Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Sture_lindberg--Strössel [öppnar som ny tråd]
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
mareflos
Medlem
#1 Skrivet: 15 Aug 2009 23:39

Har haft samma problem som ni. Som sjöman tillsammans på en och samma båt är vi många som kör från samma IP-nummer och det har krockat på en del ställen. Inte på sO ännu men jag tror att det kommer? Jag har fått min chef att spela schack här på sO så det uppdagas väl snart att vi kör på samma IP? Och jag lobbar för att mina norrmänn ska börja spela också, vi får se hur det går.

Svedjeholmen
Medlem
#2 Skrivet: 16 Aug 2009 00:40

Tror faktiskt inte många bryr sig om din och din fästmös ranking...

Speed8
Medlem
#3 Skrivet: 16 Aug 2009 01:12

Men jag är i alla fall en som gör det, vad skulle hänt om något hade hänt med din ranking? Du skulle troligtvis inte vara så glad och med tanke på att sture och strössel inte har gjort något fel borde det kännas ännu värre...

tomazkid
Medlem
#4 Skrivet: 16 Aug 2009 05:25

Ipnummer är inget man kan eller bör använda som bevis för något utan att få uppgifter på tidpunkt via ISP:n.

På sajter som denna är de endast en indikation på att nåt fuffens (här dubbla konton), kan förekomma, men inget man enbart kan förlita sig på.

Folk som surfar via proxy kan få samma ipnummer.
Folk som använder sig av dynamiska ipnummer vid uppkoppling kan få samma ip, t.ex inom ett stadsnät eller universitetsnät.
I.o.m. FRA/Ipred så kommer troligtvis anonymsurfarna att öka framöver med.

sture_lindberg
Medlem
#5 Skrivet: 16 Aug 2009 09:00

I Strössel s och mitt fall är det så att vi har 2 stationerade datorer och en gemensam laptop.Så det kan bero på lite, vilka datorer var och en av oss använder. Men att vi använder samma dator ibland är ett faktum ja visst...,till att beskylla oss "spela mot sej själv",(därav nedratingen till 1400.)Det är ju detta som är fel.Och vad skulle det vara för fuffens ? Ska en av oss låna grannens dator när det är dags för drag ??

___o0o___
Medlem
#6 Skrivet: 16 Aug 2009 10:07

Citerar: sture_lindberg, #5:
Ska en av oss låna grannens dator när det är dags för drag ??

Svar: Ja

Zita
Medlem
#7 Skrivet: 16 Aug 2009 11:20

Jag har en fråga som inte har att göra med vilken dator som används men som rör detta upprepade remiserande.
Varför spelar man det ena partiet efter det andra för att enas om remi efter 5 drag, 7 drag, 8 drag osv?
Tacksam för svar från Sture, strössel eller vem som helst som kan bringa klarhet hos en frågande yngling

ole.buus
Medlem
#8 Skrivet: 16 Aug 2009 11:42 - Redigerad av: ole.buus

Hvorfor de korte remier? Strössel spiller jo bra. Hun spillede remis mod en på 2700!
Strössel som svart i : 1. e4, a6 - ( Karpov tabte i sin tid til 1. ---, a6 )
En engelsk GM.

Caesare
Medlem
#9 Skrivet: 16 Aug 2009 11:47

Ska vissa element här också fråga vilket märke på toalettpappret som används?? Att gå in o rota i andras partier i syfte att svärta ner nån! ojojojoj...Nu får jag snart en varning igen för det här räknas väl som personangrepp pdet också, somm allting annat som är kritiskt mot den självutnämda adeln här på so....lol

ole.buus
Medlem
#10 Skrivet: 16 Aug 2009 12:00 - Redigerad av: ole.buus

Du må skrive hvad du vil, bare det ikke er racistisk. Der findes en elite alle steder,
også i din skakklub. Og du ved vel, at eliten altid har ret. ( ? )

Blixtanders
Medlem
#11 Skrivet: 16 Aug 2009 12:16

Citerar: Zita, #7:
Varför spelar man det ena partiet efter det andra för att enas om remi efter 5 drag, 7 drag, 8 drag osv?

Håller med Zita.
Varför möta sin sambo utan att spela ut partierna.
Skulle också vilja höra en intelligent åsikt om det.

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 16 Aug 2009 15:26 - Redigerad av: sture_lindberg

Hej! Min fästmö Strössel har börjat spela här på SO. Vi har mött varandra 7 gånger här på SO.Med remi i samtliga partier.Orsaken till remierna är:För att vi är jämnbra,att vi har ungefär lika i rating,och att vi tar remi rätt snabbt för att inga ska tro att någon av oss ska "tjäna" på att den andra "lägger" sej .Nu har både hon och jag blivit nedrankade till 1400 för att vi spelat mot varandra ?? INGEN av oss har ju tjänat något i ranking på grund av dessa 7 remier.Men det är väl bara att finna sej i detta orättvisa kan jag förstå./// Slut citat ///..

Detta stod att läsa i tråden Sture_lindberg---Strössel. Dessa partier har spelats enbart för att vi velat spela i samma turnering..

Elrey
Medlem
#13 Skrivet: 16 Aug 2009 18:21

Två saker jag inte förstår:

1. Det kan inte ha varit okänd för Sture eller Strössel att deras styrka var jämnbra förrän hon började spela här på SO. Så varför "anmäler sig" båda till samma tävling gång på gång? De orkar inte ens 5 drag till slutet.

2. Var någonstans i reglerna för den här "klubben" står det att "vid upprepade remier mellan två spelare" båda skall bestraffas? Anledning att jag frågar är att jag har mött Sture i turnering och spelat remi. Det verkar vara farligt att spela mot Sture i turnering och spela remi.

Juan Carlos

Ludvig_
Medlem
#14 Skrivet: 16 Aug 2009 18:34 - Redigerad av: Ludvig_

Det är inte förbjudet att spela remi, så det skall inte bestraffas oavsett hur många gånger det sker. Om Sture och Strössel vill spela remi hundra gånger, så ska de också få göra så. Om man ska behöva argumentera för varför man vinner, förlorar och spelar remi, så har det väl gått för långt?

asvo
Medlem
#15 Skrivet: 16 Aug 2009 20:28

http://www.schackcentralen.com/remi_debatt.asp

tornado
Medlem
#16 Skrivet: 16 Aug 2009 20:52

Lustigt resonemang , om ni är sambo , varför inte spela privat ? Då hade detta inte behövt hända.....ni får spela remi så mycket ni vill utan att någon lägger sig i men att spela remi på löpande band på SO har tydligen retat någon eller några....

Du får kanske bevisa att du och strössel inte är samma person .........

mvh /mats

Ludvig_
Medlem
#17 Skrivet: 16 Aug 2009 21:08

Citerar: tornado, #16:
Du får kanske bevisa att du och strössel inte är samma person .......

Varför skall han göra det?
I Sverige och förhoppningsvis även här på sO är det den som anklagar som skall bevisa skuld.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 16 Aug 2009 21:18

Lustigt resonemang , om ni är sambo , varför inte spela privat ? Då hade detta inte behövt hända.....ni får spela remi så mycket ni vill utan att någon lägger sig i men att spela remi på löpande band på SO har tydligen retat någon eller några....

mvh /mats

Varför skulle vi inte kunna spela i samma turnering?Löpande band?? vi har möts 7 ggr bara och då endast i turneringar..Varför ? För vi tycker det är kul att se vem som kommer före den andra i turneringar så klart.Och om vi tar remi inbördes ,vem har med det att göra??

Ludvig_
Medlem
#19 Skrivet: 16 Aug 2009 21:19

Citerar: sture_lindberg, #18:
Och om vi tar remi inbördes ,vem har med det att göra??

Jag kunde inte ha skrivit bättre själv!

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 16 Aug 2009 21:21

Citerar: Elrey, #13:
Så varför "anmäler sig" båda till samma tävling gång på gång?

bara 7 ggr som vi spelat i samma turnering..Och varför skulle vi inte kunna göra det??

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 16 Aug 2009 21:23

Om DU bevisar vem du är..Och alla ANDRA här på SO också gör detta..Så ska även VI

tornado
Medlem
#22 Skrivet: 16 Aug 2009 21:37

Förstår din situation , jag har inte något problem eftersom jag spelar på min egen dator , ingen annan får spela på min dator. Skulle däremot en person till spela på min dator tror jag det skulle bli problem att bevisa att det INTE är samma person.

sture_lindberg
Medlem
#23 Skrivet: 16 Aug 2009 21:58

Så du menar att det är förbjudet för två att spela på samma dator?? Och är det verkligen JAG som ska bevisa min oskuld??

erik
Moderator
#24 Skrivet: 16 Aug 2009 22:05

Citerar: mareflos, #1:
Inte på sO ännu men jag tror att det kommer? Jag har fått min chef att spela schack här på sO så det uppdagas väl snart att vi kör på samma IP?

Det är ingen fara att spela från samma IP-nummer! Ingen stängs av endast pga den anledningen. I Stures fall är det uppenbart att det är samma person som har använt båda kontona (även om det säkert var två personer som startade dem från början) - utöver att många har hört av sig och tyckt att just det fallet var skumt. Kör man med rena kort är det alltså lugnt

erik

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 16 Aug 2009 22:06

Citerar: Ludvig_, #17:
Varför skall han göra det?
I Sverige och förhoppningsvis även här på sO är det den som anklagar som skall bevisa skuld.

Läs och begrunda...

Ludvig_
Medlem
#26 Skrivet: 16 Aug 2009 22:38 - Redigerad av: Ludvig_

Citerar: erik, #24:
I Stures fall är det uppenbart att det är samma person som har använt båda kontona (även om det säkert var två personer som startade dem från början) - utöver att många har hört av sig och tyckt att just det fallet var skumt.

Jag tycker att dina så kallade "bevis" är ringa och otillräckliga. Bara för att man spelar snabba remier gör det inte en till fuskare. Mer bevis tack! Om du anser att det är "uppenbart" att man fuskar, så skulle det alltså räcka som "bevis"?

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 17 Aug 2009 00:00

I Stures fall är det uppenbart att det är samma person som har använt båda kontona

Hur kan det vara uppenbart,när så inte är fallet?

Urban_II
Medlem
#28 Skrivet: 17 Aug 2009 01:12

Stures fall är det uppenbart att det är samma person som har använt båda kontona (

Om både Sture och Strössel säger att de spelat på sina respektive konton, varför ska deras uppgifter då inte godtas? Det strider mot grundläggande rättsregler att bestraffa någon mot sitt nekande om det inte finns bevis som säger något annat. Om det finns bevis då anser jag att det ska sägas. För att utdöma en så hård bestraffning som nu skett då anser jag det inte räcker med att säga att det är uppenbart. Finns det bevis eller finns det inte, det är det som är det avgörande. Den bestraffning som nu skett med att justera ned ratingen till 1400 är en bestraffning som inte bara drabbar Sture och Strössel, den drabbar också alla vi andra som ska spela mot Sture eller Strössel så länge de inte har jobbat upp en rating som motsvarar deras spelstyrka. Jag är nu oförtjänt "drabbad" av detta då jag är med i en turnering som Sture också är med i. För mig är det nu inte särskilt kul att spela mot Sture när han 1400 i rating och en verklig spelstyrka som är något helt annat. Om jag förlorar mot Sture sjunker min rating kraftigt eftersom jag förlorat mot en spelare som på papperet har betydligt lägre rating än vad jag har. Om jag skulle spela remi, eller rent av vinna mot Sture går jag miste om ratingpoäng som jag annars hade fått. Bestraffningen av Sture och Strössel slår alltså blint och drabbar oskyldiga.

I sak kan jag dock tycka att det är lite onödigt utmanande att två personer vid upprepade tillfällen spelar snabba remier på samma dator. Det borde dock kunna förhindras/förbjudas med tillämpning av någon allmän "uppföranderegel". Det bästa tycker jag är om den utdömda bestraffningen omprövas och att Sture och Strössel får tillbaka sin rating. Den offentligt förda diskussionen är bestraffning nog.

Elrey
Medlem
#29 Skrivet: 17 Aug 2009 08:00 - Redigerad av: Elrey

Det är ingen fara att spela från samma IP-nummer! Ingen stängs av endast pga den anledningen. I Stures fall är det uppenbart att det är samma person som har använt båda kontona (även om det säkert var två personer som startade dem från början) - utöver att många har hört av sig och tyckt att just det fallet var skumt. Kör man med rena kort är det alltså lugnt

erik

Jag tycker att någon ansvarig för SO har målat sig in i hörnet.Vad är det för prat detta:
"I Stures fall är det uppenbart att det är samma person som använt båda kontona (även om det säkert var två personer som startade dem från början) -"
Ord och inga bevis.
Slutklämman är faktiskt beklämmande:
"utöver att många har hört av sig och tyckt att just det fallet var skumt."
Många har hört av sig... Vem är många?
Hallåååååååååååå...

Till Sture: Jag frågade om varför anmälde ni båda till samma turneringar för om ni kan varandra så bra då anser jag att ni inte kunde ha det roligt.

Jag väntar fortfarandet på ett svar: Var någonstans i reglerna för den här "klubben" står det att två spelare som spelar remier med varandra i turneringar bestraffas med att få sin rankning nedsänkt till 1400? Var? För det kan inte vara så att någon tilldelar
godtyckliga bestraffningar.

Mvh Juan Carlos

zohar
Medlem
#30 Skrivet: 17 Aug 2009 08:11

Citerar: Ludvig_, #26:
Jag tycker att dina så kallade "bevis" är ringa och otillräckliga.

De bevis Erik har som administratör behöver han ingalunda redovisa öppet i ett forum. Som sajtens administratör förbehåller han sig rätten att strukturera saker och ting på sitt sätt. Det är lite märkligt att ni förutsätter att fel begås så fort någon ropar högt i forum. Ni tror väl inte på allt som ropas på torgmöten?

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!