Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fyllebultstormästare
Författare Meddelande
tomazkid
Medlem
#1 Skrivet: 5 Sep 2009 03:37 - Redigerad av: tomazkid

Vladislav Tkatšiev förlorade mot Praveen Kumar, han slocknade tydligen efter ett tiotal drag, och sov så hårt att tiden gick ut.

Orsak, han hade supit för mycket.

I den pågående tävlingen i Indien, där Tiger är med bl.a.

Selfrid
Medlem
#2 Skrivet: 5 Sep 2009 09:38

Vad är det egentligen för regler som gäller vid stormästarturneringar? Det har ju pratats om att man inte ens får dricka så mycket kaffe man vill

Kullberg
Medlem
#3 Skrivet: 5 Sep 2009 10:47

Idag följer schacken de vanliga dopinggränserna så det betyder att de inte får ha hur mycket koffein i kroppen som helst. Jag kan inte hitta gränsvärdena någonstans men det är kanske någon annan som vet dem?

Kullberg
Medlem
#4 Skrivet: 5 Sep 2009 10:52

Anledningen till att jag inte kunde hitta de t är att de tagit bort koffein från listan, verkar det som. Så då får man dricka hur mycket kaffe man vill.

Ludvig_
Medlem
#5 Skrivet: 5 Sep 2009 11:04

Kaffe är bra. Det höjer dopaminnivåerna i hjärnan.

Selfrid
Medlem
#6 Skrivet: 5 Sep 2009 11:47

Citerar: Kullberg, #4:
Så då får man dricka hur mycket kaffe man vill.

Låter betryggande! Däremot får man väl knappast vara på lyran?

Pulversläckaren
Medlem
#7 Skrivet: 5 Sep 2009 12:01

Då måste jag dra upp en schackanekdot som doftar av alkohol.

Vi var i äldre tonåren och brukade ibland på fester spela schack. En kille var mycket vassare än övriga och en fena på blindschack. Så han fick spela blint mot oss övriga. Denna gång var han rejält tankad på sin flaska rödtjut och några burkar folköl. Vi tyckte att han var rejält svajig och sa fel drag ibland, och slumrade nästan till då han skulle göra ett drag. Men plötsligt såg man att det liksom blixtrade till i hans röda ögon. Han meddelade oss sitt drag, följt av ett mycket nöjt "schack matt". Vi bara gapade, ingen hade sett att han hade mattläge så tidigt i partiet.

Fullast vinner!

Erik_Jacques
Medlem
#8 Skrivet: 7 Sep 2009 14:02 - Redigerad av: Erik_Jacques

...har för mig att Aljechin typ aldrig var nykter

Elrey
Medlem
#9 Skrivet: 7 Sep 2009 14:09

Min idol Mikhail Tal var också duktigt på att dricka och röka!

Selfrid
Medlem
#10 Skrivet: 7 Sep 2009 14:49

Citerar: Erik_Jacques, #8:
...har för mig att Aljechin typ aldrig var nykter

Det var väl att ta i.. Mest berömd på området, så vitt jag vet, var väl den engelske stormästaren Blackburne.

Erik_Jacques
Medlem
#11 Skrivet: 8 Sep 2009 16:35 - Redigerad av: Erik_Jacques

Har Ni prövat blixtschackturneringar med sprithandikapp?

Vinnaren av ett parti sveper en fyra.

Det brukar bli rätt så jämt vad kvällen lider.

(Funkar även vid golf...)

Darlanio
Medlem
#12 Skrivet: 14 Sep 2009 10:44

Jag har en remi mot en IM som jag vet vill vara anonym. Han hade druckit cirka 8-10 stark öl denna kväll och var rejält dragen när vi satte oss i ett hörnbord på krogen och spelade ett parti på ett lånat schackbräde (vissa krogar har lite spel bakom bardisken, eller hade det på den här tiden). Som svart stod jag efter mittspelet ganska dåligt med kvalité under (löpare mot torn) och även om mina bönder var lite stabilare kunde jag knappast se fram emot någon remi. Vits kung marscherade upp på damflygeln för att trycka ner a- och b-bönderna till dam när jag fick chansen att med löparen gaffla av denna IM hans torn. Jag fick därefter offra min löpare för en av damflygelbönderna och trots att vi hade ett bondeslutspel kunde ingen av oss vinna pga butiksstängning.

Jag har spelat mot samme IM flera gånger efter detta ute på krogen, oftast har vi båda spelat blint men jag har haft fördelen av att få föra protokoll. Jag har dock aldrig varit nära igen att ta några poäng.

Du måste logga in för att kunna posta!