Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Flera som samlar på schackspel?
Författare Meddelande
Hobo
Medlem
#1 Skrivet: 8 Aug 2009 11:36

Precis! Undrar om det finns fler än jag som samlar på schackspel? Kunde vara roligt att inte vara helt ensam!

Har ca 10 st just nu. De kommer från

Gambia, ryssland, kina, Budapest, Sverige

Malvan
Medlem
#2 Skrivet: 11 Aug 2009 00:12

Jag har ett snyggt från Peru i inkastil, där vit har hästar och svart lamadjur. De andra pjäserna ser ut som människor, utom tornen som ser ut just som torn. I ett annat spel jag har är pjäserna av tenn och även där ser flera av dem ut som människor. Det är från artonhundratalet, men bräde saknas. Och så har jag ett som är köpt i Prag. Det är väl inte så ovanligt, men övre delen av kung, dam och löpare är i motsatt färg. Jag har haft ett polskt spel och där var det så med löparna. Möjligen är det någon östeuropeisk tradition.

ifransson
Medlem
#3 Skrivet: 11 Aug 2009 08:42

Köpte ett kinesiskt schack med kanon och elefant (vet inte riktigt hur man spelar).
Gillar bäst att spela med mitt gamla klassiska schack med trä-pjäser i tävlingsmodell och masonit-bräde!
Annars så skulle man kunna säga att jag samlar på schack-datorer bl a svenska Conchess (i trä och med magnet-sensorer), SciSys Astral (litet och fint i trä) samt Chess Challenger 7 (plastig från 70-talet).

nikotinkick
Medlem
#4 Skrivet: 11 Aug 2009 09:46

Jag har ett par 5-6 stycken i trä, ett i Marmor och högst upp på önskelistan står ett bräde i bärnsten såg ett sådan när jag var i Egypten för ett par år sedan, men det kostade många 1000-lappar inget man hade spelat med direkt hehe

JKnight
Medlem
#5 Skrivet: 11 Aug 2009 10:54

Min mammas bästa kompis gjorde ett eget schackbräde i keramik! Kungen och damen liknade människor..

Kraftwerk
Medlem
#6 Skrivet: 11 Aug 2009 11:04

Jag har fyra schackdatorer (Kasparov Astral, Kasparov Advanced Turbo Trainer, Boris, CXG samt en Chess Companion II som är på väg hem till mig..) + sex "vanliga", där en är ett japanskt körsbärsträ, ett med spanska träpjäser, en med plast samt ett litet plast + ett reseschack med magnetpjäser samt två magnet som jag inte hittar på min röriga vind..har inte bestämt mig om jag vill samla..tar för mycket plats i hemmet..

Hobo
Medlem
#7 Skrivet: 11 Aug 2009 21:00

Bärnsten, ojoj ett sådant står även på min önskelista. Såg ett på nätet där spelbrädat var böjd som pjäserna möttes på mitten som uppe på en liten kulle, skitläckert!Priset vågar jag inte tänka på ens.

Att göra egna schackspel finns det många filmer om på YouTube. har kollat på en kille som gör egna schackbräden, jisses så mycket arbete han lägger ner på dem.

Mina finast schack, är två från kina. mahognylåda med spelplan på ovansidan, med grönröda teckningar på varje vit ruta, handsnidade pjäser som ligger i lådor under brädat. Sammet i dessa.

Det lustiga med många fina schack, är att pjäserna endera är för stora eller står för illa. räcker med en liten vindpust så ramlar allt. Hahahah.....

Du måste logga in för att kunna posta!