller genomgående när två eller flera spelare hamnar på samma poäng:
kung kung kung kung kung kung kung kung kung kung kung kung kung kung kung kung

barr
Medlem
#57 Skrivet: 1 Dec 2009 23:07

skrev du inte en kung för mycket nu?

nicholas
Medlem
#58 Skrivet: 1 Dec 2009 23:09

nu e jag me 34 Skrivet: 1 Dec 2009 11:17 Citera

Efter att rätt lätt vunnit min grupp så kom jag vidare till semifinal. Där fick jag bara 2,5 poäng dock..Får man en dålig start och förlorar några partier så finns det inte så stor motivation kvar att spela ORANKADE partier.Det borde ABSOLUT vara rankade partier i det Individuella mästerskapet..Vet att det är flera med mej som tycker samma sak.

jag spöar skiten av allla..

röding2
Medlem
#59 Skrivet: 1 Dec 2009 23:15

Nicke, nästa gång är också jag med och jag ska spela så att det hoppar bönder ur öronen på dig, löpare som väcker dig om natten och knackar på din hjärna, springare som hoppar omkring så att Du inte vet ut eller in och damer som lockar dig i fördärvet!

nicholas
Medlem
#60 Skrivet: 2 Dec 2009 00:00

hi hi iii, älskar dig ville...

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!