Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Caro-Cann vs Franskt
Författare Meddelande
Deep_Analysis
Medlem
#1 Skrivet: 23 Aug 2009 18:22

Vilken av dessa moderna öppningar är bäst?

Båda varianterna kan resultera i skarpa race och jag är därför intresserad av att börja spela en av dessa regelbundet

Synpunkter,argument teoretiska kunskaper och statistik är alla välkommna för att kröna kungen av dessa två prinsar

ole.buus
Medlem
#2 Skrivet: 23 Aug 2009 19:03 - Redigerad av: ole.buus

Caro Kann er mycket solid og lettere at spela - end fransk er. Er du til fransk, så se en ekspert som Kraftwerk! - Han er eminent til fransk. Skarp, fransk sauce !

Jan-Olof, med svart, har netop forlorat til Kraftwerk i Caro Kann.
Kan du finde resurser for svart?

Malvan
Medlem
#3 Skrivet: 7 Sep 2009 16:03

Jag tycker en fördel med Caro-Kann är att löparen på c8 lättare kommer i spel.

Selfrid
Medlem
#4 Skrivet: 7 Sep 2009 16:43

Det är nog snarare en fråga om vilken personlighet man är och vilket slags spel man eftersträvar. Caro-Kann ger ofta en sund och solid ställning, men det kan ta tid innan man kan göra något aktivt som svart. I Franskt blir ställningarna gärna mer obalanserade med chanser för båda parter. Själv har jag spelat båda, men trivdes bäst med Franskt - om det inte vore för den trista avbytesvarianten. Argumentet med löparen på c8 biter inte på mig som brukar spela Stonewall

Deep_Analysis
Medlem
#5 Skrivet: 7 Sep 2009 17:34

Objektivt sett är nog avbytesvarianten i Franskt bättre än den i Caro-Kann (Panov)

När strukturen blir symmetrisk kan det ibland t.o.m vara en fördel att vara ett tempo efter (!) , eftersom man då kan välja plan utifrån motståndaren

Dessutom så har svart bättre stats (än vit) i avbytes-franskt och rätt mycket sämre i Panov

Spencer
Medlem
#6 Skrivet: 7 Sep 2009 21:54 - Redigerad av: Spencer

Jeg har dog set hvid vinde i afbytnings-varianten ...... men ellers tror jeg, at du har ret, Deep_ Analysis. - - -

Der kan let opstå noget "rod" i Fransk. - Spørg blot Kraftwerk ..............
Han er eminent til FRANSK. ( som han vist har studeret i 15 år - ? )

GM Bent Larsen blev i 60 'erne spurgt om, hvad han mente om den franske
oppning, og hr. Larsen svarede : Jeg spiller aldrig Fransk. -

---- GM Bent Larsen bor i dag i Argentina. - Argentinsk kvinna. ( ! )

Selfrid
Medlem
#7 Skrivet: 7 Sep 2009 22:12 - Redigerad av: Selfrid

Citerar: Spencer, #6:
GM Bent Larsen blev i 60 'erne spurgt om, hvad han mente om den franske
oppning, og hr. Larsen svarede : Jeg spiller aldrig Fransk. -

Nej, men andra gjorde det, Kortchnoi t ex och Ulf Andersson. Vad gäller avbytesvarianten i Caro-Kann så spöade Fischer Petrosjan med den i ett minnesvärt parti:

Malvan
Medlem
#8 Skrivet: 7 Sep 2009 22:28

I VM 1960 mellan Tal och Botvinnik spelades flera partier med Caro-Kann. Jag har en bok med partierna, men den är utlånad. Jag minns i alla fall att vit ofta spelade Se2 i stället för det vanliga Sf3. Förmodligen finns partierna nånstans på nätet.

Spencer
Medlem
#9 Skrivet: 7 Sep 2009 22:29

Ja, Fischer var en eminent skakspiller ! - På Island brugte han psykologisk krigsførelse. Jeg har læst bogen om det islandske eventyr. Utroligt at Spasskii
fandt sig i det. - Læs også Bent Larsens bog om VM på Island. - 1972.

I dette parti mod Petro levede han meget på ét tempo. Sådan ser jeg det.

Går man partiet efter med en motor, så finder man sikkert forbedringer for både
hvid og svart. - ( ? )

Selfrid
Medlem
#10 Skrivet: 7 Sep 2009 22:52

Citerar: Malvan, #8:
I VM 1960 mellan Tal och Botvinnik spelades flera partier med Caro-Kann. Jag har en bok med partierna, men den är utlånad. Jag minns i alla fall att vit ofta spelade Se2 i stället för det vanliga Sf3. Förmodligen finns partierna nånstans på nätet.

Inför returmatchen 1961 hotade Tal med att han hittat vederläggningen av Caro-Kann. Nu blev det inte så - Botvinnik vann matchen övertygande efter att genomgående försvarat sig med Caro-Kann. "En dålig vits av Tal", kommenterade Petrosjan

gäspar
Medlem
#11 Skrivet: 13 Sep 2009 20:00

Haha, ärligt talat så har caro-kann bättre status än franskt

Malvan
Medlem
#12 Skrivet: 23 Sep 2009 02:18

Citerar: Malvan, #3:
Jag tycker en fördel med Caro-Kann är att löparen på c8 lättare kommer i spel.

Citerar: Selfrid, #4:
Argumentet med löparen på c8 biter inte på mig som brukar spela Stonewall

Jag bläddrade i en bok från 1955 och där framför Gideon Ståhlberg just det argumentet.

Selfrid
Medlem
#13 Skrivet: 23 Sep 2009 06:32

Jag har gammal schacklitteratur hemma och tittade i turneringsböcker från 1954 och 1955. Där försvarar sig Ståhlberg flera gånger med Franskt, men aldrig med Caro-Kann.

Jag tror på det jag läste i en bok om Stonewall, att det finns ett skräckscenario som är ett slutspel med vitfältslöparen mot en vit springare och löparen är instängd bakom svarta bönder på vita fält. Men det finns inget sätt för vit att framtvinga detta, och så länge det finns andra pjäser kvar är det ingen fara.

IngoBingo
Medlem
#14 Skrivet: 23 Sep 2009 07:39

Citerar: Selfrid, #13:
Där försvarar sig Ståhlberg flera gånger med Franskt, men aldrig med Caro-Kann.

Detsamma torde gälla Ulf Andersson.

Malvan
Medlem
#15 Skrivet: 23 Sep 2009 11:11

Minns jag rätt från det jag läste i Ståhlbergs bok igår, jag har den inte här nu, så skulle nackdelen med Caro-Kann vara att vit får mer terräng.

Dr_Dårrepe
Medlem
#16 Skrivet: 23 Sep 2009 12:23

I en databas på cirka 900 Ståhlberg-partier som jag har så spelar Gideon som svart Caro-Cann en (1) gång, mot Miguel Najdorf i Buenos Aires 1941 (Najdorf vann). Franskt spelar Ståhlberg i 222 partier. Kuriöst nog finns också ett parti från lettiska Kemeri 1937 där Gideon vinner som vit i Franskt mot Keres. Förmodligen en öppningsförberedelse. Han får in en liten kombination i övergången mellan öppning och mittspel. Annars spelade ju Gideon Ståhlberg aldrig 1.e4. "Det kan bli så mycket skit efter det", lär han ha sagt någon gång.

Dr_Dårrepe
Medlem
#17 Skrivet: 23 Sep 2009 12:35

Ett finger slant. Det ska vara 122 franska partier i # 16.

Malvan
Medlem
#18 Skrivet: 23 Sep 2009 12:38

Boken var i alla fall en sån där olika öppningar förklaras och det här stod att läsa i kapitlet om Caro-Kann.

Johnny
Medlem
#19 Skrivet: 23 Sep 2009 15:07

Caro eller franskt. Det är en fråga om smak. Caro-Kann ger mer öppet spel än franskt.
Personligen skulle jag nog välja Caro-Kann för det blir mindre grötigt.

Selfrid
Medlem
#20 Skrivet: 23 Sep 2009 15:15

Även Ulf Andersson har försökt Caro-Kann. Jag minns ett nummer av Schacknytt där Bent Larsen chockerad skriver att han sett Ulf vinna som svart med varianten 1.e4 c6 2.d4 d5 3.Sc3 dxe4 4.Sxe4 Sf6 5.Sxf6 exf6!?

Enligt Larsen var gxf6 det givna draget, detta för att undvika att vit får bondemajoritet på damflygeln. "Ett modernt förgåveparti", löd hans kommentar.

Johnny
Medlem
#21 Skrivet: 23 Sep 2009 15:26

Det är en spegelbild av avbytesvarianten i spanskt men utan kompensation i form av löparpar för svart. Jag håller med Larsen, alltså 5.-exf6?!

Selfrid
Medlem
#22 Skrivet: 23 Sep 2009 15:54

5. - exf6 har ju heller aldrig varit populärt. Men om man jämför med avbytesvarianten i spanskt är det ju lustigt att där spelar nästan ingen 1.e4 e5 2.Sf3 Sc6 3.Lb5 a6 4.Lxc6 bxc6!?

gäspar
Medlem
#23 Skrivet: 23 Sep 2009 21:57

teorin föredrar väl exf6 före gxf6

Du måste logga in för att kunna posta!