Författare |
Meddelande |
CAQUELAQ
Medlem
|
#91 Skrivet: 19 Aug 2009 13:56 - Redigerad av: CAQUELAQ
Citerar: uct2, #120: Ska det verkligen vara klassindelning i det första SO-mästerskapet?
Jag svarar med ryggraden här:
Eftersom det här är 1a gången vi kör detta mästerskap, så måste jag få känna på hur vårt upplägg fungerar i praktiken. Jag är ingen profet och vet inte hur det kommer att gå, och jag måste få träning i systemet.
Så vi kör på som vi har sagt - hellre upptäcka barnsjukdomarna nu, än att behöva uppsöka akuten i nästa Mästerskap.
|
farbrorjo
Medlem
|
#92 Skrivet: 19 Aug 2009 14:05 - Redigerad av: farbrorjo
Citerar: uct2, #90: Ska det verkligen vara klassindelning i det första SO-mästerskapet?
Citerar: uct2, #90: Jag fick det intrycket när jag läste förutsättningarna innan jag anmälde mig.
Nej, sedan dag ett har det uttryckligen talats om klasser och skälet till det är att vi vill prova en modell som går att bygga vidare på, som förvisso kanske är mindre lyckad vid ett lägre deltagarantal, men som också kan hantera ett stort. Varför är då detta så viktigt kan man undra?
Den tanke som genomsyrat hela modellen är att alla ska kunna delta, från en trettonårig nybörjare till yppersta SO-eliten (i praktiken har vi enbart satt en gräns, 20 ratingbaserade partier, endast just för att en ratinggruppering inte ska bli alltför missvisande). På så vis kan alla sätta upp sina egna mål och känna att de gör framsteg på sin nivå. I en cupturnering får vi endast ett elitmästerskap i slutänden? Vilka antagningsprinciper ska då gälla? Först till kvarn? Endast högrankade? Vilka kriterier man än väljer måste man bestämma ett deltagarantal som är jämnt delbart ned till final vid cupspel, säg 128 om under 256 anmäler sig och eftersom det för de bästa spelarna ändå är titeln om SO-mästare som står på spel, måste alltså de högst rankade ha förtur.
Nu kan de ändå göra upp om titeln mot hårdast möjliga motstånd bland dem som anmält sig, MEN alla andra kategorier kan nå framgång på sin nivå tack vare ratinggrupperingarna och det mycket viktiga faktum att deltagarantalet inte har någon fixerad maxgräns vid anmälningstillfället.
|
uct2
Medlem
|
#93 Skrivet: 19 Aug 2009 14:44
Citerar: farbrorjo, #92: Vilka kriterier man än väljer måste man bestämma ett deltagarantal som är jämnt delbart ned till final vid cupspel, säg 128 om under 256 anmäler sig och eftersom det för de bästa spelarna ändå är titeln om SO-mästare som står på spel, måste alltså de högst rankade ha förtur.
Ok, jag förstår accepterar givetvis att det är klasser som gäller. Eftersom jag hör till de lite högre rankade har jag absolut inget emot det för egen del; jag får ju i så fall bara tuffare (roligare) partier och kan spela om "titeln". Eftersom turneringen nog kommer att gå ganska fort, så behöver ju inte ambitiösa lågrankade vänta alltför länge på att ta sig upp i systemet heller.
Vill ändå kommentera farbrorjo i citatet ovan. Vid cupspel i korr behöver antalet anmälda absolut inte vara jämt delbart ned till final. Det vanliga i SSKKs cuper har väl varit sju spelare per grupp och i ICCFs världscuper 15, ibland fler, spelare per grupp. Det finns heller inget som säger att man måste ge några "förtur"; alla kan anmäla sig, och sedan avgör man utifrån deltagarantal hur stora grupperna bör vara och/eller hur många som går vidare från varje grupp.
Men som sagt, jag vill inte ändra något i upplägget; jag var bara lite fundersam.
Hälsar Christer
|
uct2
Medlem
|
#94 Skrivet: 19 Aug 2009 14:51
Eller förresten... Med risk att bli tjatig: jag kollade under länken Erik lagt till "Mina partier" och i reglerna står faktiskt
"Exakt hur lång tid mästerskapet kommer ta att slutföra går inte att förutsäga, men den effektiva speltiden om man går ända till final är maximalt 6 månader (tre omgångar där varje omgång tar max 2 månader).
Mästerskapet är uppdelat i tre "steg", där alla deltar i Steg 1 - Gruppspelet, och sen kvalificerar man sig till Steg 2 - Semifinal och sist Steg 3 - Final."
Med andra ord inte klassindelning!? Som jag sagt ställer jag helt och fullständigt upp på vad tävlingskommittén bestämmer, men är det inte llite otydliga budskap!?
Oavsett form så tycker jag att det ska bli roligt och ser fram emot att turneringen ska starta!
|
Darth_Vader
Medlem
|
#95 Skrivet: 19 Aug 2009 15:01
Klicka på den blåmarkerade texten - mästerskaps-wikin. Läs där.
|
farbrorjo
Medlem
|
#96 Skrivet: 19 Aug 2009 15:14 - Redigerad av: farbrorjo
Mästerskapets genomförande
När alla har anmält sig och anmälningstiden gått ut så sorteras spelarna i en lång lista efter ratingstyrka och delas upp i 5 klasser, A , B, C, D och E. Klass A innehåller de högst rankade och sedan fylls klasserna på ned till E som innehåller de lägst rankade.
Steg 1 - Gruppspel
Varje klass delas in i delgrupper om 9 spelare vardera (med jämn ratingfördelning mellan grupperna). Här spelas första omgången - alla möter alla inom delgrupperna.
De som kommer på 1:a resp. 2:a plats i varje delgrupp kvalificerar sig till steg 2, klassemifinal, samt får spela i klassen ovanför under nästa mästerskap. De två sämsta i varje grupp flyttas ned till närmast underliggande klass till nästa mästerskap.
Steg 2 - Semifinal
De som har kvalificerat sig i gruppspelet delas in i X antal semifinalgrupper för varje klass och möter alla inom sin grupp.
De högst placerade ur semifinalgrupperna (antal är ännu inte bestämt) kvalificerar sig till Steg 3 - Finalen.
Steg 3 - Final
De som kvalificerat sig till final möter varandra och vinnaren i respektive klassfinal koras till klassmästare. Vinnaren i Klass A koras till sO Mästare och hamnar i historieböckerna som första mästerskapets mästare!
Hämtad från "http://schackonline.com/tournaments/wiki/index.ph p/Information_om_m%C3%A4sterskapet"
Så där står det när man klickar på länken om "Information om mästerskapet på anmälningssidan"
Men, jag får å min sida ta tillbaka mitt förhastade felslut beträffande korrmästerskapets turneringsmodell, jag syftade på ordet cup som spelsystem, d v s det du hittar i t ex engelska FA-cupen i fotboll eller tennisens Wimbledon, då ingår det jag skrev ovan i själva definitionen, d v s att alla former av gruppspel är uteslutna och att turneringens deltagarantal var fixerat. Vad jag borde ha fattat på en gång, men bättre sent än aldrig, var att det du skrev om inte var turneringens spelform utan att cup syftade på priset och helt enkelt talar om att det är en form av mästerskap. När vi säger fotbolls-VM säger engelsmännen "World Cup", för att ta ett exempel på detta.
Ja, då får jag medge att det blir en helt annan sak. Alla turneringsformer som på något sätt kan indelas i klasser efter ratingtillhörighet och har ett flexibelt deltagarantal hade varit tänkbara. Den här gången provar vi den här och den går säkert att förbättra på flera sätt. Alla konstruktiva synpunkter, som din egen är därför väl värda att ta med sig till framtida arrangemang. Slutligen kan jag bara hålla med dig när du skriver:Citerar: uct2, #94: Oavsett form så tycker jag att det ska bli roligt och ser fram emot att turneringen ska starta!
|
uct2
Medlem
|
#97 Skrivet: 19 Aug 2009 16:02
Tack, då fattar jag! Jag klickade bara in mig på den första länken och gick inte vidare. Det är nog lätt hänt att fler än jag gjort så, därför är ditt utförliga förtydligande säkert välkommet för fler. Sedan misstänkte jag nästan att du blandat samman "cup" med en "ren" utslagsturnering som Wimbledon, men cup refererar ju till alla tävlingsformer som bygger på successiv utslagning, typ fotbolls-VM (till skillnad från ex.vis. ishockey-VM som ju inte är en cup, utan en klassturnering precis som schack-SM).
men som sagt, tack för förtydligandet! /Chr.
|
farbrorjo
Medlem
|
#98 Skrivet: 19 Aug 2009 16:16
Citerar: uct2, #97: tack för förtydligandet! /Chr.
Tack själv - nu torde det hela vara klart som kristall!
|
chessexplorer
Medlem
|
#99 Skrivet: 19 Aug 2009 16:56
Nu när allt är kristallklart är jag jobbig nog att hoppa in diskussionen igen.
Vi antar att det är 81 deltagare i en klass. Spelarna kan delas in i nio niomannagrupper. Eftersom 1:an och 2:an går vidare blir det 2 niomannagrupper i semifinalen.
Sedan kan t ex de tre bästa från varje grupp gå vidare till finalen och göra upp om segern.
Det känns som om 81 spelare är ganska lagom för en klass.
Nu är det mindre än 81 deltagare totalt. Jag tror det är 76 stycken. Det innebär att det blir 15-16 spelare i varje klass. Varje klass kan delas in i två grupper. 1:an och 2:an går vidare till semifinalen så semifinalen kommer att bestå av en grupp med fyra spelare. Känns det inte lite miningslöst att ha ett finalspel efter det? Vilka skall spela där?
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#100 Skrivet: 19 Aug 2009 17:03 - Redigerad av: CAQUELAQ
Citerar: chessexplorer, #99: Nu är det mindre än 81 deltagare totalt.
Nu har ju anmälningstiden inte gått ut riiiiiiiiiiiiiiktigt än... men vi får se vad som händer, och så anpassar vi oss efter situationen. Ha förtröstan, vi i administrationen ska nog få skutan ihamn, även om vi måste ro in den efter att stormasten har pajat ihop.
Dessutom, vilken klass man spelar i, det har lite med ens aktuella rating vid anmälningstillfället att göra. Spelarna ska helst möta motståndare med likvärdig spelstyrka, inte sant? Så, vi får puzzla och knåpa ihop vartefter.
|
sigge69
Medlem
|
#101 Skrivet: 19 Aug 2009 17:23
hej!! Är det ok för motorlirare att delta vid SO turnering ??
|
farbrorjo
Medlem
|
#102 Skrivet: 19 Aug 2009 17:26
Jajamen, alla som har spelat minst 20 rankade partier är välkomna att delta!
|
CAQUELAQ
Medlem
|
#103 Skrivet: 19 Aug 2009 17:30
Som det står i reglerna för mästerskapet:
" •Alla hjälpmedel är tillåtna "
|
sture_lindberg
Medlem
|
#104 Skrivet: 19 Aug 2009 17:40
Var det inte Asvo,Idekläckaren till detta mästerskap,som föreslog ett mästerskap för motorlirare och ett för sådana som inte använde hjälpmedel ?
|
farbrorjo
Medlem
|
#105 Skrivet: 19 Aug 2009 17:47 - Redigerad av: farbrorjo
Citerar: sture_lindberg, #104: Var det inte Asvo,Idekläckaren till detta mästerskap,som föreslog ett mästerskap för motorlirare och ett för sådana som inte använde hjälpmedel ?
Nej, Sture, det var en motormotståndare av rang - nämligen Vilhelm som tog initiativet en gång. Både jag, Vilhelm, asvo och Erik var på ett tidigt stadium överens om att alla ska känna sig välkomna och det innebar förstås ej bara det som det har talats mest om hittills, alltifrån nybörjare till SO-elit ratingmässigt, utan också oberoende av om man använder sig av några hjälpmedel eller ej. Jag har aldrig spelat med motor för egen del, för att inte tala om Vilhelm, men sådant betyder mycket lite när det viktigaste är att alla ska få vara med.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#106 Skrivet: 19 Aug 2009 17:50
Två mästerskap då?
|
farbrorjo
Medlem
|
#107 Skrivet: 19 Aug 2009 17:53
Sedan är det riktigt att vi har laborerat med alltifrån ett parallellt system, som till skillnad från den grundmodell vi har nu, INTE hade varit flexibelt nog att genomföra, till två mästerskap - ett klassiskt, där motorer inte är tillåtna och ett som det nuvarande där alla hjälpmedel är det. Vad gäller framtiden så är idén om ett klassiskt högst levande, men hur en sådan skulle kunna se ut för lite för långt i det här sammanhanget. Men du kan lita på att den på intet sätt är avskriven, bara för att vi börjar så här.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#108 Skrivet: 19 Aug 2009 17:57
Citerar: asvo, #11:
Förslag till sO- mästerskap !
De som går till final spelar sO-mästerskap i Advanced Chess och B-gruppen spelar sO- mästerskap i klassiskt ( utan motor )
Vid så kort tid som 15 eller 30 dagars blir det svårt för dem som spelar klassiskt att nå final .
Här är vad Asvo skrev bland annat.
|
Selfrid
Medlem
|
#109 Skrivet: 19 Aug 2009 18:04
Citerar: farbrorjo, #107: ett klassiskt, där motorer inte är tillåtna och ett som det nuvarande där alla hjälpmedel är det. Vad gäller framtiden så är idén om ett klassiskt högst levande, men hur en sådan skulle kunna se ut för lite för långt i det här sammanhanget. Men du kan lita på att den på intet sätt är avskriven, bara för att vi börjar så här.
Tyvärr befarar jag att det i praktiken skulle bli en hel del tjafs och beskyllningar om att det används motorer i den klassiska avdelningen, misstankar och beskyllningar som är mycket svåra att styrka eller avskriva.
|
farbrorjo
Medlem
|
#110 Skrivet: 19 Aug 2009 18:04
Ja, det där ser ut som en av flera varianter som diskuterades vad gäller de parallella system som jag talade om ovan.
|
farbrorjo
Medlem
|
#111 Skrivet: 19 Aug 2009 18:06 - Redigerad av: farbrorjo
Citerar: Selfrid, #109: Tyvärr befarar jag att det i praktiken skulle bli en hel del tjafs och beskyllningar om att det används motorer i den klassiska avdelningen, misstankar och beskyllningar som är mycket svåra att styrka eller avskriva.
Tack Selfrid, nu hann du före. Det var en av flera faktorer som gjorde att vi i slutänden kom fram till att hålla de två typerna av mästerskap åtskilda, förutom de administrativa svårigheterna och den minskade flexibliliteten.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#112 Skrivet: 19 Aug 2009 18:06
Citerar: Selfrid, #109: Tyvärr befarar jag att det i praktiken skulle bli en hel del tjafs och beskyllningar om att det används motorer i den klassiska avdelningen, misstankar och beskyllningar som är mycket svåra att styrka eller avskriva.
Men det går ju bra i SO-serien..
|
sture_lindberg
Medlem
|
#113 Skrivet: 19 Aug 2009 18:08
Citerar: farbrorjo, #111: hålla de två typerna av mästerskap åtskiljda.
Åtskiilda ? Nu blir dom ju sammanblandade.
|
farbrorjo
Medlem
|
#114 Skrivet: 19 Aug 2009 18:11
Citerar: sture_lindberg, #112: Men det går ju bra i SO-serien..
...och varför skulle det då inte gå lika bra i ett framtida, separat klassiskt mästerskap enligt ovan. Nu ger jag både dig och mig en tillsägelse, Sture, vi får hålla oss till det här mästerskapet i den här tråden, så det hela inte glider in i en motordiskussion i stället. Det hoppas jag är OK?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#115 Skrivet: 19 Aug 2009 18:16
Citerar: farbrorjo, #114: och varför skulle det då inte gå lika bra i ett framtida, separat klassiskt mästerskap enligt ovan.
Jo jag skulle tro att det skulle gå alldeles utmärkt,i och med att det fungerar så bra i SO-serien.Men det är därför jag inte förstår varför det inte NU kunde vara två olika mästerskap också. Sorry om jag undrar..Ower and out .
|
asvo
Medlem
|
#116 Skrivet: 19 Aug 2009 19:47
Tack CAQUELAQ , farbrorjo och Erik naturligtvis som tog nya tag och startade ett sO mästerskap !
|
farbrorjo
Medlem
|
#117 Skrivet: 19 Aug 2009 19:50
Tack själv asvo - utan dig och Vilhem hade vi inte haft något att bygga vidare på!
|
asvo
Medlem
|
#118 Skrivet: 19 Aug 2009 19:58
Naturligtvis skulle det gå att även spela ett klassiskt mästerskap men det går ju inte att ge något pris eller att få sO status på grund av att det aldrig går att veta om det varit rent spel men kanske det skulle kunna få benämningen " Stures hederspris i korr" vilket troligtvis skulle få ett högt värde för vinnaren !
|
sture_lindberg
Medlem
|
#119 Skrivet: 19 Aug 2009 20:06
Citerar: sture_lindberg, #108: Citerar: asvo, #11:
Förslag till sO- mästerskap !
De som går till final spelar sO-mästerskap i Advanced Chess och B-gruppen spelar sO- mästerskap i klassiskt ( utan motor )
Vid så kort tid som 15 eller 30 dagars blir det svårt för dem som spelar klassiskt att nå final .
Annars skrev du ju detta själv Ifs tror jag att ett pris (eller status ) skulle smälla högre i ett mästerskap utan motorhjälp. Det funkar ju i SO-serien. Men nu har dom ju redan bestämt att alla hjälpmedel ska vara tillåtna, så det är väl inget någon kan göra åt saken ..
|
asvo
Medlem
|
#120 Skrivet: 19 Aug 2009 20:13
Citerar: sture_lindberg, #119: Annars skrev du ju detta själv Ifs tror jag att ett pris (eller status ) skulle smälla högre i ett mästerskap utan motorhjälp.
Jo det var ett förslag men ett " Stures hederspris i korr " kan kanske bortse från eventuellt fusk vilket inte ett sO mästerskap kan göra enl. min åsikt .
|