Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / NYHET: schackOnlines individuella mästerskap
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#121 Skrivet: 19 Aug 2009 20:15

Varför skulle jag bortse från eventuellt fusk? vad menar du?

asvo
Medlem
#122 Skrivet: 19 Aug 2009 20:24

Citerar: sture_lindberg, #121:
Varför skulle jag bortse från eventuellt fusk? vad menar du?

Det går ju inte att konrollera om någon anv. motorhjälp vilket jag tror är enda anledningen till att Erik inte vill ge sO status till ett klassiskt mästerskap . Jag tänkte att du kunde ge ett hederspris vilket skulle få ett högt värde eftersom du i alla år kämpat för klassiskt korrspel och har flera beundrare för ditt nit.

sture_lindberg
Medlem
#123 Skrivet: 19 Aug 2009 20:32

Men vad har det med att göra att jag skulle bortse från eventuellt fusk ? Och är inte SO-serien motorfri ? Tycker du det fuskas där? Och du har ju själv föreslagit 2 olika mästerskap förut..Har du hunnit ändra dej så snabbt redan på så kort tid? I och för sej har jag genom åren fått många som delar min mening .Men det hör inte alls till denna sak.

asvo
Medlem
#124 Skrivet: 19 Aug 2009 20:43

Citerar: sture_lindberg, #123:
Men vad har det med att göra att jag skulle bortse från eventuellt fusk ? Och är inte SO-serien motorfri ?

Den som startar ett klassiskt mästerskap måste bortse från fusk och lita på sina medtävlare enl. min åsikt. Jag kollar inga partier på sO serien men visst tror jag det fuskas lite ibland .
Nej jag har inte ändrat mej jag tror bara inte Erik vill ge sO status till ett klassiskt mästerskap , varför vill inte Du ge ett hederspris jag tycker det vore en lösning på problemet men det är naturligtvis också bara ett förslag .

Selfrid
Medlem
#125 Skrivet: 19 Aug 2009 20:44 - Redigerad av: Selfrid

Du kan ju inte kontrollera...
Som jag uppfattat saken, var det just den svårigheten som var en av de största anledningarna att internationella korrschackförbundet beslutade att motorhjälp är tillåten i korrschack (d v s deras korrturneringar)

erik
Moderator
#126 Skrivet: 19 Aug 2009 21:40

Mästerskapet just nu är endast ett test, för att se om det faller väl ut. Därför vore det dumdristigt att försöka starta flera parallella mästerskap, och gå in i djupare diskussioner om klassiskt resp. oklassiskt. I framtiden kan det vara aktuellt att uppmärksamma de som spelar klassiskt på något sätt, men i nuläget gäller det att få igång ett fungerande mästerskap.

Därmed sätter vi punkt för denna diskussion i denna mästerskapstråden. Jag hoppas det är ok, så att övriga ämnen som rör mästerskapet också får komma till tals.

Erik

ole.buus
Medlem
#127 Skrivet: 20 Aug 2009 08:01

Kom i hu at anmäla dig til til S.O.' mesterskabsturnering; det bliver en bra oplevelse.
Sidste frist er søndag kl. 24.

asvo
Medlem
#128 Skrivet: 20 Aug 2009 08:01

En liten buckla till vinnaren kanske ??

ole.buus
Medlem
#129 Skrivet: 20 Aug 2009 08:05 - Redigerad av: ole.buus

buckla? - mener du et lille vink til den kommende vinder? Vinnar.
Sidste chance, frist er søndag kl.24.

Darth_Vader
Medlem
#130 Skrivet: 20 Aug 2009 08:20

Citerar: asvo, #128:

Citerar: ole.buus, #129:
buckla? - mener du et lille vink til den kommende vinder? Vinnar.

En hemmagjord vore ju fin

Spencer
Medlem
#131 Skrivet: 20 Aug 2009 08:33

hemmagjord? ja, hemsk bra, men det skal være inden søndag kl.24.

vilhelm
Medlem
#132 Skrivet: 20 Aug 2009 11:06

Citerar: asvo, #128:

En bra ide!För min del räcker det med en grafisk buckla ungefär dubbel så stor som en smilie.Som sitter på första sidan så alla kan se den.Typ så här: "BUCKLA" vinnaren av 2009 års SO-mästerskap VILHELM.

Zita
Medlem
#133 Skrivet: 20 Aug 2009 17:51

Vilket ratingtal gäller när startfältet fastställes?
Det man hade vid anmälan eller det som man har vi tävlingsstart. Skulle det "löna sig" för mig att avanmäla och sedan anmäla igen, för att ev hamna i en "lättare" klass?

Malvan
Medlem
#134 Skrivet: 20 Aug 2009 17:59

Det står att man skall kvalficera sig, så tydligen kvittar det vad man har för rating nu:

"Mästerskapet är uppdelat i tre 'steg', där alla deltar i Steg 1 - Gruppspelet, och sen kvalificerar man sig till Steg 2 - Semifinal och sist Steg 3 - Final."

jolo4
Medlem
#135 Skrivet: 20 Aug 2009 18:04

Ja men har man låg rating när man anmäler sig så får man väl lättare att kvala?

farbrorjo
Medlem
#136 Skrivet: 20 Aug 2009 18:27

Citerar: Zita, #133:
Vilket ratingtal gäller när startfältet fastställes?
Det man hade vid anmälan eller det som man har vi tävlingsstart. Skulle det "löna sig" för mig att avanmäla och sedan anmäla igen, för att ev hamna i en "lättare" klass?

Rating vid anmälningstillfället gäller. Jag tror inte det skulle löna sig, eftersom antalet anmälda när anmälningstiden gått ut slutgiltigt bestämmer hur många klasser det blir. Ingen kan med bestämdhet svara på det förrän dess, men oavsett antalet, så kommer ju alltid någon att hamna högst i en lägre klass och den omedelbart över i en högre. Dock så kommer vi att eftersträva att en skillnad på några få poäng inte ska vara klasskiljande, snarare än att det ska vara jämnt deltagarantal i samtliga klasser.

Citerar: jolo4, #135:
Ja men har man låg rating när man anmäler sig så får man väl lättare att kvala?

Jag hoppas att jag svarade på din fråga på köpet om jag förstått den rätt. Men däremot är det riktigt att det blir lättare för alla att göra bra ifrån sig, mot om man haft en utslagningsturnering t ex, eftersom avståndet mellan högst och lägst är mindre inom varje klass än om en spelare med 3000 i rating lottats mot en med 1600.

vilhelm
Medlem
#137 Skrivet: 20 Aug 2009 20:33

En fråga till turneringsgeneralerna,finns det kvar nån info om höstturneringen -05?Kanske det finns nått där att utnyttja i form av upplägg.Mycket proffsigt upplägg där.

farbrorjo
Medlem
#138 Skrivet: 20 Aug 2009 20:41

Det finns i alla fall en och annan tråd i ämnet såg jag nu när jag gjorde en snabbkoll. Men var den samlade informationen finns vet säkert erik, det var innan jag började här.

Malvan
Medlem
#139 Skrivet: 20 Aug 2009 21:04

Höstturneringen 2005 <---- Klicka här!

sture_lindberg
Medlem
#140 Skrivet: 21 Aug 2009 10:43

Citerar: Randomize, #67:
Så det vore bra att få reda på ungefärligt startdatum

(Det kanske är fler än jag som ska ut och resa i höst)

farbrorjo
Medlem
#141 Skrivet: 21 Aug 2009 12:27 - Redigerad av: farbrorjo

Anmälningen är öppen tills midnatt mellan söndag och måndag. Alltså klockan 00:00 den 24:e augusti låser vi denna sida för ändringar. Några dagar därpå startar första omgången (i mitten på veckan någon gång - mer info kommer innan dess till deltagarna)!

Ja, jag önskar att jag kunde ge närmare besked än denna uppskattning som funnits med sedan några dagar tillbaka och som du kanske inte har sett eftersom den tillkommit efter att du anmälde dig. Men skulle vi säga ett exakt datum och sedan behöva backa från det med en dag eller två, så vore det inte så lyckat. Några större avsteg från det ovanstående ska det i alla fall inte behöva bli.

sture_lindberg
Medlem
#142 Skrivet: 21 Aug 2009 12:30

Ok.Tack för info!

farbrorjo
Medlem
#143 Skrivet: 21 Aug 2009 14:05

...och tack för att du frågade. Rätt många kan ju ha varit i samma situation och har nu i alla fall bättre möjligheter att se att vi nu har ett riktmärke att gå på.

Zita1
Medlem
#144 Skrivet: 21 Aug 2009 14:23

sunniva
Medlem
#145 Skrivet: 21 Aug 2009 17:02

En du fråga kanske men en av punkterna är : Du får endast tävla med ett användarnamn och det namn du deltar med ska användas i alla framtida mästerskap.

vad menas egentligen , om jag till exempel "hoppar" av hemsidan i ett par månader så mitt konto inte finns kvar, måste jag ändå om jag blir medlem igen använda samma namn som jag använde förut eftersom jag är samma person eller gäller det bara om man har flera konton, at man då måste välja det namn man har använt sig av förut för att man ska veta vem det är som spelar?

Malvan
Medlem
#146 Skrivet: 21 Aug 2009 17:04

För att inte bli automatiskt avregistrerad räcker det med att logga in en gång i halvåret.

sunniva
Medlem
#147 Skrivet: 21 Aug 2009 17:05

men om man säjer att man blir avregistrerad; hur funkar det då ?

farbrorjo
Medlem
#148 Skrivet: 21 Aug 2009 17:09

Citerar: sunniva, #145:
om jag till exempel "hoppar" av hemsidan i ett par månader så mitt konto inte finns kvar, måste jag ändå om jag blir medlem igen använda samma namn som jag använde förut

Nej, det var ingen dum fråga. Är du borta en längre tid så kommer till sist ditt namn att försvinna, men då försvinner "problemet" även med detta. Bestämmelsen finns bara för att de som spelar med flera användarnamn ska vara medvetna om att de bara får delta med ett, men om man inte har något namn kvar här och sedan gör comeback som i fallet med din fråga, så blir det ju som om du aldrig spelat här tidigare, vad gäller kommande mästerskap.

sunniva
Medlem
#149 Skrivet: 21 Aug 2009 17:10

okej

Darth_Vader
Medlem
#150 Skrivet: 21 Aug 2009 22:16

Drygt 100 anmälda nu

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!